Przejdź do treści

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

kobieta trenuje jogę
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie? Położna Kasia o kontrowersyjnym trendzie
kobieta w ciąży
Wykonanie testu na koronawirusa to wymóg niezbędny do odbycia porodu rodzinnego? Jest stanowisko NFZ
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi

Aktywność fizyczna jest lekarstwem na wiele dolegliwości: nadwagę, osteoporozę, choroby zwyrodnieniowe stawów, zaparcia, depresję. Ale może być również źródłem bólu. Fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk podpowiada, co zrobić, kiedy ból ponawia się po treningu lub w trakcie.

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Na swoim profilu na Instagramie chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach jak i podczas pracy w zawodzie. W najnowszym poście wyjaśniła, co może oznaczać ból w trakcie bądź po treningu i jakie kroki powinnyśmy podjąć, by mu zaradzić.

Co robisz, kiedy w trakcie lub po treningu boli cię noga, kark czy głowa? Szukasz źródła problemu, starasz się zacisnąć zęby i trenujesz dalej, czy bierzesz tabletki przeciwbólowe i zapominasz o problemie?

Ból po treningu – bagatelizowany może zakończyć się kontuzją

Magdalena Mikołajczyk przyznała, że w praktyce i w zależności od nasilenia dolegliwości bólowych obieramy różne ścieżki działania. Czasami kontynuujemy ćwiczenia, czasami odpuszczamy. A bywa też tak, że staramy się nie zwracać uwagi na objawy, które wysyła nam nasze ciało, tylko trenujemy bez zmniejszenia obciążenia treningowego. „Później jakieś rozciąganie, leki przeciwbólowe i może rozejdzie się po kościach” – pisze fizjoterapeutka i podkreśla, że takie podejście zazwyczaj prowadzi do kontuzji. Co zatem powinnyśmy robić, kiedy czujemy dolegliwości bólowe?

Ból po treningu – co zrobić?

„Jeżeli ból narasta w trakcie treningu oznacza to przeciążenie danej struktury. Organizm daje znać, że dane miejsce jest poważnie przeciążane. Taka sytuacja powinna być czerwonym światłem, sygnałem, aby zastanowić się, dlaczego taki ból się pojawił. Zaobserwuj czy objaw był nagły czy narastał powoli” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

Kolejnym krokiem, który powinnyśmy wykonać jest zmniejszenie obciążenia treningowego.

„Możesz zmienić koncepcje treningu i zrobić coś innego. Nie obciążaj tego miejsca. Nawet jeżeli ból minie, to problem zostanie. Może nawet powrócić ze zdwojoną siłą lub poważną kontuzją, która wyeliminuje z rytmu” – podpowiada ekspertka.

View this post on Instagram

Ból po aktywności fizycznej? Biegasz? Trenujesz? Przeczytaj co zrobić kiedy ból ponawia się po treningu czy w trakcie🧐⤵️ ➡️jeżeli ból narasta w trakcie treningu oznacza to przeciążenie danej struktury. Organizm daje znać, że dane miejsce jest poważnie przeciążane. ➡️Taka sytuacja powinna być czerwonym światłem, sygnałem, aby zastanowić się dlaczego taki ból się pojawił. ➡️ Zaobserwuj czy objaw był nagły czy narastał powili. ➡️W takiej sytuacji najlepiej jeśli możesz to zmniejsz obciążenie treningowe, możesz zmienić koncepcje treningu i zrobić coś innego. Nie obciążaj tego miejsca. Nawet jeżeli ból minie to problem zostanie. Może nawet powrócić ze zdwojoną siłą lub poważną kontuzją, która wyeliminuje z rytmu. ➡️Następnie zaobserwuj swój organizm czy nie popełniłeś jakiegoś prozaicznego błędu. ➡️Trzeba zdawać sobie sprawę, że ból to objaw i nie chodzi tutaj o to żeby go wygnać i o nim zapomnieć. Trzeba znaleźć przyczynę i ją wyleczyć. ➡️Diagnoza problemu jest najtrudniejszym elementem terapii, ale to dzięki niej ten ból już nie powróci. Warto udać się w takiej sytuacji do profesjonalisty, nawet kiedy ból mija. Pamiętaj ból to tylko informacja, że coś jest nie tak. ➡️Zazwyczaj w praktyce… Zależnie od dolegliwości bólowych albo ktoś delikatnie kontynuuje, odpuszcza, lub nie zawraca na te objawy uwagi 😳trenuje bez zmniejszenia obciążenia treningowego. Później jakieś rozciąganie, leki przeciwbólowe i może rozejdzie się po kościach! …💩i to podejście prowadzi do kontuzji, na którą pracuje się długi czas. ➡️kiedy pojawia się ból zatrzymaj się. ➡️zdiagnozuj problem. Idź do dobrego fizjo, który oceni co jest przyczyną. Pomoże naprawić i powrócić do formy. ➡️z osłabioną tkanką nigdy nie poprawisz swojego wyniku, bo to samo nie przejdzie… Amen🙅🏻‍♀️ Od Twojego podejścia zależy Twój sukces😊 #fizjoterapia #ćwiczświadomiezfizjo #bezkontuzji #biegaczka #bieganie #trening #ćwiczenia #ewachodakowska #fitness #treningzrobiony #aktywnie #sport #zdrowie #dbamosiebie #aktywnaniedziela #healthy #healtyhlifestyle #runninggirl #motywacja #fitnessmotivation

A post shared by Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo) on

Następnie powinnyśmy zastanowić się, czy podczas treningu nie popełniłyśmy jakiegoś błędu, który mógłby skutkować bólem. „Trzeba zdawać sobie sprawę, że ból to objaw i nie chodzi tutaj o to, żeby go wygnać i o nim zapomnieć. Trzeba znaleźć przyczynę i ją wyleczyć” – tłumaczy Magdalena Mikołajczyk.

„Diagnoza problemu jest najtrudniejszym elementem terapii, ale to dzięki niej ten ból już nie powróci. Warto udać się w takiej sytuacji do profesjonalisty, nawet kiedy ból mija. Pamiętaj ból to tylko informacja, że coś jest nie tak. Idź do dobrego fizjoterapeuty, który oceni, co jest przyczyną. Pomoże naprawić i powrócić do formy. Od Twojego podejścia zależy Twój sukces” – dodaje fizjoterapeutka.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Bóle podżebrowe w ciąży - jak może pomóc osteopatia?

Bóle podżebrowe w ciąży – jak może pomóc osteopatia? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury

Bóle miesiączkowe – przyczyny i domowe sposoby na ich złagodzenie

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Endometrioza / rawpixel.com

Endometrioza – ból i inne objawy, które powinnaś znać

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu zapalenia pęcherza

Zapalenie pęcherza moczowego – objawy, leki i domowe sposoby

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Ból podczas stosunku – przyczyny i leczenie. Sposoby na bolesny seks

Niemowlę - jak powinno leżeć? / istock

Gazetka z popularnego sklepu szerzy szkodliwe treści? Fizjoterapeutka komentuje

wzmacnianie kolan w domu

Chodzisz po górach? Biegasz? Fizjoterapeutka tłumaczy, jak wzmocnisz kolana

Kawę warto pić przed treningiem

Kiedy najlepiej pić kawę? Rano, przed treningiem? Sprawdzamy

matka z noworodkiem

Ginekolog: podtlenek azotu to jedna z najprostszych form łagodzenia bólu porodowego. Za rzadko się o tym mówi

magnetoterapia

Magnetoterapia – na czym polega, komu jest zalecana, jakie daje efekty?

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Ból zatok – przyczyny, objawy i domowe sposoby na ulgę

Ból zatok – przyczyny, objawy i domowe sposoby na ulgę

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

kobieta leżąca na łóżku kładzie dłonie na plecach z powodu lumbago

Lumbago – co to jest, przyczyny, objawy. Jak leczyć postrzał?

Ból kręgosłupa lędźwiowego ‒ przyczyny i objawy. Ćwiczenia na ból lędźwi

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania?

Masażysta masuje kobietę z bólem kręgosłupa pomiędzy łopatkami

Ból między łopatkami ‒ przyczyny, leczenie i ćwiczenia

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę