Przejdź do treści

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Chroniczne zmęczenie - psychotest, przyczyny, zapobieganie Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
Joanna Jaworska: jeśli po porodzie ciśniemy brzuszki, to tylko pogarszamy sytuacje
"Zwal*ć konia", "wyczochrać brochę"? "Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami" - apeluje seksuolożka
„Wyczochrać brochę”? Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami – apeluje seksuolożka
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu ws. szczepionek. "Szczepienia ratują życie"
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu w sprawie szczepionek. „Szczepienia ratują życie”
Czy koronawirus znajduje się w kurzu? „Byliśmy zaskoczeni” – mówią naukowcy o wynikach badań
Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie

Chroniczne zmęczenie to nie fanaberia, hipochondria czy przejściowy spadek formy. Coraz częściej diagnozowany jest zespół chronicznego zmęczenia. Psychotest pozwalający zdiagnozować tą przypadłość nie został jeszcze opracowany. Przez to trudno jest ocenić przyczyny chronicznego zmęczenia, a zespół przewlekłego zmęczenia nie jest uznany za jednostkę chorobową. Często doświadczasz braku energii rano, myśląc „budzę się zmęczona”? Oto, co powinnaś zrobić!

Budzę się zmęczona – czy to chroniczne zmęczenie?

Coraz więcej osób doświadcza chronicznego zmęczenia, a pytanie „dlaczego brakuje mi energii” pada coraz częściej w gabinecie lekarza. I okazuje się, że to odpowiednie miejsce na tego typu rozważania. Chroniczne zmęczenie może być konsekwencją niehigienicznego trybu życia, ale równie dobrze – manifestacją wielu schorzeń. Za częstsze przyczyny chronicznego zmęczenia uznaje się m. in.:

Co więcej – przewlekłe zmęczenie same w sobie może być postrzegane jako schorzenie. Mowa o zespole chronicznego zmęczenia.

Czy istnieje psychotest na chroniczne zmęczenie?

Zespół chronicznego zmęczenia to przypadłość budząca wiele kontrowersji. Wynikają one z faktu, że wciąż jeszcze niektórzy lekarze czy terapeuci nie uznają zespołu chronicznego zmęczenia za chorobę. Zgodnie z definicją, zespół przewlekłego zmęczenia to utrzymujące się przez co najmniej sześć miesięcy takie objawy jak: zmęczenie, bóle głowy, kłopoty z koncentracją, bóle mięśni, pogorszenie pamięci, bark regeneracji po nocnym odpoczynku, znużenie. Rozpoznanie chronicznego zmęczenia możliwe jest w oparciu o subiektywne odczucia pacjenta, u którego podejrzewany jest zespół chronicznego zmęczenia. Psychotest pozwalający rozpoznać tą przypadłość nie został jeszcze opracowany, można jedynie wykonać badania diagnostyczne, umożliwiające diagnostykę różnicową z innymi przyczynami zmęczenia.

Pot na czole

Nie pij kawy – to nie pomoże na chroniczne zmęczenie

Kawa rano? Brzmi bosko. Ale może spróbuj zastąpić ją jogą? Porannej kawy nie myl z budzikiem! Filiżanka espresso co prawda doda ci energii, ale przy okazji ma dużą szansę zakłócić naturalny rytm czuwania i snu. Podobnie zadziała popołudniowa drzemka, jeśli będzie dłuższa niż 30 minut. Jedyne, co sobie zafundujesz, przesypiając popołudnie, to nocne liczenie baranów, przewracanie się z boku na bok i totalne niewyspanie o poranku. Najlepszym sposobem na natychmiastowe dodanie sobie energii jest krótki, szybki marsz. Zatem gdy kolejny raz w ciągu dnia dopadnie cię zmęczenie zamiast parzyć kawę albo zakopywać się w łóżku, idź na spacer. Wystarczy dziesięć minut.

Brak ci motywacji? Gdybym miała więcej sił, to zaczęłabym biegać, chodzić na siłownię, jeździć na rowerze… A póki co, budzę się zmęczona i przez cały dzień brakuje mi energii… Nie czekaj z aktywnością fizyczną, aż zacznie cię rozpierać energia. Sama sprowokuj ją do pojawienia się i pozostania na dobre – zacznij się ruszać. Regularne ćwiczenia dodają energii – zapytaj dowolnego biegacza. Jego opinię sprawdzisz na sobie pierwszą przebieżką. Im bardziej się zmęczysz podczas treningu, tym lepiej się poczujesz, a brak energii rano nie będzie ci zagrażał.

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Dlaczego brakuje mi energii? Może przez dietę!

Chroniczne zmęczenie może być konsekwencją niewłaściwej diety. Wielu ludzi sięga po słodycze w chwilach spadku energii. Kiepski pomysł. Znużenie lub zmęczenie mogą wynikać z obniżenia poziomu cukru we krwi. Zatem logiczne wydaje się pobudzenie organizmu słodyczami. Niestety, to działanie na krótką metę. Po batoniku czy ciastku poziom cukru we krwi gwałtownie wzrośnie, ale wkrótce równie gwałtownie spadnie, a zmęczenie wróci jak bumerang. Energii na dłużej dostarczy ci posiłek łączący białko z węglowodanami i błonnikiem – sałatka z kurczakiem będzie idealna. Jeśli wychodzisz rano z domu z pustym żołądkiem, nie dziw się, że wczesnym popołudniem masz ochotę rzucić robotę i przytulić się do poduszki. Zmęczenie kocha pusty żołądek. Dbaj także o to, by pić wodę regularnie przez cały dzień, a już na pewno wtedy, gdy chce ci się pić. Nagle pojawiające się uczucie zmęczenia może być spowodowane odwodnieniem organizmu. Jesteś miłośnikiem pikantnych potraw? Wieczorem z nich zrezygnuj. Kolacja doprawiona intensywnymi, a zwłaszcza ostrymi przyprawami to gwarantowana niestrawność. Zamiast spać, będziesz się w nocy męczyć i brak energii rano sprawi, że niechętnie rozpoczniesz nowy dzień.

Brak energii rano – wysypiaj się

Lepiej jest mocno przespać sześć godzin niż osiem godzin przewracać się z boku na bok. Gdy bez wyraźnej przyczyny budzisz się za wcześnie, to sygnał, że jesteś wyspana. Wstań i działaj! Jeżeli jednak otwierasz oczy o trzeciej nad ranem i nie możesz zasnąć, nie miotaj się w pościeli. Wstań, poczytaj książkę. Gdy oczy ponownie zaczną ci się zamykać, wróć do łóżka.

W dni wolne od pracy nie pozwalaj sobie na spanie do południa. To pozorne odrabianie strat. Zbyt długi sen wytrąca z dobowego rytmu, powodując kłopoty z zasypianiem – odczujesz to w kolejnym tygodniu pracy. Spanie jest sztuką – liczy się nie tylko ilość, ale też jakość snu. To właśnie niewłaściwa higiena snu odpowiada często za chroniczne zmęczenie. Psychotest na bezsenność nie istnieje, ale czy tak naprawdę jest konieczny? Jeśli sen nie przynosi satysfakcji – to znak, że pora zadbać o jego jakość.

Zaplanuj dzień – pokonasz chroniczne zmęczenie

Wstajesz i od razu wiesz, że nie dasz rady stawić czoła wszystkim czekającym cię obowiązkom? Trudno, w takim razie zrób tylko to, co musisz. Wystarczy chwila zastanowienia, aby wyznaczyć priorytety i na nich się skupić. Od razu poczujesz się o niebo lepiej. Reszta mniej ważnych zadań poczeka na lepszy dzień. Zmęczenie i złe samopoczucie pogarszają pamięć. A gdy zapomnisz zrobić coś ważnego, tracisz humor i czujesz się zmęczona. Koło się zamyka. Aby je przerwać, spisuj najważniejsze zadania na kartce i odhaczaj te wykonane. Zagracone mieszkanie, wieczny bałagan i konieczność szukania portfela, kluczy od samochodu i innych niezbędnych rzeczy tuż przed wyjściem z domu też powodują zmęczenie. Dlatego gdy tylko poczujesz chęć do działania, poświęć czas na ogarnięcie swojej przestrzeni życiowej. Wyrzuć zbędne rzeczy i znajdź stałe miejsce dla ważnych i często używanych przedmiotów. Uprość sobie życie i zredukuj ryzyko wystąpienia przewlekłego zmęczenia.

Nie bagatelizuj chronicznego zmęczenia

Gdy jesteś zmęczona, nie daj się zarzucić pracą. Nie podejmuj się zadań, które okupisz pracą do nocy lub ponad siły. Odmawiaj, gdy ktoś prosi cię o wyręczenie go w obowiązkach. Rób tylko to, co musisz, albo to, co sprawi ci przyjemność. Niech świat zbawiają ci, których rozpiera energia.

Czasem zmęczenie to po prostu słaba dieta, zła organizacja pracy, jesienne czy wiosenne przesilenie. Ale przyczyny chronicznego zmęczenia mogą być także poważniejsze. I trzeba o tym pamiętać. Zmęczenie towarzyszy takim zaburzeniom i chorobom jak depresja, anemia, choroby wątroby,  reumatoidalne zapalenie stawów, zaburzenia czynności tarczycy, mononukleoza.  Zatem jeśli nie znajdujesz racjonalnych przyczyn wiecznego zmęczenia, czas na wizytę u lekarza. Bierzesz na stałe jakieś leki? One też mogą wywoływać uczucie przewlekłego zmęczenia. Porozmawiaj o tym z lekarzem. Zmiana leków może sprawić, że odzyskasz energię.

Chroniczne zmęczenie nie bierze się znikąd. Przyjrzyj się temu, jak spędzasz dnie i noce, co jesz, czy jesteś narażona na stres. Zrób  najważniejsze badania, porozmawiaj ze swoim lekarzem – a jeśli przyczyna chronicznego zostanie wyeliminowana, już nigdy brak energii rano czy w ciągu dnia nie będzie problemem.

Bibliografia:

Fernandez A. i in., Chronic fatique syndrome: aetiology, diagnosis and treatment; BMC Psychiatry, 2009, 9

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hipersomnia, czyli nadmierna senność i ciągłe zmęczenie

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Opętanie – objawy u dzieci i dorosłych. Jak je rozpoznać?

Terapia ACT – czym jest, przebieg, efekty, dla kogo

Empatia to składnik inteligencji emocjonalnej. Warto nad nią pracować, bo zmienia życie na lepsze

"Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji" - mówi psycholożka Iga Jaworska

„Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji” – mówi psycholożka Iga Jaworska

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Sharenting, czyli dzieci na pokaz. Co to za trend i dlaczego jest szkodliwy?

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Déjà vu, czyli „czkawka mózgu”

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Czego nigdy nie powinnaś mówić, gdy ktoś dzieli się z tobą trudnościami dotyczącymi zdrowia psychicznego? Tłumaczy psycholożka

Czego nigdy nie powinnaś mówić, gdy ktoś dzieli się z tobą trudnościami dotyczącymi zdrowia psychicznego? Tłumaczy psycholożka

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

dziewczyna, depresja

Magdalena Kowalska-Herdzik o „uśmiechniętej” depresji: Stłumione emocje muszą znaleźć ujście. Zazwyczaj szukają najsłabszego punktu w ciele człowieka

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?