Przejdź do treści

Zdjęcia ludzi zwijających się z bólu. Czy to sprawi, że młodzi zrezygnują z picia alkoholu?

Alkoholizm jest plagą XXI wieku. Również wśród młodych ludzi
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Po alkohol sięgają coraz młodsze osoby. A to może mieć groźne konsekwencje dla ich zdrowia, a nawet życia. Na pomysł, jak skutecznie zniechęcić młodzież do sięgania po zakazany owoc, wpadli naukowcy ze szkockiego uniwersytetu. Czy okaże się skuteczny i młodzi ludzie mniej chętnie będą kupować trunki?

Butelki z odstraszającą etykietą

Dla zabawy, z ciekawości, po to, żeby zaimponować rówieśnikom: powodów, dla których młodzież sięga po alkohol, jest bardzo wiele. To jedna z ich ulubionych używek. Mimo szerzenia wiedzy i różnorakich kampanii społecznych na temat zagrożeń wynikających z picia alkoholu, problem jest dziś ogromny.

Uczeni z University of Stirling, szkockiej uczelni publicznej, doszli do wniosków, że do picia trunków może zniechęcić ich opakowanie. Odpowiednio zaprojektowana etykieta może aż pięciokrotnie zmniejszyć atrakcyjność alkoholu w oczach młodych ludzi, a więc przekonać ich do tego, by pili mniej.

Naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 1360 Brytyjczyków w wieku 18-35 lat – wszyscy zadeklarowali wcześniej, że lubią alkohol i często po niego sięgają. Do eksperymentu wykorzystano butelki popularnej wódki, na których umieszczono różne napisy – od tekstów typu „alkohol powoduje raka jamy ustnej” po grafiki i zdjęcia osób, które zwijają się z bólu.

Źródło: onlinelibrary.wiley.com

Opakowania alkoholu bez ostrzeżenia (kontrola) i ostrzeżenia różniące się rozmiarem tekstu (mały; duży), formą (tylko tekst; obraz) i zawartością obrazu

Uczestnicy dokładnie obejrzeli butelki i opowiedzieli o swoim stosunku do tych bez ostrzeżeń (odpowiadali na nie uczestnicy z grupy kontrolnej), a także butelek z nadrukowanymi ostrzeżeniami o szkodliwości alkoholu napisanych małym druczkiem, dużym tekstem oraz ostrzeżeń graficznych. Na końcu mieli ocenić, które z tych opakowań są dla nich najmniej, a które najbardziej atrakcyjne.

Szukasz konstruktywnych postanowień noworocznych? "Na start chciałabym zachęcić do śledzenia ilości i częstotliwości spożycia alkoholu" - pisze Anna Cykowska

Efekt badania zaskoczył naukowców

Aż dwie piąte osób uczestniczących w badaniu nigdy wcześniej nie dostrzegło na opakowaniu alkoholu informacji związanych ze zdrowiem, a trzy czwarte osób rzadko lub nigdy nie czytało lub nie przyglądało się im uważnie.

Uczestnicy opowiedzieli się za umieszczaniem na etykietach informacji dotyczących składu produktu i jego wpływu na zdrowie. Butelki zawierające ostrzeżenia były częściej postrzegane jako nieatrakcyjne i nieakceptowalne społecznie. Co więcej, miały też pozytywny wpływ na przekonania i zachowania związane z alkoholem.

Z kolei osoby, które widziały graficzne i zdjęciowe ostrzeżenia o zagrożeniach dla zdrowia związanych z piciem alkoholu, aż pięć razy częściej postrzegały napój jako nieatrakcyjny i społecznie nieakceptowalny, niż osoby z grupy kontrolnej, które oglądały butelkę ze zwykłymi etykietami (mniej skuteczne były ostrzeżenia napisane małym drukiem).

Młodzi ludzie, którzy oglądali umieszczone na butelkach etykiety ostrzegawcze, byli od 8 do 11 razy bardziej niż grupa kontrolna skłonni zrezygnować z alkoholu lub ograniczyć jego spożycie.

W szczególności duże ostrzeżenia obrazkowe lub tekstowe mogą pomóc w przeciwdziałaniu atrakcyjności i społecznej akceptacji produktów alkoholowych, jednocześnie zwiększając świadomość zagrożeń. Wyniki badań wskazują, że ostrzeżenia mogą potencjalnie prowadzić do zmniejszenia spożycia i związanych z tym szkód – skomentował Daniel Jones, jeden z autorów badania.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.