Przejdź do treści

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Przyjmowanie witaminy C wraz z lewotyroksyną wpływa korzystnie na choroby tarczycy? Wyjaśnia farmaceutka
Delta czy Omikron? Jakie objawy świadczą o zakażeniu danym wariantem koronawirusa?
Koniec z testowaniem COVID-19 przez nos? „Metoda, którą stosujemy obecnie, może być problematyczna”
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży stracił rządowe dofinansowanie. „Nie rozumiemy tej sytuacji” – pisze do premiera prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
„Wiedzieliście, że Blue Monday to ściema?” – pisze biotechnolog Dawid Polak. Dlaczego nie należy wierzyć w najbardziej dołujący dzień w roku?

Na pewno wiesz, że jeśli chcesz, aby twój organizm odpowiednio funkcjonować, powinnaś zadbać o sen. Czy można za bardzo się wyspać? Jeśli kiedykolwiek obudziłaś się z bólem głowy, może to oznaczać, że twój organizm reaguje w ten sposób na zbyt dużą dawkę snu.

Ile powinnaś spać?

Każda osoba potrzebuje innej dawki snu. Jest to zależne od wieku, płci, aktywności fizycznej i twojego ogólnego samopoczucia. Jeśli jesteś chora, to wiadome jest, że będziesz potrzebowała większej ilości snu. Specjaliści podają ogólne dane, że odpowiednia dawka snu to 7 – 9 godzin. Jednak prawda jest taka, że wszystko zależy od danego organizmu.

Wiele osób miało w życiu taką sytuację, że budziło się z silnym bólem głowy, który coś im sygnalizował. Przyczyną mogą być:

  1. Bezdech bądź bezsenność, przez którą twój mózg nie może przenieść cię w fazę REM, która jest najważniejszą częścią snu. A kiedy nie zostanie to osiągnięte, wówczas wytwarzane są białka, które pobudzają układ nerwowy do nadmiernej pracy i mogą spowodować migrenowy ból głowy. Z kolei bezdech nie pozwala na przyjmowanie takiej ilości tlenu, jaka jest potrzebna organizmowi, przez co dochodzi do lekkiego niedotlenienia, które powoduje ból głowy.
  2. Znasz zapewne sytuację, kiedy budzisz się rano, niby wypoczęta, ale jednak postanawiasz zostać jeszcze w łóżku? Z pewnością często później wstawałaś z bólem głowy. Wynika to z tego, że twój organizm po przebudzeniu był nastawiony na przyjmowanie pokarmów, wody i po prostu do działania, co się nie wydarzyło. Wówczas możesz odczuwać skutki odwodnienia i głodu, który sygnalizuje ci właśnie ból głowy.
  3. Zły stan psychiczny, taki jak np. depresja, prowadzi raz do bezsenności, a raz do zbyt długiego spania.
  4. Weekend czy wolne dni – obniża się poziom stresu, który wywołuje ból głowy i wcale nie musi to być wynikiem niedoboru lub zbyt długiego snu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Co jeszcze może powodować bóle głowy? I jak sobie z nim radzić?

Każdy ból głowy sygnalizuje, że coś zadziało się nie tak. Często pewnie sama jesteś w stanie wytłumaczyć sobie ból głowy, ale warto przypomnieć sobie, co jeszcze może być jego przyczyną:

  • zbyt duża ilość alkoholu, który odwadnia organizm i prowadzi do bólów migrenowych;
  • zbyt duża ilość kofeiny w diecie;
  • głodówka;
  • lęki;
  • zgrzytanie zębami lub chrapanie;
  • hipersomnia, która jest już poważniejszą przypadłością.

Jeśli bóle głowy pojawiają się nagle, a podczas nich czujesz się mocno osłabiona, wówczas powinnaś udać się do lekarza, który będzie mógł wykluczyć poważne choroby. Taka sama sytuacja powinna mieć miejsce, jeśli boli cię głowa po jakimkolwiek wypadku, bo mogło dojść np. do wstrząsu mózgu.

Porannemu bólowi głowy możesz zaradzić na kilka sposobów. Przede wszystkim:

  • weź łagodne środki przeciwbólowe i pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu;
  • oddychaj głęboko i najlepiej wyjdź na świeże powietrze;
  • rozciągnij się, a najbardziej skup się na mięśniach przy głowie i szyi;
  • połóż na głowie okład, który może zawierać relaksujące olejki;
  • wypij ciepłą herbatę, najlepiej ziołową.

Na każdą osobę zadziała co innego, ale tymi sposobami możesz skutecznie zablokować niechciany ból.

Poranne bóle głowy nawracają? Oto co powinnaś zrobić

Pamiętaj, że organizm lubi stały cykl dnia i nie znosi, jak się go zaburza. Jeśli jednak dochodzi do zbyt intensywnego bólu głowy, najlepiej, żebyś skierowała swoje kroki do lekarza. Natomiast kiedy nagle pojawia się lekki ból głowy, możesz wprowadzić do swojego życia kilka rzeczy, które powinny pomóc ci z tą nieprzyjemną przypadłością:

  1. Woda przy łóżku to podstawa! Zawsze kiedy zachce ci się pić, powinnaś mieć ją przy sobie.
  2. Wywietrz sypialnie godzinę przed spaniem.
  3. Nie narażaj się na niezdrowe światło telefonu, komputera czy telewizora, na godzinę przed snem.
  4. Staraj się chodzić spać o tej samej porze i spróbuj również wstawać o tej samej godzinie.
  5. Nie jedz dwie godziny przed snem. Bo twój organizm zamiast odpoczywać będzie zajmował się trawieniem.
  6. Poczytaj książkę przed snem albo posłuchaj ulubionej, relaksującej muzyki.
  7. Wypij coś ciepłego.
  8. Możesz spróbować również olejków eterycznych, takich jak np. rumianek.

Twój organizm to złożony mechanizm, który za każdym razem, kiedy będzie mu czegoś brakowało, da ci o tym znać. Jeśli borykasz się z bólem głowy, spróbuj zastosować powyższe rady, jednak pamiętaj, że na każdego zadziała zupełnie coś innego.

 

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Osoby z zaburzeniami snu mogą ciężej przechodzić COVID-19 – alarmują naukowcy

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Kobieta przy laptopie

Nocne światło psuje nam zdrowie. Dlaczego potrzebujemy ciemności?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

wino

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Stara toaleta, sławojka

Po powrocie z urlopu spuść wodę w toalecie! Może cię to ustrzec przed ciężką chorobą układu oddechowego

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Kawa czy herbata – co zwykle wybierasz? Przeczytaj, a zmienisz swoje preferencje

Sprawdź datę ważności produktów, które masz w domu. Niektóre najprawdopodobniej nie nadają się już do użytku

Kobieta

Zdrowie masz w.. nosie? Tak, twój nos ma własny mikrobiom!

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

×