Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy styl życia

Mam kaca. Ratunku!

Mam kaca. Ratunku!
Ilustracja: shutterstock

Po zaledwie kwadransie od spożycia alkoholu jego połowa buzuje w naszych żyłach, wprawiając nas w dobry humor i rozluźniając. Zanim się obejrzymy, jest już za późno na ratunek. Kac gigant już do nas zmierza i następnego dnia rano uderzy z całą swoją mocą. Na szczęście naukowcy spieszą z odsieczą dla imprezowiczów i zdradzają kilka skutecznych sposobów na zmniejszenie objawów kaca.

Szparagi na zakąskę                                               

Za upojenie alkoholowe i późniejsze jego skutki odpowiada głównie etanol zawarty w napojach alkoholowych. Proces jego wchłaniania rozpoczyna się już w obrębie jamy ustnej. Eksperci za najważniejsze powody kaca uważają hipoglikemię (niedocukrzenie), odwodnienie, niedobór witaminy B12 oraz zatrucie aldehydem octowym (powstaje podczas rozkładu etanolu). Gdy trzęsiesz się na kacu jak galareta, do tego jesteś rozdrażniony, jest to najprawdopodobniej wynik niedoboru potasu i magnezu. Prócz alkoholu za złe samopoczucie odpowiadają też inne czynniki, jak niewyspanie, przejedzenie, wypalenie zbyt wielu papierosów czy choćby chrapanie.

Jak sobie radzić? Pij i jedz szparagi – radzą uczeni z Uniwersytetu Narodowego Jeju w Korei Południowej. Warzywa te zawierają aminokwasy i minerały, które nie dość, że niwelują objawy zatrucia alkoholowego, to jeszcze chronią wątrobę przed działaniem toksyn – czytamy w piśmie „Journal of Food Science”. Wystarczy zjeść kilka szparagów przed imprezą lub już w trakcie picia alkoholu, aby kac nie był tak dotkliwy. Jeśli mamy wybór, lepiej wybrać liście niż pędy, bo to one zawierają więcej prozdrowotnych substancji. Szparagi to doskonałe źródło potasu i magnezu, które tracimy w czasie spożywania alkoholu. Ponadto zawierają przeciwutleniacze (witaminy C, E, beta karoten) oraz kwas foliowy.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij