Przejdź do treści

Osteoporoza – chroń się jak ślimak

Osteoporoza – chroń się jak ślimak!
Osteoporoza - nawet dieta w dzieciństwie może zadecydować, jakie na starość będziemy mieć kości, ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
lapee.dk
Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!
Co każdy grzybiarz wiedzieć powinien
Co każdy grzybiarz wiedzieć powinien?
Jade Beall, fotografka: niezależnie od kształtu, koloru i wieku, każde ciało zasługuje na to, by być postrzegane jako piękne
istockphoto.com
Zła strona soli. Dietetyk Powszechny tłumaczy, co sól robi z organizmem
Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Wiecie, że ślimak lubi czasem zjeść kredę lub skorupkę jajka? Doskonale wie, co robi. Te dwa „dania” zawierają wapno, które dostarcza budulca jego muszli. By zapobiec chorobie kości – osteoporozie – powinniśmy brać z niego przykład.

Kiedy myślę o kruchych kościach, przed oczami mam przeżycie z czasów dzieciństwa. W jednym z krajów arabskich, na pustyni, zwiedzałam stare grobowce. Wokół mnie leżały resztki liczących ok. 2 tysięcy lat kości. Wzięłam jedną do rąk, ale zanim zdążyłam się jej przyjrzeć, rozsypała się w drobny mak! Podobnie zachowują się nasze kości, gdy zaatakuje je osteoporoza. Wystarczy niewłaściwie stanąć, uderzyć się w biodro, zrobić ruch ręką i kość – niby taka twarda – pęka niemal jak ta sprzed 2 tysięcy lat!

Oczywiście to scenariusz skrajny: by choroba rozwinęła się do tak drastycznego etapu, trzeba wielu lat. Jednak nie zapominajmy, że osteoporoza – choroba dosłownie rozrzedzająca kości i powodująca utratę masy kostnej – grozi nam wszystkim. Na rozwój osteoporozy narażone są bardziej kobiety niż mężczyźni, ludzie szczupli bardziej niż otyli oraz ludzie rasy białej i żółtej. Ryzyko wystąpienia osteoporozy zwiększa także obciążenie genetyczne, stosowanie używek (np. papierosów, alkoholu oraz więcej niż trzech filiżanek kawy dziennie), przyjmowanie leków (np. sterydów, leków na padaczkę i leków przeciwzakrzepowych), występowanie niektórych chorób (np. cukrzycy) oraz brak ruchu.

Jednak nawet jeśli znajdujemy się w grupie ryzyka, możemy zrobić sporo, by osteoporozie zapobiec. Warto zacząć jak najwcześniej. Lekarze powtarzają od lat: nawet dieta w dzieciństwie może zdecydować, jakie na starość będziemy mieli kości. Niezależnie od tego, czy mamy 20, 30, czy 45 lat, zadbajmy o swoje kości już dziś. Ta inwestycja nam się zwróci!

By zapobiec osteoporozie, wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:

1. Jak ślimak, jedzmy produkty z wysoką zawartością wapnia. Właściwa dawka to ok. 1200 mg dziennie. Tyle wapnia to równowartość: 1/ czterech szklanek mleka; 2/pięciu sardynek (razem ze szkieletem!); 3/ czterech grubych plasterków żółtego sera; 4/ dwóch szklanek jogurtu, kefiru lub maślanki.

Dobrym, domowym sposobem wzbogacania diety w wapń jest np. dodawanie niskotłuszczowego mleka w proszku do napojów, zup, sosów. Łyżeczka stołowa mleka w proszku zawiera 20 mg wapnia. Odpowiednią ilość wapnia możemy też „zdobyć”, łykając suplementy diety.

2. Pochłaniajmy witaminę D. Możemy ją znaleźć w jedzeniu, łykać suplementy (wit. D często jest dodawana do suplementów wapnia) oraz wystawiając się na słońce, które stymuluje produkcję tej witaminy w organizmie. „Witaminę słońca” znajdziemy w: 1/ żółtkach jaj; 2/ rybach (np. makreli, łososiu); 3/ krewetkach; 4/ wzbogacanym mleku; 5/ mące wzbogaconej w wapń i produktach na jej bazie; 6/ w tranie z dorsza.

