Przejdź do treści

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash
Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Według jogi na wprowadzenie nowego nawyku potrzeba 40 dni, 90 dni na jego ustalenie i kolejnych 120 na potwierdzenie. Długo? Wcale nie. Bo w tym procesie nie chodzi o przymuszanie się do zmiany, a o pozytywną zmianę w pełni świadomą. Taką, która dostarczy nam radości również z pracy nad sobą. 

Przedstawiamy fragment książki „Harmonia życia. Jak uzdrowić ciało, umysł, duszę” Beaty Abramczyk (wydawnictwo Luna), którą Hello Zdrowie objęło swoim patronatem medialnym.

Stresowe sytuacje a medytacja

Stresowe sytuacje sprawiają, że w naszej krwi natychmiast wzrasta stężenie kortyzolu i adrenaliny. To z kolei powoduje wzrost zawartości cukru we krwi, szybsze bicie serca, przyśpieszenie oddechu. Maleje dopływ krwi do układu trawiennego, a nasz układ odpornościowy ulega nagłemu osłabieniu. Ciało przygotowuje się do walki bądź ucieczki. W niektórych sytuacjach to reakcja zbawienna, ale nie wtedy, gdy stres jest permanentny. Tymczasem codzienność współczesności generuje go na okrągło, a on nas osacza i żywi się nami. Jak się wydostać z tego zamkniętego kręgu?

Tego właśnie uczy nas technika medytacji. Uczy nas stanu głębokiego relaksu. Bo gdy medytujemy, oddech, tętno, ciśnienie krwi i metabolizm się uspokajają. Medytacja jest jak podróż z chaosu do ciszy. Ja zanurzam się w tym głębokim relaksie codziennie, zachowując świadomy umysł. To stan, w którym moje ciało doświadcza uzdrowienia. Tętno i ciśnienie krwi się normalizują, oddech staje się głęboki i spokojny, przez co komórki ciała efektywniej wykorzystują dostarczany tlen, hormony stresu są produkowane w mniejszej ilości.

Moja odporność wzrasta. Głęboki odpoczynek medytacyjny uruchamia w mózgu neuroprzekaźniki, które poprawiają samopoczucie, koncentrację i dają wrażenie wewnętrznego spokoju. Uwolnione do krwiobiegu: dopamina, serotonina, endorfiny czy kwas gamma aminomasłowy, tworzą cudowną, uzdrawiającą falę.

Kiedy medytujemy regularnie, dostarczamy naszemu ciału wszystkich korzyści płynących z głębokiego odpoczynku. To pomaga nam uwolnić się od nagromadzonych skutków chronicznego stresu. Przestajemy gonić własny ogon i umożliwiamy organizmowi osiągnięcie naturalnego stanu równowagi i zdrowia. Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji.

Moja codzienna praktyka medytacyjna uczyła mnie nie tylko tego, jak dojść do stanu relaksu, lecz także cierpliwości. Nie było to łatwe. Zawsze gdzieś się śpieszyłam, zawsze było tyle rzeczy do zrobienia. I jeszcze ta moja maksyma: „Czas to jedyna rzecz, która na nas nie czeka”! A tu nagle siedzisz 10, 20 minut i nie robisz nic. Myśli kłębią się jak poplątane kable, zaczynają dochodzić do głosu różne emocje. Niekiedy bywało mało komfortowo.

Minęło sporo czasu, zanim poczułam choć kilka momentów całkowitej ciszy. Ale to właśnie ta technika najlepiej służyła mi w nauce zwalniania tempa życia, ogarniania stresu, przepracowywania go. Pozbywania się lęków. Uczyłam się i uczę cierpliwości, kiedy każdego poranka siadam na macie, aby zacząć kryję i medytację. Czy zawsze robię to z ochotą i euforią? Oczywiście, że nie. Ale już wiem, że organizm mi za to bardzo szybko podziękuje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu
WIMIN Głębokie skupienie, 30 kaps.
79,00 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Good Sleep from Plants 60 kaps. wegański
45,00 zł 60,00 zł
Zdrowie umysłu
Miralo Sen, Suplement na dobry sen, 20 kapsułek
20,99 zł

Obserwacja własnych myśli i emocji

W trakcie medytacji staję się obserwatorem własnych myśli, emocji. Nie angażuję się w nie, po prostu przyjmuję, nazywam i odpuszczam. Czasami są jak chmury, które szybko rozwiewa wiatr, a czasami powracają usilnie, projektowane przez umysł, bym mogła dogłębnie i z pełną świadomością dostrzec, co się pod nimi kryje. Jaka emocja, jakie doświadczenie i jakie powtarzające się moje reakcje na nie. Wspaniale jest zauważyć, że jest się czymś więcej niż tylko swoimi myślami, emocjami, nastrojami. Wspaniale zobaczyć te wszystkie cudowne możliwości oczyszczania, przebaczania, bycia wdzięcznym. Medytacja uczy, jak być w teraźniejszości, co uwalnia nas od zamartwiania się przeszłością i lękania o przyszłość.

Kiedy w trakcie choroby doświadczałam tak zwanej mgły mózgowej, właśnie dzięki tej technice mogłam trenować mózg, tak by pozostawał skupiony na jednym zadaniu, na przykład na oddechu. To sprawiało, że byłam bardziej zrelaksowana, mogłam się skoncentrować, a przez to zoptymalizować efektywność działania.

Medytacja to również niesamowite narzędzie pomagające w zmianie nawyków. Ma je każdy z nas, zapisane głęboko w umyśle. Działają automatycznie, z każdą nawiedzającą nas myślą. To właśnie one generują nasze emocje, a następnie działanie, przez które nabieramy doświadczenia. Doświadczenie to zapisuje się w naszym umyśle, sercu, duszy jako pewien obraz, który doskonale znamy.

I właśnie dlatego w powtarzających się sytuacjach czujemy się komfortowo, bezpiecznie i reagujemy odruchowo. Kiedy jednak pragniemy zmienić schematy nawyków, musimy nad nimi świadomie pracować krok po kroku. Codziennie. Planowanie zmian i wdrażanie ich w życie są jak przemalowywanie istniejącego obrazu. Gdy chcemy go poprawić, musimy wiedzieć, jak powstał. Czy został namalowany farbami olejnymi, czy akwarelami? A może zwykłą kredką lub ołówkiem?

Ma to ogromne znaczenie, bo w pierwszej kolejności musimy nasz obraz oczyścić. W zależności od tego, czym został namalowany, ten proces będzie przebiegać inaczej. Na przykład kredkę czy ołówek można łatwo usunąć gumką, ale farby olejne wymagają znacznie poważniejszych zabiegów, nawet użycia papieru ściernego. I jeszcze oczyszczone miejsce trzeba przygotować na nowe, delikatne pociągnięcia pędzlem. Jak widać, zmiana nawyków to proces niełatwy, niewygodny i mało komfortowy. Nawet bolesny, o ile nasze przyzwyczajenia są zakorzenione głęboko. Ale gdy podarujmy sobie czas i miłość, przejdziemy przez oczyszczenie i opatrzymy rany, będziemy gotowi na piękniejszy obraz nas samych. I będziemy mogli zacząć malować go świadomie.

Na swojej ścieżce rozwoju ja także musiałam się zmierzyć z nawykami i wiele z nich zmienić. Wspomagały mnie i wspomagają do dziś joga, medytacje, mudry (energetyczne kombinacje, gesty dłoni, które oddziałują terapeutyczne na ciało i umysł).

Według jogi na wprowadzenie nowego nawyku potrzeba 40 dni, 90 dni na jego ustalenie i kolejnych 120 na potwierdzenie. Długo? Wcale nie. Bo w tym procesie nie chodzi o przymuszanie się do zmiany, a o pozytywną zmianę w pełni świadomą. Taką, która dostarczy nam radości również z pracy nad sobą.

Beata Abramczyk – dietetyczka, dietetoterapeutka, terapeutka Access Bars, refleksologii, certyfikowana terapeutka Jogi Nidry, nauczycielka jogi Kundalini, jogi Yin. Jest skarbnicą wiedzy o hashimoto – przez wiele lat walczyła z chorobą aż udało jej się wyzdrowieć. Zakochana w naturze, zdrowym jedzeniu, świadomym życiu tu i teraz. Jej najnowsza książka pokazuje holistyczną drogę do harmonii z uwzględnieniem dbałości o ciało, umysł, duszę. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Beata Pawlikowska „przeprasza urażonych”. Psychiatrka Maja Herman: „Tak się nie przeprasza. Będzie postępowanie”

Asertywność – co to znaczy? Definicja, ćwiczenia, korzyści, praktyczne wskazówki jak mówić „nie”

Edyta i Berenika Halickie / fot. Agata Dobrzańska

„Glimmery uczą układ nerwowy, że jest bezpiecznie i że można się rozluźnić”. Poznaj praktykę zauważania mikromomentów zachwytu w życiu

Kobieta

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

„To wrażenie, że ciało się zmniejsza, podłoga faluje, ściany się przemieszczają, przedmioty stają się ogromne”. O zespole Alicji w Krainie Czarów mówi prof. Sergiusz Jóźwiak

„Jeżeli kryzys pojawia się niespodziewanie, to ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego jest duże” – mówi psycholog Monika Wróbel-Harmas

„Całe życie towarzyszył mi natłok myśli. Jakby w mojej głowie grało radio” – mówi Paulina Pietrzak, psycholożka z diagnozą ADHD

Coraz więcej z nas potrzebuje pomocy psychoterapeuty, ale obecnie dla wielu to luksus. Dr Agnieszka Mościcka-Teske mówi, jak skorzystać z psychoterapii, kiedy nas na nią nie stać

Emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu. Poznaj najważniejsze mity na ich temat

Kiedyś Zaborem straszono, dziś już nikt tego nie zrobi. O największym szpitalu psychiatrycznym dla dzieci i młodzieży w Polsce

Kobieta rozmawia z psychoterapeutką w trakcie sesji

Powstanie nowa dziedzina specjalizacji m.in. dla lekarzy i pielęgniarek. „System opieki zdrowotnej zyska wysoko wyspecjalizowaną kadrę medyczną”

„Zaburzenia odżywiania u dorosłych pociągają za sobą bardzo wysokie koszty w relacji” – mówi psycholożka Marta Cieśla

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Latałam z wywieszonym jęzorem, nie lubiłam siebie i jeszcze sobie dowalałam, że jestem beznadziejna”. O wychodzeniu z depresji i pracoholizmu opowiada Dagny Kurdwanowska

„Będziemy odchodzić od technologii, a skupiać się na powrocie do naturalnego kontaktu człowieka z człowiekiem. Takie skin to skin w psychologii” – mówi psycholożka Monika Winek

Iga Świątek: „Zdrowie psychiczne jest ważne”. Tenisistka przekazała wygraną na rzecz organizacji non profit

Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Zrób 8 kroków i przestań się martwić

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornej. Powodem brak psychiatrów dziecięcych / gettyimages

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornie. Powodem brak psychiatrów dziecięcych

Najpopularniejsze

Grypa typu A/iStock

Grypa typu A – leczenie, objawy i charakterystyka wirusa

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Jak odetkać ucho zatkane woskowiną, katarem i wodą? Domowe sposoby

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Grypa typu B - objawy, charakterystyka

Grypa typu B – przyczyny, objawy i leczenie

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Dobry seks to taki w kontakcie z własnym ciałem, emocjami i drugim człowiekiem. Nawet jeżeli miedzy kochankami nie ma miłości” – mówi Marta Niedźwiecka, psycholożka i sex coach

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

×