Przejdź do treści

„Jeśli czujesz, że twój oddech jest płytki, pozwól mu rozszerzyć się na brzuch i przeponę. Wtedy poczujesz też swoją miednicę, miejsce związane z kobiecością, mocą i energią życiową” – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu

Magda Przeździak-Betlej. Zdj: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
apteka
Preparat do żywienia pozajelitowego wycofany z obrotu
Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach
Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!
Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Poród. Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Syrop na kaszel przelewany do miarki
Kolejne serie syropu Flavamed wycofane z obrotu. GIF wydał nową decyzję
Kiszona kapusta / istockphoto.com
Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

– Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości. Może się okazać, że nie jest zgodne z naszą naturą i pragnieniami zachowywać się tak, jak nas uczono w szkole czy w domu – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu.

Magda, zajmujesz się nauką oddechu, co może trochę dziwić. Chyba nie ma nic bardziej naturalnego jak oddychanie?

To prawda. Oddychanie jest naturalne, bo gdybyśmy nie oddychały, nie mogłybyśmy żyć. Oddech towarzyszy nam zawsze, to co go czyni narzędziem zmiany i transformacji jest świadomość. Kiedy zauważamy jakość naszego oddechu, wtedy on zaczyna nam mówić o nas, o tym, jak się czujemy, czego potrzebujemy a wręcz kim jesteśmy w danym momencie.

Magda Przeździak-Betlej
Oddech pomaga odzyskać nam naszą autentyczność. Ważnym elementem pracy jest również akceptacja, czyli powiedzenie sobie: „ok, na ten moment tak jest” i nie obwiniam siebie: „jak ja mogłam, być taka beznadziejna, że przez tyle lat tego nie widziałam

Do tej pory mężczyźni oddychali brzuchem, a kobiety piersiami.

To nawyk związany z naszą kulturą  i cywilizacją. Prawidłowy oddech jest pełny, przeponowy zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Oddech piersiowy jest płytki, nie pozwala poczuć siebie. Od małego dziewczynka jest uczona, że ma być miła, piękna i uśmiechnięta, od małego tłumimy swoją esencję, próbując się dostosować do stereotypu, który pokazywany jest w mediach. To świadomy oddech może sprawi, że stajemy się bardziej prawdziwe, zaczynamy docierać do naszych prawdziwych uczuć, głębi i kobiecości. Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości. Może się okazać, że nie jest zgodne z naszą naturą i pragnieniami zachowywać się tak, jak nas uczono w szkole czy w domu, że mamy być posłuszne, czy ogólnie „jakieś”. Chcemy być idealnymi matkami, żonami i kochankami, łatwo się w tych rolach pogubić.

W moim projekcie „Oddech Kobiety” zachęcam kobiety, aby pozwoliły sobie na poznawanie siebie właśnie poprzez oddech.

Kobieta z kubkiem

Jaki jest pierwszy krok?

Rozpoznanie tego, co mnie oddziela od siebie, zobaczenie, co jest moje a co przejęte od rodziców, kultury. Czy mi się to podoba czy nie, czy jest to zgodne z moimi pragnieniami czy nie. Kobiety, które przychodzą do mnie na sesje indywidualne i warsztaty, chciałyby coś zmienić w swoim życiu, czują pewnego rodzaju „niewygodę”, rodzaj niespełnienia i pragną przekroczyć te ograniczenia. Oddech jest narzędziem delikatnym, nie trzeba być zaawansowaną w rozwoju duchowym, nie trzeba niczego umieć, żeby wziąć udział w warsztatach oddechowych. Jak powiedziałaś na początku, oddech jest naturalny dla każdego. Za pomocą bardzo prostych praktyk można osiągnąć spektakularne efekty. Jeśli czuję, że mój oddech jest płytki, że oddycham tylko klatka piersiową mogę mu pozwolić rozszerzyć się na brzuch i przeponę. Wtedy zaczynam też czuć swoją miednicę, miejsce związane z moją kobiecością, mocą i energią życiową. Staję się wtedy bardziej świadoma, czego potrzebuję, aby stać się spełnioną kobieta.

 

Magda Przeździak-Betlej
Od małego dziewczynka jest uczona, że ma być miła, piękna i uśmiechnięta, od małego tłumimy swoją esencję, próbując się dostosować do stereotypu, który pokazywany jest w mediach. To świadomy oddech może sprawi, że stajemy się bardziej prawdziwe, zaczynamy docierać do naszych prawdziwych uczuć, głębi i kobiecości

I to wszystko się dzieje od „wnoszenia świadomości”?

To jest bardzo ważne! Oddech i świadomość to podstawowe narzędzia pracy ze sobą. Oddech pozwala wyjść z umysłu i przekierować uwagę na ciało. Wnieść świadomość, w te jego obszary, których na co dzień nie zauważamy. Przez ból, napięcie mięśni, różne symptomy, ciało do nas mówi o naszych tłumionych emocjach, przekonaniach, wzorcach. Oddychając do napiętych ramion mogę poczuć tam ogromny ciężar, złość. Odkrywam, że od lat dźwigam całą odpowiedzialność za dom, dzieci. I jestem w tym sama. Z akceptacją i empatią uwalniam te emocje i sprawdzam czy chcę i mogę „coś” z tym zrobić, aby poczuć się lepiej.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Płyną łzy?

Zdarza się. Czasem są to łzy ulgi, że wreszcie można czuć i uwolnić przez lata tłumione emocje, czasem są to łzy radości z doświadczenia swojej mocy, zachwytu nad się swoim pięknem i wyjątkowością. Oddech pomaga odzyskać nam naszą autentyczność. Ważnym elementem pracy jest również akceptacja, czyli powiedzenie sobie: „ok, na ten moment tak jest” i nie obwiniam siebie: „jak ja mogłam, być taka beznadziejna, że przez tyle lat tego nie widziałam”. W momencie pojawienia się akceptacji pojawia się przestrzeń, żeby pomyśleć: „ok, od dzisiaj mogę inaczej, będę bardziej dbała o siebie, nie będę brała na siebie tylu obowiązków”. Oddech pomaga też w budowaniu relacji ze sobą, bez której nie mamy dobrych relacji z innymi. Jeśli potrafię sobie okazać życzliwość, szacunek i uwagę, to okażę je również innym. W momencie kiedy jestem surowa i wymagająca dla siebie to samo wyrażam wobec swoich najbliższych. Dzięki zauważeniu swojego oddechu zaczynam wnosić świadomość do swoich relacji i mogę zacząć je zmienia

 

Magda Przeździak-Betlej
Umysł jest pięknym narzędziem, potrzebnym nam do przetwarzania informacji, prawdziwa pełnia życia jest jednak możliwa, kiedy zaczynamy czuć sercem. Oddech może nam w tym pomóc, sprowadza nas do ciała. Wdech i wydech, sama obserwacja tej czynności sprawia, że umysł się wycisza

Od czego zaczynamy?

Od 5 minut (śmiech). Podaruj je sobie rano, a będziesz miała inny niż zwykle dzień, bo z innego miejsca „w niego wejdziesz”. Oddech jest jak „barometr”, który pozwala ci rozpoznać w jakim nastroju się obudziłaś, jak czuje się twoje ciało, czego potrzebujesz. Oddech pozwala złapać kontakt ze sobą, dzięki niemu staję się bardziej świadomą kobietą. Mogę zacząć praktykować przy wykonywaniu codziennych obowiązków, przestaję wtedy żyć na autopilocie, tylko zaczynam wnosić świadomość w to, czym się zajmuję. Przenosi się to na całe życie. Zaczynam zadawać sobie pytania, czy to co robię przynosi mi spełnienie. A może mogę inaczej pomyśleć o sobie, coś zmienić w swojej rutynie.Trzeba zacząć od małego kroku. Warto przyzwyczaić umysł, żeby wyrobił w sobie nowy nawyk przekierowania uwagi do wnętrza. Potem w ciągu dnia nastawiamy sobie „przypomnienie” w telefonie, aby zatrzymać się choć na minutę w świadomym oddechu.

Metoda TRE / unsplash.com

Między wyprawieniem dwójki dzieci do szkoły, męża do pracy, zjedzeniem śniadania, pozmywaniem naczyń i realizacją kluczowych celów w korporacji a głosem mamy, czy na pewno wszystko u mnie ok? I jeszcze ten mój krytyk wewnętrzny! Czy ja jestem w stanie znaleźć te przysłowiowe 5 minut?

Można wtedy zadać sobie pytanie: Czy jestem dla siebie ważna? Czy jestem w stanie podarować sobie te kilka minut, aby zatroszczyć się o siebie i poczuć się lepiej?  Te 5 minut może być naprawdę dobrym początkiem zmiany, której pragniesz.  Wewnętrzny krytyk też może być inspiracją do autorefleksji i głębszego poznania siebie. Tutaj znowu będzie mowa o świadomości. Ja nie jestem tym głosem, to tylko część mnie. Przestaję się z nim identyfikować, dzięki temu pojawia się szczelina na coś nowego, na przykład ciekawość. A co będzie jak pomyślę inaczej i zacznę też zwracać uwagę na to co mi się udaje? Jak wtedy zmieni się moja rzeczywistość?

Warto też pamiętać, że to tylko nasz umysł. Przecież nie jestem tylko swoją głową i myślami! Jesteśmy całością, mamy głowę, ale też ciało i serce. Umysł jest pięknym narzędziem, potrzebnym nam do przetwarzania informacji, prawdziwa pełnia życia jest jednak możliwa, kiedy zaczynamy czuć sercem. Oddech może nam w tym pomóc, sprowadza nas do ciała. Wdech i wydech, sama obserwacja tej czynności sprawia, że umysł się wycisza. Umysł potrzebuje mniej więcej 7 minut, żeby się zresetować. Kiedy pojawiają się myśli, nie walczymy z nimi, nie denerwujmy się, że one są, tylko delikatnie przekierowujmy uwagę na miejsca w ciele, gdzie odczuwamy oddech.

Ćwiczenie czyni mistrza.

Tak, powtarzajmy tę czynność a będzie nam coraz łatwiej radzić sobie ze stresem i wyzwaniami, które przynosi nam każdy dzień. Niezależnie od tego, w jakim jesteś miejscu i jakie masz blokady, świadomy oddech pomoże ci poczuć to, czego naprawdę potrzebujesz. Otworzy cię na uwolnienie tego, co trudne, ale też na przyjmowanie głębi przyjemności i na cieszenie się życiem.

Magda Przeździak-Betlej – Od wielu lat zgłębia z pasją ścieżkę kobiecej duchowości. Od kilku lat prowadzi kobiece kręgi i warsztaty. Ma wieloletnie doświadczenie pracy z ludźmi, zarówno w sesjach indywidualnych jak i w prowadzeniu grup. Praktyka obejmuje obszary związane z pracą ze świadomością, ciałem i oddechem. Przez wiele lat była trenerką MA-URI Healing Arts, holistycznej metody uzdrawiania wywodzącej się z Nowej Zelandii. Od kilku lat uczy się Tantry, Szamanizmu i Bioenergetyki w szkole The Paths of Transformation u Johna Hawkena w Czechach. Jest trenerem i praktykiem oddechu w Instytucie Oddechu Michała Godlewskiego. Prowadzi warsztaty i indywidualne sesje oddechowe.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

„Udajemy orgazmy, bo przyjmujemy za dużo sygnałów, jak wygląda udany seks, za dużo w tym presji. A przecież udany seks to dla każdego coś innego” – mówi edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Salowa z 20-letnim stażem

„Ogólnie panująca znieczulica dotknęła również relacje lekarz – salowa. Dla lekarzy, ale i większości pielęgniarek, jesteśmy niezauważalne” – mówi Hanna Chudon, salowa z 20-letnim stażem

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Zainteresują cię również:

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

„Przez długi czas kobiety uczono, że mają zasłużyć na to, żeby ktoś je lubił, kochał, miały budować siebie pod to, jak podobać się mężczyznom, a teraz szukają swojej tożsamości niezależnie od czyichś oczekiwań” – mówi Magda Hamer, wokalistka i trenerka głosu. 

Naucz się prawidłowo oddychać! Dlaczego warto? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Magia naturalnego oddechu. Jak prawidłowo oddychać?

Nie możesz sobie poradzić z nieświeżym oddechem? Poznaj możliwe przyczyny tej dolegliwości

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

zła kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Jak poradzić sobie z chrapaniem domowymi sposobami

„Miałam problem ze spaniem u kogoś, bo wiedziałam, że głośno chrapię. Dopiero po kilku latach uświadomiłam sobie, że winą były papierosy”

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta z kubkiem

Oddychaj – dowiesz się, co ci dolega

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Picie naparu z mięty / unsplash.com

Pijesz napar z mięty na problemy z żołądkiem? Lekarka wyjaśnia, jak działa to na organizm

mała dziewczynka

Mama Pediatra: problem podwyższonego ciśnienia tętniczego dotyczy nie tylko dorosłych

śmiejąca się kobieta

Jak zabezpieczyć cerę przed smogiem?

ugryziony arbuz

Mononukleoza zakaźna – nigdy nie dawaj gryza. Jakie są przyczyny mononukleozy i jak wyglądają objawy?

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Selma Blair

Selma Blair pokazuje odrastające po chemioterapii włosy. „Zobaczę, jak rośnie pixie”

matka z dzieckiem

Nie dajcie się smogowi. Jak możesz zabezpieczyć swoje dziecko przed smogiem?

damskie dłonie i stopy

Skręcona kostka – jak wyglądają objawy? Jakie są sposoby leczenia?

Znamiona skórne u kobiety / istockphoto.com

Okres jesienno-zimowy to najlepszy czas, aby skontrolować swoje znamiona. Jakie badania wybrać?

Kobieta w bieliźnie / istockphoto.com

Zabiegi w miejscach intymnych. Czy wiesz, na co możesz sobie pozwolić?

śmiejąca się kobieta

5 mitów o zdrowiu zębów

Najpopularniejsze

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?