Przejdź do treści

Niedoczynność tarczycy – trening i żywienie

Niedoczynność tarczycy - trening i żywienie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w łóżku
Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc
idąca kobieta
Co mówi o tobie twój sposób chodzenia? Będziesz zdziwiona
ludzie w maskach
Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz
Kobieta je jedzenie z pudełka
Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem
Kobieta trzyma chleb
Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

Masz niedoczynność tarczycy i nadwagę, z którą nie możesz się uporać? Nie martw się, sytuację da się rozwiązać.

W ostatnim czasie spotykałem się w swojej pracy z wieloma osobami, które borykają się z niedoczynnością tarczycy. Osoby te zwykle mają nadwagę i w związku z chorobą tracą wszelką motywację i chęć do działania. Z perspektywy trenera oraz specjalisty od żywienia chciałbym przekazać takim osobom kilka podstawowych zasad, jakimi powinny się kierować.

Niedoczynność tarczycy a dieta

Niedoczynność tarczycy jest dysfunkcją dwóch hormonów, tyroksyny oraz trójodotyroniny, które odpowiadają za tempo naszego metabolizmu oraz wytwarzanie ciepła. Jeżeli są uszkodzone, metabolizm spowalnia. Oznacza to, że znacznie wolniej trawi się pokarm i niestety wolniejsze jest też wydatkowanie energii (w tym spalanie tłuszczy) podczas aktywności fizycznej czy podczas wykonywania codziennych prac. Aby temu przeciwdziałać, należy ograniczyć spożycie kalorii w dziennym zapotrzebowaniu. Uwaga – nie mówię o restrykcyjnych dietach i cięciach do 1000 kcal na dzień, ale o zróżnicowanych, pełnowartościowych posiłkach, które będą odpowiednio dopasowane do charakterystyki choroby.

Konkrety. Osoby chore powinny zwiększyć ilość produktów, które zawierają jod (jod zwiększa produkcję potrzebnych hormonów), czyli jeść np. ryby morskie (dorsz, mintaj, halibut) i owoce morza. Produkty, w których możemy szukać sporych ilości jodu, to: pieczywo chrupkie, chleb żytni razowy, ryż brązowy, kefir, maślanka. Na niektóre produkty muszą uważać osoby, które nie tolerują laktozy. Należy także zwiększyć procent spożywanego białka i oprócz ryb sięgać także po chude mięso (kurczak, cielęcina, indyk). Najlepiej, aby pochodziło ze sprawdzonych sklepów lub od hodowców.
W takiej diecie powinny dominować warzywa i to w różnej postaci. Wyjątki: brokuł, kalafior, brukselka, kapusta i soja. One ograniczają wchłanianie jodu. Jeżeli któreś z wymienionych warzyw należy do waszych ulubionych – gotujcie je, ale bez przykrycia – tak, aby związki, które zawierają, wyparowały.

Co do samego jedzenia, spożywajcie małe porcje, ale za to często (co 2,5-3 h). Tak, aby organizm nadążał z trawieniem i przetwarzaniem pokarmu w energię, a nie na odkładaniem w „boczki”.

Niedoczynność tarczycy a aktywność fizyczna

Aktywność fizyczną osoby chore na niedoczynność tarczycy powinny stawiać na pierwszym miejscu w leczeniu tej choroby. Chorzy często jednak charakteryzują się mniejszą energią do wykonywania jakichkolwiek obowiązków, nie wspominając o ćwiczeniach. Musicie przełamać tę barierę i wziąć pod uwagę fakt, że robicie to tylko dla siebie, dla swojego lepszego samopoczucia i zdrowia.

Na początku polecam ćwiczenia tlenowe, które będą napędzały metabolizm. To przecież o niego tu chodzi. Przy systematycznej pracy pozbędziecie się także się paru kilogramów. Wykorzystajcie w tym celu maszyny aerobowe w klubie fitness (bieżnie, stepery, orbitreki, rowerki stacjonarne). Pracujcie na nich przez 45 min.-1h, chyba że jest to tylko dodatek do innej formy treningu, którą wykonujecie w tym samym czasie. Wówczas skróćcie czas pracy do 20-30 minut. Jeśli macie możliwości, zalecam aktywność fizyczną na świeżym powietrzu: długie spacery, jazda na rowerze, nordic walking, które pozytywnie wpłyną na organizm. Oprócz tego zastosujcie trening wzmacniający i rozwijający mięśnie. Może on być wykonywany z obciążeniem własnego ciała lub z obciążeniem zewnętrznym. Rozwijanie mięśni jest bardzo istotne, im mamy ich więcej, tym więcej potrzebujemy wydatkować energii. To kolejny czynnik, który wpływa na podkręcenie metabolizmu. Co to oznacza? Więcej spalonych kalorii podczas treningu.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

tabletka na dłoni

Cynk – jakie ma właściwości? W jakich produktach go znajdziemy?

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Małgorzata Kożuchowska / Instagram.com

Małgorzata Kożuchowska od lat poważnie choruje. „Byłam wyczerpana, napuchnięta, czułam, że we wszystkim wyglądam słabo” – mówi aktorka

Fit dodatek do diety – kurkuma

Na czym polega badanie anty TPO?

Na czym polega badanie anty TPO?

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

kobieta na zakupach spożywczych

Dietetyczka kontra singielka, czyli o błędach jednoosobowych zakupów

Życie po wycięciu tarczycy. Co się zmienia, o czym pamiętać, czy można zajść w ciążę?

Anty TG — przekonaj się, czym jest ten parametr i w jakim celu wykonuje się badanie określające jego poziom

Anty TG – czym jest ten parametr i w jakim celu wykonuje się badanie określające jego poziom

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

kobieta szykująca posiłek

Co należy uwzględnić przygotowując się do zmiany diety? Podpowiada dietetyczka, Paulina Jamrozik

Kobieta leży na trawie, przytula psa

Koenzym Q10 – kto go potrzebuje?

Danie z łososiem

Dieta a depresja. Dietetyczka wymienia składniki, które wpływają na nasz nastrój

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

„Odchudzam się, a nie chudnę!”. Brzmi znajomo? Dowiedz się, z czego to może wynikać

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Najpopularniejsze

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?