Przejdź do treści

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

Danie z łososiem
Jakie produkty poprawiają nastrój? / Fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczepionki AstraZeneca/ Getty
AstraZeneca odwołała dostawę szczepionek do Polski. „To sytuacja absolutnie skandaliczna”
Kubek termiczny
Zwróć uwagę na oznaczenia plastikowych opakowań. Niektóre mogą wydzielać toksyny!
Covaxin
Pierwsza indyjska szczepionka przeciw COVID-19 skuteczna w 81 proc.
Dolly Parton
Dolly Parton śpiewająco szczepi się na COVID-19. „Błagam cię, nie wahaj się”
O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Zalecenia żywieniowe – zapewniające dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin – stosuje niewielki procent społeczeństwa. Tymczasem zła dieta również może być czynnikiem ryzyka depresji – wyjaśnia Anna Reguła, dyplomowana dietetyczka, prowadząca na Instagramie popularny profil Niekoniecznie Dietetycznie. Swój najnowszy post ekspertka poświęciła składnikom pokarmowym, które mogą wpływać na nasz nastrój. Co warto włączyć do diety, by zapobiec jego wahaniom?

Anna Reguła na swoim instagramowym profilu Niekoniecznie Dietetycznie, który obserwuje 107 tys. osób, podpowiada, jak jeść zdrowo i rozsądnie. Szczególnym uznaniem cieszą się jej posty traktujące do dietach zalecanych w różnych schorzeniach. Ostatnio dietetyczka zajęła się tematem żywienia w depresji, wskazując, jakie składniki pokarmowe są pożądane przez nasz mózg.

Depresja – ważna również dieta

Ponad 300 milionów ludzi na świecie cierpi na depresję. Chorobę, która rozwija się długo i podstępnie. Czasem wystarczy zbyt duża presja, niezrozumienie przez najbliższych, czy bagatelizowanie potrzeb i objawów. Czasem depresja jest następstwem bolesnych doświadczeń, z którymi nie do końca jesteśmy sobie w stanie poradzić. Powodów jednak tak naprawdę wiele i są one mocno zróżnicowane. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przewiduje, że do 2020 roku depresja będzie drugim najczęstszym zagrożeniem zdrowotnym.

To choroba, która wymaga podjęcia odpowiedniego leczenia. Bardzo często poza psychoterapią konieczne jest przyjmowanie leków antydepresyjnych pod okiem lekarza psychiatry. Jednak nie bez znaczenia jest również dieta. Okazuje się, że niektóre produkty poprawiają nastrój i wpływają na lepsze funkcjonowanie mózgu.

Depresja u dzieci

Selen poprawia nastrój

Anna Reguła w swoim wpisie informuje, że jednym z takich składników pokarmowych jest selen. „Udowodniono, że niedobór selenu w organizmie może być przyczyną rozwoju nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych i zaburzeń nastroju, w tym depresji. Jest on modulatorem nastroju i ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu jednak jego mechanizm działania przeciwdepresyjnego nie jest jasny” – wyjaśnia dietetyczka i dodaje, że selen jest niezbędny do syntezy i metabolizmu hormonów tarczycy oraz chroni ją przed stresem oksydacyjnym.

„Osoby, które stosowały dietę ubogą w selen wykazywały objawy depresji i wrogość. Poprzez suplementację selenu wykazano również korzyści w zapobieganiu depresji poporodowej, u młodych osób nadużywających alkoholu czy młodych pacjentów zakażonych wirusem HIV (poprawa nastroju wpływ na poprawę jakości życia)” – dodaje ekspertka.

Dietetyczka apeluje, by pod żadnym pozorem nie rozpoczynać suplementacji selenu na własną rękę. Przed włączeniem go do diety, powinniśmy zbadać sobie jego poziom w organizmie, ponieważ – jak się okazuje – jego nadmiar jest również toksyczny.

