Przejdź do treści

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

Kryzys - jak z nim walczyć? pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Kryzys może przydarzyć się każdemu, na każdym etapie życia, w każdej dziedzinie – bo nie na wszystko, co nas spotyka, mamy wpływ. Jest sytuacją trudną i stresogenną, ale można przez niego przejść. Mało tego. Zdaniem ekspertów kryzysy są niezbędne, byś mogła się rozwijać i stawiać przed sobą nowe cele.

„Pojęcie kryzys funkcjonuje w wielu dziedzinach życia – w medycynie, w życiu osobistym, społecznym, w polityce czy w ekonomii. Powodów kryzysu może być nieskończenie wiele: pogoda, wojna, popsuty samochód, konieczność  zmiany pracy, choroba, rozstanie, śmierć, utrata poczucia bezpieczeństwa spowodowana kryzysem gospodarczym…” – pisze Henryk Skłodowski w publikacji „Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu”.

Skłodowski dodaje, że zdaniem psychologów kryzys to zjawisko złożone, choć ograniczone w czasie. Kryzys to wreszcie sytuacja zagrożenia, która może stworzyć okazję do samorozwoju i samorealizacji, stawiając człowieka przed koniecznością dokonywania wyborów. Kryzys nierozerwalnie wiąże się ze stresem i jest wpisany w nasze życie. Jak go przetrwać?

Poszukaj sposobu na stres

Jak już wiesz, kryzys = stres. A długotrwały stres wywołuje choroby, często bardzo poważne. O tym, jak fatalnie wpływa na twój nastrój, motywację i samoocenę, nie wspominając. Dlatego musisz znaleźć dla niego ujście. Nie, nie w używkach czy zjadanych hurtowo słodyczach (Henryk Skłodowski tłumaczy, że granica między piciem dla złagodzenia stresu a nałogiem jest trudno uchwytna). Dla jednych będzie to sport i aktywność fizyczna („wypocenie” stresu jest godne polecenia). Dla innych joga, medytacja, ćwiczenia oddechowe. W każdym przypadku musisz też zadbać o spokojny sen; w kryzysie wiele osób ma problem z zasypianiem i cierpi na bezsenność. Pomóc mogą w tym mądrze skomponowane suplementy, jak Miralo Sen zawierający ekstrakt z ashwagandhy czy Good Sleep From Plants, preparat, który wspiera zdrowy sen i regenerację organizmu.

Brakuje ci spokojnego, niczym nie zmąconego snu? Zajrzyj do przestrzeni zakupowej Hello Zdrowie i znajdź suplementację dla siebie.

Wyciągnij lekcję

„Kryzys uczy nas sto razy więcej niż sukces” – to hasło z książki „Mój przyjaciel kryzys” Olgi Kozierowskiej, prezeski fundacji Sukces Pisany Szminką. Bo nieważne, ile razy upadniesz – ważne, ile razy się podniesiesz. Musisz mieć świadomość, że trudno przejść przez życie bez porażek. Czasem to kwestia niewłaściwej oceny swoich umiejętności i możliwości. Czasem splot nieprzychylnych okoliczności i wydarzeń. Olga Kozierowska zwraca uwagę, że popełnianie błędów jest wręcz niezbędne dla rozwoju osobistego. Dlatego, choć doświadczanie kryzysów nie jest przyjemne, solidnie odrób pracę domową: wyciągnij z kryzysu wnioski, zastanów się, co następnym razem możesz zrobić lepiej/inaczej – i ruszaj bogatsza o nowe doświadczenie.

Nie trać do siebie zaufania

Kryzys podkopuje pewność siebie. Każe poddać w wątpliwość to, w co włożyło się wysiłek i energię. Z jego powodu dochodzisz do wniosku, że nie masz talentu albo, co gorsza, do niczego się nie nadajesz. To pułapka, bo jedna porażka (czy nawet seria porażek!) nie powinna zaniżyć twojej samooceny – a przynajmniej nie na dłuższą metę. „Siła wewnętrzna człowieka bierze się z wierności wobec swojego wewnętrznego świata. Kto ma zaufanie do siebie, łatwiej znosi sytuacje trudne, choć wiara we własne siły wymaga nieustannego utrwalania. Podobnie jest z dyscypliną wewnętrzną. Pracować nad nią należy systematycznie od najmłodszych lat, ale gdy się ją posiądzie – staje się bezcenną podstawą zdrowia psychicznego” – uważa Henryk Skłodowski.

Nie tłum w sobie emocji

To naturalne i oczywiste (!), że w kryzysie czujesz frustrację, złość, wściekłość. Trudno, żeby było inaczej. Co masz z tym zrobić? Nic. Wścieknij się. Zdaniem Olgi Kozierowskiej im szybciej rozpacz i smutek przejdą w złość, tym lepiej. „Złość wyzwala energię, a smutek energię zabiera. Energia zaś potrzebna jest nam do tego, by zacząć działać” – pisze Kozierowska w swojej książce. Kryzys, a przynajmniej jego początki, to nie jest moment, by udawać kogoś twardego, odpornego na stres i porażkę. „Pozwólmy sobie na smutek, płacz, nawet na rozpacz. Najlepiej intensywną, aczkolwiek relatywnie krótką. Przeciąganie tego stanu w nieskończoność, rozpamiętywanie, żalenie się, narzekanie to działania prowadzące donikąd” – podkreśla Kozierowska.

