Przejdź do treści

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

Danie z łososiem
Jakie produkty poprawiają nastrój? / Fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nagietek lekarski - właściwości i zastosowanie w medycynie
Nagietek lekarski – właściwości i zastosowanie w medycynie
Ból sutków - kiedy występuje i jakie są jego przyczyny?
Ból sutków – kiedy występuje i jakie są jego przyczyny?
Maseczka - kobieta szyje na maszynie
„Maseczki. Proszę się częstować”. Akcja mieszkanki Otwocka podbiła internet
Kobiety w maseczkach - kronawirus
Powstanie aplikacja, która pomoże kontrolować rozprzestrzenianie się koronawirusa. Pracuje nad nią Ministerstwo Cyfryzacji
młoda kobieta
„Seks nie powinien boleć! Chyba, że tego chcesz” – mówi Katarzyna Koczułap

Zalecenia żywieniowe – zapewniające dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin – stosuje niewielki procent społeczeństwa. Tymczasem zła dieta również może być czynnikiem ryzyka depresji – wyjaśnia Anna Reguła, dyplomowana dietetyczka, prowadząca na Instagramie popularny profil Niekoniecznie Dietetycznie. Swój najnowszy post ekspertka poświęciła składnikom pokarmowym, które mogą wpływać na nasz nastrój. Co warto włączyć do diety, by zapobiec jego wahaniom?

Anna Reguła na swoim instagramowym profilu Niekoniecznie Dietetycznie, który obserwuje 107 tys. osób, podpowiada, jak jeść zdrowo i rozsądnie. Szczególnym uznaniem cieszą się jej posty traktujące do dietach zalecanych w różnych schorzeniach. Ostatnio dietetyczka zajęła się tematem żywienia w depresji, wskazując, jakie składniki pokarmowe są pożądane przez nasz mózg.

Depresja – ważna również dieta

Ponad 300 milionów ludzi na świecie cierpi na depresję. Chorobę, która rozwija się długo i podstępnie. Czasem wystarczy zbyt duża presja, niezrozumienie przez najbliższych, czy bagatelizowanie potrzeb i objawów. Czasem depresja jest następstwem bolesnych doświadczeń, z którymi nie do końca jesteśmy sobie w stanie poradzić. Powodów jednak tak naprawdę wiele i są one mocno zróżnicowane. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przewiduje, że do 2020 roku depresja będzie drugim najczęstszym zagrożeniem zdrowotnym.

To choroba, która wymaga podjęcia odpowiedniego leczenia. Bardzo często poza psychoterapią konieczne jest przyjmowanie leków antydepresyjnych pod okiem lekarza psychiatry. Jednak nie bez znaczenia jest również dieta. Okazuje się, że niektóre produkty poprawiają nastrój i wpływają na lepsze funkcjonowanie mózgu.

Depresja u dzieci

Selen poprawia nastrój

Anna Reguła w swoim wpisie informuje, że jednym z takich składników pokarmowych jest selen. „Udowodniono, że niedobór selenu w organizmie może być przyczyną rozwoju nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych i zaburzeń nastroju, w tym depresji. Jest on modulatorem nastroju i ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu jednak jego mechanizm działania przeciwdepresyjnego nie jest jasny” – wyjaśnia dietetyczka i dodaje, że selen jest niezbędny do syntezy i metabolizmu hormonów tarczycy oraz chroni ją przed stresem oksydacyjnym.

„Osoby, które stosowały dietę ubogą w selen wykazywały objawy depresji i wrogość. Poprzez suplementację selenu wykazano również korzyści w zapobieganiu depresji poporodowej, u młodych osób nadużywających alkoholu czy młodych pacjentów zakażonych wirusem HIV (poprawa nastroju wpływ na poprawę jakości życia)” – dodaje ekspertka.

Dietetyczka apeluje, by pod żadnym pozorem nie rozpoczynać suplementacji selenu na własną rękę. Przed włączeniem go do diety, powinniśmy zbadać sobie jego poziom w organizmie, ponieważ – jak się okazuje – jego nadmiar jest również toksyczny.