3.  Nie jedzmy zbyt dużych ilości twarogu i białego sera. Jak się okazuje, twaróg jako jedyny wśród produktów mlecznych ma za dużo białka w stosunku do wapnia. A nadmiar białka podwyższa kwasowość moczu, co powoduje wypłukiwanie wapnia z organizmu. Z drugiej strony, uzupełnienie niedoborów wapnia z pomocą białego sera jest niemal niemożliwe: by „zjeść” tyle wapnia, musielibyśmy pochłonąć aż 1 kg białego sera!

4. Ograniczmy kawę, alkohol, rzućmy palenie. Te używki zmniejszają wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego.

5. Nie jedzmy zbyt dużo czerwonego mięsa, zrezygnujmy z napojów typu cola. Zawierają one fosfor, który również ogranicza wchłanianie wapnia.

6. Na kości zaszkodzi nam też zbyt częste jedzenie szpinaku i otrąb pszennych oraz picie herbaty. Zawierają onekwas szczawiowy, który wymywa wapń z kości z taką łatwością jak fosfor.

Jak widać, zapobieganie osteoporozie to nie taka ciężka praca. Może być nawet przyjemne. Jeśli lubimy żółty ser, tofu, brokuły lub kalafiora (wszystkie te produkty zawierają wapń), a potrafimy obyć się bez kawy i papierosów, mamy przed sobą perspektywę wielu lat biegania, skakania, chodzenia i wspinania się o własnych siłach i bez częstych kontuzji.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

Zainteresują cię również:

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

szpilki buty na obcasie

Nosisz buty na obcasach? Uważaj, mogą szkodzić twojemu zdrowiu

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Biegacz ze zdjętymi butami sportowymi i skręconą kostką siedzi na ziemi

Objawy i sposoby leczenia skręconej kostki

kobieta na ćwiczeniach

Tiki nerwowe – jakie są przyczyny, rodzaje i objawy powtarzalnych ruchów mięśni?

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

ilustracja ukazująca leukocyty

Co to są leukocyty? Funkcje białych krwinek oraz przyczyny ich nieprawidłowych wyników

kobieta cierpiąca na leukoplakię otwiera usta

Leukoplakia – jakie czynniki predysponują do jej powstania? Czym jest stan przedrakowy?

lekarz przeprowadzający badania genetyczne

Jak przebiegają badania genetyczne i jakie choroby pozwalają wykryć?

Neurolog omawia z pacjentką wyniki badań

Neurolog, czyli specjalista od schorzeń i chorób układu nerwowego. Jakie dokładnie leczy choroby?

różne rodzaje opatrunków w postaci plastrów i bandaża

Opatrunki – rodzaje, wskazania oraz sposób doboru odpowiedniego środka

Wykonywanie badania elektromiograficznego

Badanie EMG – elektromiografia. Jak wygląda badanie i jakie są wskazania?

Zabieg wstrzykiwania toksyny botulinowej

Toksyna botulinowa w praktyce neurologicznej oraz kosmetologii

Pływające bakterie na odporność

Co to jest immunologia i jakie są jej rodzaje? Badania immunologiczne w diagnostyce

kobieta leży na stole do masażu i korzysta z talasoterapii

Talasoterapia – co to jest i jak działa? Czy zabiegi talasoterapii są skuteczne?

leki psychotropowe w postaci tabletek wysypane na stół

Działanie leków psychotropowych. Przebieg leczenia, skutki uboczne, efekty

Badanie psychologiczne u psychologa

Jak wyglądają badania psychologiczne kierowców oraz w wojsku?

kobieta cierpiąca na abulię spogląda z balkonu na ulicę

Abulia jako przykład zaburzeń woli i aktywności złożonej