Przejdź do treści

Niedoczynność tarczycy – trening i żywienie

Niedoczynność tarczycy - trening i żywienie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Masz niedoczynność tarczycy i nadwagę, z którą nie możesz się uporać? Nie martw się, sytuację da się rozwiązać.

W ostatnim czasie spotykałem się w swojej pracy z wieloma osobami, które borykają się z niedoczynnością tarczycy. Osoby te zwykle mają nadwagę i w związku z chorobą tracą wszelką motywację i chęć do działania. Z perspektywy trenera oraz specjalisty od żywienia chciałbym przekazać takim osobom kilka podstawowych zasad, jakimi powinny się kierować.

Niedoczynność tarczycy a dieta

Niedoczynność tarczycy jest dysfunkcją dwóch hormonów, tyroksyny oraz trójodotyroniny, które odpowiadają za tempo naszego metabolizmu oraz wytwarzanie ciepła. Jeżeli są uszkodzone, metabolizm spowalnia. Oznacza to, że znacznie wolniej trawi się pokarm i niestety wolniejsze jest też wydatkowanie energii (w tym spalanie tłuszczy) podczas aktywności fizycznej czy podczas wykonywania codziennych prac. Aby temu przeciwdziałać, należy ograniczyć spożycie kalorii w dziennym zapotrzebowaniu. Uwaga – nie mówię o restrykcyjnych dietach i cięciach do 1000 kcal na dzień, ale o zróżnicowanych, pełnowartościowych posiłkach, które będą odpowiednio dopasowane do charakterystyki choroby.

Konkrety. Osoby chore powinny zwiększyć ilość produktów, które zawierają jod (jod zwiększa produkcję potrzebnych hormonów), czyli jeść np. ryby morskie (dorsz, mintaj, halibut) i owoce morza. Produkty, w których możemy szukać sporych ilości jodu, to: pieczywo chrupkie, chleb żytni razowy, ryż brązowy, kefir, maślanka. Na niektóre produkty muszą uważać osoby, które nie tolerują laktozy. Należy także zwiększyć procent spożywanego białka i oprócz ryb sięgać także po chude mięso (kurczak, cielęcina, indyk). Najlepiej, aby pochodziło ze sprawdzonych sklepów lub od hodowców.
W takiej diecie powinny dominować warzywa i to w różnej postaci. Wyjątki: brokuł, kalafior, brukselka, kapusta i soja. One ograniczają wchłanianie jodu. Jeżeli któreś z wymienionych warzyw należy do waszych ulubionych – gotujcie je, ale bez przykrycia – tak, aby związki, które zawierają, wyparowały.

Co do samego jedzenia, spożywajcie małe porcje, ale za to często (co 2,5-3 h). Tak, aby organizm nadążał z trawieniem i przetwarzaniem pokarmu w energię, a nie na odkładaniem w „boczki”.

Niedoczynność tarczycy a aktywność fizyczna

Aktywność fizyczną osoby chore na niedoczynność tarczycy powinny stawiać na pierwszym miejscu w leczeniu tej choroby. Chorzy często jednak charakteryzują się mniejszą energią do wykonywania jakichkolwiek obowiązków, nie wspominając o ćwiczeniach. Musicie przełamać tę barierę i wziąć pod uwagę fakt, że robicie to tylko dla siebie, dla swojego lepszego samopoczucia i zdrowia.

Na początku polecam ćwiczenia tlenowe, które będą napędzały metabolizm. To przecież o niego tu chodzi. Przy systematycznej pracy pozbędziecie się także się paru kilogramów. Wykorzystajcie w tym celu maszyny aerobowe w klubie fitness (bieżnie, stepery, orbitreki, rowerki stacjonarne). Pracujcie na nich przez 45 min.-1h, chyba że jest to tylko dodatek do innej formy treningu, którą wykonujecie w tym samym czasie. Wówczas skróćcie czas pracy do 20-30 minut. Jeśli macie możliwości, zalecam aktywność fizyczną na świeżym powietrzu: długie spacery, jazda na rowerze, nordic walking, które pozytywnie wpłyną na organizm. Oprócz tego zastosujcie trening wzmacniający i rozwijający mięśnie. Może on być wykonywany z obciążeniem własnego ciała lub z obciążeniem zewnętrznym. Rozwijanie mięśni jest bardzo istotne, im mamy ich więcej, tym więcej potrzebujemy wydatkować energii. To kolejny czynnik, który wpływa na podkręcenie metabolizmu. Co to oznacza? Więcej spalonych kalorii podczas treningu.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Patricia Kazadi: Moja tarczyca płata mi figle. Raz mam kości policzkowe, a raz wyglądam jak księżyc w pełni

Tarczyca. Co powinnaś o niej wiedzieć

Hashimoto a ciąża. Rozmowa z endokrynolożką i blogerką „Doktor Magdą”

Dieta przy chorej tarczycy

Masz chorą tarczycę? Zobacz, co powinnaś jeść

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

10 pytań o chorą tarczycę. Sprawdź, czy wszystko o niej wiesz

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Obesogeny: związki otyłości

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów