Przejdź do treści

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

dieta
Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Lekarka pandemia
Ministerstwo ma nową strategię postępowania z pacjentami chorymi na COVID-19. Co się zmieni?
„Wybraliśmy bezdzietność!”, czyli kanadyjska akcja społeczna, która budzi spore emocje. Co mówi jedna i druga strona?
„Jedna planeta, jedno dziecko”, czyli kanadyjska akcja społeczna, która budzi spore emocje
dziewczyna na łóżku z książką
Nie ma oziębłych kobiet – zauważa seksuolożka Katarzyna Koczułap. To mit!
Lubisz śniadania na słodko? Sprawdź przepis na fit muffinki
diament
Biżuteria nazębna – co trzeba o niej wiedzieć? Wyjaśnia stomatolog

Osteoporoza dotyka szczególnie kobiety, zwłaszcza po 50. roku życia. Częściej chorują osoby mało aktywne fizycznie i te, które mają wątłą budowę ciała. Jej konsekwencją są kruche kości i większe ryzyko złamania. Dlatego warto zastosować odpowiednią dietę, aby walczyć lub zapobiec jej powstawaniu.

Nazwę tego schorzenia zaczerpnięto z języka greckiego, gdzie „osteon” oznacza kość, a „poros” – dziurę. Osteoporoza to poważny problem, dlatego warto jej zapobiegać i w porę ją leczyć. Odpowiednia dieta jest niezbędna zarówno wtedy, gdy już chorujesz na osteoporozę, jak i wtedy, gdy chcesz jej zapobiec. Zobacz, co powinno lądować na twoim talerzu, by kości zawsze były mocne!

Produkty mleczne

Są bogate w wapń oraz witaminę D i laktozę, które pozwalają na lepsze przyswajanie tego pierwiastka przez organizm. A wapń jest podstawowym składnikiem kości. Jeśli w diecie dostarczamy za mało wapnia, wtedy natychmiast uruchamiane są mechanizmy uwalniania tego pierwiastka z kości. Jeśli dieta jest długotrwale uboga w wapń, wtedy konsekwencją jest zmniejszenie masy kostnej i większe ryzyko osteoporozy.

Dobrym źródłem wapnia są również warzywa kapustne ‒ takie jak kapusta, brukselka, brokuły czy jarmuż ‒ oraz rośliny strączkowe: soja, soczewica, fasola, cieciorka. Wapnia w diecie również dostarczysz, spożywając ryby, zwłaszcza drobnoościste, które je się razem ze szkieletem, np. sardynki. By wzbogacić menu w wapń, chrup orzechy, migdały, sezam i ziarna słonecznika.

Produkty fermentowane

W profilaktyce osteoporozy cenna jest witamina K2. Jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania białek wiążących i transportujących wapń. Obecnie uważa się nawet, że rola witaminy K jest równorzędna z rolą witaminy D w utrzymaniu prawidłowego stanu kośćca. Znajdziesz ją w produktach fermentowanych (sery, jogurty, kiszona kapusta, fermentowane nasiona soi). Jest także syntezowana przez bakterie flory jelitowej.

Kasza gryczana i jaglana, orzechy i migdały

Są to najlepsze źródła magnezu w diecie. Wpływ magnezu na kości jest ogromny! Ten pierwiastek między innymi pobudza do działania osteoblasty – komórki kościotwórcze ‒ oraz zwiększa gęstość mineralną kości i aktywuje witaminę D. Jego niedobór powoduje zmniejszenie siły i objętości kości, co zwiększa ryzyko osteoporozy. Dlatego jeśli chcesz mieć mocne kości, polub się z jaglanką z orzechami, a na obiad wybieraj kaszę gryczaną.

 

Papryka, truskawki, kalafior

Papryka, truskawki, kalafior, brokuły, żurawina oraz inne źródła witaminy C powinny pojawiać się na talerzu jak najczęściej. Witamina C pełni w organizmie wiele ważnych funkcji, np. podnosi odporność. Ale na tym jej działanie się nie kończy. Bierze ona bowiem udział w produkcji kolagenu, który jest podstawowym składnikiem macierzy tkanki kostnej. Ponadto wpływa korzystnie na proces tworzenia i różnicowania osteoblastów (komórki tworzące kości) i wydłuża ich przeżycie. Witamina C zwiększa również wchłanianie wapnia, magnezu i żelaza.

Ryby

Zawarte w rybach (szczególnie tłustych) kwasy tłuszczowe omega-3, głównie EPA i DHA, poprawiają stan zdrowia kości poprzez działanie przeciwzapalne. Dzięki nim hamowane jest działanie osteoklastów (komórek kościogubnych), co pomaga zachować gęstość mineralną kości.

Badania pokazują, że suplementacja EPA pomaga zapobiegać utracie masy kostnej związanej ze spadkiem estrogenu, do czego dochodzi podczas menopauzy. Ryby to również znakomite źródło białka, którego niedobór wpływa na gorszą produkcję kolagenu.

Ale uwaga: zbyt duże ilości białka zwierzęcego też nie są wskazane przy osteoporozie! Przy nadmiernym jedzeniu białka zwierzęcego uwalnia się i wydala z kości wapń, co zmniejsza masę kostną. Dlatego wybieraj białko zwierzęce mądrze: lepiej dla twoich kości, jeśli zamiast mięsa zjesz kawałek tłustej ryby bogatej w przeciwzapalne tłuszcze.

Co jeszcze możesz zrobić?

Unikaj solenia. Badania dowodzą, że nadmierne solenie zwiększa wydalanie wapnia, doprowadzając do utraty tego pierwiastka z kości. Nie należy używać dziennie więcej soli niż 1 łyżeczka (od herbaty).

Zmniejsz także ilość wypijanej kawy, kakao i napojów typu „cola” oraz ogranicz jedzenie czekolady. Te produkty są bogate w kofeinę, a jej duże ilości powodują utratę wapnia z kości. Negatywne działanie kofeiny można niwelować większą ilością wapnia w diecie. By to uzyskać, możesz np. pić kawę z mlekiem.

Jeśli się odchudzasz, pamiętaj: rób to pod okiem doświadczonego dietetyka! Rygorystyczne diety, prowadzące do bardzo szybkiej utraty masy ciała, są niedoborowe w składniki pokarmowe i tym samym osłabiają układ kostny.

By mieć dobrą kondycję kości, zacznij się ruszać! Ćwicząc, zwiększasz mineralizację kości. Najlepsze są ćwiczenia prowadzące do łagodnego ucisku (np. jazda na rowerze, szybki chód). Jeśli masz osteoporozę, zdecyduj się na codzienny długi spacer. Możesz też wybrać taki sport, który nie stwarza ryzyka upadku (np. pływanie).

Rzuć palenie! Udowodniono, że palenie papierosów zmniejsza masę kostną i hamuje aktywność osteoblastów, zaburza gospodarkę mineralną, zmniejsza masę ciała i obciążenia szkieletu. Ponadto palenie obniża produkcję hormonów płciowych, a to przyspiesza menopauzę.


Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

dziewczyna z telefonem

Jak ograniczyć czas spędzany przed smartfonem? Bardzo pożyteczne rady psycholożki Anny Cyklińskiej

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Kobieta z pizzą

Zakwaszenie organizmu. Fragment książki Hanny Stolińskiej, pt. „Zakłamane jedzenie”

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – rola, skutki nadmiaru i niedoboru, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest? Gdzie można je znaleźć?

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Lubisz mleko? Sprawdź, jak wpływa na twoje zdrowie

8 nawyków, których warto się pozbyć przed trzydziestką

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Nietolerancja laktozy - przyczyny i objawy. Co to jest laktoza?

Nietolerancja laktozy – przyczyny i objawy. Co to jest laktoza?

Spożywanie nabiału może chronić przed cukrzycą typu 2 i nadciśnieniem tętniczym.

Spożywanie nabiału może chronić przed cukrzycą typu 2 i nadciśnieniem tętniczym. „Przy braku przeciwwskazań nie należy wykluczać go z diety” – mówi dietetyk kliniczny Klaudia Wiśniewska

orzechy brazylijskie

Selen – rola, skutki niedoboru i przedawkowania, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?