Przejdź do treści

Czy masz obowiązek odwołać wizytę lekarską i co może ci grozić, jeśli tego nie zrobisz? Wyjaśnia prawniczka

Czy masz obowiązek odwołać wizytę lekarską i co może ci grozić, jeśli tego nie zrobisz? Wyjaśnia prawniczka
Czy masz obowiązek odwołać wizytę lekarską i co może ci grozić, jeśli tego nie zrobisz? Wyjaśnia prawniczka/ Adobe Stock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Masz umówioną wizytę w ramach NFZ, ale nagle ci coś wypadło i nie możesz na nią przyjść? Patrycja Pieszczek-Bober, prawniczka w ochronie zdrowia, wyjaśnia, czy w takim wypadku musisz ją odwołać i czy niezrobienie tego wiąże się z konsekwencjami.

Odwołanie wizyty to czasem wyzwanie

„Wczoraj w TVN24 widziałam materiał dotyczący tego, że za długie kolejki do lekarzy, głównie specjalistów, odpowiadają sami pacjenci, którzy nie odwołują wizyt i potem na nie nie przychodzą. Generalnie się z tym zgadzam, ale…” – zaczyna swój post na Instagramie Patrycja Pieszczek-Bober, prawniczka w ochronie zdrowia.

Jak podkreśla prawniczka, trudno wymagać od pacjentów, aby zawsze odwoływali wizyty, jeśli nie zapewnia im się ku temu realnych możliwości. Ekspertka ma tu na myśli chociażby odbieranie telefonów w placówkach.

„(…) Zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika Praw Pacjenta pracownicy rejestracji w przychodni muszą odbierać telefony. Spójrzcie, taka prosta, naturalna sprawa, a trzeba było wydania stanowiska przez Rzecznika! To pokazuje, że w praktyce te telefony w wielu miejscach odbierane nie są…” – pisze Pieszczek-Bober.

Według niej to nie wina pracowników rejestracji (oczywiście zakładając, że sumiennie wykonują swoje obowiązki), ale tego, że często jest za mało personelu w stosunku do ilości obowiązków.

„To problem na szczeblu organizacji pracy przychodni” – zaznacza prawniczka.

Kobieta siedzi na kanapie. Na nogach ma laptopa i zeszyt, w którym coś zapisuje.

Co może pomóc?

Dużym ułatwieniem byłoby wprowadzenie możliwości odwołania wizyty np. poprzez system internetowy, połączony z grafikiem przychodni. Klikasz i termin automatyczne się zwalnia. Proste i nie wymaga wiszenia na telefonie, w nadziei, że ktoś go w końcu odbierze” – podkreśla specjalistka.

Dodaje, że oprócz słabego kontaktu telefonicznego pojawia się jeszcze jeden problem. Pomimo że pacjenci i pacjentki mają obowiązek odwołania wizyty, na której nie mogą się pojawić, to jeśli tego nie zrobią – nie spotkają ich żadne negatywne konsekwencje.

„A umówmy się, w praktyce mało kto myśli o innych i nawet jeśli dodzwoniłby się bez problemu, to nie pomyśli, że jeden szybki telefon może pomóc komuś, kto bardzo długo czeka na wizytę, a realnie jej potrzebuje” – zauważa Pieszczek-Bober.

Prawo do zdrowia

Za profilem @prawodozdrowia stoi Patrycja Pieszczek-Bober – prawniczka w ochronie zdrowia. Na swoim profilu na Instagramie w przystępny sposób wyjaśnia prawnicze zawiłości związane z medycyną. Pisze m.in o antykoncepcji, szczepieniach czy edukacji seksualnej. Profil @prawodozdrowia obserwuje ponad 33 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Prawo do zdrowia (@prawodozdrowia)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.