„Widok zalanego miasta to trudne doświadczenie”. Od dziecka do seniora – bezpłatne wsparcie psychologiczne dla powodzian
„O zachowaniu zdrowia psychicznego w obliczu trudnych zdarzeń decydują zasoby i otrzymane wsparcie psychologiczne. Takie właśnie chcemy zapewnić” – podkreśla Fundacja Twarze Depresji, która we współpracy z partnerem oferuje zdalną pomoc psychologiczną dla powodzian. Z inicjatywy MEN działa też specjalna linia telefoniczna, na której wsparcie otrzymają uczniowie, nauczyciele i rodzice z terenów dotkniętych powodzią. W działania pomocowe włączają się też Ministerstwo Cyfryzacji i NASK. Wszyscy zgodnie podkreślają, że szczególną troskę należy skierować na emocje dzieci.
Ruszył program „Twarze Depresji dla Powodzian”
„Widok zalanego miasta, rwące potoki na ulicach, obawa o zdrowie i życie swoje, bliskich – to trudne doświadczenie, zwłaszcza dla najmłodszych i młodzieży” – podkreśla Fundacja Twarze Depresji. Do skutków, jakie niesie za sobą zderzenie z katastrofalnymi skutkami wielkiej wody, może należeć nasilenie zaburzeń depresyjnych i lękowych, a także wystąpienie zespołu stresu pourazowego PTSD. Fundacja jednak podkreśla, że na rozwój potraumatycznego zaburzenia narażone są nie tylko osoby aktywnie uczestniczące w powodzi, ale również jej obserwatorzy, zwłaszcza ci najmłodsi.
„O zachowaniu zdrowia psychicznego w obliczu trudnych zdarzeń, decydują zasoby i otrzymane wsparcie psychologiczne. Takie właśnie chcemy zapewnić” – informują Fundacja Twarze Depresji i Nationale-Nederlanden Polska, którzy połączyli siły, by działać dla powodzian.
Od 19 września do końca roku w ramach programu „Twarze Depresji dla Powodzian” osoby mieszkające na terenach dotkniętych przez powódź będą miały zapewniony dostęp do bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej. Wsparcie otrzymają, łącząc się ze specjalistą online przez dowolny wideokomunikator tj. Skype, WhatsApp czy Viber lub rozmawiając przez telefon. Wystarczy, że zgłoszą chęć skorzystania z pomocy na stronie ewentualnie mailowo.
Rozwiń„W zespole Fundacji Twarze Depresji mamy blisko 40 specjalistów zdrowia psychicznego, bardzo doświadczonych, przeszkolonych również w przypadku osób doświadczających traumy takiej jak powódź. W programie zapewnimy pakiety 10 bezpłatnych zdalnych konsultacji psychologicznych. Wsparcie psychologiczne dla powodzian będzie potrzebne długoterminowo” – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezeska Fundacji Twarze Depresji.
MEN uruchamia linię wsparcia dla powodzian
W trosce o bezpieczeństwo najmłodszych w czwartek w ponad 430 placówkach oświatowych w kraju odwołano zajęcia edukacyjne. Najwięcej w woj. opolskim – 222, w woj. dolnośląskim – 219 i w woj. lubuskim – 52.
„Powódź, która nawiedziła południe naszego kraju, zniszczyła nie tylko domy, ale i miejsca, które są sercem każdej lokalnej wspólnoty – szkoły” – podkreśliła ministra Barbara Nowacka.
Zauważyła, że to właśnie w tych miejscach dzieci i młodzież codziennie zdobywają wiedzę, marzą o przyszłości i kształtują swoje charaktery.
Ministerstwo Edukacji Narodowej reagując na sytuację, w której znaleźli się uczniowie, nauczyciele i rodzice z terenów dotkniętych powodzią, uruchomiło dla nich specjalną linię wsparcia psychologicznego. Pomocą mogą otrzymać obecnie całodobowo pod numerem: 22 347 48 97.
„Dzwoniący zostaną połączeni ze specjalistą. Dokładamy wszelkich starań, by liczba specjalistów udzielających wsparcia psychologicznego ofiarom powodzi rosła” – informuje MEN na swojej stronie internetowej.
Ministerstwo zainicjowało także akcję „Szkoły szkołom”, w ramach której możliwa będzie wzajemna pomoc i współpraca między placówkami dotkniętymi powodzią a tymi, które nie ucierpiały.
Rozwiń„Każdy, kto włoży choćby najmniejszy wkład w tę pomoc, przyczyni się do odbudowy nie tylko murów, ale także nadziei i poczucia bezpieczeństwa społeczności szkolnych” – zaznacza Barbara Nowacka w specjalnym komunikacie.
Ministerstwo Cyfryzacji i NASK z troską o zdrowie psychiczne powodzian
„Powódź to nie tylko straty materialne, ale i te psychiczne. W trosce o zdrowie osób poszkodowanych w powodzi wraz z NASK zdecydowaliśmy o wzmocnieniu obsady linii z pomocą psychologiczną” – informuje Ministerstwo Cyfryzacji w poście opublikowanym w mediach społecznościowych.
Pomoc można uzyskać całodobowo pod numerem:
- 116 123 – telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym,
- 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.
Osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji, mogą otrzymać pomoc także na czacie.
„Nie zwlekaj z sięgnięciem po pomoc – Twoje zdrowie się liczy” – apeluje resort cyfryzacji.
Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi?
Dramatyczna sytuacja, związana z wielką wodą w południowo-zachodniej części kraju, mocno odbija się na emocjach najmłodszych. Dzieci często nie do końca rozumieją sytuację. Będąc świadkami albo widząc relacje o powodzi, mogą odczuwać lęk, poczucie zagrożenia, napięcia, zagubienia i dezorientacji.
„W takich chwilach kluczowe staje się, by rodzice i opiekunowie potrafili rozmawiać z dziećmi o ich obawach i emocjach. Otwarta i empatyczna komunikacja jest niezbędna, by pomóc dzieciom zrozumieć sytuację oraz znaleźć w sobie siłę do radzenia sobie w tych ciężkich i niecodziennych chwilach. Ważne, by dorośli dostrzegali sygnały, które mogą wskazywać na to, że dziecko przeżywa trudności” – podkreśla Monika Horna-Cieślak, rzeczniczka praw dziecka.
Biuro rzeczniczki zorganizowało webinar, podczas którego psycholożka i terapeutka Lucyna Kicińska podpowiedziała, jak prowadzić rozmowy z dziećmi o wydarzeniach na południu Polski i jak zadbać o to, żeby kryzys nie przerodził się w traumę. Oto jego główne wnioski:
- „Należy podkreślać, że tu i teraz, gdy rozmawiamy, są bezpieczne, a jeśli się to zmieni – otrzymają pomoc”,
- „W rozmowach należy zachować spokój”,
- „Jeśli czujemy, że strach działa na dziecko obezwładniająco, możemy zaproponować mu np. wspólne zastanowienie się, jak zaplanować ewentualną ucieczkę czy pakowanie rzeczy, żeby wiedziało, że wszystko co najważniejsze będzie pod ręką”,
- „U części dzieci, zwłaszcza tych nieco starszych, powstanie sytuacji kryzysowej może sprowokować chęć pomocy, zaangażowania się w działania. Pozwólmy im na to. Dzięki temu będą mieli poczucie sprawczości”,
- „Część dzieci, szczególnie z terenów nieobjętych powodzią, które obserwują to, co się dzieje trochę jak film katastroficzny – nie będą tego przeżywać, tak jak my. Zaakceptujmy to”,
- Dzieci mogą być przestymulowane informacjami na temat powodzi, dlatego warto ograniczyć śledzenie informacji w mediach. „Oglądanie w kanałach newsowych co 10 minut tego samego, tych samych kadrów i tych samych ujęć, odtwarzanie cały czas tych samych informacji, bardzo nas destabilizuje” – zauważyła psycholożka.
Źródło: gov.pl, Facebook
Zobacz także
„To, co mnie w 1997 roku zdumiało, to nieprawdopodobna wręcz solidarność ludzi. Wrocław pokazał całej Polsce, że fali powodziowej można się przeciwstawić”
Skrajna lekkomyślność gapiów. Służby apelują, żeby nie uprawiać turystyki powodziowej
„Woda najpierw zabrała cały dobytek naszej rodziny, później zabrała nam tatę, a teraz znowu to przeżywamy”
Podoba Ci się ten artykuł?
Powiązane tematy:
Polecamy
Tabliczki, które mogą ocalić życie. „Czasem wystarczy jedno słowo, gest lub tabliczka, aby pomóc komuś znaleźć siłę do walki”
Jon Bon Jovi uratował kobietę będącą w kryzysie psychicznym. Przypadkiem uchwyciły to kamery. Poruszające nagranie obiegło sieć
Reforma psychiatrii dziecięcej do poprawki. NIK ujawnia nieprawidłowości: pacjent spędził ponad 2 miesiące w pasach
Fuga dysocjacyjna – jak się objawia? Przykłady fugi dysocjacyjnej
się ten artykuł?