Przejdź do treści

„Kiedy śmierć jawi się jako jedyna opcja”. Dowiedz się, jak pomóc osobie w kryzysie psychicznym

Jak pomóc osobie w kryzysie psychicznym?
Jak pomóc osobie w kryzysie psychicznym? / Zdjęcie: Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Według danych WHO, co 40 sekund ktoś próbuje odebrać sobie życie. Jak podkreślają autorki  instagramowego profilu Zdrowa Głowa, osoby w kryzysie samobójczym nie pragną śmierci. W Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom przypominamy o tym, że istnieje możliwość sięgnięcia po pomoc i może z niej skorzystać każda osoba przeżywająca kryzys psychiczny, a także jej bliscy. 

Co 40 sekund ktoś próbuje odebrać sobie życie

10 września obchodzimy Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom – jego celem jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie tego problemu oraz wsparcie psychologiczne dla osób w kryzysie psychicznym.

„W Polsce dziennie samobójstwo popełnia około 15 osób. Szacuje się, że prób samobójczych w ciągu 24h jest dziesięć razy tyle” – podają autorki instagramowego profilu Zdrowa Głowa.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku życie odebrało sobie 5156 Polaków. Największa liczba dotyczyła czterech grup wiekowych: 30-latków, 40-latków, 50-latków i 60-latków. Dla porównania: w analogicznym okresie w wypadkach drogowych zginęło 2491 osób.

Daniel Dziewit

„Osoby w kryzysie samobójczym nie pragną śmierci”

Jak podkreślają autorki profilu Zdrowa Głowa, osoby w kryzysie samobójczym nie pragną śmierci. „W kryzysie samobójczym, samo życie zaczyna być tak trudne, ciężkie, bolesne, że myśli pogrążają się w pustce i braku nadziei, a wówczas śmierć jawi się jedyną opcją” – tłumaczą w swoim wpisie na Instagramie.

Autorki wpisu zauważają, że wokół kryzysów samobójczych narosło wiele mitów, ale wierzą, że tylko dzięki wiedzy możliwa jest zmiana społecznego myślenia. „Jeżeli ten dzień ma coś zmieniać, niech będzie to świadomość i dostępność do wiedzy, która ma szansę być narzędziem ratującym, zdrowie, życie, świat” – piszą. W tym celu postanowiły rozprawić się z najczęściej powielanymi błędnymi przekonaniami na temat samobójstw i osób w kryzysie psychicznym.

„To nieprawda, że osoba, która mówi o myślach samobójczych lub planach nie podejmie próby samobójczej. Około 80 proc. osób, które podjęły próbę samobójczą, wcześniej informowała o tym otoczenie. Komunikaty te nie zawsze są wyrażane wprost” – podkreślają ekspertki z profilu Zdrowa Głowa.

Nastolatka

Jak wspierać osoby w kryzysie psychicznym i po próbie samobójczej

Ania Cyklińska, psycholożka, edukatorka, psychoterapeutka CBT przy okazji Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom opublikowała bardzo wartościowy poradnik antykryzysowy, w którym podpowiada, jak realnie możemy pomóc osobie w kryzysie. Na uwagę szczególnie zasługują konkretne zdania, którymi możemy posiłkować się podczas rozmów z bliskimi potrzebującymi pomocy.

  • Słuchaj i okaż wsparcie. 

„Cieszę się, że mówisz mi o tym, co cię spotkało i jak się czujesz. Dziękuję, że dzielisz się tym ze mną”
„Będę przy tobie niezależnie od okoliczności”
„Będę starał/a się wspierać cię jak tylko potrafię”
„Dziękuję za zaufanie”

  • Zachęcaj do rozmowy

„Ta sytuacja brzmi na naprawdę trudną”
„Jak się czułeś/aś, kiedy to się zdarzyło?”
„Czy trudności, przez które przechodzisz wpłynęły na twoje funkcjonowanie, np. problemy ze snem lub skupianie się na pracy?”

  • Spróbuj dowiedzieć się, czy występują myśli samobójcze

„Czy kiedykolwiek było ci tak ciężko, że myślałeś/aś o zakończeniu życia?”
„Naprawdę mi na tobie zależy i chcę abyś wiedział/a, że możesz mi wszystko powiedzieć”

  • Reaguj, jeśli pojawiają się myśli samobójcze

„Jak często pojawiają się takie myśli?”
„Kiedy czujesz się naprawdę źle, co robisz?”
„Co w tych myślach najbardziej cię niepokoi?”
„Jak możesz poczuć się bezpieczniej?”

  • Zasugeruj profesjonalną pomoc

„Słyszę, jak ciężko ci jest i myślę, że warto by było, żebyś porozmawiał/a o tym ze specjalistą”
„Nie ma złego powodu, aby skonsultować stan swojego zdrowia psychicznego. Terapia może być pomocna w wielu trudnościach, problemach”

  • Pomóż w kontakcie ze specjalistą

„Jeśli chcesz, mogę pomóc ci znaleźć kontakt do psychologa lub psychiatry. Zrobimy to razem?”
„Mogę pojechać z tobą na wizytę lub towarzyszyć ci w trakcie, jeśli poczujesz się bezpieczniej”

  • Zachowaj dyskrecję

„Szanuję twoją prywatność, rozumiem, że to trudny temat i dużo cię kosztowało, aby z kimś się tym podzielić”
„Specjaliści zdrowia psychicznego dbają o bezpieczeństwo i prywatność pacjentów, nie musisz się obawiać rozmawiania o swoich trudnościach z psychologiem czy psychiatrą”

  • Jeśli osoba w kryzysie odmawia wsparcia

„To jest okej, jeśli jeszcze nie czujesz się gotowy/a na wizytę u specjalisty. Na pewno potrzebujesz czasu, aby to przemyśleć”
„Jeśli zmienisz zdanie, daj mi znać. Mogę ci pomóc skontaktować się z psychologiem lub psychiatrą”

  • Jeśli osoba w kryzysie zagraża swojemu zdrowiu

Zadzwoń na 112.
W rozmowie z dyspozytorem dokładnie opisz sytuację, powiedz, w jaki sposób osoba zagraża swojemu życiu. Dobrze jest wiedzieć, gdzie jest ta osoba, ale nie jest to warunek konieczny. Nie musisz znać aktualnego miejsca pobytu, wystarczy jej numer telefonu i zgłoszenie na 112 – tłumaczy Ania Cyklińska

 


Natomiast Arletta Szulwic, Joanna Gutral i Joanna Gruhn-Devantier – psycholożki stojące za profilem Zdrowa Głowa – podpowiadają, jak możemy wspierać osoby po próbie samobójczej.

  • Nie unikaj tematu: komunikuj się rzeczowo i otwarcie – daje to możliwość konfrontacji z tym, że można uzyskać wsparcie nawet w najtrudniejszych chwilach
  • Pozwalaj osobie regulować emocje i potrzeby.
  • Wspieraj i zachęcaj do kontynuacji pracy ze specjalistami.
  • Nie unieważniaj bólu i cierpienia.
  • Poszukuj źródeł wsparcia i regulacji emocji także dla siebie – nie będziesz mógł/mogła wspierać, jeżeli sam/-a zostaniesz bez sił.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Zdrowa Głowa (@zdrowaglowa)

Antydepresyjny Telefon Zaufania

Z kolei Fundacja ITAKA informuje, że wśród najczęstszych przyczyn podjęcia próby samobójczej wymienia się: depresję, zaburzenia osobowości oraz nałogi.

– Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku grupa ryzyka jest bardzo szeroka. Do kryzysu psychicznego może doprowadzić wiele czynników – utrata partnera, przewlekła choroba, trudna sytuacja rodzinna, strata pracy czy też wykluczenie, którego bardzo często doświadczają seniorzy – mówi Alicja Tomaszewska, prezes Fundacji ITAKA.

W związku z tym ITAKA przygotowała spot emitowany w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych i w mediach społecznościowych. Za jego koncepcję i reżyserię odpowiada Ula Zawadzka, za kamerą stanął Michał Wiśniowski, a produkcją zajęła się firma DREAM BY.

– Koncepcja spotu zakładała znalezienie nowego sposób na pokazanie samego numeru Antydepresyjnego Telefonu Zaufania. W naszej reklamie kolejne liczby,  trochę jak w filmach o zjawiskach paranormalnych, pojawiają się przy udziale jakiejś nieznanej siły, w krytycznym momencie, kiedy nasi bohaterowie najbardziej potrzebują skorzystać z linii wsparcia – opowiada Zawadzka.

Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA działa pod numerem: 224848801.

Potrzebujesz pomocy? Tu również znajdziesz wsparcie

Telefon wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie: 116123
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116111
Niebieska Linia: 800120002
Telefon Zaufania dla Osób Starszych: 226350954
Telefon wsparcia dla osób w żałobie fundacji NagleSami: 800108108

W przypadku zagrożenia życia zadzwoń na numer alarmowy – 112.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: