Przejdź do treści

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

Kryzys - jak z nim walczyć? pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W czasie miesiączki nie można usuwać zębów? Anna Kuśnierczak obala mity związane ze stomatologią
W czasie miesiączki nie można usuwać zębów? Anna Kuśnierczak obala mity związane ze stomatologią
Karolina Rogaska /fot. archiwum prywatne
Menstruacyjna rewolucja z majtkami WIMIN. Krótka historia tego, jak pożegnałam plamy na spodniach
Kobieta
Naukowcy wykazali, że COVID-19 jest chorobą sezonową. „Ma to istotne znaczenie dla planowania działań łagodzących fale zachorowań”
Warszawska Syrenka zniknęła z Bulwarów Wiślanych. Wzięła wolne w bardzo słusznej sprawie
„To wszystko, co zgotowała nam pandemia, bardzo negatywnie przełożyło się na naszą rzeczywistość”. O sytuacji osób z astmą mówi dr Piotr Dąbrowiecki

Kryzys może przydarzyć się każdemu, na każdym etapie życia, w każdej dziedzinie – bo nie na wszystko, co nas spotyka, mamy wpływ. Jest sytuacją trudną i stresogenną, ale można przez niego przejść. Mało tego. Zdaniem ekspertów kryzysy są niezbędne, byś mogła się rozwijać i stawiać przed sobą nowe cele.

„Pojęcie kryzys funkcjonuje w wielu dziedzinach życia – w medycynie, w życiu osobistym, społecznym, w polityce czy w ekonomii. Powodów kryzysu może być nieskończenie wiele: pogoda, wojna, popsuty samochód, konieczność  zmiany pracy, choroba, rozstanie, śmierć, utrata poczucia bezpieczeństwa spowodowana kryzysem gospodarczym…” – pisze Henryk Skłodowski w publikacji „Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu”.

Skłodowski dodaje, że zdaniem psychologów kryzys to zjawisko złożone, choć ograniczone w czasie. Kryzys to wreszcie sytuacja zagrożenia, która może stworzyć okazję do samorozwoju i samorealizacji, stawiając człowieka przed koniecznością dokonywania wyborów. Kryzys nierozerwalnie wiąże się ze stresem i jest wpisany w nasze życie. Jak go przetrwać?

Poszukaj sposobu na stres

Jak już wiesz, kryzys = stres. A długotrwały stres wywołuje choroby, często bardzo poważne. O tym, jak fatalnie wpływa na twój nastrój, motywację i samoocenę, nie wspominając. Dlatego musisz znaleźć dla niego ujście. Nie, nie w używkach czy zjadanych hurtowo słodyczach (Henryk Skłodowski tłumaczy, że granica między piciem dla złagodzenia stresu a nałogiem jest trudno uchwytna). Dla jednych będzie to sport i aktywność fizyczna („wypocenie” stresu jest godne polecenia). Dla innych joga, medytacja, ćwiczenia oddechowe. W każdym przypadku musisz też zadbać o spokojny sen; w kryzysie wiele osób ma problem z zasypianiem i cierpi na bezsenność. Pomóc mogą w tym mądrze skomponowane suplementy, jak Miralo Sen zawierający ekstrakt z ashwagandhy czy Good Sleep From Plants, preparat, który wspiera zdrowy sen i regenerację organizmu.

Brakuje ci spokojnego, niczym nie zmąconego snu? Zajrzyj do przestrzeni zakupowej Hello Zdrowie i znajdź suplementację dla siebie.

Wyciągnij lekcję

„Kryzys uczy nas sto razy więcej niż sukces” – to hasło z książki „Mój przyjaciel kryzys” Olgi Kozierowskiej, prezeski fundacji Sukces Pisany Szminką. Bo nieważne, ile razy upadniesz – ważne, ile razy się podniesiesz. Musisz mieć świadomość, że trudno przejść przez życie bez porażek. Czasem to kwestia niewłaściwej oceny swoich umiejętności i możliwości. Czasem splot nieprzychylnych okoliczności i wydarzeń. Olga Kozierowska zwraca uwagę, że popełnianie błędów jest wręcz niezbędne dla rozwoju osobistego. Dlatego, choć doświadczanie kryzysów nie jest przyjemne, solidnie odrób pracę domową: wyciągnij z kryzysu wnioski, zastanów się, co następnym razem możesz zrobić lepiej/inaczej – i ruszaj bogatsza o nowe doświadczenie.

Nie trać do siebie zaufania

Kryzys podkopuje pewność siebie. Każe poddać w wątpliwość to, w co włożyło się wysiłek i energię. Z jego powodu dochodzisz do wniosku, że nie masz talentu albo, co gorsza, do niczego się nie nadajesz. To pułapka, bo jedna porażka (czy nawet seria porażek!) nie powinna zaniżyć twojej samooceny – a przynajmniej nie na dłuższą metę. „Siła wewnętrzna człowieka bierze się z wierności wobec swojego wewnętrznego świata. Kto ma zaufanie do siebie, łatwiej znosi sytuacje trudne, choć wiara we własne siły wymaga nieustannego utrwalania. Podobnie jest z dyscypliną wewnętrzną. Pracować nad nią należy systematycznie od najmłodszych lat, ale gdy się ją posiądzie – staje się bezcenną podstawą zdrowia psychicznego” – uważa Henryk Skłodowski.

