Przejdź do treści

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?
Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?
Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!
Czy stres ma wpływ na alergię?
Jak powstają rozstępy? Dostałyśmy je od tygrysicy! Zobacz świetną animację
Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

Potrafisz założyć nogę na głowę? Wygiąć o ponad 90 stopni mały palec dłoni? Dotknąć kciukiem przedramienia? O ile w pewnych sytuacjach te umiejętności mogą okazać się imponująca, to jednak mogą one świadczyć o hipermobilności stawów. Jeśli do tej pory dumnie nazywano cię „człowiekiem gumą”, przyjrzyj się swoim umiejętnościom nieco bliżej – u fizjoterapeuty. 

O hipermobilności możemy mówić wtedy, gdy dochodzi do przesunięcia się zakresu ruchów i zostaje zaburzona bariera fizjologiczna. Schorzenie to wynika z nieprawidłowej budowy tkanki łącznej, a objawia się nadmierną ruchomością stawów i zakresem ruchów, niekoniecznie pożądanych. Hipermobilność może wiązać się z tendencją do zwichnięć i przemieszczania się stawów, w ten sposób znajdując się w niebezpiecznej pozycji. W Polsce na to schorzenie cierpi od 12 do 24 procent osób dorosłych.

Hipermobilność cechuje przewlekły ból stawów, wiotkości torebek stawowych i więzadeł, podwichnięcia lub zwichnięcia stawów, cienka i nadmiernie rozciągliwa skóra, skłonność do siniaków i bliznowców, zaburzenia czucia proprioceptywnego (głębokiego), upośledzenia napięcia i perystaltyki jelit oraz osłabienie mięśni dna miednicy i obniżenie/wypadanie narządu rodnego

napisała fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk na swoim profilu na Instagramie

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Szacuje się, że w Polsce od 12 do 24% osób dorosłych jest hipermobilnych. Hipermobilność to inaczej nadmierna wiotkość stawów. Schorzenie polega na zwiększonym zakresie ruchów w stawach, wynikającym z nieprawidłowej budowy tkanki łącznej. Kobiety dotyka dwa razy częściej niż mężczyzn. ⚠️Hipermobilność konstytucjonalna dotyczy wszystkich stawów i tkanek, jest wrodzona – nie pojawia się po urazach, dolegliwości mogą być różne, dlatego pacjenci którzy mają ten zespół chorobowy często cierpią na trudny do zlokalizowania ból oraz są odbierani jako hipochondrycy. ⚠️Hipermobilność cechuje przewlekły ból stawów, wiotkości torebek stawowych i więzadeł, podwichnięcia lub zwichnięcia stawów, cienka i nadmiernie rozciągliwa skóra, skłonność do siniaków i bliznowców, zaburzenia czucia proprioceptywnego (głębokiego), upośledzenia napięcia i perystaltyki jelit oraz ➡️osłabienie mięśni dna miednicy i obniżenie/wypadanie narządu rodnego‼️ ⚠️ jeśli masz tylko przeprost w łokciach i kolanach to nie znaczy, że masz hipermobilność stawów, ale warto temu się przyjrzeć, zdiagnozować u fizjoterapeuty. Trzeba napewno nad tym pracować, bo jak pisałam Wam wczoraj – mobilność to podstawa, złe dla naszego zdrowia jest zarówno ograniczenie ruchomości w stawach jak i nadmierna ruchomość. #fizjoterapia #fizjoterapeuta #fizjoterapeutka #fizjoterapiauroginekologiczna #ruchomosc #hipermobility #mobility #uroginecologia #rehabilitacja #miesniednamiednicy #dnomiednicy #bolkregoslupa #bolstawow #kobietapotrzydziestce #kobietapoczterdziestce #mlodamama #polskamama #zadbanamama #zadbanakobieta

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Jeśli masz tylko przeprost w łokciach i kolanach to nie znaczy, że masz hipermobilność stawów, ale warto temu się przyjrzeć, zdiagnozować u fizjoterapeuty. Trzeba napewno nad tym pracować. Mobilność to podstawa, złe dla naszego zdrowia jest zarówno ograniczenie ruchomości w stawach jak i nadmierna ruchomość

pisze @pani_fizjotrener
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Co powinniśmy wiedzieć o hipermobilności?

Hipermobilność to poważne schorzenie, które utrudnia codzienne funkcjonowanie. Najczęściej występuje po urazach, kiedy ktoś po raz trzeci wybija kciuk czy skręca kostkę, tracąc w tych miejscach stabilność stawu. Zdarza się również hipermobilność konstytucjonalna, która jest problemem wrodzonym. Dotyczący wszystkich stawów, kręgosłupa i stawów obwodowych, powodując zwiększony zakres ruchomości.

Przy hipermobilności dochodzi do zmiany jakości kolagenu w tkankach, co sprawia, że tzw. „zawiasy”, mają za dużą swobodę ruchu. Osoby cierpiące na to schorzenie często mogą się skarżyć na nawracające kontuzje przeciążeniowe i skręcenia, a jeśli uprawia ona sport, powinna być pod stałą kontrolą fizjoterapeuty.

Hipermobilność konstytucjonalna dotyczy wszystkich stawów i tkanek, jest wrodzona - nie pojawia się po urazach, dolegliwości mogą być różne, dlatego pacjenci którzy mają ten zespół chorobowy często cierpią na trudny do zlokalizowania ból oraz są odbierani jako hipochondrycy

napisała @pani_fizjotrener na swoim profilu na Instagramie

Hipermobilność stawów jest schorzeniem, często postrzeganym jako tzw. „umiejętność wrodzona”, dlatego diagnoza pojawia się zazwyczaj za późno, w momencie pojawienia się kontuzji lub jej nawrotu. Ważna jest świadomość i wiedza, którą podzieliła się fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk za pomocą mediów społecznościowych.

Obserwujący jej profil podzielili się własnymi doświadczeniami.

Człowiek guma?

Pływaczka Adrianna Wawrzynkiewicz jest jedną z osób, które cierpią na tę dolegliwość. – Od 5 lat pracuję nad tym, aby uczyć się prawidłowego wzorca ruchowego. Nie mogę biegać, muszę uważać jak chodzę, skaczę itp. Mam hipermobilność stawów, co oznacza, że mój zakres ruchu jest znacznie większy niż normalnego człowieka – staw pracuje w nienaturalnym dla siebie zakresie ruchu, co powoduje większe ryzyko kontuzji. Dlatego często uszkadzam się nawet nie podczas ćwiczeń, ale normalnych codziennych zadań. – napisała na swoim profilu na Instagramie.

pływaczka Adrianna Wawrzynkiewicz
Staw pracuje w nienaturalnym dla siebie zakresie ruchu, co powoduje większe ryzyko kontuzji. Dlatego często uszkadzam się nawet nie podczas ćwiczeń, ale normalnych codziennych zadań

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Sport to zdrowie🥕 Tak, ale głównie rekreacyjny. Dużo osób zadawało mi ostatnio pytanie dlaczego mam problemy ze zdrowiem skoro piszę, że pływanie to taki zdrowy sport?🤷‍♀️ Pływając wyczynowo, moje ciało przystosowało się do życia w wodzie🐳 Codziennie więcej pływałam kilometrów niż chodziłam (ok 12-16km dziennie). Po zakończonej karierze pływackiej gdy nagle przestałam pływać a zaczęłam więcej chodzić moje ciało przystosowało mój ruch na lądzie tak jakby płynęło. Dlatego chodząc skręcałam nogi od biodra po stopę do środka (tak, jak to się robi płynąc). Obciążałam przez to bardzo kolana oraz plecy😏 Od 5 lat pracuje nad tym aby uczyć się prawidłowego wzorca ruchowego. Nie mogę biegać, musze uważać jak chodzę, skaczę itp. Mam hipermobilność stawów, co oznacza, że mój zakres ruchu jest znacznie większy niż normalnego człowieka – staw pracuje w nienaturalnym dla siebie zakresie ruchu co powoduje większe ryzyko kontuzji. Dlatego często uszkadzam się nawet nie podczas ćwiczeń, ale normalnych codziennych zadań 🤣😝 Po latach pracy nad swoim ciałem, wiem przy jakich ruchach powinnam szczególnie uważać, czego nie powinnam robić, a jakie ćwiczenia są mi zalecane. Dlatego współpracuję z dość wąskim gronem osób, które znają moje dolegliwości i szybko są w stanie mi pomóc 😇🤩💁‍♀️ to tak w skrócie…🤓 macie jeszcze jakieś pytania? ✌️🐒🐳🤩 #adriannaSWIM #martabrodziak #brodziakcorporation #vspink #victoriassecretpoland #victoriassecret #casacook #casacookkos #ch24pl #workout #swimmersproblems #hipermobility #hipermobilność #zdrowie #naukaplywania #plywanie #trener #pływanie #swimgirl #healthproblems #kontuzja 💁‍♀️🐳🥕

Post udostępniony przez Adrianna Wawrzynkiewicz (@adriannaswim)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

Dieta dla zdrowych stawów

Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

stopy

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

kobieta ćwicząca na zewnątrz

Łamliwe kości, ból stawów, wypadające włosy? Uzupełnij niedoboru krzemu w diecie

Jak się czują twoje kolana, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Gosia Włodarczyk

Skarżysz się na ból kręgosłupa? Podejmij wyzwanie #dnimobilności z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Jak dbać o stawy? Podpowiada Pozytywna Doktor

Stawy – jak o nie zadbać? Przedstawiamy kilka sposobów

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

Gosia Włodarczyk

„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

mężczyzna stoi tyłem, kobieta przodem bez uśmiechu

„To drażni moją dziewczynę, ale nie potrafię się opanować”. Skąd bierze się potrzeba strzelania karkiem i palcami?

4 rzeczy, których nie znoszą twoje stawy. To nie tylko brak ruchu

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Bolące stawy? Oto 5 najważniejszych przyczyn

6 możliwych przyczyn „strzelających” stawów

Ból stawów a pogoda

Wybierz sport najlepszy dla stawów

Regeneracja stawów. Jak to się robi?

Menu dla kości i stawów

Dieta na mocne kości i stawy

Stawy nie lubią stresu

Stawy nie lubią stresu

Babska solidarność istnieje! Zobacz profile na Instagramie, które przeczą teorii, że kobiety się nie wspierają