Przejdź do treści

Seksualny mindfulness. Zapanuj nad gonitwą myśli w sypialni

Seksualny mindfulness. Zapanuj nad gonitwą myśli w sypialni / Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Współżycie nie będzie udane, jeśli podczas zbliżeń twój umysł zacznie koncentrować się na przeszkodach, obawach i kompleksach. Nie skazuj się na byle jaki seks. Dzięki technice mindfulness nauczysz się czerpać radość z bycia we dwoje.

Mindfulness to trening uważności. Czerpie z tradycji buddyjskich, natomiast rozpowszechnienie tej techniki w świecie zachodnim przypisuje się amerykańskiemu profesorowi medycyny i terapeucie Jonowi Kabat-Zinnowi. Głównym celem treningu mindfulness jest skierowanie uwagi na to, co tu i teraz, czyli świadome zakotwiczenie się w chwili obecnej.

Od kilkudziesięciu lat ośrodki psychologiczne oraz psychoterapeutyczne badają związek techniki mindfulness ze zdrowiem, samopoczuciem i kondycją psychiczną. Jon Kabat-Zinn w swoich książkach przekonuje, że mindfulness pomaga uporać się m.in. ze stresem, lękami, bólem, cierpieniem, a nawet depresją czy uzależnieniami. Jest to bowiem przede wszystkim metoda zarządzania emocjami. Czym w tym kontekście jest seksualny mindfulness?

Mindfulness w sypialni

Liczne badania wykazały, że praktykowanie mindfulness poprawia jakość życia. Dotyczy to licznych sfer, ze sferą seksualną włącznie. Współczesne szybkie tempo życia, zabieganie, zmartwienia sprawiają, że wiele kobiet boryka się z niskim libido, a podczas seksu nie jest w stanie się skupić, co powoduje, że mają problem z osiągnięciem orgazmu – albo w ogóle go nie doświadczają.

Wspieraj swoje zadowolenie z seksu w naturalny sposób – zajrzyj do sklepu Hello Zdrowie i wybierz produkty Wimin!

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
BESTSELLER
Zdrowie intymne i seks
WIMIN Lubrykant
55,00 zł

Mindfulness przede wszystkim odrzuca pułapki myślowe, które bardzo często pojawiają się jeszcze przed zbliżeniem. To m.in. obawy, nierzadko bezzasadne, oraz kompleksy odbierające radość z seksu. Chodzi o pułapki w rodzaju:

  • Czy się mu/jej spodobam?
  • Czy uda mi się osiągnąć orgazm?
  • Zostało mi tyle do zrobienia, nie mam czasu na seks.
  • A co, jeśli dziecko obudzi się w trakcie?
  • Jeśli dziś tego nie zrobimy, on/ona będzie niezadowolony/a.
  • Ostatnio poszło nie najlepiej, czy teraz będzie tak samo?

Koncentracja na obawach oraz przeszkodach powoduje, że współżycie okazuje się niesatysfakcjonujące – dla obu stron. Tymczasem seksualny mindfulness zakłada koncentrację na tym, co dzieje się tu i teraz. Technika mindfulness redukuje ponadto napięcia mięśniowe wywołane stresem. A to również kolejna przeszkoda na drodze do satysfakcjonującego seksu.

Radykalne niedziałanie

Wyłączenie umysłu, szczególnie bez praktyki, nie jest proste. Ale jest możliwe, o czym świadczą liczne przykłady osób korzystających z treningu mindfulness. Podczas współżycia, na etapie gry wstępnej, chodzi przede wszystkim o koncentrację na zmysłach. Na tym, co widzisz, smakujesz, czujesz (zapachy), dotykasz i słyszysz.

„Zadanie jest zawsze takie samo: zatrzymać się na chwilę – tylko jedną chwilę – i zanurzyć się w przytomny stan umysłu. To wszystko. Zatrzymaj się i zanurz w ten stan: to znaczy zanurz się w swoje doświadczenie doznawania, choćby przez najkrótszą chwilę spróbuj utrzymać je w polu świadomości w jego nagiej postaci – poza czasem albo, innymi słowy, w tym bezczasowym momencie, który nazywamy teraźniejszością. To jedyna chwila, jaką kiedykolwiek mamy do dyspozycji” – pisze Jon Kabat-Zinn w książce „Obudź się. Jak praktykować uważność w codziennym życiu” (Czarna Owca 2020).

„Paradoksalnie uważność nie wymaga w ogóle żadnej aktywności. Tak naprawdę polega na niedziałaniu, na radykalnym niedziałaniu. Właśnie w każdej chwili niedziałania, w obliczu zakorzenionych nawyków mentalnych i życiowych, odnajdujemy spokój, zrozumienie, kreatywność i nowe możliwości” – dodaje autor.

para zakochanych, romantyczny wieczór

Jak się odciąć?

