Przejdź do treści

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Jumping fitness a dno miednicy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka Brytania: Niemal 80 przypadków zarażenia groźną odmianą koronawirusa z Indii
Wskaźnik R dla Polski spadł poniżej jednego – poinformował minister zdrowia. To ważny sygnał dotyczący przebiegu epidemii
Punkty Szczepień Powszechnych – czym są? Gdzie się zaszczepić?
strefy erogenne
Przenieś grę wstępną na inny poziom. 8 miejsc erogennych, których być może jeszcze nie odkryłaś, a warto
Czy lekarz sam może wybrać, jaką szczepionkę przeciwko koronawirusowi poda pacjentowi? Minister zdrowia wyjaśnia

Jumping fitness (trening na trampolinie) to dynamiczny system ćwiczeń, który wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych trampolinach. Trening tego typu wpływa na wzmocnienie ciała i umysłu. Do ćwiczeń należy podchodzić jednak z rozwagą.  – Podczas skoków na trampolinie bardzo mocno wzrasta ciśnienie w jamie śródbrzusznej, a to powoduje spychanie narządów wewnętrznych wprost na dno miednicy, co może skutkować m.in. problemem z nietrzymaniem moczu – mówi Agata Mikus, fizjoterapeutka uroginekologiczna i okołoporodowa.

Jumping fitness – na czym polega?

Podstawą ćwiczeń na trampolinie jest połączenie szybkich oraz wolnych skoków – odmiany tradycyjnych kroków aerobicznych, dynamicznych sprintów i elementów „power sports”. Jumping fitness jest trzy razy bardziej wydajny niż jogging – to efekt ciągłych zmian grawitacyjnych, obejmujących ponad 400 mięśni, które są napinane i rozluźniane.

Różnorodność technik wykorzystywanych podczas ćwiczeń na trampolinie zapewnia wszechstronny trening całego ciała, co skutkuje podniesieniem ogólnej sprawności i poprawą kondycji. Ćwiczenia na trampolinie ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg i brzucha. 10 minut ćwiczeń równa się 30 minutom biegania. W trakcie godzinnego treningu jumping fitness można spalić aż 800 kcal.

Jednak nie każda kobieta może uprawiać ten rodzaj ćwiczeń. – Powinny go unikać kobiety, które zmagają się ze schorzeniami dna miednicy, jak nietrzymanie moczu, obniżenie bądź wypadanie narządów rodnych, kobiety ciężarne oraz kilka miesięcy po porodzie lub po zabiegach pooperacyjnych w obrębie jamy brzucha – tłumaczy fizjoterapeutka Agata Mikus.

Ćwiczenia na trampolinie – jak je wykonywać?

Ćwiczenia na trampolinie to specjalnie opracowany systemem treningowy. Jego zadaniem jest pomóc wzmocnić, a także kształtować sylwetkę – jednocześnie ćwiczenia mają sprawiać przyjemność z możliwości skakania. W treningu wykorzystywana jest jednoosobowa trampolina. Wykonuje się na niej w rytm muzyki ćwiczenia zaczerpnięte z różnych dyscyplin sportowych – najczęściej to kombinacja wolnych oraz szybkich skoków. Innym wariantem są ćwiczenia bardzo spokojne, jak lekkie kołysanie się na trampolinie bez wybijania się do góry.

brzuszki na piłce

– Źle wykonywane ćwiczenia, mogą skończy się dla kobiet problemami z nietrzymaniem moczu oraz obniżeniem, a nawet wypadaniem narządu rodnego, dlatego tak ważna jest rozwaga – mówi Mikus. – Podczas skoków na trampolinie bardzo mocno wzrasta ciśnienie w jamie śródbrzusznej, a to powoduje spychanie narządów wewnętrznych wprost na dno miednicy. Dodatkowo podczas tego typu ćwiczeń mięśnie dna miednicy są w stałym napięciu, praktycznie niemożliwe jest ich rozluźnienie, a to bardzo je osłabia. Mięsień, aby mógł prawidłowo pracować, potrzebuje zarówno napięcia jak i fazy relaksu – podkreśla.

Podczas ćwiczeń ważny jest także oddech – mięśnie dna miednicy pracują w połączeniu z przeponą (głównym mięśniem oddechowym). W warunkach tak intensywnych ćwiczeń bardzo rzadko jest możliwe prawidłowe skoordynowanie napięcia mięśni z oddechem, co znów prowadzi do ich przeciążeń.

Jak wyjaśnia fizjoterapeutka, na problemy ze strony dna miednicy najbardziej narażone są kobiety w ciąży lub tuż po porodzie. Już sama ciąża bardzo mocno obciąża dno miednicy, następnie po porodzie siłami natury mięśnie te są rozluźnione i osłabione. Nakładanie na nie obciążeń w postaci intensywnych ćwiczeń, zwłaszcza wymagających podskoków, może doprowadzić do uszkodzenia mięśni i więzadeł a to do problemów z nietrzymaniem moczy czy obniżeniem narządu rodnego.

Jumping fitness – ćwicz z rozwagą

Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy zwrócić uwagę, czy już wcześniej nie pojawiły się u nas jakiekolwiek objawy niewydolności dna miednicy. Jeśli tak, należy wstrzymać się z rozpoczęciem ćwiczeń na trampolinie i zasięgnąć porady fizjoterapeuty – mówi Agata Mikus. – A jeśli objawów do tej pory nie było i decydujemy się na udział w ćwiczeniach zawsze warto obserwować jak reaguje ciało. W przypadku wystąpienia takich objawów jak popuszczanie moczu, uczucie ciężkości lub ból w dole brzucha czy pochwie, uczucie ciała obcego w pochwie, brak stabilności narządów, problemy z kontrolą gazów – przerywamy ćwiczenia i konsultujemy się z fizjoterapeutą.

Warto ponadto wprowadzić do swojego treningu ćwiczenia dna miednicy, zarówno wzmacniające jak i rozluźniające, ćwiczenia oddechowe oraz mięśni głębokich brzucha, aby ograniczyć negatywne skutki, które mogą wywołać ćwiczenia na trampolinach.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta

Aktywacja dna miednicy głosem. Pani Fizjotrener wyjaśnia, jak to zrobić poprawnie

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Kinezyterapia – co to jest? Ćwiczenia, rodzaje, wskazania

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy rzeczywiście pomaga na lwią zmarszczkę? Uważaj, możesz popełniać błąd [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Wypadanie odbytnicy – przyczyny, objawy, leczenie

kobieta zimą

Przepona – funkcje, rodzaje, oddychanie, przepuklina

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Olga Szemley, joga twarzy

Wystarczy 7 minut dziennie, żeby zadbać o skórę twarzy bez botoksu. Olga Szemley mówi, jak to zrobić [WIDEO]

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy wyjdzie ci na zdrowie! „Mięśnie nie kończą się na obojczykach. W twarzy mamy ponad 80 mięśni, warto o nie zadbać” [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta z dzieckiem

Z jakimi problemami i kiedy wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na skale

Nietrzymanie moczu i obniżenie narządów miednicy – czy można je odziedziczyć? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Obniżenie narządów miednicy – co każda kobieta powinna o nim wiedzieć? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?