Przejdź do treści

Ból po treningu? Fizjoterapeutka podpowiada, co warto zrobić

kobieta trenuje jogę
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Ból po treningu może pojawić się nagle, może też stopniowo narastać. Co robisz, kiedy w trakcie lub po aktywności fizycznej boli cię noga, kark czy głowa? Szukasz źródła problemu, starasz się zacisnąć zęby i trenujesz dalej, czy bierzesz tabletki przeciwbólowe i zapominasz o sprawie? Fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk wyjaśnia, jak uporać się z bólem po treningu.

Ból po treningu – dlaczego go odczuwamy?

Magdalena Mikołajczyk jest absolwentką fizjoterapii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Na swoim profilu na Instagramie chętnie dzieli się wiedzą zdobytą zarówno na studiach jak i podczas pracy w zawodzie. W jednym ze swoich postów wyjaśniła, co może oznaczać ból w trakcie bądź po treningu i jakie kroki powinnyśmy podjąć, by mu zaradzić.

Fizjoterapeutka przyznała, że w praktyce i w zależności od nasilenia dolegliwości bólowych obieramy różne ścieżki działania. Czasami kontynuujemy ćwiczenia, czasami odpuszczamy. A bywa też tak, że staramy się nie zwracać uwagi na objawy, które wysyła nam nasze ciało, tylko trenujemy bez zmniejszenia obciążenia treningowego. „Później jakieś rozciąganie, leki przeciwbólowe i może rozejdzie się po kościach” – pisze fizjoterapeutka i podkreśla, że takie podejście zazwyczaj prowadzi do kontuzji. Co zatem powinnyśmy robić, kiedy czujemy dolegliwości bólowe?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak zmniejszyć ból po treningu?

Jeżeli ból narasta w trakcie treningu, oznacza to przeciążenie danej struktury. Organizm daje znać, że dane miejsce jest poważnie przeciążane. Taka sytuacja powinna być czerwonym światłem, sygnałem, aby zastanowić się, dlaczego taki ból się pojawił. Zaobserwuj, czy objaw był nagły czy narastał powoli” – wyjaśnia fizjoterapeutka.

Kolejnym krokiem, który powinnyśmy wykonać jest zmniejszenie obciążenia treningowego.

„Możesz zmienić koncepcje treningu i zrobić coś innego. Nie obciążaj tego miejsca. Nawet jeżeli ból minie, to problem zostanie. Może nawet powrócić ze zdwojoną siłą lub poważną kontuzją, która wyeliminuje z rytmu” – podpowiada ekspertka.

View this post on Instagram

Ból po aktywności fizycznej? Biegasz? Trenujesz? Przeczytaj co zrobić kiedy ból ponawia się po treningu czy w trakcie?⤵️ ➡️jeżeli ból narasta w trakcie treningu oznacza to przeciążenie danej struktury. Organizm daje znać, że dane miejsce jest poważnie przeciążane. ➡️Taka sytuacja powinna być czerwonym światłem, sygnałem, aby zastanowić się dlaczego taki ból się pojawił. ➡️ Zaobserwuj czy objaw był nagły czy narastał powili. ➡️W takiej sytuacji najlepiej jeśli możesz to zmniejsz obciążenie treningowe, możesz zmienić koncepcje treningu i zrobić coś innego. Nie obciążaj tego miejsca. Nawet jeżeli ból minie to problem zostanie. Może nawet powrócić ze zdwojoną siłą lub poważną kontuzją, która wyeliminuje z rytmu. ➡️Następnie zaobserwuj swój organizm czy nie popełniłeś jakiegoś prozaicznego błędu. ➡️Trzeba zdawać sobie sprawę, że ból to objaw i nie chodzi tutaj o to żeby go wygnać i o nim zapomnieć. Trzeba znaleźć przyczynę i ją wyleczyć. ➡️Diagnoza problemu jest najtrudniejszym elementem terapii, ale to dzięki niej ten ból już nie powróci. Warto udać się w takiej sytuacji do profesjonalisty, nawet kiedy ból mija. Pamiętaj ból to tylko informacja, że coś jest nie tak. ➡️Zazwyczaj w praktyce… Zależnie od dolegliwości bólowych albo ktoś delikatnie kontynuuje, odpuszcza, lub nie zawraca na te objawy uwagi ?trenuje bez zmniejszenia obciążenia treningowego. Później jakieś rozciąganie, leki przeciwbólowe i może rozejdzie się po kościach! …?i to podejście prowadzi do kontuzji, na którą pracuje się długi czas. ➡️kiedy pojawia się ból zatrzymaj się. ➡️zdiagnozuj problem. Idź do dobrego fizjo, który oceni co jest przyczyną. Pomoże naprawić i powrócić do formy. ➡️z osłabioną tkanką nigdy nie poprawisz swojego wyniku, bo to samo nie przejdzie… Amen??‍♀️ Od Twojego podejścia zależy Twój sukces? #fizjoterapia #ćwiczświadomiezfizjo #bezkontuzji #biegaczka #bieganie #trening #ćwiczenia #ewachodakowska #fitness #treningzrobiony #aktywnie #sport #zdrowie #dbamosiebie #aktywnaniedziela #healthy #healtyhlifestyle #runninggirl #motywacja #fitnessmotivation