Mindfulness podczas seksu zakłada odcięcie się od bodźców zewnętrznych. Jeśli nie potrafisz tego zrobić automatycznie (choć można to wyćwiczyć), przed zbliżeniem spróbuj pozbyć się tego, co cię rozprasza (może wystarczy zamknąć okno, żeby nie słuchać dochodzących z dworu dźwięków?). Niezwykle istotne jest przyjęcie założenia, że ważna jest droga, nie cel. Podczas współżycia oznacza to, że należy skupić się na samym akcie seksualnym i cieszyć się nim, a nie koncentrować się wyłącznie na orgazmie i konieczności jego przeżycia. Pamiętaj, że seks bez orgazmu może być bardzo satysfakcjonujący!

Seksualny mindfulness zakłada również: nawiązywanie kontaktu wzrokowego z partnerem, koncentrację na różnych częściach ciała (swoich oraz partnera), cieszenie się każdym dotykiem, nieśpieszność, jednak wraz z większym doświadczeniem nawet szybki seks może odbywać się w duchu mindfulness. Bardzo pomocne i zwiększające satysfakcję ze zbliżeń są też rozmowy o tym, czego pragniemy, chcemy i oczekujemy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Inaczej, czyli jak? Czym jest kink w seksie, jakie są jego zalety i na co trzeba uważać

seks w wodzie

Seks w wodzie – co warto wiedzieć, zanim wskoczycie razem pod prysznic lub do jacuzzi

Czy można zostać zgwałconą przez internet? Odpowiada prawnik Mikołaj Kaszak

Gwałt przez internet – absurd czy realne zagrożenie? Odpowiada prawnik Mikołaj Kaszak

para w łóżku

5 błędów, które popełniają mężczyźni podczas seksu

„W naszej kulturze bardzo dużo presji nakłada się na pierwszy seks – moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie” – mówi seksuolożka Paulina Jęczmień

Czym jest sapioseksualizm, jakie ma znaczenie i co warto o nim wiedzieć?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Nerwica eklezjogenna, czyli jak religia wpływa na zdrowie psychiczne - wyjaśnia Dominik Haak

„Nerwica eklezjogenna”, czyli jak religia wpływa na zdrowie psychiczne – wyjaśnia Dominik Haak

filmy dla dorosłych

MAKE SEX EASIER: Sięgnij po porno-elementarz. Jak oglądać filmy dla dorosłych?

61-letnia Suzanne Noble udowadnia, że seksualność nie zna wieku. Jej sklep erotyczny dla seniorów to prawdziwy hit!

61-letnia Suzanne Noble udowadnia, że seksualność nie zna wieku. Jej sklep erotyczny dla seniorów to prawdziwy hit!

„Instagram sprawia, że wiele kobiet zamyka się na swoją seksualność. Czują się niewystarczające. A seks jest przecież o czymś innym!”. O projekcie „Sexperience” mówi aktorka Anna Karczmarczyk

MAKE SEX EASIER: Z penisem przez wieki. Dlaczego dziś „konar musi ustawicznie płonąć”?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Joanna Niedziela /fot. archiwum prywatne

„Dzięki samomiłości mamy szansę być lepszym kontakcie z własnym ciałem” – mówi seksuolożka Joanna Niedziela

„Wyniki badań są bezlitosne: trudności seksualne są w cukrzycę wpisane”. O seksualności w cukrzycy mówi Paulina Trojanowska-Malinowska

Kobieta i mężczyzna całują się

Seks tantryczny – co to jest? Tantra, czyli inny wymiar miłości

Seksualny savoir vivre, czyli czego w łóżku robić nie wypada, a co jest w dobrym tonie. Podpowiada edukatorka seksualna

Seksualny savoir vivre, czyli czego w łóżku robić nie wypada, a co jest w dobrym tonie. Podpowiada edukatorka seksualna

Anna Golan, seksuolog / Archiwum prywatne

„Brak stosunków może być frustrujący, ale od niego się nie umiera” – o dziewictwie w wieku 30+ rozmawiamy z seksuolożką Anną Golan

„Warto czasem przełączyć się na autopilota”. Jak medytacja, uważność i techniki oddechowe mogą poprawić nasze życie seksualne, mówi seks coach Justyna Płonka

Nerw sromowy – budowa, funkcje, przyczyny neuralgii nerwu sromowego

Jak zmienia się seks po porodzie? /fot. GettyImages

Ginekolożka: „Nie miałam pacjentki, u której zmiany w sferze seksualnej po urodzeniu dziecka byłyby na plus, przynajmniej w pierwszych miesiącach”

Kobieta i mężczyzna w łóżku

Jak urozmaicić seks? Oto najlepsze pozycje

„Jeśli przyjdzie mężczyzna i powie: 'proszę mi wydłużyć prącie’, a ja widzę, że jego prącie jest ok, to tego nie zrobię”. O ciałopozytywności męskich narządów płciowych mówi Piotr Świniarski, urolog

„Szeroko pojmowanemu społeczeństwu pewnie łatwiej byłoby, gdyby seksualność osób z niepełnosprawnościami też była niepełnosprawna. A nie jest” – mówi specjalistka seksuologii Barbara Płaczek

×