Przejdź do treści

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Krytyk w tobie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
8 kobiecych chorób, których objawem jest bolesny seks
Choroby, leki, a także hormony. Co jeszcze niszczy twoje życie seksualne?
Zastanawiasz się nad założeniem aparatu ortodontycznego? Opowiem ci, jak to jest
Opalanie natryskowe – czy jest bezpieczną alternatywą dla promieni UV?

Znajdujesz wymarzoną ofertę pracy, postanawiasz wypróbować nowy przepis kulinarny, miły, przystojny chłopak zaprasza cię na randkę. Co czujesz w takich sytuacjach? Moment euforii, a po chwili zaczynają ogarniać cię wątpliwości i słyszysz dobrze znany głos. Krytyczny.

Wewnętrzny krytyk jest bezlitosny

„I ty chcesz aplikować na takie stanowisko? Nie nadajesz się przecież, możesz sobie darować wysyłanie CV, na pewno będzie wielu lepszych kandydatów. Zrezygnuj, bo się ośmieszysz, to zbyt skomplikowany przepis, nie jesteś zbyt dobrą kucharką. Ten przystojniak i ty? Szkoda zachodu, jesteś brzydka, gruba, a do tego głupia, o czym będziesz z nim rozmawiać, lepiej zostań w domu, przynajmniej się nie skompromitujesz”.

Wewnętrzny krytyk jest bezlitosny, celnie strzela w najczulsze punkty i zawsze towarzyszy ci, kiedy podejmujesz decyzje. Niestety, zazwyczaj sabotuje większość twoich działań, pogrąża w wątpliwościach, obniża poczucie twojej wartości. Paraliżuje decyzje o zmianach, jednocześnie sprawiając, że zaczynasz bezwarunkowo wierzyć w jego oceny.

Skąd wziął się ten krytyk?

Wewnętrzny krytyk zaczyna się kształtować we wczesnym dzieciństwie i rozwija się wraz z osobowością. Przypomina freudowskie superego – czyli zbiór norm, zakazów i nakazów, które jednostka napotyka w procesie socjalizacji. Rodzice jako pierwsi modelują zachowania dziecka, stosując wobec niego system pochwał i kar. To, co uznają za pożądane, staje się częścią ja idealnego nagradzającego wzorowe postępowanie. Na drugim biegunie tworzy się natomiast poczucie winy oddziałujące całą gamą wyrzutów sumienia – natychmiast gdy te normy zostaną przekroczone. W ten sposób kontrola sprawowana przez rodziców uwewnętrznia się i zaczyna działać na zasadzie samokontroli. Z czasem krytyk zyskuje coraz więcej wcieleń. Nauczyciele, rówieśnicy, przyjaciele i znajomi, współpracownicy, szefowie, a także zupełnie przypadkowe osoby użyczają mu swoich głosów.

Pozorny dobry wujek

Krytyk pozornie chce dla nas jak najlepiej. Ostrzega, przewiduje, chroni przed porażką i negatywnymi reakcjami innych. A jeśli mimo jego przestróg podejmiemy działanie i rzeczywiście spotka nas niepowodzenie, z satysfakcją powie: „A nie mówiłem?”. Jego celem jest utrzymanie bezpiecznego status quo. Będzie konsekwentnie bojkotował każdą zmianę, eliminując ryzyko i podsycając uczucie lęku przed tym, co nowe i nieznane. Potrafi się całkiem nieźle kamuflować. Zdarza się, że zamiast otwartej krytyki stosuje metodę „dobrych” rad w stylu: „Nowa praca to stres, nie znajdziesz czasu na to, by zająć się projektem, w tym przepisie są składniki, których nie znasz, ich użycie jest ryzykowne, fajna randka wymaga sporych nakładów finansowych, przecież nie masz pieniędzy, poza tym pogoda okropna, lepiej to odłożyć”.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Borderline

Zapomnij o pochwałach z ust krytyka. Nigdy go nie zadowolisz. Patrzy na ciebie przez pryzmat ideału i zawsze znajdzie niedociągnięcie, na którym zbuduje swoją negatywną ocenę. Polifonia krytyka wykracza poza zbiór głosów realnych osób. W jego wartościowaniu odbijają się także aktualnie obowiązujące kanony dotyczące wyglądu, stanu posiadania, statusu społecznego oraz stylu życia. Nierzadko chęć doścignięcia wzorców kreowanych przez reklamę, mody i presję otoczenia sprawia, że stawiamy sobie cele niemożliwe do osiągnięcia. Taki stan wywołuje w nas frustracje, a krytykowi dodaje siły. Nawet w sytuacji kiedy odnosisz sukces, krytyk nie odpuszcza. Stara się umniejszyć twoje zasługi, upatrując źródła triumfu w chwilowym szczęściu, przypadku lub miernej konkurencji.

Pokonać destruktora

Prawda jest taka, że wewnętrzny krytyk wcale nie należy do naszych sprzymierzeńców. Z pozycji belfra ustanawia siebie w roli niepodważalnego autorytetu, traktując nas jak krnąbrnych, niewydarzonych uczniów. Nie dopuszcza samodzielnego myślenia i działania. Skutecznie hamuje kreatywność i możliwość rozwoju. A w dodatku cały czas mówi w naszych myślach: „Nie zasługujesz na to, na pewno są lepsi od ciebie, nie dasz rady, twoje przekonania i działania nie mają większego sensu, nie masz na nic wpływu, nie jesteś wystarczająco dobry, tylko robienie czegoś na 100 procent ma sens”. Despotyczność krytyka ułatwia mu przejęcie pełnej kontroli nad naszym życiem. W końcu przestajemy uświadamiać sobie jego istnienie, zamieniając pojawiające się w jego ocenach „ty” na „ja”. Od tego momentu całą krytykę pod swoim adresem traktujemy jako własną. Wpędzamy się w coraz większe kompleksy i odsłaniamy na krytykę otoczenia, co wpływa na nasze negatywne nastawienie do siebie i świata.

Czy krytyka w sobie w ogóle można pokonać? Połową sukcesu jest uświadomienie sobie jego obecności oraz częstotliwości jego aktywności. Warto spróbować rozpoznać głosy, którymi mówi, i podważyć jego przekonania. Potraktować go z przymrużeniem oka, trochę przedrzeźnić. Nie wychodząc z roli, w której nas „upupił”, po gombrowiczowsku wyzwać go na pojedynek na miny. Ośmieszyć go, nadając mu komiczny wygląd lub głos. Stąd już prosta droga do partnerskiej dyskusji i negocjacji. Nie uciekaj. Zmierz się ze swoim lękiem tu i teraz. Sprawdzaj, ile racji jest w jego słowach, podając kontrargumenty i przykłady, które kwestionują jego oceny. Zapewne okaże się, że wiele z jego przekonań łatwo podważyć, a część jest po prostu nieprawdziwa.

Szczerze przyznaj się przed sobą, jakie czerpiesz korzyści z obecności krytyka, zrób rachunek zysków i strat. Zastanów się, co pozytywnego możesz wyłuskać z komunikatu krytyka. Zamiast krzywdzącej oceny siebie i swojego działania postaraj się zauważyć obiektywną informację o sytuacji. Nie traktuj komentarzy wewnętrznego krytyka jako niepodważalnych prawd, których w żaden sposób nie można zmienić. Spróbuj natomiast znaleźć w nich źródło motywacji i motor do działania.

A przede wszystkim – uzbrój się w cierpliwość. Na efektywne radzenie sobie z krytykiem potrzeba czasu. W końcu rządził niepodzielnie bardzo długo i – jak każdy dyktator – nie odda władzy bez walki. Ale powalczyć warto!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Gdy czujesz się gorsza od innych… Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Znak ewakuacyjny

7 kroków, by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Zakochanie czy pożądanie? Mózg zwodzi nasz umysł, nie tylko w dniu walentynek

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Malwina Angerman-Kowalska

„Nasze potrzeby wynikają z talentów. Test Gallupa® pomaga je ujawnić i przestać od siebie uciekać” – mówi Malwina Angerman-Kowalska

Ewa Wojdyllo - Osiatynska

„Serce warto zarezerwować do odczuwania. Główna centrala zawiadowcza dotycząca jakości życia znajduje się w głowie” – mówi psycholog Ewa Woydyłło

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×