Przejdź do treści

Osteoporoza – chroń się jak ślimak

Osteoporoza – chroń się jak ślimak!
Osteoporoza - nawet dieta w dzieciństwie może zadecydować, jakie na starość będziemy mieć kości, ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D
Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.
Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

Wiecie, że ślimak lubi czasem zjeść kredę lub skorupkę jajka? Doskonale wie, co robi. Te dwa „dania” zawierają wapno, które dostarcza budulca jego muszli. By zapobiec chorobie kości – osteoporozie – powinniśmy brać z niego przykład.

Kiedy myślę o kruchych kościach, przed oczami mam przeżycie z czasów dzieciństwa. W jednym z krajów arabskich, na pustyni, zwiedzałam stare grobowce. Wokół mnie leżały resztki liczących ok. 2 tysięcy lat kości. Wzięłam jedną do rąk, ale zanim zdążyłam się jej przyjrzeć, rozsypała się w drobny mak! Podobnie zachowują się nasze kości, gdy zaatakuje je osteoporoza. Wystarczy niewłaściwie stanąć, uderzyć się w biodro, zrobić ruch ręką i kość – niby taka twarda – pęka niemal jak ta sprzed 2 tysięcy lat!

Oczywiście to scenariusz skrajny: by choroba rozwinęła się do tak drastycznego etapu, trzeba wielu lat. Jednak nie zapominajmy, że osteoporoza – choroba dosłownie rozrzedzająca kości i powodująca utratę masy kostnej – grozi nam wszystkim. Na rozwój osteoporozy narażone są bardziej kobiety niż mężczyźni, ludzie szczupli bardziej niż otyli oraz ludzie rasy białej i żółtej. Ryzyko wystąpienia osteoporozy zwiększa także obciążenie genetyczne, stosowanie używek (np. papierosów, alkoholu oraz więcej niż trzech filiżanek kawy dziennie), przyjmowanie leków (np. sterydów, leków na padaczkę i leków przeciwzakrzepowych), występowanie niektórych chorób (np. cukrzycy) oraz brak ruchu.

Jednak nawet jeśli znajdujemy się w grupie ryzyka, możemy zrobić sporo, by osteoporozie zapobiec. Warto zacząć jak najwcześniej. Lekarze powtarzają od lat: nawet dieta w dzieciństwie może zdecydować, jakie na starość będziemy mieli kości. Niezależnie od tego, czy mamy 20, 30, czy 45 lat, zadbajmy o swoje kości już dziś. Ta inwestycja nam się zwróci!

By zapobiec osteoporozie, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:

1. Jak ślimak, jedzmy produkty z wysoką zawartością wapnia. Właściwa dawka to ok. 1200 mg dziennie. Tyle wapnia to równowartość: 1/ czterech szklanek mleka; 2/pięciu sardynek (razem ze szkieletem!); 3/ czterech grubych plasterków żółtego sera; 4/ dwóch szklanek jogurtu, kefiru lub maślanki.

Dobrym, domowym sposobem wzbogacania diety w wapń jest np. dodawanie niskotłuszczowego mleka w proszku do napojów, zup, sosów. Łyżeczka stołowa mleka w proszku zawiera 20 mg wapnia. Odpowiednią ilość wapnia możemy też „zdobyć”, łykając suplementy diety.

2. Pochłaniajmy witaminę D. Możemy ją znaleźć w jedzeniu, łykać suplementy (wit. D często jest dodawana do suplementów wapnia) oraz wystawiając się na słońce, które stymuluje produkcję tej witaminy w organizmie. „Witaminę słońca” znajdziemy w: 1/ żółtkach jaj; 2/ rybach (np. makreli, łososiu); 3/ krewetkach; 4/ wzbogacanym mleku; 5/ mące wzbogaconej w wapń i produktach na jej bazie; 6/ w tranie z dorsza.

3.  Nie jedzmy zbyt dużych ilości twarogu i białego sera. Jak się okazuje, twaróg jako jedyny wśród produktów mlecznych ma za dużo białka w stosunku do wapnia. A nadmiar białka podwyższa kwasowość moczu, co powoduje wypłukiwanie wapnia z organizmu. Z drugiej strony, uzupełnienie niedoborów wapnia z pomocą białego sera jest niemal niemożliwe: by „zjeść” tyle wapnia, musielibyśmy pochłonąć aż 1 kg białego sera!

4. Ograniczmy kawę, alkohol, rzućmy palenie. Te używki zmniejszają wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego.

5. Nie jedzmy zbyt dużo czerwonego mięsa, zrezygnujmy z napojów typu cola. Zawierają one fosfor, który również ogranicza wchłanianie wapnia.

6. Na kości zaszkodzi nam też zbyt częste jedzenie szpinaku i otrąb pszennych oraz picie herbaty. Zawierają onekwas szczawiowy, który wymywa wapń z kości z taką łatwością jak fosfor.

Jak widać, zapobieganie osteoporozie to nie taka ciężka praca. Może być nawet przyjemne. Jeśli lubimy żółty ser, tofu, brokuły lub kalafiora (wszystkie te produkty zawierają wapń), a potrafimy obyć się bez kawy i papierosów, mamy przed sobą perspektywę wielu lat biegania, skakania, chodzenia i wspinania się o własnych siłach i bez częstych kontuzji.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dłonie

Drętwienie rąk – o jakich zmianach w organizmie świadczy?

probówki

Morfologia krwi – dlaczego warto wykonywać badanie regularnie?

kobiete w ciazy boli brzuch

Ból jajnika w ciąży – jakie są przyczyny i sposoby łagodzenia dolegliwości?

wysypka

Bostonka u dziecka – przyczyny, objawy i leczenie choroby bostońskiej

zdrowe jedzenie

Skuteczne i bezpieczne sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka

plaster serduszko

Trisomia 18 – czym jest zespół Edwardsa i jak się objawia?

dziecko z rurką w nosie

Trisomia 13 – jakie są przyczyny i objawy tej rzadkiej choroby genetycznej?

mężczyzna umiera

Rak płuc – objawy, przyczyny, leczenie

szczepienie

Tężec – objawy. Jak szybko rozpoznać chorobę?

naukowiec

Objawy salmonelli – jak je szybko rozpoznać?

dziecko z wysypką

Różyczka – objawy u dzieci i dorosłych. Jak je rozpoznać?

dziecko z rotawirusem

Rotawirus u dzieci i niemowląt – jakie daje objawy?