Skąd ten ból głowy? A może brakuje ci któregoś z tych minerałów/fot. Pexels, Lewa Nicole

Zwróć się do innych

Henryk Skłodowski zauważa, że człowiek jest zwierzęciem stadnym, więc wzajemna pomoc ma dla niego ogromne znaczenie. W pierwszej fazie kryzysu większość ludzi wybiera samotność. Jeśli to pomaga, w porządku. Jednak, jak radzi Olga Kozierowska, nie staraj się wszystkich problemów rozwiązywać sama. „Rozmowa z innymi może być źródłem praktycznej wiedzy i inspiracji. Dodatkowo w każdej sytuacji kryzysowej przyda się słowo otuchy, słowo wsparcia” – pisze Kozierowska. Dlatego nie bój się prosić o pomoc, szczególnie gdy czujesz, że samej jest ci bardzo ciężko. Według Olgi Kozierowskiej bycie Zosią-samosią w trudnej sytuacji na niewiele się zda.

Ucieknij od rutyny

Już wiesz, że w sytuacji kryzysu musisz znaleźć skuteczny sposób na poradzenie sobie ze stresem. Sen, aktywność fizyczna, medytacja, kontakt z ludźmi – to jedne z metod. Co jeszcze? Zarówno Henryk Skłodowski, jak i Olga Kozierowska w dwóch niezależnych publikacjach uważają, że warto uciec od rutyny i monotonii – przynajmniej na jakiś czas. „Nawet najdrobniejsze urozmaicenie życia jest środkiem obrony przed stresem (np. zmiana fryzury u pań, zmiana ubrania)” – zwraca uwagę Skłodowski, natomiast według Kozierowskiej dobrym pomysłem jest zmiana otoczenia, dzięki czemu możliwa będzie zmiana postrzegania problemów. Innymi słowy – zmiana optyki.

Wyznacz nowy cel

Pamiętasz, jak nazywa się książka Olgi Kozierowskiej? „Mój przyjaciel kryzys”. Tak, przyjaciel. Nie wróg. Skoro już dałaś upust emocjom, zadbałaś o siebie, dokonałaś analizy tego, co się wydarzyło, najwyższy czas wyznaczyć sobie nowy cel, co dotyczy zwłaszcza sfery zawodowej. Kryzys naprawdę jest drogą do samorozwoju. Dlatego, jak radzi Olga Kozierowska, miej wizję, wyznacz cel, próbuj, rozliczaj realizację. „W każdym przypadku przyda się strategia, czyli plan działania. Oczywiście w zależności od rodzaju kryzysu będzie on mniej lub bardziej rozbudowany. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekaj na idealne. Działaj, a plan doskonalić będziesz w trakcie”.

Sklep HelloZdrowie

Od jakiegoś czasu HelloZdrowie nie jest już „tylko” przestrzenią do bezpiecznych i wzmacniających rozmów o naszym ciele i zdrowiu (w tym psychicznym!). Jesteśmy również miejscem, w którym możecie kupić wyselekcjonowane przez redakcję, dobre dla zdrowia produkty. Nasi rynkowi ninja szukają nieustająco nowości a my jesteśmy również testerskim teamem.

Zapraszamy Was gorąco – jesień pełną parą, warto zadbać o odporność i pomyśleć co dobrego możecie dla siebie zrobić. Zapraszamy codziennie na sklep.hellozdrowie.pl!

Bibliografia:

  1. „Mój przyjaciel kryzys”, Olga Kozierowska, wyd. Edipresse 2017,
  2. „Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu”, red. naukowa Henryk Skłodowski, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XI, zeszyt 1, Łódź 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziecko siedzi na podłodze

Wojewódzki Szpital Psychiatryczny o wstrzymaniu przyjęć na oddział dziecięcy: „To nasz niemy krzyk”

Kobieta

Prawie połowa młodych dorosłych zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym. Badacze: „Liczby były dla nas zaskoczeniem”

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

„Depresja to gniew skierowany do środka. Agresja wobec innych może być jednym z jej objawów” – mówi psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Kobieta na wizycie u psychiatry

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychiatry? Lek. Maja Herman opisuje, na co musisz się nastawić

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Kobieta

Psycholożka o ukrytych objawach traumy: „Pozostawia bardzo głębokie rany i nie zawsze są one na pierwszy rzut oka widoczne”

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

„Łatwo pomylić go z zawałem. Atak paniki może spotkać każdego”. Jak go rozpoznać i jak sobie z nim radzić, mówi psycholożka

Kobieta siedzi na przystanku

Co sprawia, że czujemy się bardziej przytłoczeni? Warto zadbać o te aspekty w sytuacjach kryzysowych

Czy COVID-19 może być przyczyną urojeń? /fot. Pexels

Czy COVID-19 może być przyczyną urojeń? „Koronawirus atakuje układ nerwowy, więc zrozumiałe jest, że powikłania mogą dotyczyć również jego”

Rola selenu w chorobie Hashimoto

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Kiedy spokój budzi niepokój. „Osoba z traumą więzi przyciąga partnerów, którzy nie dostrzegają jej potrzeb” – mówi psychotraumatolog Katarzyna Tutko

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Nie-ładni, nie-mądrzy, nie-młodzi, nie-potrzebni i nie-zdrowi. "Tych osób nie da się wyeliminować, one żyją, istnieją" – mówi Marta Orzełowska, prezeska Fundacji Bonifraterskiej /fot. Getty Images

Nie-ładni, nie-mądrzy, nie-młodzi, nie-potrzebni i nie-zdrowi. „Tych osób nie da się wyeliminować, one żyją, istnieją” – mówi Marta Orzełowska, prezeska Fundacji Bonifraterskiej

Kobieta stoi przed autobusem

„Depresja ma wiele twarzy. Mnie ona zabrała radość z początków macierzyństwa i radość z czegokolwiek” – pisze psychodietetyczka Dominika Musiałowska

Smutek może zapewnić przetrwanie. „W odniesieniu genetycznym sprawia, że inni mają odruch pomocy” – mówi Katarzyna Stefaniak, psychoterapeutka

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Laktoferyna

Laktoferyna – działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×