Przejdź do treści

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Zdjęcie: Form / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!
Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!
mama i córka
A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?
5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem
„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Na plakatach szkół jogi często znajdziemy obco brzmiące nazwy: Vinyasa, Iyengar, Ashtanga, Kundalini, Sivanada. Jaki styl wybrać? Miniprzewodnik po najpopularniejszych odmianach jogi pomoże ci wybrać praktykę najbardziej odpowiednią dla twoich potrzeb i możliwości.

Zanim rozpoczniesz przygodę z jogą, zastanów się, czy szukasz relaksu, czy intensywnego wysiłku fizycznego? Czy masz zdrowe ciało, czy ograniczają cię problemy zdrowotne? Czy joga interesuje cię wyłącznie jako system ćwiczeń fizycznych, czy szukasz w niej duchowości? Bez względu na ostateczny wybór, dobrze wiedzieć, że każda odmiana jogi ma jeden cel, a jest nim zdrowe ciało i spokojny umysł.

Każda z opisanych poniżej odmian jogi to Hatha Joga, która kładzie nacisk przede wszystkim na fizyczny aspekt jogi, czyli ćwiczenie asan (pozycji jogicznych).

Asthanga Joga

Jedna z najbardziej wymagających fizycznie odmian jogi. Wzmacnia ciało i kształtuje sylwetkę. Została stworzona przez K. Pattabhi Joisa. Nacisk w tej odmianie jogi kładzie się na połączenie właściwego oddechu z ruchem, pracę z energią w ciele (bandhy) oraz koncentrację uwagi na punktach dristi. W asanach pozostaje się na pięć oddechów, a kolejność wykonywania pozycji jogi jest niezmienna. Ten styl wybierają najczęściej osoby młodsze, zdrowe, w dobrej kondycji fizycznej, ale Ashtanga daje także możliwość stopniowego wdrażania się do praktyki.

Kundalini Joga

Praktyka, której celem jest obudzenie energii Kundalini u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze i stopniowe jej kierowanie ku górze, do kolejnych czakr. Ta praktyka ma zapewnić osiągnięcie wyższego stanu świadomości. Według  mistrza tej metody, Yogi Bhajana, pobudzona i podniesiona energia Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez uniwersalną miłość, prawdę i twórczą inteligencję. Poza ćwiczeniami, na zajęciach praktykuje się oddechy, tzw. zamki energetyczne, mudry, śpiewanie mantr i medytacje. Kundalini to praktyka dla osób, które w jodze szukają czegoś więcej niż praca z ciałem, choć intensywnie wzmacnia i oczyszcza organizm.

Vinyasa Joga

Jest dynamicznym stylem jogi, jednak nie tak intensywnym i rygorystycznym jak Ashtanga. Charakterystyczne dla tej praktyki jest połączenie oddechu z ruchem oraz praca z intencją. W stylu Vinyasa nie ma jednej obowiązującej sekwencji asan. Vinyasa efektywnie uelastycznia, oczyszcza i wzmacnia ciało oraz wspaniale odpręża i relaksuje umysł. Praktyka odpowiednia w zasadzie dla większości osób, z wyjątkiem osób z poważnymi problemami kręgosłupa i dużymi ograniczeniami ruchowymi. Początkującym zaleca się Vinyasę łagodną.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Sivananda Joga

Stworzona przez Swamiego Sivanandę, wybitnego hinduskiego jogina, humanistę i lekarza. W tej odmianie jogi szybko wprowadza się proste techniki oddechowe, medytacyjne i relaksacyjne. Klasyczna sesja Sivanandy jogi trwa 90 minut i prowadzona jest zawsze według tego samego schematu. To łagodna, regenerująca i bezpieczna praktyka, ale nie powinno się jej praktykować przy poważnych problemach z kręgosłupem, chyba że otrzyma się od nauczyciela indywidualne wskazówki.

Iyengar Joga

Ta odmiana jogi wywodzi się od słynnego nauczyciela B.K.S. Iyengara. W tej odmianie dużą wagę przykłada się do precyzji ustawień ciała w poszczególnych ćwiczeniach. Charakterystyczne jest też użycie przyrządów takich jak wałki, klocki, paski, krzesła, koce, liny i drabinki. Dzięki tym przyborom oraz naciskowi na poprawne ustawienia ciała, jest to joga odpowiednia na początek i dla osób z ograniczeniami zakresu ruchu, znakomita przy rehabilitacji i profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Poprawia elastyczność, wzmacnia ciało i układ kostny, wszechstronnie oddziałuje na polepszenie pracy narządów wewnętrznych. Często w ramach tej metody odpowiednio wyszkoleni nauczyciele prowadzą zajęcia jogi dla kręgosłupa.

