Przejdź do treści

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Metoda TRE / unsplash.com
Metoda TRE / unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią
Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?
Padł rekord zakażeń. MZ odnotowało ponad 50 tys. przypadków zarażenia koronawirusem ubiegłej doby
„Sprzątanie może przyczyniać się do otyłości u dzieci” – alarmuje chemiczka Sylwia Panek
Nie wierzysz w skuteczność szczepień przeciwko COVID-19? „Możesz mieć depresję” – mówią naukowcy

Zaczęłyśmy od masowania wnętrza stopy kauczukową piłeczką. Potem przez chwilę rozciągałyśmy mięśnie, by je rozgrzać. W głowie miałam tylko jedno: poddaj się temu, co właśnie się dzieje. Zaufaj swojemu ciału. Położyłam się na macie, wsłuchałam się w głos instruktorki. I zaczęłam się trząść. 

TRE – czyli co?

Czym jest TRE? To ćwiczenia uwalniające napięcia, stres i urazy (z j. ang. Tension & Trauma Releasing Exercises), metoda dr Davida Berceli. I tylko tyle wiedziałam przed moją pierwszą sesją. Nie wierzyłam filmikom na YouTube, na których osoby leżące na matach po prostu w pewnej chwili zaczynały się trząść. I to nie tak delikatnie, ale nieregularnie, raz mocniej, raz łagodniej. Wydawało mi się, że te „nerwowe tiki”, jak nazwałam trzęsienie się, pojawiają się, bo osoby same tego chcą. Nie wierzyłam do czasu, gdy sama nie leżałam na macie, a moje ciało samoistnie zaczęło drżeć. 

– Odpowiedź układu nerwowego w postaci drżeń wyłącza alarm w mózgu. Powoduje rozluźnienie mięśni głębokich i powięzi, uruchamia metabolizm hormonów stresu – mówi o TRE Alicja Zieńko, TRE Provider od 2012 rok, pracująca w przychodni Renort Słuchając Ciała oraz w Szkole Jogi Equanimus.

Drżenie ciała

W jaki sposób ciało zaczyna drżeć? To efekt specjalnie dobranych ćwiczeń. Dzięki nim ciało doświadcza rozluźniających je właściwości. I nie jest to nic nowego. Kojarzycie te drżenia, które odczuwamy w momentach silnego stresu? Ja np. mocno trzęsę się podczas wystąpień publicznych. To mimowolna odpowiedź ciała na to, co właśnie się dzieje.

Silny stres sprawia, że ciało wchodzi w stan reakcji – chce uciec bądź walczyć. Właśnie dlatego napinamy mięśnie, mobilizując się do działania. To napięcie chroni też nasze narządy. W ten sposób ciało chroni się przed śmiercią. Dopiero gdy trauma mija, wszystko wraca do stanu równowagi. Drżenie pojawia się jako naturalny mechanizm uwalniania głębokich napięć w mięśniach. Ciało czuje, że niebezpieczna sytuacja już minęła. 

Drżymy po wybudzeniu z narkozy, po porodzie naturalnym czy po cesarskim cięciu. Drżymy, gdy dowiadujemy się o śmierci bliskiej nam osoby. Zdarza się też, że drżymy podczas seksu. I nie jest to oznaka słabości. Nie musimy ich tłumić środkami uspokajającymi. Nie musimy udawać, że ich nie ma. I nie róbmy tego! Skutkiem hamowania drżeń może być ból ciała i utrzymujące się napięcie.

Jak ciało powinno drżeć?

Każda z nas jest inna. Każda z nas doświadczyła w swoim życiu innych wydarzeń – i tych lepszych, i tych traumatycznych. Każda z nas ma więc swój indywidualny wzorzec napięć mięśniowych. Efekt? Będziemy drżeć w inny sposób.

Jak było u mnie? Drżenia rozpoczęły się od mięśni ud i łydek. Potem przyszedł płacz i śmiech – wszystko razem. Czułam, że zaczynam wyrzucać z siebie skumulowany latami stres i napięcie. Wyluzowałam. Brzuch, na co dzień tak pospinany, powiększył się do rozmiarów drugiego trymestru ciąży. Łzy ciekły tak, jak gdyby ktoś odkręcił kurek. I nie mogłam przestać. A potem zaczęłam się śmiać.

– Terapeutyczne drżenia neurogeniczne, z którymi pracujemy w TRE, pod wieloma względami mogą działać w podobny sposób jak wibracje pochodzące z zewnętrznych źródeł – tych, które stosuje się w sporcie czy rehabilitacji. Drżenia zmniejszają ból dolnej części pleców, uwalniają z mięśni napięcie wywołane traumatycznymi przeżyciami. Oddziałują na emocje i w istotny sposób poprawiają ogólne samopoczucie. Zmniejszają też lęk – czytamy w książce „Shaker it off  – Wytrząśnij to” pod red. dra Davida Berceliego.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

TRE nie jest systemem. Nie daje gotowych rozwiązań i nie dążymy tutaj do perfekcji. Nie ma idealnych drżeń. Są swoje własne wibracje. I to może czasem być dla nas trudne...

Tykające bomby w ciele

– Przyzwyczaiłyśmy się do życia w opcji „za dużo, za szybko”. Każda z nas uczy się dostosowywać do nadmiaru bodźców zewnętrznych, nadmiaru informacji, konieczności podejmowania szybkich decyzji. Nauczyłyśmy się, że gdy nie jesteśmy w stanie czegoś strawić, upychamy to na później. Jeśli nie zdążymy poczuć, to nie zdążymy wyrazić, a więc dokończyć reakcji.

Mamy w naszej cywilizacji mnóstwo niedokończonych reakcji z układu nerwowego, nie zamkniętych historii życia. Nasze ciała przechowują też wiele dobrze ukrytych, ale wciąż tykających bomb. One czasem wybuchają w najmniej oczekiwanych momentach i nie potrafimy wtedy skontrolować swojego zachowania. Wybuchamy furią, historycznym płaczem czy paniką. Podświadomie oczyszcza się jakiś stary program. A gdyby tak nauczyć się powoli, bezpiecznie i w świadomy sposób rozbrajać te bomby? I podarować sobie coraz bardziej odporny układ nerwowy? – mówi Alicja Zieńko.

Mamy w naszej cywilizacji mnóstwo niedokończonych reakcji z układu nerwowego, nie zamkniętych historii życia. Nasze ciała przechowują też wiele dobrze ukrytych, ale wciąż tykających bomb. One czasem wybuchają w najmniej oczekiwanych momentach i nie potrafimy wtedy skontrolować swojego zachowania
Jak kontrolować stres?

Jak zrozumieć TRE?

Po pierwsze – TRE jest proste! Nie musisz w żaden sposób przygotowywać się do sesji. Wystarczy tylko wygodne ubranie i chęć uwolnienia stresu z ciała. Musisz uwierzyć, że godzinne przebywanie z terapeutą naprawdę ci pomoże. Nie bój się, nie spinaj. Słuchaj ciała.

– Technicznie rzecz ujmując, TRE to zestaw kilku specjalnie dobranych ćwiczeń, by obudzić w ciele mimowolne drżenia neurogenne mięśni i powięzi. Uczestnik pierwszych kilku sesji zapoznaje się z sekwencją ćwiczeń, uczy się oddychać przeponowo i w bezpieczny sposób wchodzić w wibracje i je wygaszać.

TRE jest też ludzkie. To jedna z najbardziej proczłowieczych, personalistycznych metod pracy z małą i dużą traumą. Uczymy się tu uważności, odpuszczania w swoim rytmie, słuchania swojej intuicji i swoich potrzeb, podążania za głosem wewnętrznym. Dużo tu czasu i przestrzeni na poznawanie siebie, na odpoczynek, ale i też poszukiwania.

TRE jest prostą, acz rewolucyjną techniką, gdy to nie my od pewnego momentu ćwiczymy ciało, a ciało ćwiczy nas. Dotyka naszej duszy i tego, co myślimy o sobie i o świecie. Dotyka i otwiera tematy zaufania do ciała, także naszych deficytów i oczekiwań. TRE nie jest systemem. Nie daje gotowych rozwiązań i nie dążymy tutaj do perfekcji. Nie ma idealnych drżeń. Są swoje własne wibracje. I to może czasem być dla nas trudne… – dodaje prowadząca zajęcia TRE.

TRE – dla kogo?

Dla kogo jest TRE? Niestety, nie dla wszystkich. Na tę metodę relaksacji nie mogą pozwolić sobie osoby z zaburzeniami ciśnienia krwi, rozrusznikiem serca, zaburzeniami pracy serca oraz osoby z nadwyrężonymi i skręconymi stawami, w stanach pooperacyjnych. TRE niewskazane jest także dla pacjentów z hypo- bądź hiperglikemią i padaczką. Nie jest również odpowiednie dla kobiet w ciąży, osób cierpiących na psychozę, głęboką depresję czy schizofrenię.

TRE nie jest terapią!

Warto dodać, że TRE nie jest terapią. To metoda pracy z ciałem i emocjami, ale nie ma tutaj potrzeby wchodzenia w proces psychoterapeutyczny. I tak naprawdę trudno o niej pisać. TRE trzeba spróbować.

Ciało jest niesamowite. Pamięta wszystko – każdy dotyk, i ten dobry i ten zły. Nie skrywaj w sobie emocji.

 


Alicja Zieńko – certyfikowany Provider TRE, stopnia I i II. Metody TRE uczyła się w latach 2011-12 na szkoleniu zorganizowanym przez Centrum Pracy z Ciałem w Koszalinie (dawniej: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej). Warsztaty TRE odbyła pod okiem twórcy metody, dra Davida Berceliego oraz psychoterapeuty Heinera Steckel’a z Niemiec i we wsparciu psychoterapeuty Michaela Nissena z Danii. Pracuje z grupami i indywidualnie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Hiperkortyzolemia – co to jest, przyczyny, objawy, leczenie

Kobieta

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

„Jelita to twój drugi mózg. Warto wejść na matę, by je uspokoić” – mówi Karolina Jaworska, nauczycielka jogi

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

kobieta nerwica

Nerwica – rodzaje, objawy, leczenie

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Kobieta

Agata Głyda: Masz prawo do zmęczenia. Okna nie muszą być myte na święta, dań nie musi być 12, teściowa nie musi być tobą zachwycona

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Test schizofrenii na młodej dziewczynie

Schizofrenia – rodzaje, przyczyny, objawy, diagnoza i leczenie

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

„Co nas nie zabije, to nas wzmocni”? Naukowcy udowodnili, że to bzdura

„Co nas nie zabije, to nas wzmocni”? Naukowcy udowodnili, że to bzdura

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie często są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” /fot. Getty Images

„Ludzie są specjalistami w różnych dziedzinach, a jednocześnie są najmniejszymi specjalistami od samych siebie” – mówi o skutkach trudnego dzieciństwa psycholog dr Małgorzata Godlewska

5 produktów, które warto upolować ze zniżką w sklepie HELLO ZDROWIE /grafika: Joanna Zduniak

5 produktów, które warto upolować ze zniżką w sklepie Hello Zdrowie

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

5 błędów, które popełniają mężczyźni podczas seksu

×