Przejdź do treści

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Jumping fitness a dno miednicy Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Seks podczas okresu – czy można go uprawiać? Fakty i mity
Kobieta
Depresja ma różne oblicza. O tym objawie rzadko się mówi
Starość zaczyna się od mózgu
Czy dieta ma wpływ na naszą seksualność? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz
Szczepienia przeciwko COVID-19. Czy Polacy mogą zaszczepić się w innym kraju Unii Europejskiej?

Jumping fitness (trening na trampolinie) to dynamiczny system ćwiczeń, który wykonuje się na specjalnie zaprojektowanych trampolinach. Trening tego typu wpływa na wzmocnienie ciała i umysłu. Do ćwiczeń należy podchodzić jednak z rozwagą.  – Podczas skoków na trampolinie bardzo mocno wzrasta ciśnienie w jamie śródbrzusznej, a to powoduje spychanie narządów wewnętrznych wprost na dno miednicy, co może skutkować m.in. problemem z nietrzymaniem moczu – mówi Agata Mikus, fizjoterapeutka uroginekologiczna i okołoporodowa.

Jumping fitness – na czym polega?

Podstawą ćwiczeń na trampolinie jest połączenie szybkich oraz wolnych skoków – odmiany tradycyjnych kroków aerobicznych, dynamicznych sprintów i elementów „power sports”. Jumping fitness jest trzy razy bardziej wydajny niż jogging – to efekt ciągłych zmian grawitacyjnych, obejmujących ponad 400 mięśni, które są napinane i rozluźniane.

Różnorodność technik wykorzystywanych podczas ćwiczeń na trampolinie zapewnia wszechstronny trening całego ciała, co skutkuje podniesieniem ogólnej sprawności i poprawą kondycji. Ćwiczenia na trampolinie ujędrniają pośladki, wzmacniają mięśnie nóg i brzucha. 10 minut ćwiczeń równa się 30 minutom biegania. W trakcie godzinnego treningu jumping fitness można spalić aż 800 kcal.

Jednak nie każda kobieta może uprawiać ten rodzaj ćwiczeń. – Powinny go unikać kobiety, które zmagają się ze schorzeniami dna miednicy, jak nietrzymanie moczu, obniżenie bądź wypadanie narządów rodnych, kobiety ciężarne oraz kilka miesięcy po porodzie lub po zabiegach pooperacyjnych w obrębie jamy brzucha – tłumaczy fizjoterapeutka Agata Mikus.

Ćwiczenia na trampolinie – jak je wykonywać?

Ćwiczenia na trampolinie to specjalnie opracowany systemem treningowy. Jego zadaniem jest pomóc wzmocnić, a także kształtować sylwetkę – jednocześnie ćwiczenia mają sprawiać przyjemność z możliwości skakania. W treningu wykorzystywana jest jednoosobowa trampolina. Wykonuje się na niej w rytm muzyki ćwiczenia zaczerpnięte z różnych dyscyplin sportowych – najczęściej to kombinacja wolnych oraz szybkich skoków. Innym wariantem są ćwiczenia bardzo spokojne, jak lekkie kołysanie się na trampolinie bez wybijania się do góry.

brzuszki na piłce

– Źle wykonywane ćwiczenia, mogą skończy się dla kobiet problemami z nietrzymaniem moczu oraz obniżeniem, a nawet wypadaniem narządu rodnego, dlatego tak ważna jest rozwaga – mówi Mikus. – Podczas skoków na trampolinie bardzo mocno wzrasta ciśnienie w jamie śródbrzusznej, a to powoduje spychanie narządów wewnętrznych wprost na dno miednicy. Dodatkowo podczas tego typu ćwiczeń mięśnie dna miednicy są w stałym napięciu, praktycznie niemożliwe jest ich rozluźnienie, a to bardzo je osłabia. Mięsień, aby mógł prawidłowo pracować, potrzebuje zarówno napięcia jak i fazy relaksu – podkreśla.

Podczas ćwiczeń ważny jest także oddech – mięśnie dna miednicy pracują w połączeniu z przeponą (głównym mięśniem oddechowym). W warunkach tak intensywnych ćwiczeń bardzo rzadko jest możliwe prawidłowe skoordynowanie napięcia mięśni z oddechem, co znów prowadzi do ich przeciążeń.

Jak wyjaśnia fizjoterapeutka, na problemy ze strony dna miednicy najbardziej narażone są kobiety w ciąży lub tuż po porodzie. Już sama ciąża bardzo mocno obciąża dno miednicy, następnie po porodzie siłami natury mięśnie te są rozluźnione i osłabione. Nakładanie na nie obciążeń w postaci intensywnych ćwiczeń, zwłaszcza wymagających podskoków, może doprowadzić do uszkodzenia mięśni i więzadeł a to do problemów z nietrzymaniem moczy czy obniżeniem narządu rodnego.

Jumping fitness – ćwicz z rozwagą

Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy zwrócić uwagę, czy już wcześniej nie pojawiły się u nas jakiekolwiek objawy niewydolności dna miednicy. Jeśli tak, należy wstrzymać się z rozpoczęciem ćwiczeń na trampolinie i zasięgnąć porady fizjoterapeuty – mówi Agata Mikus. – A jeśli objawów do tej pory nie było i decydujemy się na udział w ćwiczeniach zawsze warto obserwować jak reaguje ciało. W przypadku wystąpienia takich objawów jak popuszczanie moczu, uczucie ciężkości lub ból w dole brzucha czy pochwie, uczucie ciała obcego w pochwie, brak stabilności narządów, problemy z kontrolą gazów – przerywamy ćwiczenia i konsultujemy się z fizjoterapeutą.

Warto ponadto wprowadzić do swojego treningu ćwiczenia dna miednicy, zarówno wzmacniające jak i rozluźniające, ćwiczenia oddechowe oraz mięśni głębokich brzucha, aby ograniczyć negatywne skutki, które mogą wywołać ćwiczenia na trampolinach.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Wypadanie odbytnicy – przyczyny, objawy, leczenie

kobieta zimą

Przepona – funkcje, rodzaje, oddychanie, przepuklina

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Olga Szemley, joga twarzy

Wystarczy 7 minut dziennie, żeby zadbać o skórę twarzy bez botoksu. Olga Szemley mówi, jak to zrobić [WIDEO]

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy wyjdzie ci na zdrowie! „Mięśnie nie kończą się na obojczykach. W twarzy mamy ponad 80 mięśni, warto o nie zadbać” [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta z dzieckiem

Z jakimi problemami i kiedy wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na skale

Nietrzymanie moczu i obniżenie narządów miednicy – czy można je odziedziczyć? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Obniżenie narządów miednicy – co każda kobieta powinna o nim wiedzieć? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Kobieta biegnie po plaży

Na czym polega ocena dna miednicy u fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta przegląda się w lustrze

Nosisz ciasne spodnie lub ściskasz brzuch gorsetem? To może grozić poważnymi konsekwencjami

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

Kobieta kicha w łokieć

Jak prawidłowo kichać, by nie zrobić sobie krzywdy? To bardzo ważne dla kobiet!

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Ćwiczenie deska – jak ćwiczyć, jakich błędów unikać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

całująca się para

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks