Przejdź do treści

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak zwracać się do osób trans i niebinarnych? Stowarzyszenie „Miłość nie wyklucza” wyjaśnia
Kiedy iść do psychiatry?
Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych
Kobieta idzie do samolotu
Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?
Dieta zupowa, czyli jadłospis pełen zup. Czy warto ją stosować?
Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Pandemia koronawirusa sprawia, że wielu z nas jest zestresowanych, niepewnych najbliższej oraz tej dalszej przyszłości. Zastanawiamy się, kiedy nasze życie wróci w pełni do normy, kiedy, i czy w ogóle, szczepionka na koronawirusa będzie dostępna? Istnieje jeszcze więcej niewiadomych. Sytuacja, w której się znajdujemy, sprawia, że czujemy się coraz bardziej niepewni i zestresowani. Dlaczego ta niepewność jest taka trudna i jak sobie radzić ze stresem?

Czemu uczucie niepokoju ma na nas taki zły wpływ?

Nasze ciało jest wręcz zaprogramowane, żeby reagować na wszelkie niepewności. Nasz mózg często zachowuje się według znanych mu schematów, dlatego właśnie w momencie, kiedy znajdujemy się w nowej dla nas sytuacji, zwiększa nam się czujność, próbujemy znaleźć potencjalne zagrożenie – to nasz instynkt. O ile drobne, sporadyczne niepokoje mogą mieć na nas działanie motywujące i mobilizujące, bycie w ciągłym napięciu może doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem, zarówno fizycznym jak i psychicznym.

Czemu teraz uczucie niepokoju doskwiera nam bardziej?

Uczucie niepokoju, ogólnie rzecz biorąc, może działać na nas stresogennie. W czasach światowej pandemii to działanie może być jeszcze bardziej wzmożone, dotykając ludzi na większa skalę i na wiele sposobów. Z powodu pandemii w naszej głowie rodzi się coraz więcej czarnych scenariuszy „a co jeśli?”, wzmacniając w nas coraz to większe poczucie lęku i niepewności. Osoby, które na co dzień zmagają się z problemami związanymi ze stresem, mogą doświadczyć u siebie wykształcenia się zaburzeń lękowych, ataków paniki, a nawet agorafobii – irracjonalnego lęku przed przebywaniem na otwartej przestrzeni, wyjściem z domu, wywołanego obawą przed napadem paniki i brakiem pomocy.

stres trening

Jak sobie z tym radzić?

Kiedy zaczynamy odczuwać niepokój, warto zająć się jakąś czynnością, która sprawia nam radość oraz odwraca naszą uwagę. Mogą to być takie zajęcia jak gotowanie, słuchanie podcastów, czytanie książek, czy rozpoczęcie nowego projektu plastycznego. W tym trudnym dla wszystkich czasie izolacji warto rozwijać nasze umiejętności oraz zainteresowania.

Czasami, kiedy nie możemy poradzić sobie z wewnętrznym niepokojem, odwrócenie uwagi jest najlepszym rozwiązaniem – co jest, oczywiście, bardzo trudne. Każdego dnia możemy wyznaczać sobie pojedyncze, nawet małe, cele do zrealizowania. Mogą to być obowiązki domowe, nad którymi czujemy, że mamy kontrolę, np. uporządkowanie swojej szafy. Oprócz tego, dużą rolę może spełnić medytacja oraz ćwiczenia ruchowe.

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Kiedy zasięgnąć dalszej pomocy?

W przypadku każdego problemu związanego z naszym zdrowiem psychicznym, ważne jest zachowanie bezpieczeństwa. Jeżeli znajdujesz się w sytuacji, że uczucie niepokoju czy stres przeszkadzają ci w codziennym życiu, zgłoś się niezwłocznie do specjalisty. Niektórzy terapeuci przeprowadzają sesje zdalnie, więc nie musisz bać się o zagrożenia związane z wyjściem z domu. Jeżeli nie masz możliwości skorzystać wizyty u terapeuty, możesz skonsultować się przez bezpłatne infolinie pomagające w kryzysach psychicznych. Wsparcie oferuje m.in. Centrum Wsparcia Fundacji ITAKA pod całodobowym numerem telefonu 800 70 2222.

 

Źródło: huffpost

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Wzdęcia po seksie? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Tłuszcz i cholesterol naprawdę są takie groźne? Rozprawiamy się z mitami

10 kuchennych trików, które odmienią twoje życie. Znasz je wszystkie?

Pielęgniarka pokazała, jak wygląda jej dłoń po dwóch godzinach pracy w ubraniu ochronnym. „Każdą część garderoby można wycisnąć, tak jest mokra”

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje

Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?