W ramach podstawowych systemów jogi, a także obok nich, można spotkać praktyki wyspecjalizowane w uporaniu się z konkretnymi problemami.

Joga Hormonalna

Naturalna terapia przeznaczona dla kobiet powyżej 35. roku życia. Dzięki ćwiczeniom jogi, oddechowi, koncentracji i relaksacji, kobiety lepiej wchodzą w dojrzalszy okres życia, w którym produkcja estrogenu naturalnie się obniża.

Zmęczona kobieta

Joga dla twarzy

Jest połączeniem technik czerpiących z jogi i ajurwedy. Cel? Przywrócenie skórze twarzy blasku, poprawienie krążenia krwi, rewitalizacja, eliminacja toksyn, wygładzenie i profilaktyka zmarszczek. Regularna praktyka poprawia napięcie i ukrwienie skóry twarzy, jest więc skuteczną profilaktyką przeciwko starzeniu.

Joga dla kręgosłupa w systemie Jogi w Życiu Codziennym

To program ćwiczeń przeciwko bólom pleców, opracowany na podstawie wieloletniej współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy autorem systemu Joga w życiu codziennym a zachodnimi lekarzami i fizjoterapeutami. Stopniowy system relaksacji, oddychania i ćwiczeń fizycznych jest pomocnym programem m.in. dla osób z bólami stawów i problemami z napięciami mięśniowymi.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hello My Hero. „Jaram się swoim bielactwem, jak nowym tatuażem albo fryzurą” – Anna Natasza Górecka, dziewczyna ze srebrną rzęsą

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

kobieta myjąca twarz

Twoje czerwone policzki cię wykańczają? Zwróć uwagę na to, jak myjesz twarz. Dermatolog o pielęgnacji skóry wrażliwej i naczynkowej

„Większość życia marnujemy na roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść. Co za koszmarna strata czasu!”

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Sypiasz nago? Oto kilka faktów, które powinnaś poznać

Lekarz bada odcinek szyjny pacjentki

Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa szyjnego – przyczyny, objawy, przebieg, rehabilitacja schorzenia

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Lekarz pokazuje mężczyźnie zdjęcie rentgenowskie kręgoslupa

Zwyrodnienie kręgosłupa – obraz choroby, przyczyny i leczenie. Jakimi ćwiczeniami można spowolnić rozwój choroby?

Lekarz w białym kitlu pokazuje szkielet kręgosłupa

Co to jest kręgozmyk? Przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia przy przesunięciu się kręgów

Lekarz bada kręgosłup pacjentki odwróconej tyłem

Spondyloza kręgosłupa, czyli postępujące i przewlekłe zmiany zwyrodnieniowe wszystkich jego odcinków

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Mówmy swoim córkom, że ciało jest dla nas źródłem przyjemności”. Dr Katarzyna Jasiewicz o ciałoterapii

„Cellulit nie oszczędza nawet szczupłych kobiet”. HZ kontra mity #15 Cellulit

Kobiety duchy – piękno w kolorze porcelany. Zobacz galerię albinosek z całego świata

Kobieta w białej bluzce siedzi i wykonuje ćwiczenia, podnosi rękę do góry. Za nią stoi lekarz i pokazuje, jak należy ćwiczyć.

Kim jest kręgarz i na czym polega jego praca? Kiedy warto udać się kręgarza?

Kobieta siedzi w gabinecie lekarza, ortopeda dotyka jej pleców.

Kifoza – rodzaje, objawy, leczenie. Dlaczego zmiany kręgosłupa są zagrożeniem dla zdrowia?

Kobieta w białej bluzce leży podczas badania usg, które wykonuje jej lekarz.

Rozszczep kręgosłupa – czym grozi? Przyczyny, objawy, leczenie

lekarz koryguje postawę dziewczynki ze skoliozą

Charakterystyka skoliozy kręgosłupa oraz metody leczenia bocznego skrzywienia kręgosłupa