Przejdź do treści

Łykasz żelazo? Oto prawidłowe zasady suplementacji

Żelazo - suplementacja / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska
W jaki sposób psychoterapia „uszczelnia” jelita w depresji? Tłumaczy dr n. med. Leszek Rudzki, psychiatra
Szczepionka
Szczepionki na COVID-19 będą droższe. Pfizer i Moderna podnoszą ceny
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść

Żelazo to składnik mineralny, bez którego organizm nie będzie sprawnie funkcjonował. To właśnie jego niedobór powoduje anemię. Warto jednak wiedzieć, że nie każdy powinien uzupełniać poziom żelaza. Chodzi o hemachromatozę, czyli schorzenie związane z nadmiarem tego składnika w organizmie. O czym jeszcze warto wiedzieć? Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia.

Żelazo – suplementacja

„Każdorazowa suplementacja żelaza musi wynikać z rzeczywistych wskazań i być monitorowana. Nadmiar żelaza jest szkodliwy, prowadzi do dysbiozy i zaburzeń mikroflory jelit, a także jest źródłem wolnych rodników działających prozapalnie” – pisze w swoim najnowszym poście Zofia Winczewska, farmaceutka.

Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o żelazie

„Warto łączyć żelazo z laktoferyną (LF), która korzystnie oddziałuje na wchłanianie żelaza i niweluje nieprzyjemne skutki uboczne, nierzadko towarzyszące terapii żelazem. LF wychwytuje i wiąże jony żelaza. Tym samym reguluje poziom żelaza w ustroju, jednocześnie ograniczając dostęp do “prowiantu” patogennym drobnoustrojom, hamując ich rozwój. W badaniach na kobietach ciężarnych wykazano nawet, że laktoferyna stosowana w pojedynkę była skuteczniejsza od preparatów żelaza bez uciążliwych skutków ubocznych” – wymienia farmaceutka.

Ekspertka dodaje, że korzystnym dodatkiem może być także probiotyk (mianowicie Lactobacillus plantarum 299v). W badaniach wykazano, że poprawiał wchłanialność żelaza i korygował dysbiozę.

Dobrze tolerowaną postacią żelaza jest forma elementarna. Ma lepszą biodostępność, lepiej się wchłania i jest „łagodniejsza” dla przewodu pokarmowego od klasycznych soli żelaza. Nie powoduje też metalicznego posmaku i przebarwienia zębów. Dobrym rozwiązaniem może być także postać liposomalna.

daria rybicka

Z czym łączyć (i nie) żelazo?

„Uwaga na multiwitaminy! Często do takiego pakietu jest dodawane żelazo, jeżeli nie potrzebujesz – nie bierz żelaza „na zaś”. Nie łącz żelaza z magnezem, cynkiem, wapniem ani NLPZ (ibuprofen, diklofenak, naproksen) czy IPP (omeprazol, pantoprazol). Z kolei żelazo lubi się z witaminą C, która podbija wchłanianie żelaza” – dodaje Zofia Winczewska.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Po ostatnim lajwie wpadło sporo zapytań o suplementację żelaza. Spisałam więc dziś kilka wartościowych i ważnych moim zdaniem wskazówek. ? 1. Każdorazowa suplementacja żelaza musi wynikać z rzeczywistych wskazań i być monitorowana- nadmiar żelaza jest szkodliwy- prowadzi do dysbiozy i zaburzeń mikroflory jelit, a także jest źródłem wolnych rodników działających prozapalnie. ❗️ 2. Warto łączyć żelazo z laktoferyną (LF), która korzystnie oddziałuje na wchłanianie żelaza i niweluje nieprzyjemne skutki uboczne- nierzadko towarzyszące podczas terapii żelazem. LF wychwytuje i wiąże jony żelaza– tym samym reguluje poziom żelaza w ustroju jednocześnie ograniczając dostęp do “prowiantu” patogennym drobnoustrojom hamując ich rozwój. W badaniach na kobietach ciężarnych wykazano nawet, że laktoferyna stosowana w pojedynkę była skuteczniejsza od preparatów żelaza (!!) bez uciążliwych skutków ubocznych. ? 3. Korzystnym dodatkiem może być także probiotyk (mianowicie Lactobacillus plantarum 299v)- w badaniach wykazano, że poprawiał wchłanialność żelaza i korygował dysbiozę. ? 4. Dobrze tolerowaną postacią żelaza jest forma elementarna- ma lepszą biodostepność, lepiej się wchłania i jest „łagodniejsza” dla przewodu pokarmowego od klasycznych soli żelaza. Nie powoduje też metalicznego posmaku i przebarwienia zębów. Dobrym rozwiązaniem może być także postać liposomalna. ? 5. Uwaga na multiwitaminy! Często do takiego pakietu jest dodawane żelazo- jeżeli nie potrzebujesz- nie bierz żelaza „na zaś”. ?‍♀️ 6. Nie łącz żelaza z magnezem/cynkiem/wapniem ani NLPZ (ibuprofen, diklofenak, naproksen) czy IPP (omeprazol, pantoprazol). ❌ 7. Z kolei żelazo lubi się z witaminą C, która podbija wchłanianie żelaza. ✅? Temat wyczerpany? Czekam na dyskusję w komentarzach! ?? #żelazo#suplementacja#anemia#leki#leczenie#zdrowie#farmaceutka#zdrowystylzycia#liposomy

Post udostępniony przez Zosia Winczewska (@zosia_winczewska)

Zofia Winczewska

„Farmaceutka pomagająca w racjonalnej suplementacji, blogerka, szkoleniowiec” – tak o sobie mówi mgr Zofia Winczewska. Specjalistka jest aktywna w mediach społecznościowych, a jej konta na Instagramie i Facebooku obserwuje coraz więcej osób.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

AKCJA SUPLEMENTACJA: Planowanie ciąży

AKCJA SUPLEMENTACJA: Wegetarianizm i weganizm

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Babka jajowata – właściwości i zastosowanie byliny

Kobieta trzyma szpinak

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda

Hepcydyna – co to jest, rola w organizmie, nadmiar i niedobór

Insulinooporność a wsparcie suplementacyjne. Farmaceutka wyjaśnia, co warto łykać

Kobieta w ciąży

Suplementacja żelaza w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP!

Zdecydowałaś się na suplementację magnezu? Dietetyczka wyjaśnia, jaki rodzaj tabletek wybrać

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Magnez i potas razem? Jak łączyć witaminy i mikroelementy

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

matka zmęczona dzieci

Niedobór witaminy B12? Zawroty głowy to tylko jeden z sygnałów wysyłanych przez organizm

Palma sabałowa i właściwości dla kobiet / freepik

Palma sabałowa coraz bardziej popularna. Czym jest, na co pomaga i gdzie ją możemy znaleźć?

dziewczyny pijące herbatę w kuchni

Skrzyp polny – właściwości i zastosowania

zdrowe jedzenie

Naturalne odkwaszanie organizmu – czy ma sens? Jak to zrobić?

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Ania Starmach / Purella

Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!