Przejdź do treści

Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu „złego” cholesterolu

Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu "złego" cholesterolu
Kawa filtrowana, po turecku czy z french pressu? Dietetyk podpowiada, w jaki sposób ją przygotowywać, żeby uniknąć wzrostu poziomu "złego" cholesterolu / kaboompics
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Po raz kolejny przekonujemy się, że nie tylko ma znaczenie, co jemy, czy pijemy, ale też, jak to przyrządzamy. Tak jest nie tylko np. w przypadku smażenia mięsa czy ryb, ale też na przykład z filtrowaniem kawy. Lepiej to robić czy nie? Dietetyk Radosław Smolik podkreśla, że ma to istotny wpływ na poziom cholesterolu LDL we krwi.

Cholesterol LDL a kawa

W organizmie człowieka znajduje się „dobry” i „zły” cholesterol – „dobry” to tzw. frakcja HDL, „zły” – to cholesterol LDL. Ten drugi sprawia, że dochodzi do poważnych schorzeń, m.in. miażdżycy oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Kiedy myślimy o powodach podwyższonego poziomu cholesterolu, zwykle przychodzą nam na myśl tłuste dania i produkty, takie jak smażony boczek, słonina, śmietana. Jednak jak się okazuje, wpływ na poziom „złego” cholesterolu może mieć również… kawa.

Temat ten poruszył na swoim profilu na Instagramie @dietetyka.opartanafaktach dietetyk Radosław Smolik.

– Warto wiedzieć, że spożycie kawy może niekiedy prowadzić do wzrostu poziomu lipoproteiny LDL we krwi. Dlaczego tylko niekiedy? Otóż w ziarnach kawy znajdziemy takie związki jak kafestol i kafeol, które charakteryzują się wieloma ciekawymi właściwościami, natomiast m.in. niestety prowadzą do wzrostu lipoproteiny LDL we krwi u ludzi. Natomiast obecność tych związków w kawie, napoju, który spożywamy, jest skrajnie różna z zależności m.in. od sposobu przygotowania – wyjaśnia Smolik.

Damian Parol / Archiwum prywatne

Jak najlepiej przygotowywać kawę?

Jak więc przyrządzać kawę, żeby uniknąć podniesienia poziomu cholesterolu LDL we krwi? Autor profilu na Instagramie @dietetyka.opartanafaktach zaznacza, że jednym z polecanych przez niego trików, dzięki któremu możemy uniknąć niekorzystnego wpływu na nasze zdrowie, jest stosowanie odpowiedniego filtra do kawy.

– Kawa filtrowana charakteryzuje się niską zawartością kafestolu i kafeolu. Natomiast kawa po turecku czy z french pressu charakteryzuje się znacznie wyższą zawartością wspomnianych związków – tłumaczy  Radosław Smolik.

Kiedy więc następnym razem będziesz przyrządzać kawę, zastanów się dwa razy, który sposób przyrządzenia jej wybierzesz. Niby mała zmiana, a jednak ma znaczenie!

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Dieta na cholesterol LDL – warzywa i mniej produktów odzwierzęcych

Chcąc zmniejszyć ilość cholesterolu LDL w organizmie, należy wprowadzić kilka zmian w diecie. Przyczyną jego wysokiego stężenia jest zazwyczaj duża ilość produktów pochodzenia zwierzęcego. Warto więc przede wszystkim:

  • wyeliminować dużą ilość wędlin i tłustego mięsa (wieprzowinę, wołowinę, baraninę) – to główny czynnik wpływający na wysoki poziom złego cholesterolu;
  • zrezygnować z jedzenia masła, smalcu, śmietany, pełnotłustego mleka oraz jego przetworów – zawierają duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu;
  • wprowadzić do diety olej (np. rzepakowy, słonecznikowy, z pestek winogron), oliwę oraz margarynę dobrej jakości – ich całkowita ilość powinna wynosić jednak maksymalnie dwie łyżki dziennie;
  • wprowadzić do jadłospisu tłuste ryby – ryby morskie, głębinowe, które są bogate w kwasy omega-3, odpowiedzialne za podwyższanie w organizmie cholesterolu HDL i obniżanie frakcji LDL; jednocześnie warto zrezygnować z jedzenia łososia, śledzia, tuńczyka oraz makreli.

Dietetyka oparta na faktach

Dietetyka oparta na faktach to profil stworzony przez Radosława Smolika, dietetyka. Ekspert swoimi postami stara się rozwiązywać problemy z odżywianiem. Obala mity i  wyjaśnia niezrozumiałe terminy. Konto śledzi obecnie 40 tys. osób!

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.