Przejdź do treści

Jak poprawić pamięć i koncentrację u dzieci? Trening pamięci dla najmłodszych

dziewczyna trzymająca się za głowę
Fot. olly / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Problemy z koncentracją są typowe dla większości dzieci w wieku przedszkolnym. Nie powinny budzić obaw. Warto jednak wykonywać z dzieckiem ćwiczenia na koncentrację i pamięć, które ułatwią mu naukę i zwiększą zdolność zapamiętywania.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Agnieszka Widera
lekarz

Zarówno koncentrację, czyli umiejętność skupienia uwagi na zadaniu, jak i pamięć da się wyćwiczyć i udoskonalić za pomocą regularnych ćwiczeń. Trening pamięci i poszczególne ćwiczenia na pamięć dla dzieci powinny być jednak rozsądnie wplecione w ich codzienny tryb zajęć i nie stanowić dla nich dodatkowego obciążenia. Jakie ćwiczenia warto stosować?

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Dlaczego dzieci mają problemy z koncentracją?

Koncentracja polega na świadomym kierowaniu i dłuższym utrzymywaniu uwagi na określonym zadaniu lub zagadnieniu. Umiejętność skupienia uwagi nie tylko pomaga dziecku w efektywnej nauce, lecz także w rozwiązywaniu codziennych problemów i lepszym rozumieniu komunikatów. Dlaczego dzieci mają problemy z koncentracją? Umiejętność skupienia uwagi rozwija się u dzieci stopniowo – w wieku 2–4 lat potrafią skoncentrować się jedynie na 5–15 minut, w wieku 5–6 lat na 20–30 minut, wraz z rozpoczęciem nauki szkolnej okres ten stopniowo wydłuża się. Do 3 roku życia dzieci kierują swoją uwagę mimowolnie na przedmioty, które ją przyciągają – takie jak szczekanie psa lub ruchomy obraz telewizora. Na każdym etapie rozwoju warto wykonywać ćwiczenia usprawniające pamięć i inne funkcje poznawcze dziecka, pamiętając jednak, aby dobrać je odpowiednio do wieku i możliwości malucha.

Sposób koncentracji zależy też od temperamentu dziecka. Jeśli to typ kinestetyczny i wciąż jest w ruchu, może być mu ciężko utrzymać uwagę, siedząc. Takiemu dziecku zdecydowanie łatwiej będzie wykonywać ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentrację przez ruch lub zabawę. Poznanie własnego dziecka i zrozumienie jego potrzeb jest więc kluczowe przy wyborze odpowiednich ćwiczeń na pamięć i koncentrację, które najlepiej pomogą mu w rozwoju.

Ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację dla najmłodszych dzieci

Problemy z koncentracją uwagi u dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym są zupełnie normalne i nie powinny budzić obaw rodziców. Dziecko poniżej 4 roku życia potrafi skoncentrować się maksymalnie na 15 minut. Już we wczesnym etapie rozwoju warto jednak wykonywać z dzieckiem proste ćwiczenia usprawniające pamięć i inne procesy myślowe. Ułatwi mu to w przyszłości naukę i świadome skupienie uwagi na zadaniu. Najlepszym treningiem pamięci i koncentracji dla dzieci w wieku wczesnoprzedszkolnym jest zabawa. Oto kilka pomysłów:

  • układanie puzzli – doskonały trening koncentracji dla najmłodszych dzieci. Warto zacząć od prostych wzorów, aby nie zniechęcić malucha i sukcesywnie zwiększać trudność obrazka i ilość elementów;
  • gry typu memory – na rynku dostępne są różne wersje gry dostosowane do możliwości dzieci w różnym wieku. Dla najmłodszych można wybrać wersję z obrazkami, które należy łączyć w pary. Memory to doskonały przykład ćwiczenia na pamięć krótkotrwałą dla najmłodszych;
  • porównywanie (znajdź różnicę) – na rynku dostępne są również gry polegające na szukaniu różnic w obrazkach. Najczęściej zabawa ma kilka etapów o różnym stopniu trudności. To świetny sposób na ćwiczenie koncentracji i pamięci fotograficznej dziecka;
  • zabawa w grajka – wymaga dokładnego wysłuchania przez dziecko dźwięków, ich zapamiętania i ponownego odtworzenia. Można użyć do tego dowolnych instrumentów, w tym ręcznie wykonanych (np. z pudełek wypełnionych nasionami). Ćwiczenia na pamięć słuchową pomagają dzieciom utrzymywać uwagę i rozwijają poczucie rytmu.

Zobacz także

Ćwiczenia poprawiające pamięć i koncentrację dla starszaków

Im dziecko jest starsze, tym łatwiej przychodzi mu świadome koncentrowanie uwagi na zadaniach. Umiejętność ta staje się niezbędna, gdy idzie do szkoły i musi przez dłuższy czas wytrzymać na lekcji w jednej pozycji, słuchając nauczyciela. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem nauki warto rozwijać w nim zdolność koncentracji i zapamiętywania. Jakie ćwiczenia na pamięć warto wykonać ze starszym dzieckiem? Oto kilka pomysłów:

  • czytanie bajek – świetnie sprawdza się w każdym wieku; pomaga skoncentrować się na jednej historii i zaangażować w narrację opowieści;
  • żonglowanie – doskonałe ćwiczenie na koncentrację uwagi i wyciszenie umysłu – wystarczy 1 lub 2 piłeczki (ewentualnie zwinięte w kłębek skarpetki lub woreczki z grochem). Przy przerzucaniu piłeczek obie półkule mózgu muszą ze sobą współpracować, dzięki temu powstają między nimi nowe połączenia, a ich praca synchronizuje się;
  • wymyślanie historii – osoba dorosła rozpoczyna bajkę pierwszym zdaniem, kolejne zdanie dopowiada dziecko. Historię można kontynuować aż do wymyślonego zakończenia;
  • zapamiętywanie – spośród 10 podanych przez rodzica rzeczowników dziecko musi zapamiętać wszystkie owoce/pojazdy/kolory. To doskonały trening pamięci słuchowej oraz umiejętności kategoryzacji.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Dlaczego zapominamy

Dlaczego zapominamy?

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

Fot: Unsplash

9 zalet chleba, których nie doceniamy

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert