Przejdź do treści

Lubisz potrawy dobrze przyprawione? Uważaj, nadmiar przypraw może ci zaszkodzić

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?
W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy
Dziewczyna przed komputerem
Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim
Wypadanie włosów: jakie są najważniejsze przyczyny?
wielkanoc rodzina
Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych
matka zmęczona dzieci
Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Przyprawy nie tylko wzmacniają smak potraw, ale i są bogactwem wielu cennych substancji odżywczych. Dzięki temu poprawiają odporność, podkręcają metabolizm i oczyszczają organizm. Czy możemy jednak stosować je bez ograniczeń?

Są przyprawy, których nadmiar może mieć przykre konsekwencje. Oto one:

 

Cynamon

Przyprawą, której nie należy używać w nadmiarze jest cynamon. Zaliczamy go do naturalnych antyoksydantów, które hamują namnażanie się szkodliwych wolnych rodników. Cynamon wpływa więc na spowalnianie procesu starzenia się skóry. Obniża także poziom złego cholesterolu we krwi i reguluje poziom cukru. To istotna wiadomość dla osób zmagających się z insulinoopornością oraz cukrzycą.

Niektórzy uważają nawet, że cynamon zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych. Dopuszczalne dzienne spożycie cynamonu wynosi ok. 40 g. Gdy w diecie pojawi się go więcej, zawartość kumaryny w przyprawie może uszkodzić wątrobę i nerki. Cynamon jest też silnym alergenem! – komentuje Joanna Skałecka, dietetyk i autorka bloga „Trenerka Zdrowej Diety”.

Suszony czosnek

O suszonym czosnku w proszku bądź w płatkach przypominamy sobie najczęściej w sezonie jesienno-zimowych przeziębień. I bardzo dobrze! Ząbki, ze względu na swoje przeciwzapalne właściwości, wzmacniają odporność.

– Czosnek w nadmiarze szkodzi jednak naszej wątrobie. Mam też złą wiadomość dla alergików. Przyprawa może wywoływać reakcje alergiczne. Jeśli wiec na skórze pojawi się świąd lub zaczerwienienie, radzę skończyć z jego spożywaniem – dodaje dietetyk.

Chili

Chociaż powszechnie uważa się, że nadmiar chili szkodzi, wiele osób nie przywiązuje dużej wagi do tej opinii. Stosuje się ją do wielu potraw – mięsnych, wegetariańskich, a nawet do kawy czy czekolady.

Efektem może być pojawienie się wielu niepożądanych dolegliwości zdrowotnych. Kapsaicyna zawarta w papryczce chili powoduje bowiem stany zapalne, które następnie mogą wpływać na powstawanie zmian nowotworowych.

– Chili mocno podrażnia nasz żołądek. Na tę przyprawę szczególnie powinny uważać osoby mające problem z wątrobą i trzustką – dodaje dietetyk.

 

Sól i pieprz

Na liście przypraw, których nie należy używać w nadmiarze, nie może zabraknąć tych najbardziej popularnych na polskich stołach. Mowa tu o soli i pieprzu. Słone kryształki spożywane zbyt często wpływają bowiem na wzrost poziomu ciśnienia tętniczego. Następstwem może być nawet udar serca!

Ile więc solić, by potrawy nam smakowały, a zdrowie dopisywało? Według WHO, dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 gramów. To płaska łyżeczka.

A co z pieprzem? Szkodzi wątrobie, podrażnia przewód pokarmowy i negatywnie wpływa na pracę nerek. Szczypta do obiadu w zupełności wystarczy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

5 powodów, by pokochać cynamon

Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini

10 wegetariańskich źródeł żelaza

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?