Przejdź do treści

„Jeśli czujesz, że twój oddech jest płytki, pozwól mu rozszerzyć się na brzuch i przeponę. Wtedy poczujesz też swoją miednicę, miejsce związane z kobiecością, mocą i energią życiową” – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu

Magda Przeździak-Betlej. Zdj: archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pielęgiarka - W czepku urodzona
„Drodzy Państwo – oto jestem. Magister pielęgniarstwa, który pracuje przy łóżku chorego”. Na profilu W czepku urodzona pojawiły się ważne słowa
Wierząc w teorie pseudonukowe, niszczysz sobie zdrowie. Optyczka wymienia najpopularniejsze z teorii, przez które można popsuć sobie wzrok
Samobadanie piersi / istock
Pani Fizjoterapeutka o samobadaniu piersi: „Nagle wyczułam jakąś twardawą grudkę. Znajdowała się bezpośrednio pod prawą piersią. Mogłam ją nieco przesunąć, nic mnie nie bolało…”
Maść ichtiolowa (ichtiol) – na co i jak stosować?
Maść ichtiolowa (ichtiol) – na co i jak stosować?
Termometr
„Gorączka jest korzystna, pomaga zwalczać infekcje” – pisze lek. Dawid Ciemięga. Co dzieje się w organizmie przy podwyższonej temperaturze?

– Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości. Może się okazać, że nie jest zgodne z naszą naturą i pragnieniami zachowywać się tak, jak nas uczono w szkole czy w domu – mówi Magda Przeździak-Betlej, trenerka oddechu.

Magda, zajmujesz się nauką oddechu, co może trochę dziwić. Chyba nie ma nic bardziej naturalnego jak oddychanie?

To prawda. Oddychanie jest naturalne, bo gdybyśmy nie oddychały, nie mogłybyśmy żyć. Oddech towarzyszy nam zawsze, to co go czyni narzędziem zmiany i transformacji jest świadomość. Kiedy zauważamy jakość naszego oddechu, wtedy on zaczyna nam mówić o nas, o tym, jak się czujemy, czego potrzebujemy a wręcz kim jesteśmy w danym momencie.

Magda Przeździak-Betlej
Oddech pomaga odzyskać nam naszą autentyczność. Ważnym elementem pracy jest również akceptacja, czyli powiedzenie sobie: „ok, na ten moment tak jest” i nie obwiniam siebie: „jak ja mogłam, być taka beznadziejna, że przez tyle lat tego nie widziałam

Do tej pory mężczyźni oddychali brzuchem, a kobiety piersiami.

To nawyk związany z naszą kulturą  i cywilizacją. Prawidłowy oddech jest pełny, przeponowy zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Oddech piersiowy jest płytki, nie pozwala poczuć siebie. Od małego dziewczynka jest uczona, że ma być miła, piękna i uśmiechnięta, od małego tłumimy swoją esencję, próbując się dostosować do stereotypu, który pokazywany jest w mediach. To świadomy oddech może sprawi, że stajemy się bardziej prawdziwe, zaczynamy docierać do naszych prawdziwych uczuć, głębi i kobiecości. Poprzez oddech rozpoznajemy kwestie, które ograniczają nas w naszej kobiecości. Może się okazać, że nie jest zgodne z naszą naturą i pragnieniami zachowywać się tak, jak nas uczono w szkole czy w domu, że mamy być posłuszne, czy ogólnie „jakieś”. Chcemy być idealnymi matkami, żonami i kochankami, łatwo się w tych rolach pogubić.

W moim projekcie „Oddech Kobiety” zachęcam kobiety, aby pozwoliły sobie na poznawanie siebie właśnie poprzez oddech.

Kobieta z kubkiem

Jaki jest pierwszy krok?

Rozpoznanie tego, co mnie oddziela od siebie, zobaczenie, co jest moje a co przejęte od rodziców, kultury. Czy mi się to podoba czy nie, czy jest to zgodne z moimi pragnieniami czy nie. Kobiety, które przychodzą do mnie na sesje indywidualne i warsztaty, chciałyby coś zmienić w swoim życiu, czują pewnego rodzaju „niewygodę”, rodzaj niespełnienia i pragną przekroczyć te ograniczenia. Oddech jest narzędziem delikatnym, nie trzeba być zaawansowaną w rozwoju duchowym, nie trzeba niczego umieć, żeby wziąć udział w warsztatach oddechowych. Jak powiedziałaś na początku, oddech jest naturalny dla każdego. Za pomocą bardzo prostych praktyk można osiągnąć spektakularne efekty. Jeśli czuję, że mój oddech jest płytki, że oddycham tylko klatka piersiową mogę mu pozwolić rozszerzyć się na brzuch i przeponę. Wtedy zaczynam też czuć swoją miednicę, miejsce związane z moją kobiecością, mocą i energią życiową. Staję się wtedy bardziej świadoma, czego potrzebuję, aby stać się spełnioną kobieta.

 

Magda Przeździak-Betlej
Od małego dziewczynka jest uczona, że ma być miła, piękna i uśmiechnięta, od małego tłumimy swoją esencję, próbując się dostosować do stereotypu, który pokazywany jest w mediach. To świadomy oddech może sprawi, że stajemy się bardziej prawdziwe, zaczynamy docierać do naszych prawdziwych uczuć, głębi i kobiecości

I to wszystko się dzieje od „wnoszenia świadomości”?

To jest bardzo ważne! Oddech i świadomość to podstawowe narzędzia pracy ze sobą. Oddech pozwala wyjść z umysłu i przekierować uwagę na ciało. Wnieść świadomość, w te jego obszary, których na co dzień nie zauważamy. Przez ból, napięcie mięśni, różne symptomy, ciało do nas mówi o naszych tłumionych emocjach, przekonaniach, wzorcach. Oddychając do napiętych ramion mogę poczuć tam ogromny ciężar, złość. Odkrywam, że od lat dźwigam całą odpowiedzialność za dom, dzieci. I jestem w tym sama. Z akceptacją i empatią uwalniam te emocje i sprawdzam czy chcę i mogę „coś” z tym zrobić, aby poczuć się lepiej.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Płyną łzy?

Zdarza się. Czasem są to łzy ulgi, że wreszcie można czuć i uwolnić przez lata tłumione emocje, czasem są to łzy radości z doświadczenia swojej mocy, zachwytu nad się swoim pięknem i wyjątkowością. Oddech pomaga odzyskać nam naszą autentyczność. Ważnym elementem pracy jest również akceptacja, czyli powiedzenie sobie: „ok, na ten moment tak jest” i nie obwiniam siebie: „jak ja mogłam, być taka beznadziejna, że przez tyle lat tego nie widziałam”. W momencie pojawienia się akceptacji pojawia się przestrzeń, żeby pomyśleć: „ok, od dzisiaj mogę inaczej, będę bardziej dbała o siebie, nie będę brała na siebie tylu obowiązków”. Oddech pomaga też w budowaniu relacji ze sobą, bez której nie mamy dobrych relacji z innymi. Jeśli potrafię sobie okazać życzliwość, szacunek i uwagę, to okażę je również innym. W momencie kiedy jestem surowa i wymagająca dla siebie to samo wyrażam wobec swoich najbliższych. Dzięki zauważeniu swojego oddechu zaczynam wnosić świadomość do swoich relacji i mogę zacząć je zmienia

 

Magda Przeździak-Betlej
Umysł jest pięknym narzędziem, potrzebnym nam do przetwarzania informacji, prawdziwa pełnia życia jest jednak możliwa, kiedy zaczynamy czuć sercem. Oddech może nam w tym pomóc, sprowadza nas do ciała. Wdech i wydech, sama obserwacja tej czynności sprawia, że umysł się wycisza

Od czego zaczynamy?

Od 5 minut (śmiech). Podaruj je sobie rano, a będziesz miała inny niż zwykle dzień, bo z innego miejsca „w niego wejdziesz”. Oddech jest jak „barometr”, który pozwala ci rozpoznać w jakim nastroju się obudziłaś, jak czuje się twoje ciało, czego potrzebujesz. Oddech pozwala złapać kontakt ze sobą, dzięki niemu staję się bardziej świadomą kobietą. Mogę zacząć praktykować przy wykonywaniu codziennych obowiązków, przestaję wtedy żyć na autopilocie, tylko zaczynam wnosić świadomość w to, czym się zajmuję. Przenosi się to na całe życie. Zaczynam zadawać sobie pytania, czy to co robię przynosi mi spełnienie. A może mogę inaczej pomyśleć o sobie, coś zmienić w swojej rutynie.Trzeba zacząć od małego kroku. Warto przyzwyczaić umysł, żeby wyrobił w sobie nowy nawyk przekierowania uwagi do wnętrza. Potem w ciągu dnia nastawiamy sobie „przypomnienie” w telefonie, aby zatrzymać się choć na minutę w świadomym oddechu.

Metoda TRE / unsplash.com

Między wyprawieniem dwójki dzieci do szkoły, męża do pracy, zjedzeniem śniadania, pozmywaniem naczyń i realizacją kluczowych celów w korporacji a głosem mamy, czy na pewno wszystko u mnie ok? I jeszcze ten mój krytyk wewnętrzny! Czy ja jestem w stanie znaleźć te przysłowiowe 5 minut?

Można wtedy zadać sobie pytanie: Czy jestem dla siebie ważna? Czy jestem w stanie podarować sobie te kilka minut, aby zatroszczyć się o siebie i poczuć się lepiej?  Te 5 minut może być naprawdę dobrym początkiem zmiany, której pragniesz.  Wewnętrzny krytyk też może być inspiracją do autorefleksji i głębszego poznania siebie. Tutaj znowu będzie mowa o świadomości. Ja nie jestem tym głosem, to tylko część mnie. Przestaję się z nim identyfikować, dzięki temu pojawia się szczelina na coś nowego, na przykład ciekawość. A co będzie jak pomyślę inaczej i zacznę też zwracać uwagę na to co mi się udaje? Jak wtedy zmieni się moja rzeczywistość?