View this post on Instagram

Depresja znacząco obniża jakość życia pacjentów i ich zdolność funkcjonowania w każdym obszarze życia. Przewidywania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią, że do roku 2020 depresja będzie drugim najczęstszym zagrożeniem zdrowotnym. Według WHO ponad 300 milionów ludzi na świecie cierpi na depresję. Leczy się ją stosując psychoterapię i/lub leki przeciwdepresyjne. ▫️ ▫️ Zdrowe odżywianie to podstawa prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, w tym również mózgu. Zalecenia żywieniowe zapewniające dostarczenie wszystkich niezbędnych składników mineralnych i witamin stosuje niewielki procent społeczeństwa, tymczasem zła dieta również może być czynnikiem ryzyka depresji. ▫️ ▫️ Udowodniono, że niedobór selenu w organizmie może być przyczyną rozwoju nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych i zaburzeń nastroju, w tym depresji. Jest on modulatorem nastroju i ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu jednak jego mechanizm działania przeciwdepresyjnego nie jest jasny. Niewielkie zmiany funkcji tarczycy wiązały się z objawami depresji, a selen jest przecież niezbędny do syntezy i metabolizmu hormonów tarczycy i chroni ją przed stresem oksydacyjnym. Osoby, które stosowały dietę ubogą w selen wykazywały objawy depresji i wrogość. Poprzez suplementację selenu wykazano również korzyści w zapobieganiu depresji poporodowej, u młodych osób nadużywających alkoholu czy młodych pacjentów zakażonych wirusem HIV (poprawa nastroju wpływ na poprawę jakości życia). WAŻNE: nie rozpoczynaj suplementacji selenu na własną rękę przed zbadaniem jego poziomu w organizmie, gdyż jego nadmiar również jest toksyczny!!! ▫️ ▫️ Oprócz tego składnika trzeba zwrócić uwagę na: ➡️Odpowiednią podaż kwasów tłuszczowych omega-3 (przede wszystkim ryby – olej z ryb jest polecany w żywieniowym wspomaganiu leczenia depresji), ➡️Kwas foliowy – jego niedobór wpływa negatywnie na odpowiedź na leki przeciwdepresyjne, ➡️Witaminę B12, żelazo i cynk – niedobory tych składników stwierdzono częściej właśnie u osób z depresją ➡️Suplementację witaminy D ➡️Składniki korzystnie wpływające na florę bakteryjną (oś mózg-jelita) CD w komentarzu⬇️

A post shared by Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie) on

Nie tylko selen wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Anna Reguła podkreśla, że oprócz tego składnika warto zwrócić również uwagę na:

➡️Odpowiednią podaż kwasów tłuszczowych omega-3 (przede wszystkim ryby – olej z ryb jest polecany w żywieniowym wspomaganiu leczenia depresji),
➡️Kwas foliowy – jego niedobór wpływa negatywnie na odpowiedź na leki przeciwdepresyjne,
➡️Witaminę B12, żelazo i cynk – niedobory tych składników stwierdzono częściej właśnie u osób z depresją
➡️Suplementację witaminy D
➡️Składniki korzystnie wpływające na florę bakteryjną (oś mózg-jelita)” – czytamy w poście dietetyczki.

Zdaniem dietetyczki nie bez znaczenia jest również higiena snu, stres czy stosowanie antybiotykoterapii.

Szukasz pomocy? Tu ją znajdziesz: Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji – 22 594 91 00 (działa w środy i w czwartki  od 17.00 do 19.00)

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczyna, depresja

Magdalena Kowalska-Herdzik o „uśmiechniętej” depresji: Stłumione emocje muszą znaleźć ujście. Zazwyczaj szukają najsłabszego punktu w ciele człowieka

Depresja poporodowa

„Uważałam, że z każdą matką miałby lepiej – szkoda, że trafił na mnie, bo jestem taka nieudana”. Depresja poporodowa oczami mam, które ją przeszły

Joanna Poremba / Archiwum prywatne

Joanna Poremba: Od 20 lat żyję z depresją, która długo pozostawała niezdiagnozowana. Dobrze znam to poczucie winy, beznadziei

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Joanna Okuniewska

„Depresja jest za potężnym wrogiem, by pokonać ją ziółkami i jogą” – mówi Asia Okuniewska

depresja, leczenie, diagnoza

„Nowa nadzieja dla osób z depresją”. Zidentyfikowano białka, które mogą odpowiadać za zaburzenia nastroju

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Kardiolog dr Michał Chudzik

Zawał szkodzi sercu i… psychice. „To potężna bomba, która spada na człowieka i nie kończy się na szpitalu” – mówi dr n. med. Michał Chudzik

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Emma Thompson: Czasem depresja jest demoniczna. Moja była ironicznie niemelodramatyczna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Wystawa "Tacy jak my" / Karolina Jonderko

„Jedna z bohaterek mojej wystawy napisała, że depresja dotyka osoby, które były silne zbyt długo” – mówi Karolina Jonderko

Depresja sezonowa

Depresja sezonowa, choroba afektywna sezonowa – jak przeżyć jesień i zimę, by nie zwariować

Osobowość dyssocjalna – co to, objawy, przyczyny, leczenie

zespół aspergera

„Jestem łącznikiem ze światem autyzmu” – mówi Karol, 19-latek z zespołem Aspergera

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

Kobieta z parasolką

Kiedy jesienny smutek zmienia się w depresję sezonową? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?