A post shared by Magdalena Mikołajczyk (@rehab.fizjo) on

Następnie powinnyśmy zastanowić się, czy podczas treningu nie popełniłyśmy jakiegoś błędu, który mógłby skutkować bólem. „Trzeba zdawać sobie sprawę, że ból to objaw i nie chodzi tutaj o to, żeby go wygnać i o nim zapomnieć. Trzeba znaleźć przyczynę i ją wyleczyć” – tłumaczy Magdalena Mikołajczyk.

Diagnoza problemu jest najtrudniejszym elementem terapii, ale to dzięki niej ten ból już nie powróci. Warto udać się w takiej sytuacji do profesjonalisty, nawet kiedy ból mija. Pamiętaj ból to tylko informacja, że coś jest nie tak. Idź do dobrego fizjoterapeuty, który oceni, co jest przyczyną. Pomoże naprawić i powrócić do formy. Od Twojego podejścia zależy Twój sukces” – dodaje fizjoterapeutka.


Zastanawiasz się, dlaczego po treningu odczuwamy ból mięśni? Jaki ból jest normalny, a jaki świadczy o problemie ze zdrowiem? Dowiedz się więcej z tekstu: Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

8 kobiecych chorób, których objawem jest bolesny seks

Jak dbać o szyję, zanim pojawi się ból?

„Ból pochwy w wulwodynii jest jak tortura”. Izabela Cydzik o losie kobiet dotkniętych chorobą, o której się milczy

Zamiast przyjemności odczuwasz ból w trakcie seksu? Zobacz, o czym to może świadczyć

Hydroterapia – korzyści z wodolecznictwa i rodzaje zabiegów

Tych „Jajek Niespodzianek” dzieci w święta nie zjedzą. Powód? Salmonella

Ból w barku a endometrioza / gettyimages

Podczas miesiączki zmagała się z rozdzierającym bólem barku. Diagnoza zajęła lekarzom 25 lat

Próba Valsalvy – na czym polega i jak ją wykonać?

Kobieta podczas bólu menstruacyjnego

Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić domowymi sposobami?

Jak możesz sobie poradzić z bólem głowy? Fizjoterapeuta pokazuje techniki automasażu

Jak możesz sobie poradzić z bólem głowy? Fizjoterapeuta pokazuje techniki automasażu

6 teorii na temat bólu. Dowiedz się, co jest prawdą, a co mitem /fot. iStock

6 teorii na temat bólu. Dowiedz się, co jest prawdą, a co mitem

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Obwodowy układ nerwowy – budowa, funkcje, rodzaje nerwów

Kinesiotaping / pexels

Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?

„Nie oddzielam tego, co dzieje się w głowach moich pacjentów, od tego, co dzieje się w ich ciałach” – mówi Magdalena Kicińska, fizjoterapeutka

ćwiczenia w domu

Kurza klatka piersiowa – przyczyny, ćwiczenia i leczenie

Koślawe kolana

Koślawe kolana – przyczyny deformacji u dzieci i dorosłych. Jakie ćwiczenia i wkładki

Dyspareunia - co zrobić, kiedy seks boli /fot. Pexels

Dyspareunia – co zrobić, kiedy seks boli. „Dysfunkcja ta jest w Polsce bardzo rozpowszechniona”

PozytywNika

„Nagle budzisz się z bólem całego ciała i nie masz na nic ochoty”. Pozytywnika o fibromialgii [WIDEO]

ćwicząca kobieta

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

Kobieta trzyma się za plecy z powodu bólu nerek

Ból nerek – przyczyny, objawy, badania i leczenie

Domowe sposoby na ból gardła – który wybrać, jak leczyć?

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – przyczyny, leczenie. Objawy ataku paniki

Kobieta siedzi w łóżku, trzyma się ręką za głowę

Często boli cię głowa? Lekarka wyjaśnia, kiedy powinnaś zgłosić się na pilną konsultację

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×