Przejdź do treści

Stańczyk zniknął z obrazu Matejki w Muzeum Narodowym. Przestał dumać i wziął „Dzień na U”

Stańczyk zniknął z obrazu Matejki. To akcja „Dzień na U” Fundacji Rak’n’Roll
Stańczyk zniknął z obrazu Matejki. To akcja „Dzień na U” Fundacji Rak’n’Roll / Zdjęcie: Screen z wideo kampanii
Podoba Ci
się ten artykuł?

Odwiedzający Muzeum Narodowe będą musieli zaakceptować fakt, że na jakiś czas wywieszona została uboższa wersja „Stańczyka”. Słynny obraz Matejki przedstawia teraz puste krzesło i szokuje brakiem tytułowego Stańczyka, który wziął „Dzień na U”. O co chodzi?

Nawet Stańczyk wziął „Dzień na U”

Stańczyk – kultowa postać obrazu Jana Matejki bierze dzień na U, opuszcza Muzeum Narodowe i udaje się na… badania profilaktyczne. Nowym spotem Fundacja Rak’n’Roll już po raz piąty przypomina o tym, że „Dzień na U” to dzień, którego potrzebuje każda i każdy z nas, by potwierdzić swoje zdrowie. Podobną akcję można było obserwować dwa lata temu, kiedy na jeden dzień w Powiśla zniknęła warszawska syrenka, bo została „wysłana” na badania.

Tegoroczna odsłona kampanii „Dzień na U” uświadamia w szczególności mężczyzn, jak ważne jest regularne wykonywanie badań kontrolnych. Punktem wyjścia są rekordowo duże różnice w długości życia między kobietami a mężczyznami. Mężczyźni w Polsce żyją statystycznie 8 lat krócej niż kobiety, co jest wyjątkową sytuacją na tle innych europejskich państw. Z badania przeprowadzonego przez ABR SESTA i SYNO Poland dla Fundacji Rak’n’Roll wynika, że 58 proc. Polaków ocenia swój stan zdrowia jako dobry, ale tylko 36 proc. deklaruje wykonywanie badań kontrolnych raz na rok.

„Dbamy o siebie na różne sposoby: chodząc na siłownię, do fryzjera, na zajęcia, które nas rozwijają, więc naturalne powinno być dodanie do tej listy również regularnych badań. Dbanie o zdrowie i profilaktyka to coś, o czym powinniśmy pamiętać zawsze, bez względu na ilość obowiązków” – przypomina Jacek Maciejewski z Fundacji Rak’n’Roll.

Dariusz Chojnowski / archiwum prywatne

„Jeśli Stańczyk ruszył się z obrazu, każdy i każda z nas może to zrobić”

Okazuje się, że zdecydowana większość mężczyzn (88proc.) zdaje sobie sprawę z istotności rutynowych badań kontrolnych dla swojego stanu zdrowia. Jednak to, co ich blokuje przed wykonaniem badań, to m.in. brak czasu. Ten powód zadeklarowało aż 26 proc. respondentów. Nowa kampania Fundacji Rak’n’Roll ma na celu przypomnieć, że nieważne jest, jakie mamy stanowisko i jak bardzo jesteśmy zajęci – dzień na potwierdzenie naszego zdrowia powinien znaleźć się zawsze!

Działania fundacji wspierają pracodawcy, którzy przystąpili do Programu Dzień na U i tym samym zapewnili wszystkich swoim pracownikom możliwość przeprowadzenia badań profilaktycznych w godzinach pracy np. poprzez dodatkowy dzień wolny, przekazanie pakietu medycznego czy zorganizowanie badań na terenie firmy. Jak czytamy, już prawie 34 tys. pracowników w 43 firmach dostaje od swoich pracodawców czas na potwierdzenie zdrowia. Do akcji kolejny raz przyłącza się również warszawski ratusz.

Jeśli nawet Stańczyk ruszył się z obrazu, to znaczy, że każdy z nas może to zrobić. I żeby wam to ułatwić (teraz już nie będzie wymówek), Ratusz w Warszawie kolejny raz dołącza do akcji. Od dziś do końca roku możecie poprosić o godziny wolne na badanie. Zachęcam bardzo wszystkie pracowniczki i pracowników. To ważne dla was i dla waszych bliskich, a także dla mnie – waszego pracodawcy” – zaapelował na swoim profilu na Instagramie prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski, który objął kampanię Honorowym Patronatem.

W zachęcanie do potwierdzania zdrowia oprócz tytułowego Stańczyka, w którego wcielił się Krzysztof Zalewski, zaangażowali się artyści oraz osoby ze świata mediów, sportu i polityki. W spocie zobaczymy między innymi: Katarzynę Herman, Andrzeja Wronę, Michała Żebrowskiego, Rafała Trzaskowskiego, Olgę Frycz, Mateusza Damięckiego, Oliviera Janiaka, Bovską, Larę Gessler, Martę Wierzbicką, Mery Spolsky.

Kampanię wspierają również influencerzy: Ciocia Liestyle, Maffashion, Piotr Świniarski, Łukasz Dominiak, Jacek Jelonek, Łukasza Bogusławski, David Gaboriaud, Piotr Czaykowski, Łukasz Dominiak, Michał Korkosz.

„Nie dumaj! Weź Dzień na U, rusz się do lekarza i potwierdź swoje zdrowie” – przekonują twórcy kampanii „Dzień na U”.

Zobacz tegoroczny spot „Dzień na U”:

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?