Przejdź do treści

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock
Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na szczepieniu
EMA zatwierdziła trzecią dawkę szczepionki na COVID-19 Moderny dla osób pełnoletnich
Odporność na COVID-19 zapisana w genach? W badania zaangażowani są polscy naukowcy
Kobieta przez rok chorowała na COVID-19. Wirus zmutował w jej ciele
Kobieta przez rok chorowała na COVID-19. Wirus zmutował w jej ciele
Osoby zaszczepione nie będą testowane przed przyjęciem lub wpuszczeniem do szpitala
Waldemar Kraska zapowiada zmiany w szpitalach. Dotyczą zaszczepionych przeciwko COVID-19
Bożena Dykiel
Fundacja „Twarze Depresji” zakończyła współpracę z aktorką Bożeną Dykiel

Sen krótszy o cztery godziny działa na kierowcę jak wypicie sześciopaku piwa. Szacuje się, że nawet co trzeci tragiczny wypadek jest powodowany przez osobę, która jest „tylko” zmęczona. Niewyspany kierowca jest niebezpieczny! Wiecie, kiedy wy balansujecie na krawędzi?

Niewyspany kierowca groźny jak ten pijany

Każdemu z nas (jeśli jeździmy samochodem) może się zdarzyć chwilowe zmęczenie za kierownicą. Co wtedy robimy? Jak to co? Jedziemy dalej, w końcu nam przejdzie… Badania szacują, że niestety od 15 do 33 proc. śmiertelnych wypadków na drogach powodują zasypiający kierowcy. Wcale nie są mniejszym złem od pijanych. Jedno z francuskich badań, przeprowadzone w Centre Hospitalo-Universitaire de Bordeaux, dowiodło, że kierowca, który śpi 4 godziny krócej, jest równie groźny na drodze co kierowca, który wypił 6 piw!

Objawy zmęczenia za kierownicą

Oczywiście można by polemizować, że każdy toleruje inaczej alkohol itd. Ale jedno jest pewne, mnóstwo badań wskazuje, że zmęczenie za kierownicą może być tak samo niebezpieczne jak alkohol. A nawet bardziej! Osłabiona koordynacja, późny czas reakcji, zła ocena sytuacji, osłabiona pamięć i zdolność analizowania – to niektóre wspólne dla pijanego i zmęczonego kierowcy zaburzenia, które wpływają na jazdę samochodem.

Sandra Kubicka

Jadąc pomimo senności, balansujemy na krawędzi, bo bagatelizujemy sygnały, które wysyła nam organizm. National Sleep Foundation stworzyła ich listę.

Znalazły się na niej m.in.:

  • pieczenie oczu,
  • częste ziewanie,
  • problem z przypomnieniem sobie ostatnich paru kilometrów,
  • rozmarzenie,
  • niezwracanie uwagi na znaki.

Te sygnały już powinny nas zmusić do zatrzymania się. Co dalej? Opcji jest wiele.

Co robić, gdy jesteśmy niewyspani?

Aby „otrzeźwieć”, wskazana jest na pewno chwila na świeżym powietrzu, można sięgnąć też po kawę, w samochodzie powinniśmy systematycznie ochładzać powietrze – to również zmniejsza zmęczenie. Warto też pamiętać, aby przed podróżą zjeść jak najlżejszy posiłek, a w trakcie pić dużo wody (to przynajmniej zmusi nas do zatrzymania się za potrzebą…). W ostateczności nie ma wyjścia – trzeba się zdrzemnąć.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

Adele: Musiałam odciąć się od alkoholu, by zadbać o głos. W trakcie pandemii picie zaczęło wymykać się spod kontroli

Adele: Musiałam odciąć się od alkoholu. W trakcie pandemii picie zaczęło mi się wymykać spod kontroli

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Kobieta przy laptopie

Nocne światło psuje nam zdrowie. Dlaczego potrzebujemy ciemności?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

wino

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

Alkohol rozszczelnia jelita - podkreśla psychiatra dr Leszek Rudzki. Co to oznacza w praktyce i jaki to ma wpływ na nasze zdrowie psychiczne?

Alkohol rozszczelnia jelita – ostrzega dr Leszek Rudzki. Co to oznacza w praktyce i jaki to ma wpływ na nasze zdrowie psychiczne?

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

dda para

Jesteś DDA (dorosłym dzieckiem alkoholika)? Zobacz, jakich błędów w związku powinnaś unikać

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Źródło: iStockPhoto

Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Wydaje ci się, że prowadzisz zdrowy tryb życia, a efektów nie widać? Sprawdź, co robisz nie tak

Woda z sałaty ułatwia zasypianie? O trend z TikToka pytamy ekspertów

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu "złego" cholesterolu

Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu „złego” cholesterolu

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: Adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

"Czerwone wino jest dobre na krew" - mit czy prawda? Odpowiadają eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty

„Czerwone wino jest dobre na krew” – mit czy prawda? Odpowiadają eksperci z Dietetyki #NieNaŻarty

leki a alkohol

Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co uważa na ten temat alergolog

Kofeina na ból głowy? Sprawdź, czy to dobry pomysł

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?