Przejdź do treści

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels
Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Kiedyś mogłaś jeść wszystko, ale po trzydziestce twój metabolizm zwolnił? Masz czterdzieści, pięćdziesiąt lat i mimo stosowania diet, nie możesz schudnąć? Oto co możesz zrobić.

Wykonaj badania profilaktyczne

Ich główny cel to sprawdzenie, czy za spowolniony metabolizm nie odpowiadają zmiany hormonalne. Warto zbadać tarczycę, ponieważ jej funkcjonowanie ma bardzo duży wpływ na tempo przemiany materii. W tzw. profilu tarczycowym, czyli zestawie badań profilaktycznych tarczycy, sprawdzane są poziomy hormonów TSH, FT3, FT4 oraz przeciwciał: anty-TPO i anty-TG. Taką kontrolę warto przeprowadzać raz na rok. Przy okazji można wykonać też USG tego narządu.

Suplementacja bezcennym wsparciem

Metabolizm można również wspomóc, stosując odpowiednie suplementy. Na rynku dostępne są produkty, które łączą wysoko skoncentrowane składniki ziołowe z witaminami i minerałami. Przykładem może być WIMIN Lepszy Metabolizm, który korzystnie wpływa na tempo przemiany materii, reguluje poziom cholesterolu oraz jest wegański i nie zawiera laktozy. Możesz też sięgnąć po WIMIN Zestaw z lepszym metabolizmem. To kompleksowa i wygodna suplementacja, wesprze twoją przemianę materii i energię do działania, zadba o odporność i doda blasku skórze. Pomaga utrzymać taką wagę, z jaką czujesz się komfortowo i dobrze w swoim ciele.

Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Zmień zasady żywienia na dobre

Kiedy wraz z upływem lat metabolizm zwalania, zrzucenie kilku zbędnych kilogramów będzie wymagać nie tylko większego wysiłku, ale i bardziej racjonalnego podejścia. Przede wszystkim – zmiany w diecie należy wprowadzić na stałe. Im organizm starszy – tym mniej energii potrzebuje, aby funkcjonować. Naukowcy szacują, że BMR (Basal Metabolic Rate), czyli dzienne zapotrzebowanie na kalorie, co dekadę maleje o 1-2 proc. Idąc tym tokiem myślenia, jako trzydziestolatka powinnaś dziennie dostarczać organizmowi o 150 kcal mniej niż wtedy, gdy miałaś 20 lat. Jeśli więc nie uprawiasz sportu, warto, abyś wcieliła tę zasadę w życie. Zrezygnuj z produktów przetworzonych, jedz częściej i mniej, postaw na węglowodany złożone, regularnie się nawadniaj. Ogranicz spożycie cukrów oraz tłuszczów trans.

Odstaw wszelkie diety „cud”

Superszybkie diety czy głodówki przynoszą efekt w krótkim czasie, ale na dłuższą metę zawsze okazują się nieskuteczne. Warto też pamiętać, że po trzydziestce diety cud nie zadziałają tak szybko jak wtedy, kiedy miałaś dwadzieścia lat. Dodatkowo powrót do dawnych nawyków po zakończeniu odchudzania na pewno zniweczy tygodnie wyrzeczeń. Waga znów zacznie rosnąć i, co gorsza, może przekroczyć poziom, z którego startowałaś. Innymi słowy: efekt jo-jo w czystej postaci. Poza tym istnieje ryzyko, że wpadniesz w błędne koło odchudzania, kiedy tygodnie ostrej diety będą przeplatać się z tygodniami objadania. Takie zachowanie nie tylko źle wpływa na metabolizm, ale może również zaburzyć równowagę hormonalną oraz przynieść inne konsekwencje – jak np. problemy ze snem czy rozdrażnienie.

Naucz się poskramiać stres

Nie ma się co oszukiwać – żyjemy w czasach, w których stres jest wszechobecny. W reakcji na różnego rodzaju trudne sytuacje wydzielany jest kortyzol – czyli hormon stresu, który podnosi stężenie glukozy we krwi. Problem pojawia się, kiedy stres jest stałym elementem twojego życia. Dochodzi wtedy do nadprodukcji kortyzolu, efektem czego jest długotrwale podniesiony poziom cukru we krwi. To może prowadzić do insulinooporności i cukrzycy. Dodatkowo blokowane jest spalanie tkanki tłuszczowej. To jednak nie wszystko – kortyzol intensyfikuje rozpad białek, w tym mięśni, a spadek masy mięśniowej obniża tempo metabolizmu.

Dlatego tak ważne jest wypracowanie własnych metod relaksacji. Najlepiej, żeby była to jakaś forma ruchu, która przy okazji będzie podkręcać przemianę materii. Mogą to być też inne sposoby – słuchanie muzyki, wyjście na masaż czy zapalenie kadzidełek. Wszystko, co pomoże obniżyć poziom stresu (o ile nie jest to jego zajadanie!), będzie działać na korzyść metabolizmu.

Kobieta / freepik.com

Sport to zdrowie

W postpandemicznej rzeczywistości każda forma ruchu jest na wagę złota. Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na przemianę materii, należy jednak dobrać ją odpowiednio do swoich predyspozycji. Jeśli jesteś zdrowa, nie narzekasz na kontuzje – możesz spróbować treningów beztlenowych o wysokiej intensywności, które doskonale podkręcą tempo metabolizmu. Z kolei osoby, które wcześniej nie były zbyt aktywne, powinny wprowadzać ruch do swojego życia powoli, ale systematycznie. Warto zacząć od kilkunastominutowych spacerów, które kilka tygodni później można zamienić na delikatny jogging. Kluczowa jest tutaj konsekwencja – treningi przyniosą efekty, o ile będą regularne.

Wysypiaj się

Zdrowy sen to remedium na masę dolegliwości. Sen korzystnie wpływa na przebieg wielu procesów zachodzących w organizmie, pomaga ciału wrócić do równowagi, korzystanie wpływa na procesy regeneracyjne mięśni, optymalizuje odchudzanie, obniża poziom kortyzolu i wspomaga przemianę materii. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku snu chodzi przede wszystkim o jego jakość, a nie długość. Dlatego warto kłaść się do łóżka o regularnych porach, regularnie wietrzyć sypialnię i zrezygnować z korzystania urządzeń elektronicznych, gdyż niebieskie światło z ekranów ma działanie pobudzające.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 pytań o HPV, czyli wszystko, co chciałabyś o nim wiedzieć, ale boisz się zapytać

zamyślona kobieta

Jak powstaje nowy nawyk? Co zrobić, żeby zmiana się udała?

„Pacjenci potrafią przyjechać nawet z drugiego końca Polski. Badania kliniczne są szansą na dostęp do najnowocześniejszych terapii” – mówi Łukasz Bęczkowski, ekspert ds. badań klinicznych

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

„Zdziwiłabyś się, jak często ludzie przynoszą mocz w słoiku po dżemie!”. Diagnostka laboratoryjna o sekretach swojej pracy

Czerwona kokardka na budynku w Warszawie

„HIV to nie wyrok, ale wciąż może się nim stać”. Czerwona kokardka przypomina o testach na HIV

kobieta podczas mammografii

BI-RADS 0-5. Co oznacza wynik mammografii w skali BI-RADS?

Kobieta leży w łóżku

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach? /fot. iStock

Jakie efekty przynosi jazda na rolkach?

Ryan Reynolds

Ryan Reynolds sfilmował swoją pierwszą w życiu kolonoskopię. „Przegrałem zakład, ale opłacało się”

Bóle głowy – rodzaje, objawy, diagnostyka. Co oznacza ból z tyłu głowy a co ból w skroniach?

Złe nawyki, które przyspieszają starzenie/fot. Pexels

Złe nawyki, które przyspieszają starzenie – zmień je na zdrowsze

kobieta smutna siedzi na kanapie

Brak wypróżnienia – zwykłe zaparcia czy poważna choroba?

Badanie fizykalne – co to jest i na czym polega?

Skan mózgu pozwoli na wykrycie alzheimera / istock

Chorobę Alzheimera można zdiagnozować za pomocą pojedynczego skanu mózgu. Nowe odkrycie naukowców

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie – jaka dieta jest najlepsza?

Dr Maciej Mazurec: Cytologia powoli przechodzi do lamusa, staje się metodą historyczną. Mamy znacznie skuteczniejszy test, który zwiększa bezpieczeństwo pacjentek nawet o 60-70 proc.

Dr Maciej Mazurec: Cytologia powoli przechodzi do lamusa. Mamy znacznie skuteczniejszy test, który zwiększa bezpieczeństwo pacjentek nawet do 70 proc.

Układ dokrewny – funkcje i budowa. Jakie hormony są najważniejsze?

Androstendion – rola w organizmie, normy i interpretacja. Kiedy badać poziom hormonu?

6 zaskakujących rzeczy powodujących wzdęcia

Wiesz, jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

×