Warto też pamiętać, że to tylko nasz umysł. Przecież nie jestem tylko swoją głową i myślami! Jesteśmy całością, mamy głowę, ale też ciało i serce. Umysł jest pięknym narzędziem, potrzebnym nam do przetwarzania informacji, prawdziwa pełnia życia jest jednak możliwa, kiedy zaczynamy czuć sercem. Oddech może nam w tym pomóc, sprowadza nas do ciała. Wdech i wydech, sama obserwacja tej czynności sprawia, że umysł się wycisza. Umysł potrzebuje mniej więcej 7 minut, żeby się zresetować. Kiedy pojawiają się myśli, nie walczymy z nimi, nie denerwujmy się, że one są, tylko delikatnie przekierowujmy uwagę na miejsca w ciele, gdzie odczuwamy oddech.

Ćwiczenie czyni mistrza.

Tak, powtarzajmy tę czynność a będzie nam coraz łatwiej radzić sobie ze stresem i wyzwaniami, które przynosi nam każdy dzień. Niezależnie od tego, w jakim jesteś miejscu i jakie masz blokady, świadomy oddech pomoże ci poczuć to, czego naprawdę potrzebujesz. Otworzy cię na uwolnienie tego, co trudne, ale też na przyjmowanie głębi przyjemności i na cieszenie się życiem.

Magda Przeździak-Betlej – Od wielu lat zgłębia z pasją ścieżkę kobiecej duchowości. Od kilku lat prowadzi kobiece kręgi i warsztaty. Ma wieloletnie doświadczenie pracy z ludźmi, zarówno w sesjach indywidualnych jak i w prowadzeniu grup. Praktyka obejmuje obszary związane z pracą ze świadomością, ciałem i oddechem. Przez wiele lat była trenerką MA-URI Healing Arts, holistycznej metody uzdrawiania wywodzącej się z Nowej Zelandii. Od kilku lat uczy się Tantry, Szamanizmu i Bioenergetyki w szkole The Paths of Transformation u Johna Hawkena w Czechach. Jest trenerem i praktykiem oddechu w Instytucie Oddechu Michała Godlewskiego. Prowadzi warsztaty i indywidualne sesje oddechowe.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta ze sztangą robi martwy ciąg

Treningowy oddech – jaki powinien być odpowiedni?

„Przez długi czas kobiety uczono, że mają zasłużyć na to, żeby ktoś je lubił, kochał, miały budować siebie pod to, jak podobać się mężczyznom, a teraz szukają swojej tożsamości niezależnie od czyichś oczekiwań” – mówi Magda Hamer, wokalistka i trenerka głosu. 

Naucz się prawidłowo oddychać! Dlaczego warto? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Magia naturalnego oddechu. Jak prawidłowo oddychać?

Nie możesz sobie poradzić z nieświeżym oddechem? Poznaj możliwe przyczyny tej dolegliwości

Jak oddychać? Proste ćwiczenie czyni cuda

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

zła kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Jak poradzić sobie z chrapaniem domowymi sposobami

„Miałam problem ze spaniem u kogoś, bo wiedziałam, że głośno chrapię. Dopiero po kilku latach uświadomiłam sobie, że winą były papierosy”

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Kobieta z kubkiem

Oddychaj – dowiesz się, co ci dolega

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Antybiogram - co to jest i ile kosztuje jego wykonanie?

Antybiogram – co to jest i ile kosztuje jego wykonanie?

Pandemia koronawirusa w USA - Olivia Grunt przytula babcię

Czy bliskość w dobie koronawirusa jest możliwa? „Time” opublikował zdjęcie, które wzrusza do łez. Poznaj jego historię

Tatiana Okupnik / MW Media

Tatiana Okupnik o byciu matką: „Postanowiłam pokazać mały wycinek tego, co u mnie się zadziało po porodzie. Nie miałam wpływu na to, że podczas porodu wkradł się błąd personelu”

Kolejny etap znoszenia restrykcji. „Od soboty wiele się zmieni” – zapowiada premier

Koronawirus w Polsce. Kolejny etap znoszenia restrykcji. „Od soboty wiele się zmieni” – zapowiada premier

Ziemniaki w diecie / rawpixel

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Trener personalny wyjaśnia to na dobrym przykładzie

Robaczyca - objawy, zapobieganie.

Robaczyca – objawy u dzieci, dorosłych i zwierząt

Dwie kobiety w maseczkach jadą autobusem i rozmawiają ze sobą

Koronawirus. Dystans 2 metrów nie wystarczy. Zobacz, jak zarażony „obsypuje” wirusem swojego rozmówcę

Erytromelalgia - bolesny rumień kończyn

Erytromelalgia – bolesny rumień kończyn

Wizyta u ginekologa / istock

Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog

Kobieta ziewa

Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną

Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim

Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?