Przejdź do treści

Trudno ci się skupić w niedzielę? Po 15:00 zaczynasz odczuwać niepokój? To może być sunday blues

Sunday blues / gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
EMA wydała oświadczenie ws. szczepionki Johnson & Johnson. Mają zmienić się zalecenia na ulotce preparatu
EMA wydała oświadczenie ws. szczepionki Johnson & Johnson. Mają zmienić się zalecenia na ulotce preparatu
Alkohol - czy możemy łączyć z lekami? Alkohol i jego wpływ organizm.
Leki a alkohol. Przedstawiamy 5 leków, których nie powinno się z nim łączyć
Kobieta trzyma szpinak
Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda
Chińska szczepionka przeciw COVID-19 została zatwierdzona przez WHO
Chińska szczepionka przeciw COVID-19 została zatwierdzona przez WHO
Kobieta
Jak wygląda kwestia szczepień na COVID-19 u ozdrowieńców? Wyjaśnia prawniczka

Jak wygląda twoja niedziela? Może nie masz motywacji, żeby zrobić coś produktywnego, a próba odpoczynku sprawia, że i tak czujesz się zmęczona? Nie możesz się skupić? Myślisz o pracy? To może być sunday blues. Dr Milena Marczak pisze o nim na swoim profilu na Instagramie. 

Sunday blues

Trudności ze skupieniem, odczuwanie niepokoju, brak motywacji do wykonania czegoś produktywnego. I to wszystko (najczęściej!) po godz. 15 :00 w niedzielę. Tak właśnie objawia się sunday blues.

„Jeśli te stany są Ci bliskie, prawdopodobnie doświadczasz „sunday blues”, czyli uczucia niepokoju przed zbliżającym się poniedziałkiem i pracą albo szkołą i studiami.

W niedzielne popołudnie nasz mózg zaczyna nastawiać się na zbliżającą pracę – obowiązki, zadania, szefa i współpracowników. Kora nowa mózgu zaczyna się aktywować i prewencyjnie ostrzegać przed tymi „nieprzyjemnościami”. Jest to pozostała funkcja ewolucyjna, przed tym, co podnosi nasz stres.

Kilka tysięcy lat temu było to zagrożenie życia przez mamuta, a dziś stres wywołuje sama myśl o konieczności pójścia następnego dnia do pracy. Podobnie, z tego powodu, tak bardzo się cieszymy i czujemy ulgę w piątek” – wyjaśnia na swoim profilu na Instagramie dr Milena Marczak, podyplomowy psycholog kliniczny i neuropsycholog.

Nicole Radomska

Jak pokonać sunday blues?

Ekspertka wyjaśnia dalej, co każdy z nas może zrobić, by pokonać sunday blues. Jednym z pomysłów jest ćwiczenie uważności. 

„Skup się na tym, co teraz robisz. Jeśli w trakcie np. czytania książki odczujesz niepokój, bo twoje myśli skierowały się w stronę poniedziałku, zakotwicz się w pomieszczeniu i momencie, w którym się znajdujesz. Rozejrzyj się wokół siebie, znajdź 5 rzeczy, skup na nich swoją uwagę i nazwij się. Dzięki temu myśli skierują się na tu i teraz, a nie na lęku związanym z pracą” – tłumaczy dr Milena Marczak.

Warto też skupić się na przyjemnych zdarzeniach czekających cię jutro.

„Skup się na przyjemnych zdarzeniach czekających Cię jutro. Stresuje Cię rozmowa z szefem? To normalne i masz do tego prawo. A co fajnego się wydarzy? Kawa z ulubionej kawiarni przy pracy? Spotkanie fajnej koleżanki? Przypomnij sobie pozytywy nadchodzącego tygodnia i czekaj na nie” – dodaje ekspertka.

Dr Milena Marczak – kim jest?

Dr Milena Marczak od 10 lat jest pedagogiem, a od 6 lat pracuje jako psycholog. Od 2020 roku jest też doktorem w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie psychologii.

Dr Milena Marczak prowadzi badania w międzynarodowych zespołach eksperckich z obszarów medycyny i psychologii. Pisze publikacje dla czasopism naukowych i książek. Jest też częstą prelegentką na konferencjach naukowych.

Prowadzi bloga „psychologwmedycynie.pl”, a jej profil na Instagramie „Psycholog w medycynie” jest coraz bardziej popularny. Obecnie obserwuje go niemal 4 tys. osób.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy depresję można odziedziczyć? Tłumaczy Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji „Twarze depresji”

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Robert Szostek, psychoterapeuta

SESJA TERAPEUTYCZNA: Najkrócej, jak to tylko jest możliwe

Katarzyna Szczerbowska/ Archiwum prywatne

Katarzyna Szczerbowska: Stan psychozy jest trochę jak sen. Trudno przekazać, jaką udręką jest takie śnienie na jawie

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

„Ludzie tak mnie wkurzają. Przecież można było zrobić to inaczej!”. Dlaczego ciągła racja to frustracja?

„Mama na cały etat”. Nowa funkcjonalność na LinkedIn ma pomóc w walce z dyskryminacją na rynku pracy

6 rzeczy, których lepiej nie mówić osobom z zaburzeniami odżywiania

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Opętanie – objawy u dzieci i dorosłych. Jak je rozpoznać?

Terapia ACT – czym jest, przebieg, efekty, dla kogo

Mila Ochocka, hortiterapeutka: Potrzebujemy poczuć deszcz na skórze, zobaczyć, jak reagujemy, gdy nie jest nam do końca komfortowo

Empatia to składnik inteligencji emocjonalnej. Warto nad nią pracować, bo zmienia życie na lepsze

"Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji" - mówi psycholożka Iga Jaworska

„Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji” – mówi psycholożka Iga Jaworska

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Wspólnie zadbajmy o zdrowie psychiczne i emocjonalne w środowisku pracy. Hello Zdrowie patronem medialnym kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Sharenting, czyli dzieci na pokaz. Co to za trend i dlaczego jest szkodliwy?

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?