View this post on Instagram

Depresja znacząco obniża jakość życia pacjentów i ich zdolność funkcjonowania w każdym obszarze życia. Przewidywania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią, że do roku 2020 depresja będzie drugim najczęstszym zagrożeniem zdrowotnym. Według WHO ponad 300 milionów ludzi na świecie cierpi na depresję. Leczy się ją stosując psychoterapię i/lub leki przeciwdepresyjne. ▫️ ▫️ Zdrowe odżywianie to podstawa prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, w tym również mózgu. Zalecenia żywieniowe zapewniające dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin stosuje niewielki procent społeczeństwa, tymczasem zła dieta również może być czynnikiem ryzyka depresji. ▫️ ▫️ Udowodniono, że niedobór selenu w organizmie może być przyczyną rozwoju nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych i zaburzeń nastroju, w tym depresji. Jest on modulatorem nastroju i ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu jednak jego mechanizm działania przeciwdepresyjnego nie jest jasny. Niewielkie zmiany funkcji tarczycy wiązały się z objawami depresji, a selen jest przecież niezbędny do syntezy i metabolizmu hormonów tarczycy i chroni ją przed stresem oksydacyjnym. Osoby, które stosowały dietę ubogą w selen wykazywały objawy depresji i wrogość. Poprzez suplementację selenu wykazano również korzyści w zapobieganiu depresji poporodowej, u młodych osób nadużywających alkoholu czy młodych pacjentów zakażonych wirusem HIV (poprawa nastroju wpływ na poprawę jakości życia). WAŻNE: nie rozpoczynaj suplementacji selenu na własną rękę przed zbadaniem jego poziomu w organizmie, gdyż jego nadmiar również jest toksyczny!!! ▫️ ▫️ Oprócz tego składnika trzeba zwrócić uwagę na: ➡️Odpowiednią podaż kwasów tłuszczowych omega-3 (przede wszystkim ryby – olej z ryb jest polecany w żywieniowym wspomaganiu leczenia depresji), ➡️Kwas foliowy – jego niedobór wpływa negatywnie na odpowiedź na leki przeciwdepresyjne, ➡️Witaminę B12, żelazo i cynk – niedobory tych składników stwierdzono częściej właśnie u osób z depresją ➡️Suplementację witaminy D ➡️Składniki korzystnie wpływające na florę bakteryjną (oś mózg-jelita) CD w komentarzu⬇️

A post shared by Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie) on

Nie tylko selen wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Anna Reguła podkreśla, że oprócz tego składnika warto zwrócić również uwagę na:

➡️Odpowiednią podaż kwasów tłuszczowych omega-3 (przede wszystkim ryby – olej z ryb jest polecany w żywieniowym wspomaganiu leczenia depresji),
➡️Kwas foliowy – jego niedobór wpływa negatywnie na odpowiedź na leki przeciwdepresyjne,
➡️Witaminę B12, żelazo i cynk – niedobory tych składników stwierdzono częściej właśnie u osób z depresją
➡️Suplementację witaminy D
➡️Składniki korzystnie wpływające na florę bakteryjną (oś mózg-jelita)” – czytamy w poście dietetyczki.

Zdaniem dietetyczki nie bez znaczenia jest również higiena snu, stres czy stosowanie antybiotykoterapii.

Szukasz pomocy? Tu ją znajdziesz: Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji – 22 594 91 00 (działa w środy i w czwartki  od 17.00 do 19.00)

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Antydepresanty a ciąża i karmienie piersią. Czy można je wtedy stosować?

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

Nastolatka

Anna Dereszowska i Roxie Węgiel wystąpiły w ważnym spocie! Film „Znikające dzieci” porusza temat depresji nastolatków

Depresja dotyka 350 mln osób. O swoich doświadczeniach z tą chorobą opowiada Justyna Nagłowska

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

zima

Depresja sezonowa, choroba afektywna sezonowa – jak przeżyć zimę i nie zwariować

Smutna nastolatka / istock

97 chłopców i dziewcząt poniżej 18. roku życia popełniło samobójstwo w 2018 roku. To tak jakby w ciągu roku zniknęły cztery 25-osobowe klasy w szkole

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Kassi Mansfield

Depresja ciążowa – znana blogerka Kassi Mansfield wyznała, że się z nią zmaga

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości