Przejdź do treści

Uwolnij pozytywne emocje

Uwolnij pozytywne emocje
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Pozytywne emocje to dość oczywisty drogowskaz. Dzięki nim wiemy, co sprawia nam prawdziwą przyjemność. Bywa jednak, że ich nie zauważamy albo specjalnie je zagłuszamy. Pora sobie na nie pozwolić.

Ocenianie emocji jest zupełnie bez sensu. Są to bowiem zupełnie naturalne reakcje, jak produkowanie większej ilości śliny na samą myśl o cytrynie (spróbujcie!). Psychologowie zgodnie mówią, że nie do końca można dzielić emocje na pozytywne i negatywne, bo to niesie za sobą wartościowanie. Chcemy przeżywać więcej tych przyjemnych, ale jednocześnie postanawiamy odciąć się od tych trudniejszych. Nie można jednak tłumić jednych i w pełni otwierać się na drugie. Wygłuszamy wszystko, sprawiając, że życie traci smak.

Przeżywanie, dopuszczanie wszelkich emocji powoduje polepszenie samopoczucia, większy kontakt ze sobą ‒ Osoby, które potrafią to zrobić, są bardziej „żywe”, w rzeczywistym kontakcie ze światem, potrafią lepiej odczytywać intencje innych ludzi, są bardziej empatyczne, otwarte, mają większe zaufanie do świata ‒ mówi psycholożka Małgorzata Lipko.

Wielu z nas wierzy, że pokazując podekscytowanie ‒ powiedzmy: w nowej pracy ‒ wyjdziemy na dziecinnych. Zakrywamy więc uśmiech i staramy się zachowywać „profesjonalnie”. Kiedy dostajemy prezent, nie skaczemy z radości, żeby nie wyjść na materialistów. Nie rozczulamy się też specjalnie na widok nowo narodzonych dzieci znajomych, w końcu mogliby się poczuć niezręcznie. Wierzymy w przeróżne konwenanse. Nie zawsze jednak postępując w zgodzie z nimi, będziemy postępować w zgodzie ze sobą.

Bądź autentyczny

To pierwszy krok do pełniejszego życia. Większość z nas jest mocno przyzwyczajona do pewnych modeli zachowań, które stosunkowo trudno zmienić z dnia na dzień. Warto jednak trochę potrenować, bo chociaż pełna swoboda wyrażania siebie wymaga nieco odwagi i treningu, to prowadzi do życia w zaufaniu, otwartości i poczuciu zrozumienia.

Przestań sobie zarzucać, że przesadnie się emocjonujesz. Kiedy czujesz ekscytację, to jest to powód do radości, nie do wstydu. Możesz podzielić się tym z przyjaciółmi lub współpracownikami. Po prostu powiedz im, jak się czujesz. Niekoniecznie będą podzielać twój entuzjazm, nie bądź jednak do tego szczególnie przywiązany. Nie chodzi o to, żeby ciągnąć za sobą tłumy, tylko być w dobrym kontakcie ze sobą i swoimi emocjami. Ekscytacja świadczy o tym, że robimy coś, co ma potencjał dać nam nowe doświadczenia, łączy się z poczuciem zadowolenia, które przyjdzie, kiedy poradzimy sobie z wyzwaniem. Bardzo dobrze, jeżeli czujemy ją w pracy, bo to znaczy, że zajmujemy się dokładnie tym, do czego zostaliśmy stworzeni (albo po prostu tym, co w danym czasie działa).

Jeżeli masz ochotę piszczeć i skakać na widok swojej dawno niewidzianej przyjaciółki – zrób to. Nawet jeżeli obawiasz się spotkać z kilkoma zdegustowanymi spojrzeniami. Być może nie jest to najbardziej kulturalna rzecz na świecie, ale jest przy tym ogromnie pozytywna. Publiczne wyrażanie pozytywnych emocji zaraża jak ziewanie. Jesteśmy z natury empatyczni, dlatego będąc świadkami takiej scenki, możemy wyobrazić sobie, co czują dwie piszczące przyjaciółki, i dzięki temu trochę tej emocji skosztować. Także śmiech jest zaraźliwy. Wie to każdy, kto kiedyś śmiał się po prostu z tego, jak śmieje się ktoś inny.

Dowiedz się, czego chcesz

Uwolnij pozytywne emocje

Podążając za pozytywnymi emocjami, możemy odkryć przepis na szczęście. Jeżeli wiemy dokładnie, co sprawia nam przyjemność oraz czego potrzebujemy, żeby czuć się pełni życia i energii – możemy zacząć powoli wypełniać swoje dni takimi rzeczami. Czy lubimy czuć się potrzebni i zauważeni? Lubimy otaczać się inspirującymi ludźmi? A może bardziej niż socjalizacji potrzebujemy poczucia misji, bo to ona nas inspiruje i napędza? Znając siebie i swoje emocje, możemy wybrać aktywności, które sprawiają nam przyjemność, i wypełnić nimi swój czas.

Jeżeli byliśmy „wygłuszeni” przez wiele lat, będziemy potrzebowali okresu przejściowego, w którym na nowo nauczymy się wyrażać emocje. To naprawdę dobry moment, żeby próbować nowych rzeczy. Tutaj nie spotkamy się z utartymi przez nasze (stare!) zachowanie oczekiwaniami znajomych, rodziny czy współpracowników. Mamy „czystą kartę”, łatwiej więc będzie o swobodną ekspresję. Z czasem na nowo nauczymy się identyfikować emocje i będzie nam coraz łatwiej zachowywać pełną otwartość. Nie ma się czego bać – bardziej niż, nawet krzywdząca, reakcja otoczenia szkodzi nam tłumienie uczuć. Odcinając je, tracimy ze sobą kontakt, co prowadzi do wielu nieporozumień i napięć.

Decydując się na autentyczność, wysyłamy sobie komunikat, z którego wynika, że akceptujemy się w pełni, ze wszystkimi emocjami i potrzebami. Uznajemy, że zasługujemy na wsparcie w trudnych chwilach i chwile przyjemności, w których jesteśmy totalnie rozpuszczeni. Autentyczność to odważny krok, który może naprawdę odmienić życie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jurek Owsiak i Aleksander Baron

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

kobieta myśli leżąc w łóżku

Intuicja – wierzyć jej czy nie?

„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

mama i dziecko

Przełom w leczeniu depresji poporodowej. FDA zatwierdziła nowy lek. Szybki, skuteczny, ale bardzo drogi

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

„Pozwalajmy dziecku na spontaniczność, ciekawość świata i zadawanie pytań”. Psycholog Agnieszka Zapart tłumaczy, jak mówić do dziecka, by wychować pewnego siebie człowieka

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

mama i córka

A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Wyjdź ze swojej głowy! Ile razy myślałeś o osobie spotkanej w windzie, ale bałeś się odezwać? Spot reklamujący obuwie świetnie pokazuje, co tracimy będąc nieśmiałymi

„Postanowiłam, że to ja wydymam bulimię, a nie ona mnie”. Aleksandra Dejewska o wyjściu z zaburzeń odżywiania

Pamiętasz stres przed pierwszym razem? Kilka słów o tym, jak powinniśmy zacząć przygodę z seksem

zła kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Terapeutka Izabela Kielczyk o związkach: „Łatwiej czuć się zazdrosnym niż o tym po prostu powiedzieć”

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Screen z animacji kampanii Wciąż jestem tym, kim byłem

Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór