Przejdź do treści

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

Zdjęcie: rawpixel / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Wibrator powinien być wypisywany na receptę – uważają naukowcy z Los Angeles
„Jak strasznie dużo wymagamy od naszych (i cudzych) ciał, które noszą, rodzą, karmią, nie dosypiają…”. Anna Czartoryska-Niemczycka zwróciła się do mam z ważnym apelem
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust

Wysłałaś dziecko do przedszkola w bluzce z plamą, nie wyrobiłaś się na czas z projektem w pracy i już dawno temu powinnaś pójść na pedikiur? I co z tego. Świat się nie zawali, jak nie zawsze wszystko będzie dopięte na ostatni guzik.

Jeśli należysz do tych kobiet, które ze wszystkich zadań muszą zawsze wywiązywać się wzorowo, koniecznie przeczytaj ten tekst. Bo założymy się, że przez to ciśnienie, żeby być perfekcyjną, często narzekasz, jesteś spięta i podenerwowana. A powodów, żeby nauczać się odpuszczać, jest wiele. Zobacz, dlaczego nie warto być we wszystkim idealną.

Będziesz mniej spięta

W pracy jesteś profesjonalna i godna zaufania. Dlatego uwielbiasz świecić przykładem i być we wszystkim pierwsza. I oczywiście najlepsza. Efekt? Siedzisz po godzinach, jesteś zmęczona i sfrustrowana. Ale co tam, niech szef i inni wiedzą, że jesteś pracownikiem idealnym. A skoro wiedzą, to dowalają ci kolejne zadania. Czemu nie, skoro tak świetnie sobie radzisz.

W domu z kolei musisz mieć porządek. No bo jak to nie posłać łóżka albo nie ogarnąć garów w zlewie. W twoich czterech kątach musi być perfekcyjnie. Jest, ale kosztem twojego czasu i samopoczucia.

Co w takim razie możesz zrobić? Przede wszystkim wymagaj od siebie tyle, ile naprawdę możesz zrobić. W pracy nie zgłaszaj się do dodatkowych zadań, skoro jeszcze nie zamknęłaś ostatnich spraw. W ten sposób nie spiętrzysz sobie pracy i nie będziesz miała zaległości. A taki stan sprawi, że od razu poczujesz ulgę. Nie zapominaj też o tym, że nie jesteś sama. Koleżanka z biura może przejąć jakiś projekt od ciebie, a mąż odkurzyć mieszkanie. Świadomość, że obowiązki rozkładają się na kilka osób, zrelaksuje cię, a twoje działania przyniosą lepsze efekty, niż gdy byłaś zawalona robotą jak do tej pory.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Chociaż perfekcjonizm uchodzi za pozytywną cechę, to różne badania naukowe prowadzone na jego temat wykazują, że wysoki poziom perfekcjonizmu powoduje wzrost poziomu depresji i lęku (badania Frosta i Hewitta). Osoby takie tak bardzo koncentrują się na negatywnych aspektach swoich działań, że same wpędzają się stres (badania Davida Dunkley’a).

Znajdziesz czas dla siebie

Twoja rodzina przyzwyczaiła się do wysokich standardów – dom lśni, lodówka jest zawsze pełna, a obiad podany na czas. Chociaż tyrasz już kolejną godzinę, nie potrafisz odpuścić, bo ten kurz na półce albo niepozmywane talerze nie pozwalają ci się odprężyć. Sama wpędziłaś się w tę pułapkę. Ale sama możesz się z niej uwolnić.

Jak? Obniż trochę standardy. Nic się nie stanie, jak mąż sam uprasuje sobie koszule, a obiadem zajmie się nastoletnia córka. Oddeleguj część obowiązków na domowników. Dzięki temu wygospodarujesz trochę wolnego czasu dla siebie. Już po kilku dniach poczujesz się szczęśliwsza. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie zasady, że np. raz w tygodniu w czwartek wieczorem przez dwie godziny nikt ci nie zawraca głowy. To taki czas tylko dla ciebie. Możesz wykorzystać go na trening albo poleżeć w wannie z książką. Nieważne. Istotne, żeby to weszło na stałe do domowego harmonogramu.

Pozbędziesz się kompleksów

Kobiety ciągle porównują się do innych, poszukując lepszej wersji siebie. Dzieje się tak często w odniesieniu do wyglądu, ale i zaradności czy sposobu radzenia sobie w życiu. Matki porównują się do innych matek – „czy jestem wystarczająco dobra dla mojego dziecka?”. Kobiety konkurują ze sobą w pracy, notorycznie też porównujemy swoje ciała, sylwetki i wygląd. Przez to worek z kompleksami się powiększa. Podobnie jak nasza frustracja.

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Sylwia Kubryńska, autorka książki „Kobieta dość doskonała”, przekonuje, że nie musimy być idealne – wystarczy, że będziemy dość doskonałe. Radzi, by odpuścić samej sobie i stać się swoją przyjaciółką.

Jeśli osiągniesz ten etap, że patrząc w lustro będziesz akceptować to, co widzisz, a żeby czuć się piękną i seksowną, wiesz, że nie musisz wyglądać lepiej niż modelka z okładki magazynu, wtedy naprawdę poczujesz się wolna. Nauczenie się odpuszczania w dążeniu do perfekcji ma jeszcze jeden pozytywny skutek uboczny – jest duża szansa, że pozbędziesz się kompleksów. W to miejsce wzrośnie poczucie własnej wartości.

Przestaniesz gonić za szczęściem

Przyznaj, zdarza ci się czasem myśleć w ten sposób: będę szczęśliwa, jak schudnę 10 kilo; mój świat się zmieni na lepsze, gdy znajdę tego idealnego mężczyznę; będę żyć pełnią życia, jak zacznę więcej zarabiać. Z takim podejściem możesz przekładać swoje poczucie szczęścia w nieskończoność, ciągle uzależniając je od jakiegoś celu. A gdy go zdobywasz, okazuje się, że wcale aż takiego szczęścia nie daje. Bo może zmieniłaś pracę i zarabiasz więcej, ale wcale nie sprawia ci ona takiej radości jak poprzednia.

Jeśli nauczysz się doceniać to, co masz i cieszyć się rzeczywistością tu i teraz, a nie tą, która być może cię czeka za 10 kilo lub 2 lata, nie będziesz czuła presji, by gonić za ideałami i uzależniać od nich swojego szczęścia.

Kobieta trenuje jogę

Według naukowców z wydziału psychiatrii na Uniwersytecie Harvarda, którzy przeprowadzili wieloletnie i złożone badania, ludzie, którzy potrafią zwolnić w życiu, by docenić drobiazgi i celebrować małe sukcesy, deklarują, że są bardziej zadowoleni z życia.

Będziesz lepiej dogadywać się z ludźmi

Z jakimi osobami najchętniej spędzasz czas? Pewnie z takimi, z którymi masz o czym porozmawiać, którzy są weseli, inteligentni. Jednak jedną z kluczowych cech, dlaczego chcemy z kimś przebywać i lubimy go, jest fakt, że możemy być sobą. Jeśli druga osoba jest wyluzowana i otwarta, to sprawia, że otwieramy się i my – nie musimy nikogo udawać, jesteśmy po prostu sobą. Może to wydaje się zbyt proste, ale zastanów się – dobrze czujesz się w towarzystwie spiętej i podenerwowanej osoby? A taką aurę często wytwarzają wokół siebie właśnie ci, którzy za bardzo się starają i nie potrafią odpuścić.

Ta zasada dotyczy też twoich relacji z partnerem. Jako perfekcjonistka wymagająca od siebie zbyt dużo, wracasz po wyrobieniu (znowu) nadgodzin w pracy, i rzucasz się w wir kolejnych obowiązków, których nie umiesz odpuścić. A gdzie w tym wszystkim czas na poświęcenie uwagi swojemu partnerowi, na spokojne zjedzenie z nim kolacji, na spędzenie z nim wieczoru na kanapie przy Netfliksie? A bliskość? Jedną z najczęściej wymienianych przyczyn braku ochoty na seks jest stres i napięcie.

Jako szósty na naszej liście powodów, dlaczego warto nie być idealną i czasami odpuścić, spokojnie mógłby znaleźć się punkt: „Będziesz mieć lepszy seks. Albo w ogóle będziesz go mieć”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

„Ludzie wstają zaskoczeni, bo czują irracjonalne zadowolenie, i to w całym ciele”. O tajnikach masażu twarzy, który ma zastąpić medycynę estetyczną, mówi mistrzyni Kobido

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

8 ziół na redukcję napięcia / pexels

Poczuj się lepiej! 8 ziół, które poprawiają nastrój i redukują napięcie

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

Somatyzacja – zaburzenia somatyzacyjne, objawy, gdzie otrzymać skuteczną pomoc

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Jak skóra reaguje na stres?

Jak skóra reaguje na stres?

Kobieta

„Ciało reaguje szybciej niż nasz umysł i dłużej trzyma napięcie”. Pani Fizjotrener o powiązaniu emocji z konkretnym narządem w organizmie

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×