Przejdź do treści

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Jumping fitness a dno miednicy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”
Cztery zarzuty o napaść na tle seksualnym. Czy to koniec Kevina Spaceya?
Nietypowa bielizna do seksu oralnego. Agencja Żywności i Leków powiedziała TAK
Marianna Gierszewska wystąpiła w kampanii reklamowej bielizny z widoczną stomią. „Na długi czas zupełnie odcięłam się od swojego ciała”
Nimfy kleszczy – chociaż wyglądają jak niegroźne pieprzyki, mogą przenosić wiele niebezpiecznych chorób

Jumping fitness (trening na trampolinie) to dynamiczny system ćwiczeń, który wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych trampolinach. Trening tego typu wpływa na wzmocnienie ciała i umysłu. Do ćwiczeń należy podchodzić jednak z rozwagą.  – Podczas skoków na trampolinie bardzo mocno wzrasta ciśnienie w jamie śródbrzusznej, a to powoduje spychanie narządów wewnętrznych wprost na dno miednicy, co może skutkować m.in. problemem z nietrzymaniem moczu – mówi Agata Mikus, fizjoterapeutka uroginekologiczna i okołoporodowa.

Jumping fitness – na czym polega?

Podstawą ćwiczeń na trampolinie jest połączenie szybkich oraz wolnych skoków – odmiany tradycyjnych kroków aerobicznych, dynamicznych sprintów i elementów „power sports”. Jumping fitness jest trzy razy bardziej wydajny niż jogging – to efekt ciągłych zmian grawitacyjnych, obejmujących ponad 400 mięśni, które są napinane i rozluźniane.

Różnorodność technik wykorzystywanych podczas ćwiczeń na trampolinie zapewnia wszechstronny trening całego ciała, co skutkuje podniesieniem ogólnej sprawności i poprawą kondycji. Ćwiczenia na trampolinie ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg i brzucha. 10 minut ćwiczeń równa się 30 minutom biegania. W trakcie godzinnego treningu jumping fitness można spalić aż 800 kcal.

Jednak nie każda kobieta może uprawiać ten rodzaj ćwiczeń. – Powinny go unikać kobiety, które zmagają się ze schorzeniami dna miednicy, jak nietrzymanie moczu, obniżenie bądź wypadanie narządów rodnych, kobiety ciężarne oraz kilka miesięcy po porodzie lub po zabiegach pooperacyjnych w obrębie jamy brzucha – tłumaczy fizjoterapeutka Agata Mikus.

Ćwiczenia na trampolinie – jak je wykonywać?

Ćwiczenia na trampolinie to specjalnie opracowany systemem treningowy. Jego zadaniem jest pomóc wzmocnić, a także kształtować sylwetkę – jednocześnie ćwiczenia mają sprawiać przyjemność z możliwości skakania. W treningu wykorzystywana jest jednoosobowa trampolina. Wykonuje się na niej w rytm muzyki ćwiczenia zaczerpnięte z różnych dyscyplin sportowych – najczęściej to kombinacja wolnych oraz szybkich skoków. Innym wariantem są ćwiczenia bardzo spokojne, jak lekkie kołysanie się na trampolinie bez wybijania się do góry.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

brzuszki na piłce

– Źle wykonywane ćwiczenia mogą skończyć się dla kobiet problemami z nietrzymaniem moczu oraz obniżeniem, a nawet wypadaniem narządu rodnego, dlatego tak ważna jest rozwaga – mówi Mikus. – Podczas skoków na trampolinie bardzo mocno wzrasta ciśnienie w jamie śródbrzusznej, a to powoduje spychanie narządów wewnętrznych wprost na dno miednicy. Dodatkowo podczas tego typu ćwiczeń mięśnie dna miednicy są w stałym napięciu, praktycznie niemożliwe jest ich rozluźnienie, a to bardzo je osłabia. Mięsień, aby mógł prawidłowo pracować, potrzebuje zarówno napięcia, jak i fazy relaksu – podkreśla.

Podczas ćwiczeń ważny jest także oddech – mięśnie dna miednicy pracują w połączeniu z przeponą (głównym mięśniem oddechowym). W warunkach tak intensywnych ćwiczeń bardzo rzadko jest możliwe prawidłowe skoordynowanie napięcia mięśni z oddechem, co znów prowadzi do ich przeciążeń.

Jak wyjaśnia fizjoterapeutka, na problemy ze strony dna miednicy najbardziej narażone są kobiety w ciąży lub tuż po porodzie. Już sama ciąża bardzo mocno obciąża dno miednicy, następnie po porodzie siłami natury mięśnie te są rozluźnione i osłabione. Nakładanie na nie obciążeń w postaci intensywnych ćwiczeń, zwłaszcza wymagających podskoków, może doprowadzić do uszkodzenia mięśni i więzadeł, a to do problemów z nietrzymaniem moczu czy obniżeniem narządu rodnego.

Jumping fitness – ćwicz z rozwagą

Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy zwrócić uwagę, czy już wcześniej nie pojawiły się u nas jakiekolwiek objawy niewydolności dna miednicy. Jeśli tak, należy wstrzymać się z rozpoczęciem ćwiczeń na trampolinie i zasięgnąć porady fizjoterapeuty – mówi Agata Mikus. – A jeśli objawów do tej pory nie było i decydujemy się na udział w ćwiczeniach, zawsze warto obserwować, jak reaguje ciało. W przypadku wystąpienia takich objawów jak popuszczanie moczu, uczucie ciężkości lub ból w dole brzucha czy pochwie, uczucie ciała obcego w pochwie, brak stabilności narządów, problemy z kontrolą gazów – przerywamy ćwiczenia i konsultujemy się z fizjoterapeutą.

Warto ponadto wprowadzić do swojego treningu ćwiczenia dna miednicy, zarówno wzmacniające, jak i rozluźniające, ćwiczenia oddechowe oraz mięśni głębokich brzucha, aby ograniczyć negatywne skutki, które mogą wywołać ćwiczenia na trampolinach.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta

Masz chorą tarczycę? Włącz te ćwiczenia w swój plan dnia

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Kobieta z dzieckiem na rękach

Nie dla każdej kobiety spacer jest dobrą aktywnością fizyczną, ostrzega Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na plaży. Ubrana jest w sukienkę i botki

„Miękki brzuch to też dobry seks”. Pani Fizjotrener ostrzega, że zbyt twardy brzuch ma negatywny wpływ na zdrowie kobiet

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

Kobieta

Problemy z dnem miednicy u kobiet są dziedziczne? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Koślawe kolana

Koślawe kolana – przyczyny deformacji u dzieci i dorosłych. Jakie ćwiczenia i wkładki

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

ćwicząca kobieta

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

Kobieta w obcisłych legginsach

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×