Nie tłum w sobie emocji

To naturalne i oczywiste (!), że w kryzysie czujesz frustrację, złość, wściekłość. Trudno, żeby było inaczej. Co masz z tym zrobić? Nic. Wścieknij się. Zdaniem Olgi Kozierowskiej im szybciej rozpacz i smutek przejdą w złość, tym lepiej. „Złość wyzwala energię, a smutek energię zabiera. Energia zaś potrzebna jest nam do tego, by zacząć działać” – pisze Kozierowska w swojej książce. Kryzys, a przynajmniej jego początki, to nie jest moment, by udawać kogoś twardego, odpornego na stres i porażkę. „Pozwólmy sobie na smutek, płacz, nawet na rozpacz. Najlepiej intensywną, aczkolwiek relatywnie krótką. Przeciąganie tego stanu w nieskończoność, rozpamiętywanie, żalenie się, narzekanie to działania prowadzące donikąd” – podkreśla Kozierowska.

Skąd ten ból głowy? A może brakuje ci któregoś z tych minerałów/fot. Pexels, Lewa Nicole

Zwróć się do innych

Henryk Skłodowski zauważa, że człowiek jest zwierzęciem stadnym, więc wzajemna pomoc ma dla niego ogromne znaczenie. W pierwszej fazie kryzysu większość ludzi wybiera samotność. Jeśli to pomaga, w porządku. Jednak, jak radzi Olga Kozierowska, nie staraj się wszystkich problemów rozwiązywać sama. „Rozmowa z innymi może być źródłem praktycznej wiedzy i inspiracji. Dodatkowo w każdej sytuacji kryzysowej przyda się słowo otuchy, słowo wsparcia” – pisze Kozierowska. Dlatego nie bój się prosić o pomoc, szczególnie gdy czujesz, że samej jest ci bardzo ciężko. Według Olgi Kozierowskiej bycie Zosią-samosią w trudnej sytuacji na niewiele się zda.

Ucieknij od rutyny

Już wiesz, że w sytuacji kryzysu musisz znaleźć skuteczny sposób na poradzenie sobie ze stresem. Sen, aktywność fizyczna, medytacja, kontakt z ludźmi – to jedne z metod. Co jeszcze? Zarówno Henryk Skłodowski, jak i Olga Kozierowska w dwóch niezależnych publikacjach uważają, że warto uciec od rutyny i monotonii – przynajmniej na jakiś czas. „Nawet najdrobniejsze urozmaicenie życia jest środkiem obrony przed stresem (np. zmiana fryzury u pań, zmiana ubrania)” – zwraca uwagę Skłodowski, natomiast według Kozierowskiej dobrym pomysłem jest zmiana otoczenia, dzięki czemu możliwa będzie zmiana postrzegania problemów. Innymi słowy – zmiana optyki.

Wyznacz nowy cel

Pamiętasz, jak nazywa się książka Olgi Kozierowskiej? „Mój przyjaciel kryzys”. Tak, przyjaciel. Nie wróg. Skoro już dałaś upust emocjom, zadbałaś o siebie, dokonałaś analizy tego, co się wydarzyło, najwyższy czas wyznaczyć sobie nowy cel, co dotyczy zwłaszcza sfery zawodowej. Kryzys naprawdę jest drogą do samorozwoju. Dlatego, jak radzi Olga Kozierowska, miej wizję, wyznacz cel, próbuj, rozliczaj realizację. „W każdym przypadku przyda się strategia, czyli plan działania. Oczywiście w zależności od rodzaju kryzysu będzie on mniej lub bardziej rozbudowany. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekaj na idealne. Działaj, a plan doskonalić będziesz w trakcie”.

Sklep HelloZdrowie

Od jakiegoś czasu HelloZdrowie nie jest już „tylko” przestrzenią do bezpiecznych i wzmacniających rozmów o naszym ciele i zdrowiu (w tym psychicznym!). Jesteśmy również miejscem, w którym możecie kupić wyselekcjonowane przez redakcję, dobre dla zdrowia produkty. Nasi rynkowi ninja szukają nieustająco nowości a my jesteśmy również testerskim teamem.

Zapraszamy Was gorąco – jesień pełną parą, warto zadbać o odporność i pomyśleć co dobrego możecie dla siebie zrobić. Zapraszamy codziennie na sklep.hellozdrowie.pl!

Bibliografia:

  1. „Mój przyjaciel kryzys”, Olga Kozierowska, wyd. Edipresse 2017,
  2. „Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu”, red. naukowa Henryk Skłodowski, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, tom XI, zeszyt 1, Łódź 2010.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Prohormony – co to jest, stosowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

Śmierć samobójcza jest jak wybuch bomby

Renata Chrostowska: Śmierć samobójcza jest jak wybuch bomby

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Kobieta przegląda się w lustrze

„Uśmiechnęłam się do siebie w odbiciu. I pomyślałam, że mogłabym wyglądać dokładnie tak samo, jakbym miała depresję” – pisze Maja Herman

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

MOJA SUPLEMENTACJA: dietetyczka Joanna Skałecka

Wojciech Gojke/fot. archiwum prywatne

Problemy z koncentracją? Deep Focus from Plants pobudzi twój mózg do działania. Przetestowałem!

AKCJA SUPLEMENTACJA: Choroba Hashimoto

Witaminy na koncentrację – dla dzieci i pracujących umysłowo

MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×