Przejdź do treści

Sześć zdrowotnych powodów, by jechać na ryby

Sześć zdrowotnych powodów, by jechać na ryby
Ilustracja: Ola Woldańska-Płocińska | www.olaplocinska.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły, a hasło „online” jest dla nich abstrakcją
Martyna Wojciechowska: zamknięcie placówek ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci nie chodzą do szkoły
kobiecość, seksualnośc, seksowna kobieta
Przez pandemię przestałaś się czuć seksownie? 7 rzeczy, które możesz zrobić, by znów dobrze się poczuć w swoim ciele
Rzeczy, na których jest najwięcej brudu
6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach

Wędkowanie ma wszechstronny oraz zbawienny wpływ na nasze ciało, serce, umysł oraz… dietę.

Wędkarstwo to sport wprost wymarzony dla mieszczuchów. Złapanie za wędkę pozwala zneutralizować negatywny wpływ miejskiego gwaru, zanieczyszczenia oraz biurowego trybu życia. Pozwala się też uspokoić i doprowadzić do porządku poziom hormonów, który u ludzi biurowych ulega zaburzeniu nawet w czasie czynności tak prostych jak codzienne podróże do pracy.

Ale po kolei i od początku. Wędkowanie doskonale wpływa na nasze:

1. Płuca i całe górne drogi oddechowe. Weekend spędzony nad wodą i w lesie to dla mieszczuchów, którzy w Polsce na co dzień oddychają mieszanką pyłów PM 10, PM 2,5, benzo(a)pirenu i dwutlenku azotu, prawdziwa gratka oraz okazja do regeneracji.

2. Kości, którym dobrze robi skok w poziomie witaminy D3. Ten wędkarze zawdzięczają procesowi biofotosyntezy, która zachodzi w wystawionej na słońce skórze.

3. Mięśnie, które pracują przy tym cały czas, a jest to do tego praca niezbyt ekstremalna. To wbrew pozorom bardzo dobrze, bo problemem wielu neofitów ruchu fizycznego oraz dbania o zdrowie jest przecenianie własnych możliwości. To zaś prowadzi do licznych kontuzji. Najlepiej widać to na setkach boisk typu Orlik, które niemal codziennie zaludniają się panami w średnim wieku, którzy niegdyś mieli do czynienia z piłką nożną i wciąż nie chcą dopuścić do siebie faktu, że było to niegdyś. Zachowują się tak, jakby wciąż mieli 18 lat i przeciążają organizmy. Zastane ścięgna, mięśnie, więzadła oraz stawy nie wytrzymują obciążeń i ulegają uszkodzeniom. Na rybach  wysiłek da się odpowiednio dostosować do formy, bo co innego łowienie na spławik, a co innego spinning, który wymaga o wiele więcej ruchu.

4. Serce, które z jednej strony korzysta z aktywności fizycznej, a z drugiej z czegoś, o czym Japończycy mówią shinrin-yoku (https://www.hellozdrowie.pl/blogi/rodzaj-meski/japonska-kapiel-ktora-koi-czlowieka), czyli leśna kąpiel. Szereg badań wykazał bowiem, że leśne spacery wspomagają układ krążenia oraz doskonale wpływają na regulację poziomu hormonów we krwi. Podnoszą poziom tych, które chronią organizm (a w nim serce), i obniżają szkodliwe – np. kortyzol, który u mieszczuchów wyjątkowo często ma okazję osiągać niezdrowe poziomy.

5. Umysł i obniża poziomy stresu, lęku, podnosi nastrój, a także pomaga zasypiać. Jednak w tym wypadku wycisza nie tylko kontakt z naturą, ale też sama czynność, która wydaje się do tego stworzona. W czasie łowienia trzeba być bowiem uważnym, ale nie nazbyt uważnym. Dla odpoczywającego umysłu to sytuacja idealna. Mózg „coś” robi i na czymś się koncentruje. Nie grożą mu więc gonitwy myśli lub szukanie zajęcia. Z drugiej jest to „coś”, przy czym może doskonale wypoczywać, bo angażuje go w bardzo ograniczonym zakresie. O tym, jak bardzo jest to niezwykłe, najlepiej przekonują fachowcy, którzy wskazują, że wędkowanie to prawdopodobnie jedyna czynność, przy której nawet dzieciaki z ADHD potrafią godzinami siedzieć spokojnie.

6. Dietę, bo jak już coś złapiemy, to możemy to zjeść, a jedzenie ryb obniża ryzyko zawału oraz wylewu, wspiera działanie mózgu i opóźnia jego starzenie się, wspiera zdrowie psychiczne oraz stanowi bogate źródło witaminy D (patrz wyżej), pomaga na wzrok. Et cetera….

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rusza EkoOkres, czyli akcja edukacyjna rzecz promocji wielorazowych produktów menstruacyjnych. Hello Zdrowie patronem medialnym

Maja Staśko: żyjemy w świecie, w którym „nie zgwałciłbym cię” ma być obelgą, a nie podstawową zasadą każdego człowieka, który nie jest gwałcicielem

Zabawki

„Stereotypowe oczekiwania dotyczące płci ograniczają potencjał dzieci” – alarmuje Magda Korczyńska, autorka bloga „Jak wychowywać dziewczynki”

Kobieta

Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Mężczyzna siedzi przy komputerze z dziećmi

WHO: liczenie na to, że pandemia skończy się w 2021 roku jest nierealistyczne

Benjamin Netanjahu

Premier Izraela Benjamin Netanjahu w zabawnym spocie walczy z fake newsami na temat szczepionek przeciw COVID-19

Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje

Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Olga Kamińska

Co decyduje o tym, z kim się wiążemy? Tłumaczy neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców

Kogo należy wyprosić z sypialni, żeby nas seks był udany?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Seks? W każdym wieku!

Seks? W każdym wieku!

Kobieta trenuje jogę

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

Jak okiełznać dziecięcą złość? Oto siedem kroków do sukcesu

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Paulina Porizkova: Muszę powstrzymywać się od myślenia, że jestem po dacie przydatności, bo czuję, że mój czas jest właśnie teraz!

Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!

„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

Matka z córką

Jak wyglądają skutki wychowywania dziewczynek w duchu „grzeczności”? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Aranda de Duero

Hiszpańskie miasto obwieszcza, że jest pierwszym, które pokonało pandemię COVID-19

Kobieta wyciera szklankę ścierką

Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi

Najpopularniejsze

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Dlaczego związki, które miały trwać całe życie, tak często się rozpadają?

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki