Przejdź do treści

Czy w ciąży można robić brzuszki? Ćwiczenia zakazane w ciąży

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży
Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży / Fot. Instagram.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest autoseksualność? Wyjaśnia edukatorka seksualna Natalia Grubizna
Czym jest autoseksualność? Wyjaśnia edukatorka seksualna Natalia Grubizna
Kobieta w maseczce ochronnej
Naukowcy potwierdzili 11 wariantów koronawirusa na Śląsku. Wśród badanych próbek stwierdzono także wariant brazylijski
Masz niedoczynność tarczycy i zaburzony lipidogram? Sprawdź, z czego to może wynikać i kiedy pojawia się powód do niepokoju
Zaburzony lipidogram przy niedoczynności tarczycy? Dietetyczka wyjaśnia, skąd ten problem
Czy depresję można odziedziczyć? Tłumaczy Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji „Twarze depresji”
Janina Bąk
Janina Bąk: choroba dała mi 58 blizn po samookaleczeniach. Takich, których nie da się usunąć

Czy brzuszki w ciąży to dobry pomysł? Odpowiednie ćwiczenia w 1. , 2. i 3. trymestrze ciąży wywierają pozytywny wpływ na układ ruchu, wydolność tlenową i siłę przyszłej mamy, ale nie wszystkie kobiety wiedzą, co można, a czego nie wolno w ciąży. Kwestię tę wyjaśnia Anna Lewandowska, która przygotowując się na przyjście drugiego dziecka, nie zwalnia tempa.

Ćwiczenia w ciąży

Anna Lewandowska w drugiej ciąży ćwiczy, angażuje się w nowe współprace, szerzy wiedzę na temat aktywności fizycznej w ciąży i organizuje obozy treningowe dla matek. Na jej profilu na Instagramie nie brakuje nowych postów o zdrowym stylu życia w ciąży. W najnowszym wpisie postanowiła odpowiedzieć na jedno z najczęściej zadawanych pytań. A mianowicie: czy w ciąży można robić klasyczne brzuszki?

Umiarkowana aktywność fizyczna – o ile lekarz prowadzący nie widzi ku temu przeciwwskazań – jest w ciąży wskazana. Odpowiednie ćwiczenia w ciąży wywierają nie tylko pozytywny wpływ na układ ruchu, wydolność tlenową i siłę przyszłej mamy, ale również przygotowują jej ciało do najważniejszego egzaminu, jakim jest poród. Jednak pojęcie aktywność fizyczna jest dość szerokie i w związku z tym wiele kobiet zastanawia się, na jakie ćwiczenia może sobie w tym czasie pozwolić a z jakich lepiej zrezygnować. Czy w ciąży można na przykład robić brzuszki?

Brzuszki w ciąży – wolno czy nie wolno?

Anna Lewandowska twierdzi, że zdecydowanie nie. „Ciąża to nie jest czas na tego typu trening z dwóch powodów” – podkreśla. „Mięśnie ciążowego brzucha naturalnie ulegają rozciąganiu, a ćwiczenia dodatkowo spowodują rozejście mięśni prostych brzucha” – dodaje.

31-latka nie zaleca także wykonywać ćwiczeń w drugim trymestrze ciąży. „Wówczas macica oraz dziecko powiększając się uciska żyłę dolną biegnącą wzdłuż kręgosłupa, co może spowodować niedotlenienie maleństwa (niektóre kobiety mogą czuć dyskomfort oraz zawroty głowy w tej właśnie pozycji)” – wyjaśnia i dodaje, że najbezpieczniejszą pozycją w treningu jest leżenie na boku.

„Ćwiczenia mięśni prostych brzucha wymagają parcia zwiększającego ciśnienie w klatce piersiowej (śródpiersiowe) oraz w jamie brzusznej (śródbrzuszne) – mogą spowodować przedwczesny poród, a w pierwszych miesiącach ciąży nawet poronienie” – ostrzega trenerka.

View this post on Instagram

Z drobnym wyprzedzeniem przygotowałam Wam, drogie przyszłe mamy, bardzo ważny post. KOLEJNY POST Z CYKLU "CIĄŻA". Planowo, miał pójść po moim powrocie z obozów, ale coraz częściej zadajecie mi pytania o ? trenowanie mięśni brzucha w ciąży. Czy robić klasyczne brzuszki angażujące mięśnie proste brzucha? ?? Zdecydowanie NIE!!!⛔ Ciąża to nie jest czas na tego typu trening z dwóch powodów. (O kresie białej pisałam na blogu www.hpba.pl) 1. Mięśnie ciążowego brzucha naturalnie ulegają rozciąganiu, a ćwiczenia dodatkowo spowodują rozejście mięśni prostych brzucha. A mięśnie skośne? Jak wiadomo nie da się ich ćwiczyć bez angażowania mięśni prostych…?‍♀️ 2. Nie zaleca się także wykonywania ćwiczeń w drugim trymestrze ciąży. Wówczas macica oraz dziecko powiększając się uciska żyłę dolną biegnącą wzdłuż kręgosłupa, co może spowodować niedotlenienie maleństwa (niektóre kobiety mogą czuć dyskomfort oraz zawroty głowy w tej właśnie pozycji) Najbezpieczniejszą pozycją w treningu jest leżenie na boku. 3.Dodatkowo, ćwiczenia mięśni prostych brzucha wymagają parcia zwiększającego ciśnienie w klatce piersiowej (śródpiersiowe) oraz w jamie brzusznej (śródbrzuszne) – mogą spowodować przedwczesny poród, a w pierwszych miesiącach ciąży nawet poronienie. Ćwiczymy jedynie mięśnie głębokie oraz dna miednicy. Jeśli kobieta zauważy pierwsze symptomy ROZEJŚCIA SIĘ MIĘŚNI PROSTYCH BRZUCHA, to powinna się skonsultować z lekarzem lub rehabilitantem/fizjoterapeurą i zaczerpnąć fachowej wiedzy jak zatrzymać proces i wzmocnić mięśnie brzucha. ➡️Polecam szczególnie fizjoterapeute uroginekologa????? PAMIETAJCIE, ŻE KAŻDA CIĄŻA JEST INNA I POTRZEBUJE INDYWIDUDALNEGO PODEJŚCIA ?? Ostrożności nigdy za wiele mamusie ❤️??całuje #ann #healthyteam #healthymom #mom #pregnantworkout #pregnant #6monthsoregnant #fit

A post shared by Anna Lewandowska (@annalewandowskahpba) on

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Trenerka radzi, by w ciąży skupić się na ćwiczeniu jedynie mięśni głębokich oraz dna miednicy. A w przypadku zauważenia pierwszych symptomów rozejścia mięśni prostych brzucha natychmiast skonsultować się z lekarzem, rehabilitantem lub fizjoterapeutą. I tylko pod okiem specjalisty ewentualnie wzmacniać mięśnie i próbować zatrzymać ten proces. Lewandowska poleca szczególnie konsultacje z fizjoterapeutą uroginekologiem.

Jak sprawdzić, czy masz rozejście mięśni prostych brzucha? Zrób prosty test. Połóż się na plecach, nogi ugnij w kolanach, stopy pozostaw na ziemi. Unieś delikatnie głowę i dotknij dłonią mięśni brzucha od mostka do pępka. Jeżeli w brzuchu pojawia wyczujesz „dziurę”, w którą możesz w nią włożyć trzy – cztery palce, oznacza to, że powinnaś skontaktować się ze specjalistą.

Ćwiczenia zakazane w ciąży

Jak można przeczytać na internetowej stronie Anny Lewandowskiej, poza klasycznymi brzuszkami w drugim trymestrze ciąży nie można robić:

  • ćwiczeń z podskokami oraz gwałtownymi ruchami,
  • ćwiczeń w pozycji leżącej – przodem i tyłem,
  • ćwiczeń angażujących mięśnie brzucha, zwłaszcza mięśnia prostego brzucha, m.in. unoszenia obu nóg,
  • ćwiczeń w podporze przodem, np. deska, pompki,
  • jazdy na nartach, łyżwach czy rolkach,
  • jazdy na rowerze po wyboistym terenie,
  • wspinaczki wysokogórskiej,
  • nurkowania.

W trzecim trymestrze ciąży nie wolno robić m.in.:

  • ćwiczeń z obciążeniami,
  • ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha,
  • ćwiczeń wymagających leżenia na plecach,
  • ćwiczeń wymagających podnoszenia rąk powyżej barków,
  • głębokich przysiadów.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Kinezyterapia – co to jest? Ćwiczenia, rodzaje, wskazania

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy rzeczywiście pomaga na lwią zmarszczkę? Uważaj, możesz popełniać błąd [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Olga Szemley, joga twarzy

Wystarczy 7 minut dziennie, żeby zadbać o skórę twarzy bez botoksu. Olga Szemley mówi, jak to zrobić [WIDEO]

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy wyjdzie ci na zdrowie! „Mięśnie nie kończą się na obojczykach. W twarzy mamy ponad 80 mięśni, warto o nie zadbać” [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Prawnik Anny Lewandowskiej grozi pozwem znanej aktywistce. „Nie może być tak, że bogaci dyktują o czym można, a o czym nie można mówić” – komentuje Maja Staśko

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Anna Lewandowska

Anna Lewandowska pokazała, jak karmi piersią. „To również bonus dla mamy – często szybszy powrót do formy”

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska