Przejdź do treści

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash
Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska
Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają
Przebarwienia na skórze, inny niż zwykle kolor moczu, uczucie zmęczenia? To może być chora wątroba
Afrodyzjaki w kuchni – produkty, które rozbudzą pożądanie!

Według jogi na wprowadzenie nowego nawyku potrzeba 40 dni, 90 dni na jego ustalenie i kolejnych 120 na potwierdzenie. Długo? Wcale nie. Bo w tym procesie nie chodzi o przymuszanie się do zmiany, a o pozytywną zmianę w pełni świadomą. Taką, która dostarczy nam radości również z pracy nad sobą. 

Przedstawiamy fragment książki „Harmonia życia. Jak uzdrowić ciało, umysł, duszę” Beaty Abramczyk (wydawnictwo Luna), którą Hello Zdrowie objęło swoim patronatem medialnym.

Stresowe sytuacje a medytacja

Stresowe sytuacje sprawiają, że w naszej krwi natychmiast wzrasta stężenie kortyzolu i adrenaliny. To z kolei powoduje wzrost zawartości cukru we krwi, szybsze bicie serca, przyśpieszenie oddechu. Maleje dopływ krwi do układu trawiennego, a nasz układ odpornościowy ulega nagłemu osłabieniu. Ciało przygotowuje się do walki bądź ucieczki. W niektórych sytuacjach to reakcja zbawienna, ale nie wtedy, gdy stres jest permanentny. Tymczasem codzienność współczesności generuje go na okrągło, a on nas osacza i żywi się nami. Jak się wydostać z tego zamkniętego kręgu?

Tego właśnie uczy nas technika medytacji. Uczy nas stanu głębokiego relaksu. Bo gdy medytujemy, oddech, tętno, ciśnienie krwi i metabolizm się uspokajają. Medytacja jest jak podróż z chaosu do ciszy. Ja zanurzam się w tym głębokim relaksie codziennie, zachowując świadomy umysł. To stan, w którym moje ciało doświadcza uzdrowienia. Tętno i ciśnienie krwi się normalizują, oddech staje się głęboki i spokojny, przez co komórki ciała efektywniej wykorzystują dostarczany tlen, hormony stresu są produkowane w mniejszej ilości.

Moja odporność wzrasta. Głęboki odpoczynek medytacyjny uruchamia w mózgu neuroprzekaźniki, które poprawiają samopoczucie, koncentrację i dają wrażenie wewnętrznego spokoju. Uwolnione do krwiobiegu: dopamina, serotonina, endorfiny czy kwas gamma aminomasłowy, tworzą cudowną, uzdrawiającą falę.

Kiedy medytujemy regularnie, dostarczamy naszemu ciału wszystkich korzyści płynących z głębokiego odpoczynku. To pomaga nam uwolnić się od nagromadzonych skutków chronicznego stresu. Przestajemy gonić własny ogon i umożliwiamy organizmowi osiągnięcie naturalnego stanu równowagi i zdrowia. Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji.

Moja codzienna praktyka medytacyjna uczyła mnie nie tylko tego, jak dojść do stanu relaksu, lecz także cierpliwości. Nie było to łatwe. Zawsze gdzieś się śpieszyłam, zawsze było tyle rzeczy do zrobienia. I jeszcze ta moja maksyma: „Czas to jedyna rzecz, która na nas nie czeka”! A tu nagle siedzisz 10, 20 minut i nie robisz nic. Myśli kłębią się jak poplątane kable, zaczynają dochodzić do głosu różne emocje. Niekiedy bywało mało komfortowo.

Minęło sporo czasu, zanim poczułam choć kilka momentów całkowitej ciszy. Ale to właśnie ta technika najlepiej służyła mi w nauce zwalniania tempa życia, ogarniania stresu, przepracowywania go. Pozbywania się lęków. Uczyłam się i uczę cierpliwości, kiedy każdego poranka siadam na macie, aby zacząć kryję i medytację. Czy zawsze robię to z ochotą i euforią? Oczywiście, że nie. Ale już wiem, że organizm mi za to bardzo szybko podziękuje.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Obserwacja własnych myśli i emocji

W trakcie medytacji staję się obserwatorem własnych myśli, emocji. Nie angażuję się w nie, po prostu przyjmuję, nazywam i odpuszczam. Czasami są jak chmury, które szybko rozwiewa wiatr, a czasami powracają usilnie, projektowane przez umysł, bym mogła dogłębnie i z pełną świadomością dostrzec, co się pod nimi kryje. Jaka emocja, jakie doświadczenie i jakie powtarzające się moje reakcje na nie. Wspaniale jest zauważyć, że jest się czymś więcej niż tylko swoimi myślami, emocjami, nastrojami. Wspaniale zobaczyć te wszystkie cudowne możliwości oczyszczania, przebaczania, bycia wdzięcznym. Medytacja uczy, jak być w teraźniejszości, co uwalnia nas od zamartwiania się przeszłością i lękania o przyszłość.

Kiedy w trakcie choroby doświadczałam tak zwanej mgły mózgowej, właśnie dzięki tej technice mogłam trenować mózg, tak by pozostawał skupiony na jednym zadaniu, na przykład na oddechu. To sprawiało, że byłam bardziej zrelaksowana, mogłam się skoncentrować, a przez to zoptymalizować efektywność działania.

Medytacja to również niesamowite narzędzie pomagające w zmianie nawyków. Ma je każdy z nas, zapisane głęboko w umyśle. Działają automatycznie, z każdą nawiedzającą nas myślą. To właśnie one generują nasze emocje, a następnie działanie, przez które nabieramy doświadczenia. Doświadczenie to zapisuje się w naszym umyśle, sercu, duszy jako pewien obraz, który doskonale znamy.

I właśnie dlatego w powtarzających się sytuacjach czujemy się komfortowo, bezpiecznie i reagujemy odruchowo. Kiedy jednak pragniemy zmienić schematy nawyków, musimy nad nimi świadomie pracować krok po kroku. Codziennie. Planowanie zmian i wdrażanie ich w życie są jak przemalowywanie istniejącego obrazu. Gdy chcemy go poprawić, musimy wiedzieć, jak powstał. Czy został namalowany farbami olejnymi, czy akwarelami? A może zwykłą kredką lub ołówkiem?

Ma to ogromne znaczenie, bo w pierwszej kolejności musimy nasz obraz oczyścić. W zależności od tego, czym został namalowany, ten proces będzie przebiegać inaczej. Na przykład kredkę czy ołówek można łatwo usunąć gumką, ale farby olejne wymagają znacznie poważniejszych zabiegów, nawet użycia papieru ściernego. I jeszcze oczyszczone miejsce trzeba przygotować na nowe, delikatne pociągnięcia pędzlem. Jak widać, zmiana nawyków to proces niełatwy, niewygodny i mało komfortowy. Nawet bolesny, o ile nasze przyzwyczajenia są zakorzenione głęboko. Ale gdy podarujmy sobie czas i miłość, przejdziemy przez oczyszczenie i opatrzymy rany, będziemy gotowi na piękniejszy obraz nas samych. I będziemy mogli zacząć malować go świadomie.

Na swojej ścieżce rozwoju ja także musiałam się zmierzyć z nawykami i wiele z nich zmienić. Wspomagały mnie i wspomagają do dziś joga, medytacje, mudry (energetyczne kombinacje, gesty dłoni, które oddziałują terapeutyczne na ciało i umysł).

Według jogi na wprowadzenie nowego nawyku potrzeba 40 dni, 90 dni na jego ustalenie i kolejnych 120 na potwierdzenie. Długo? Wcale nie. Bo w tym procesie nie chodzi o przymuszanie się do zmiany, a o pozytywną zmianę w pełni świadomą. Taką, która dostarczy nam radości również z pracy nad sobą.

Beata Abramczyk – dietetyczka, dietetoterapeutka, terapeutka Access Bars, refleksologii, certyfikowana terapeutka Jogi Nidry, nauczycielka jogi Kundalini, jogi Yin. Jest skarbnicą wiedzy o hashimoto – przez wiele lat walczyła z chorobą aż udało jej się wyzdrowieć. Zakochana w naturze, zdrowym jedzeniu, świadomym życiu tu i teraz. Jej najnowsza książka pokazuje holistyczną drogę do harmonii z uwzględnieniem dbałości o ciało, umysł, duszę. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Jeśli twój bliski choruje, wydrukuj i zapamiętaj! Rady Moniki Kotlarek dla rodzin i przyjaciół osób z zaburzeniami psychicznymi

Dziecko siedzi na podłodze

Wojewódzki Szpital Psychiatryczny o wstrzymaniu przyjęć na oddział dziecięcy: „To nasz niemy krzyk”

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

Kobieta

Prawie połowa młodych dorosłych zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym. Badacze: „Liczby były dla nas zaskoczeniem”

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

„Depresja to gniew skierowany do środka. Agresja wobec innych może być jednym z jej objawów” – mówi psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz

Somatyzacja – zaburzenia somatyzacyjne, objawy, gdzie otrzymać skuteczną pomoc

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

„Moje wspomnienia są dlatego tak pozytywnie ukrwione, bo tam była miłość”. Bogdan Frymorgen o życiu z ojcem i jego chorobą afektywną dwubiegunową

Budzisz się codziennie w nocy o tej samej porze? Sprawdź, jaki narząd dopomina się o twoją uwagę /fot. Pexels

Budzisz się codziennie w nocy o tej samej porze? Sprawdź, jaki narząd dopomina się o twoją uwagę

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×