Przejdź do treści

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Co robi alkohol kobiecie po 30. urodzinach?
Editing friends, czyli porządki wśród znajomych. „Warto co jakiś czas przejrzeć spis swoich kontaktów” – radzi psycholog dr Joanna Heidtman
Rozciąganie pleców na sportowo
Bolą cię oczy? Sprawdź, w jakich przypadkach powinnaś udać się do okulisty
Gruszkowe brownie bez pieczenia. Poznaj deser doskonały!

Pandemia koronawirusa sprawia, że wielu z nas jest zestresowanych, niepewnych najbliższej oraz tej dalszej przyszłości. Zastanawiamy się, kiedy nasze życie wróci w pełni do normy, kiedy, i czy w ogóle, szczepionka na koronawirusa będzie dostępna? Istnieje jeszcze więcej niewiadomych. Sytuacja, w której się znajdujemy, sprawia, że czujemy się coraz bardziej niepewni i zestresowani. Dlaczego ta niepewność jest taka trudna i jak sobie radzić ze stresem?

Czemu uczucie niepokoju ma na nas taki zły wpływ?

Nasze ciało jest wręcz zaprogramowane, żeby reagować na wszelkie niepewności. Nasz mózg często zachowuje się według znanych mu schematów, dlatego właśnie w momencie, kiedy znajdujemy się w nowej dla nas sytuacji, zwiększa nam się czujność, próbujemy znaleźć potencjalne zagrożenie – to nasz instynkt. O ile drobne, sporadyczne niepokoje mogą mieć na nas działanie motywujące i mobilizujące, bycie w ciągłym napięciu może doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem, zarówno fizycznym jak i psychicznym.

Czemu teraz uczucie niepokoju doskwiera nam bardziej?

Uczucie niepokoju, ogólnie rzecz biorąc, może działać na nas stresogennie. W czasach światowej pandemii to działanie może być jeszcze bardziej wzmożone, dotykając ludzi na większa skalę i na wiele sposobów. Z powodu pandemii w naszej głowie rodzi się coraz więcej czarnych scenariuszy „a co jeśli?”, wzmacniając w nas coraz to większe poczucie lęku i niepewności. Osoby, które na co dzień zmagają się z problemami związanymi ze stresem, mogą doświadczyć u siebie wykształcenia się zaburzeń lękowych, ataków paniki, a nawet agorafobii – irracjonalnego lęku przed przebywaniem na otwartej przestrzeni, wyjściem z domu, wywołanego obawą przed napadem paniki i brakiem pomocy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta trenuje

Jak sobie z tym radzić?

Kiedy zaczynamy odczuwać niepokój, warto zająć się jakąś czynnością, która sprawia nam radość oraz odwraca naszą uwagę. Mogą to być takie zajęcia jak gotowanie, słuchanie podcastów, czytanie książek, czy rozpoczęcie nowego projektu plastycznego. W tym trudnym dla wszystkich czasie izolacji warto rozwijać nasze umiejętności oraz zainteresowania.

Czasami, kiedy nie możemy poradzić sobie z wewnętrznym niepokojem, odwrócenie uwagi jest najlepszym rozwiązaniem – co jest, oczywiście, bardzo trudne. Każdego dnia możemy wyznaczać sobie pojedyncze, nawet małe, cele do zrealizowania. Mogą to być obowiązki domowe, nad którymi czujemy, że mamy kontrolę, np. uporządkowanie swojej szafy. Oprócz tego, dużą rolę może spełnić medytacja oraz ćwiczenia ruchowe.

Kiedy zasięgnąć dalszej pomocy?

W przypadku każdego problemu związanego z naszym zdrowiem psychicznym, ważne jest zachowanie bezpieczeństwa. Jeżeli znajdujesz się w sytuacji, że uczucie niepokoju czy stres przeszkadzają ci w codziennym życiu, zgłoś się niezwłocznie do specjalisty. Niektórzy terapeuci przeprowadzają sesje zdalnie, więc nie musisz bać się o zagrożenia związane z wyjściem z domu. Jeżeli nie masz możliwości skorzystać wizyty u terapeuty, możesz skonsultować się przez bezpłatne infolinie pomagające w kryzysach psychicznych. Wsparcie oferuje m.in. Centrum Wsparcia Fundacji ITAKA pod całodobowym numerem telefonu 800 70 2222.

 

Źródło: huffpost

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczepienie

Adam Niedzielski: „Wprowadzamy szczepienie przeciw COVID-19 drugą dawką przypominającą”

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Kobieta

Czujesz w jelitach ucisk, bulgotanie i przelewanie, kiedy się stresujesz? Możesz to złagodzić w prosty i szybki sposób

Bóle głowy – rodzaje, objawy, diagnostyka. Co oznacza ból z tyłu głowy a co ból w skroniach?

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Szczepienie

Warto czekać na szczepionkę przeciw Omikronowi, czy lepiej szczepić się wcześniej?

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Kobieta

Dwa objawy wskazujące na zakażenie „ukrytym Omikronem”. Jeśli je masz, zostań w domu

Wzdęcia po seksie? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

"To on jest przyczyną wszystkich twoich problemów. To przez niego organizm nie może wyjść z opresji, szaleje gospodarka hormonalna, ubożeje mikrobiota" - podkreśla lek. Dorota Helim-Sobkowiak

„To on jest przyczyną wszystkich twoich problemów. To przez niego szaleje gospodarka hormonalna, ubożeje mikrobiota” – pisze o… stresie lek. Dorota Helim-Sobkowiak

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

"Bardzo dynamiczny wzrost zachorowań na koronawirusa". Minister zdrowia wyjaśnia, jaką strategię postanowił obrać rząd

„Bardzo dynamiczny wzrost zachorowań na koronawirusa”. Minister zdrowia wyjaśnia, jaką strategię obrał rząd

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Jest decyzja Ministerstwa Zdrowia w sprawie czwartej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Wyjaśniamy, kto będzie mógł ją przyjąć

Jest decyzja MZ w sprawie czwartej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Wyjaśniamy, kto będzie mógł ją przyjąć

Czy IBS jest chorobą psychiczną? Psychiatrka odpowiada

Idący ludzie

Wariant Centaurus atakuje kolejne kraje. Eksperci alarmują: jest tak samo zaraźliwy jak Omikron

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta stoi przy oknie

Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×