Przejdź do treści

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash
Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?
„Dlaczego te kobiety są grube?” – pyta trenerka personalna Marta Stoberska. Jej odpowiedź może cię zaskoczyć
Rachel Zegler o profilaktyce raka piersi: „Dwa lata temu znalazłam guzek w piersi i przeżyłam najstraszniejszy tydzień mojego życia”
Rejestr ciąż wchodzi w życie. Nowe prawo będzie obowiązywać od 1 października

Według jogi na wprowadzenie nowego nawyku potrzeba 40 dni, 90 dni na jego ustalenie i kolejnych 120 na potwierdzenie. Długo? Wcale nie. Bo w tym procesie nie chodzi o przymuszanie się do zmiany, a o pozytywną zmianę w pełni świadomą. Taką, która dostarczy nam radości również z pracy nad sobą. 

Przedstawiamy fragment książki „Harmonia życia. Jak uzdrowić ciało, umysł, duszę” Beaty Abramczyk (wydawnictwo Luna), którą Hello Zdrowie objęło swoim patronatem medialnym.

Stresowe sytuacje a medytacja

Stresowe sytuacje sprawiają, że w naszej krwi natychmiast wzrasta stężenie kortyzolu i adrenaliny. To z kolei powoduje wzrost zawartości cukru we krwi, szybsze bicie serca, przyśpieszenie oddechu. Maleje dopływ krwi do układu trawiennego, a nasz układ odpornościowy ulega nagłemu osłabieniu. Ciało przygotowuje się do walki bądź ucieczki. W niektórych sytuacjach to reakcja zbawienna, ale nie wtedy, gdy stres jest permanentny. Tymczasem codzienność współczesności generuje go na okrągło, a on nas osacza i żywi się nami. Jak się wydostać z tego zamkniętego kręgu?

Tego właśnie uczy nas technika medytacji. Uczy nas stanu głębokiego relaksu. Bo gdy medytujemy, oddech, tętno, ciśnienie krwi i metabolizm się uspokajają. Medytacja jest jak podróż z chaosu do ciszy. Ja zanurzam się w tym głębokim relaksie codziennie, zachowując świadomy umysł. To stan, w którym moje ciało doświadcza uzdrowienia. Tętno i ciśnienie krwi się normalizują, oddech staje się głęboki i spokojny, przez co komórki ciała efektywniej wykorzystują dostarczany tlen, hormony stresu są produkowane w mniejszej ilości.

Moja odporność wzrasta. Głęboki odpoczynek medytacyjny uruchamia w mózgu neuroprzekaźniki, które poprawiają samopoczucie, koncentrację i dają wrażenie wewnętrznego spokoju. Uwolnione do krwiobiegu: dopamina, serotonina, endorfiny czy kwas gamma aminomasłowy, tworzą cudowną, uzdrawiającą falę.

Kiedy medytujemy regularnie, dostarczamy naszemu ciału wszystkich korzyści płynących z głębokiego odpoczynku. To pomaga nam uwolnić się od nagromadzonych skutków chronicznego stresu. Przestajemy gonić własny ogon i umożliwiamy organizmowi osiągnięcie naturalnego stanu równowagi i zdrowia. Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji.

Moja codzienna praktyka medytacyjna uczyła mnie nie tylko tego, jak dojść do stanu relaksu, lecz także cierpliwości. Nie było to łatwe. Zawsze gdzieś się śpieszyłam, zawsze było tyle rzeczy do zrobienia. I jeszcze ta moja maksyma: „Czas to jedyna rzecz, która na nas nie czeka”! A tu nagle siedzisz 10, 20 minut i nie robisz nic. Myśli kłębią się jak poplątane kable, zaczynają dochodzić do głosu różne emocje. Niekiedy bywało mało komfortowo.

Minęło sporo czasu, zanim poczułam choć kilka momentów całkowitej ciszy. Ale to właśnie ta technika najlepiej służyła mi w nauce zwalniania tempa życia, ogarniania stresu, przepracowywania go. Pozbywania się lęków. Uczyłam się i uczę cierpliwości, kiedy każdego poranka siadam na macie, aby zacząć kryję i medytację. Czy zawsze robię to z ochotą i euforią? Oczywiście, że nie. Ale już wiem, że organizm mi za to bardzo szybko podziękuje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Obserwacja własnych myśli i emocji

W trakcie medytacji staję się obserwatorem własnych myśli, emocji. Nie angażuję się w nie, po prostu przyjmuję, nazywam i odpuszczam. Czasami są jak chmury, które szybko rozwiewa wiatr, a czasami powracają usilnie, projektowane przez umysł, bym mogła dogłębnie i z pełną świadomością dostrzec, co się pod nimi kryje. Jaka emocja, jakie doświadczenie i jakie powtarzające się moje reakcje na nie. Wspaniale jest zauważyć, że jest się czymś więcej niż tylko swoimi myślami, emocjami, nastrojami. Wspaniale zobaczyć te wszystkie cudowne możliwości oczyszczania, przebaczania, bycia wdzięcznym. Medytacja uczy, jak być w teraźniejszości, co uwalnia nas od zamartwiania się przeszłością i lękania o przyszłość.

Kiedy w trakcie choroby doświadczałam tak zwanej mgły mózgowej, właśnie dzięki tej technice mogłam trenować mózg, tak by pozostawał skupiony na jednym zadaniu, na przykład na oddechu. To sprawiało, że byłam bardziej zrelaksowana, mogłam się skoncentrować, a przez to zoptymalizować efektywność działania.

Medytacja to również niesamowite narzędzie pomagające w zmianie nawyków. Ma je każdy z nas, zapisane głęboko w umyśle. Działają automatycznie, z każdą nawiedzającą nas myślą. To właśnie one generują nasze emocje, a następnie działanie, przez które nabieramy doświadczenia. Doświadczenie to zapisuje się w naszym umyśle, sercu, duszy jako pewien obraz, który doskonale znamy.

I właśnie dlatego w powtarzających się sytuacjach czujemy się komfortowo, bezpiecznie i reagujemy odruchowo. Kiedy jednak pragniemy zmienić schematy nawyków, musimy nad nimi świadomie pracować krok po kroku. Codziennie. Planowanie zmian i wdrażanie ich w życie są jak przemalowywanie istniejącego obrazu. Gdy chcemy go poprawić, musimy wiedzieć, jak powstał. Czy został namalowany farbami olejnymi, czy akwarelami? A może zwykłą kredką lub ołówkiem?

Ma to ogromne znaczenie, bo w pierwszej kolejności musimy nasz obraz oczyścić. W zależności od tego, czym został namalowany, ten proces będzie przebiegać inaczej. Na przykład kredkę czy ołówek można łatwo usunąć gumką, ale farby olejne wymagają znacznie poważniejszych zabiegów, nawet użycia papieru ściernego. I jeszcze oczyszczone miejsce trzeba przygotować na nowe, delikatne pociągnięcia pędzlem. Jak widać, zmiana nawyków to proces niełatwy, niewygodny i mało komfortowy. Nawet bolesny, o ile nasze przyzwyczajenia są zakorzenione głęboko. Ale gdy podarujmy sobie czas i miłość, przejdziemy przez oczyszczenie i opatrzymy rany, będziemy gotowi na piękniejszy obraz nas samych. I będziemy mogli zacząć malować go świadomie.

Na swojej ścieżce rozwoju ja także musiałam się zmierzyć z nawykami i wiele z nich zmienić. Wspomagały mnie i wspomagają do dziś joga, medytacje, mudry (energetyczne kombinacje, gesty dłoni, które oddziałują terapeutyczne na ciało i umysł).

Według jogi na wprowadzenie nowego nawyku potrzeba 40 dni, 90 dni na jego ustalenie i kolejnych 120 na potwierdzenie. Długo? Wcale nie. Bo w tym procesie nie chodzi o przymuszanie się do zmiany, a o pozytywną zmianę w pełni świadomą. Taką, która dostarczy nam radości również z pracy nad sobą.

Beata Abramczyk – dietetyczka, dietetoterapeutka, terapeutka Access Bars, refleksologii, certyfikowana terapeutka Jogi Nidry, nauczycielka jogi Kundalini, jogi Yin. Jest skarbnicą wiedzy o hashimoto – przez wiele lat walczyła z chorobą aż udało jej się wyzdrowieć. Zakochana w naturze, zdrowym jedzeniu, świadomym życiu tu i teraz. Jej najnowsza książka pokazuje holistyczną drogę do harmonii z uwzględnieniem dbałości o ciało, umysł, duszę. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zrób 8 kroków i przestań się martwić

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornej. Powodem brak psychiatrów dziecięcych / gettyimages

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornie. Powodem brak psychiatrów dziecięcych

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Kampania "Nie osądzaj" MZ / mat. prasowe

„Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym. Zobacz człowieka” – mówią Julia Wróblewska i Sebastian Karpiel-Bułecka. Nowe spoty MZ powinien zobaczyć każdy z nas

„Ludzie się boją, że inflacja za chwilę sprawi, że zniknie nasze życie. To, które dzisiaj znamy”. O jej wpływie na nasze zdrowie psychiczne mówi psychoterapeutka Renata Składanek

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

„Osoby, które są w stanie poświęcić wszystko, żeby osiągnąć cel, a przy tym są perfekcjonistyczne, mogą doświadczać depresji maskowanej”. O „korpoosobowości” mówi psycholożka Katarzyna Kawka

Kobieta

10 rzeczy, które mogą mieć wpływ na kłopoty z cyklem

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Efekt horoskopowy w psychologii / istock

„Co mówi o tobie wynik psychotestu?”. Psycholożka zdradza, jakie niebezpieczeństwa mogą się kryć za efektem horoskopowym

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności? / istock

„Niektórym wdzięczność przychodzi zdecydowanie trudniej”. Dlaczego warto nauczyć się wdzięczności, mówi psycholożka Milena Wojnarowska

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

„Słowami nazywamy to, co już wiemy, natomiast ciało ma dostęp do treści, które są w nas tajemnicą”. O mocy terapii tańcem mówi Katarzyna Dańska

Gdy ich bliscy chorują, oni sami są cichymi pacjentami. Tak w Polsce wygląda opieka nad osobami ze schizofrenią

„Zawsze noszę w torebce cukierki chili”. O życiu z chorobą schizoafektywną opowiada Dorota Solarska, autorka książki „Artystka przetrwania”

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×