Przejdź do treści

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Zdjęcie: Form / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?
Nie uciekaj od smutku

Na plakatach szkół jogi często znajdziemy obco brzmiące nazwy: Vinyasa, Iyengar, Ashtanga, Kundalini, Sivanada. Jaki styl wybrać? Miniprzewodnik po najpopularniejszych odmianach jogi pomoże ci wybrać praktykę najbardziej odpowiednią dla twoich potrzeb i możliwości.

Zanim rozpoczniesz przygodę z jogą, zastanów się, czy szukasz relaksu, czy intensywnego wysiłku fizycznego? Czy masz zdrowe ciało, czy ograniczają cię problemy zdrowotne? Czy joga interesuje cię wyłącznie jako system ćwiczeń fizycznych, czy szukasz w niej duchowości? Bez względu na ostateczny wybór, dobrze wiedzieć, że każda odmiana jogi ma jeden cel, a jest nim zdrowe ciało i spokojny umysł.

Każda z opisanych poniżej odmian jogi to Hatha Joga, która kładzie nacisk przede wszystkim na fizyczny aspekt jogi, czyli ćwiczenie asan (pozycji jogicznych).

Asthanga Joga

Jedna z najbardziej wymagających fizycznie odmian jogi. Wzmacnia ciało i kształtuje sylwetkę. Została stworzona przez K. Pattabhi Joisa. Nacisk w tej odmianie jogi kładzie się na połączenie właściwego oddechu z ruchem, pracę z energią w ciele (bandhy) oraz koncentrację uwagi na punktach dristi. W asanach pozostaje się na pięć oddechów, a kolejność wykonywania pozycji jogi jest niezmienna. Ten styl wybierają najczęściej osoby młodsze, zdrowe, w dobrej kondycji fizycznej, ale Ashtanga daje także możliwość stopniowego wdrażania się do praktyki.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Kundalini Joga

Praktyka, której celem jest obudzenie energii Kundalini u podstawy kręgosłupa w dolnej czakrze i stopniowe jej kierowanie ku górze, do kolejnych czakr. Ta praktyka ma zapewnić osiągnięcie wyższego stanu świadomości. Według  mistrza tej metody, Yogi Bhajana, pobudzona i podniesiona energia Kundalini manifestuje się w człowieku poprzez uniwersalną miłość, prawdę i twórczą inteligencję. Poza ćwiczeniami, na zajęciach praktykuje się oddechy, tzw. zamki energetyczne, mudry, śpiewanie mantr i medytacje. Kundalini to praktyka dla osób, które w jodze szukają czegoś więcej niż praca z ciałem, choć intensywnie wzmacnia i oczyszcza organizm.

Vinyasa Joga

Jest dynamicznym stylem jogi, jednak nie tak intensywnym i rygorystycznym jak Ashtanga. Charakterystyczne dla tej praktyki jest połączenie oddechu z ruchem oraz praca z intencją. W stylu Vinyasa nie ma jednej obowiązującej sekwencji asan. Vinyasa efektywnie uelastycznia, oczyszcza i wzmacnia ciało oraz wspaniale odpręża i relaksuje umysł. Praktyka odpowiednia w zasadzie dla większości osób, z wyjątkiem osób z poważnymi problemami kręgosłupa i dużymi ograniczeniami ruchowymi. Początkującym zaleca się Vinyasę łagodną.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Sivananda Joga

Stworzona przez Swamiego Sivanandę, wybitnego hinduskiego jogina, humanistę i lekarza. W tej odmianie jogi szybko wprowadza się proste techniki oddechowe, medytacyjne i relaksacyjne. Klasyczna sesja Sivanandy jogi trwa 90 minut i prowadzona jest zawsze według tego samego schematu. To łagodna, regenerująca i bezpieczna praktyka, ale nie powinno się jej praktykować przy poważnych problemach z kręgosłupem, chyba że otrzyma się od nauczyciela indywidualne wskazówki.

Iyengar Joga

Ta odmiana jogi wywodzi się od słynnego nauczyciela B.K.S. Iyengara. W tej odmianie dużą wagę przykłada się do precyzji ustawień ciała w poszczególnych ćwiczeniach. Charakterystyczne jest też użycie przyrządów takich jak wałki, klocki, paski, krzesła, koce, liny i drabinki. Dzięki tym przyborom oraz naciskowi na poprawne ustawienia ciała, jest to joga odpowiednia na początek i dla osób z ograniczeniami zakresu ruchu, znakomita przy rehabilitacji i profilaktyce schorzeń kręgosłupa. Poprawia elastyczność, wzmacnia ciało i układ kostny, wszechstronnie oddziałuje na polepszenie pracy narządów wewnętrznych. Często w ramach tej metody odpowiednio wyszkoleni nauczyciele prowadzą zajęcia jogi dla kręgosłupa.

W ramach podstawowych systemów jogi, a także obok nich, można spotkać praktyki wyspecjalizowane w uporaniu się z konkretnymi problemami.

Joga Hormonalna

Naturalna terapia przeznaczona dla kobiet powyżej 35. roku życia. Dzięki ćwiczeniom jogi, oddechowi, koncentracji i relaksacji, kobiety lepiej wchodzą w dojrzalszy okres życia, w którym produkcja estrogenu naturalnie się obniża.

Zmęczona kobieta

Joga dla twarzy

Jest połączeniem technik czerpiących z jogi i ajurwedy. Cel? Przywrócenie skórze twarzy blasku, poprawienie krążenia krwi, rewitalizacja, eliminacja toksyn, wygładzenie i profilaktyka zmarszczek. Regularna praktyka poprawia napięcie i ukrwienie skóry twarzy, jest więc skuteczną profilaktyką przeciwko starzeniu.

Joga dla kręgosłupa w systemie Jogi w Życiu Codziennym

To program ćwiczeń przeciwko bólom pleców, opracowany na podstawie wieloletniej współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy autorem systemu Joga w życiu codziennym a zachodnimi lekarzami i fizjoterapeutami. Stopniowy system relaksacji, oddychania i ćwiczeń fizycznych jest pomocnym programem m.in. dla osób z bólami stawów i problemami z napięciami mięśniowymi.

 

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

A ty ile masz problemów na karku?

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

joga yoga

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

Ed Razek, dyrektor marketingu Victoria's Secret do sierpnia 2019 roku

Dyrektor Victoria’s Secret zrezygnował ze stanowiska. To początek końca ery seksualizacji modelek?

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

dziewczyna z zasłoniętą twarzą

Masz trądzik różowaty, ale pielęgnacja jest dla ciebie ciągłym wyzwaniem? Dermatolożka podpowiada, czego powinnaś unikać

Katarzyna Dowbor

Katarzyna Dowbor: mając 60 lat nie trzeba zamykać się w skorupie starszej pani

Zajady – jak powstają? Poznaj 5 głównych przyczyn

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog?

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Instagram

Paulina Młynarska: kobieta, która poznała prawdziwą moc swojej seksualności, nie wciąga brzucha

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Czy z trądziku się wyrasta? Odpowiada dermatolożka

„Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli czy zakręcić 32 wymyślne piruety podczas jednej wariacji baletowej” – mówi Paulina Mira, fizjoterapeutka tancerzy klasycznych

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

„Posiadanie na swej twarzy czegoś odmiennego daje mi siłę i nadzieję. Cieszę się, że jest coś, co mnie wyróżnia, tańsze niż tatuaż” – mówi Anna, założycielka profilu NaTwarzyPL