Przejdź do treści

Niedobór kwasów tłuszczowych Omega-3 może być równie szkodliwy co palenie papierosów – alarmują naukowcy

Niedobór kwasów tłuszczowych Omega-3 może być równie szkodliwy co palenie papierosów - alarmują naukowcy
Niedobór kwasów tłuszczowych Omega-3 może być równie szkodliwy co palenie papierosów - alarmują naukowcy / Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Viagra może pomóc przy demencji spowodowanej chorobą Alzheimera? Wnioski są zaskakujące
Uwierają cię niewygodne metki, gumki w skarpetkach, obciskające ramiączka? To może być allodynia
Ile osób do 44. r.ż. zmarło na COVID-19? „Ta czarna statystyka mogłaby być inna” – przekonuje minister zdrowia
Szczepionki na COVID-19 mają znacznie więcej skutków ubocznych niż inne szczepionki? W sieci krążą fałszywe informacje
Mity w seksie, które naprawdę warto wreszcie wyrzucić do śmieci

Badanie opublikowane w czasopiśmie „American Journal of Clinical Nutrition” po raz kolejny udowadnia, jak istotne są w diecie kwasy Omega-3. „Przewiduje się, że bycie aktywnym palaczem w wieku 65 lat odejmuje więcej niż cztery lata życia w porównaniu z osobą niepalącą. To oznacza skrócenie życia równoważne posiadaniu niskiego i wysokiego wskaźnika Omega-3” – podkreśla dr Michael McBurney, główny badacz.

Kwasy Omega-3 ważniejsze niż myślisz

Regularnie badasz poziom cholesterolu czy ciśnienie krwi? Być może niedługo do listy badań, które wykonujesz, dołączy sprawdzanie wskaźnika kwasów Omega-3 w organizmie. Naukowcy uważają bowiem, że może ono stać się równie ważne jak podstawowe badania. A to dlatego, że niedobór tego typu kwasów tłuszczowych może mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia.

Autorzy badania Framingham Heart Study, w którym wzięło udział 2500 uczestników obserwowanych przez 7 lat (od 66. do 73. roku życia), wykazali, że mała ilość kwasów Omega-3 w diecie jest ściśle powiązana z większym ryzykiem zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe oraz krótszą szacowaną długością życia. Pokazali to na przykładzie Japończyków, u których średni wskaźnik kwasów Omega-3 przekracza 8 proc., a oczekiwana długość życia jest u nich o pięć lat dłuższa niż u mieszkańców USA. Tam średni poziom tego ważnego dla zdrowia składnika wynosi ok. 5 proc.

„W ostatecznym połączonym modelu palenie i indeks omega-3 wydają się być najłatwiejszymi do modyfikacji czynnikami ryzyka. Przewiduje się, że bycie aktywnym palaczem (w wieku 65 lat) odejmuje więcej niż cztery lata życia (w porównaniu z niepaleniem). To oznacza skrócenie życia równoważne posiadaniu niskiego i wysokiego wskaźnika omega-3” – stwierdza dr Michael McBurney, który kierował badaniem.

Autorka książki "Nawracające infekcje"

Gdzie znajdziesz kwasy Omega-3?

W grupie kwasów Omega-3 występuje kwas alfa-linolenowy (ALA) i jego pochodne: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Znajdziemy je w następujących produktach:

Warto jednak zwrócić uwagę na zachowanie prawidłowej proporcji między kwasami Omega-3 a Omega-6 w diecie. Powinien on wynosić 4:1. Kwasy Omega-6 znajdziesz m.in. w oleju słonecznikowym, sojowym i kukurydzianym.

Nie wiesz, jaki poziom kwasów jest prawidłowy? Optymalny indeks kwasów tłuszczowych Omega-3 to co najmniej 8 proc., średni od 4 proc. do 8 proc., a niski 4 proc. i mniej. Zapisz i zapamiętaj!


Źródło: Using an erythrocyte fatty acid fingerprint to predict risk of all-cause mortality: the Framingham Offspring Cohort | The American Journal of Clinical Nutrition | Oxford Academic (oup.com)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrosło dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso - mówią wyniki badań. Co będzie lepszym wyborem?

Ryzyko zachorowania na endometriozę wzrasta dwukrotnie u kobiet jedzących czerwone mięso – wynika z badań

Nakładki na zęby – czym są, kiedy stosować, jaki jest ich koszt?

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

Palisz papierosy? Oto, co powinnaś jeść

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Kobieta w ciąży

Suplementacja DHA w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP

leki kontra papierosy

Palenie papierosów zmienia działanie leków. Także w przypadku biernych palaczy!

Nowotwory jamy ustnej – przyczyny, objawy, leczenie

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Kwasy omega-6 i omega-3 - w jakich produktach je znajdziesz?

Kwasy omega-6 i omega-3 – w jakich produktach je znajdziesz?

koronawirus a dym papierosowy

Koronawirus może przenosić się w dymie papierosowym – twierdzą specjaliści

Rzucasz palenie i boisz się, że przytyjesz? Podpowiadamy, na co zwracać uwagę

Witamina D - gdzie występuje? Jakie są skutki niedoboru i przedawkowania?

Witamina D – niedobór, nadmiar i źródła w pożywieniu

Dziewczyna siedzi na parapecie i pali papierosa

Co dzieje się w organizmie, gdy rzucisz palenie? Wyjaśnia dietetyk Julian Sobiech

dziewczyna w w rzepaku

Kwitnące pola rzepaku robią furorę w sieci. Czy wiesz, jaką furorę rzepak zrobi na twoim talerzu?

Kara czy nagroda – co lepiej działa na palaczy?

Kara czy nagroda – co lepiej działa na palaczy i dlaczego?

Żółte paznokcie u nóg i rąk. Jakie są ich przyczyny i jak je leczyć?

Żółte paznokcie u nóg i rąk. Jakie są ich przyczyny i jak je leczyć?

Stopfejkfriends

Papieros i e-papieros to fałszywi przyjaciele. Kampania #STOPFEJKFRIENDS, pokazuje, jak wygląda ta toksyczna przyjaźń

Koronawirus a choroby płuc i palenie papierosów. Czy zarażenie zawsze skończy się na intensywnej terapii?

Koronawirus a choroby płuc i palenie papierosów. Czy zarażenie zawsze skończy się na intensywnej terapii?

kwasy omega

Omega-3 to kwasy do zadań specjalnych. Dlaczego nie może zabraknąć ich w twojej diecie?

Omega-3 a omega-6 – proporcje się liczą!

ryby

Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku