Przejdź do treści

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Witamina B1
Witamina B1/ Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Dieta przed kolonoskopią – co jeść, by wyniki badania były wiarygodne?
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
Duffy walczy o usunięcie filmu "365 dni" z Netflixa
 „Zostałam odurzona, porwana, byłam gwałcona”. Duffy walczy u usunięcie filmu „365 dni” z Netflixa
Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Witamina B1 (tianina, aneuryna) to witamina która pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Lepiej nie bagatelizować jej niedoboru! Czym może się skończyć niedobór witaminy B1 i jakie produkty są bogate w tianinę?

Witamina B1 – czym jest tianina?

Witamina B1 to inaczej tianina lub aneuryna. To heterocykliczny związek organiczny złożony z pierścienia tiazolowego i pierścienia pirymidynowego, które połączone są mostkiem metinowym. Nazwa witaminy B1 wynika z tego, że była pierwszym odkrytym przedstawicielem tej grupy witamin.

Tianina została odkryta w XIX wieku. Jak udało się to osiągnąć? Holenderski naukowiec zauważył, że że zwierzęta karmione ryżem poddanym łuszczeniu i polerowaniu mają takie same objawy chorobowe, jak ludzie chorujący na beri-beri. Jego zdaniem tak spreparowany ryż musiał być pozbawiony niezbędnych dla organizmu substancji. I tak było rzeczywiście!

Jednak witamina B1 została wyizolowana dopiero w 1912 roku przez polskiego biochemika Kazimierza Funka, który był twórcą podstaw nauki o witaminach. Witamina ta może być dostępna jako oddzielny preparat jednak mimo tego, warto ją zażywać z innymi witaminami z grupy B ze względu na ścisłe ich współdziałanie.

Funkcje tianiny

Tiamina, czyli witamina B1, jest niezbędna do prawidłowego przebiegu przemian metabolicznych w organizmie. To ważny koenzym w przemianach energetycznych cukrów, tłuszczów i aminokwasów. Jest wykorzystywana w komórkach wielu tkanek – serca, wątroby, mięśni szkieletowych. Witamina B1 w organizmie bierze udział między innymi w:

  • reakcjach prowadzących do syntezy nukleotydów i NADPH (główny związek w przemianie kwasów tłuszczowych),
  • produkcji energii w mitochondriach oraz odnowie białek,
  • syntezie neurotransmiterów warunkujących prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych
  • procesach energetycznych i neurofizjologicznych.

Witamina B1 – zapotrzebowanie

Warto pamiętać o tym, że zapotrzebowanie na witaminę B1 (tiaminę) jest uzależnione od wieku, aktywności fizycznej i składu diety, np. jeśli jest bogata w węglowodany, zapotrzebowanie na tiaminę jest zwiększa się. Zalecana dawka witaminy B1 w diecie waha się od 0,5 mg/dobę u niemowląt do 1,5 mg/dobę u kobiet karmiących. Instytut Żywności i Żywienia zaleca następujące normy:

  • dzieci: od 1. do 3. roku życia – 0,5 mg; od 4. do 6. roku życia – 0,6 mg; od 7. do 9. roku życia – 0,9 mg;
  • chłopcy: od 10. do 12. roku życia – 1 mg; od 13. do 18. roku życia – 1,2 mg;
  • dziewczęta – od 10. do 12. roku życia – 1 mg; od 13. do 18. roku życia – 1,1 mg;
  • mężczyźni: 1,3 mg;
  • kobiety: 1,1 mg;
  • kobiety w ciąży: 1,4 mg;
  • kobiety karmiące – 1,5 mg.

Jakie są skutki niedoboru witaminy B1 (tiaminy)?

Niedobór tiaminy najczęściej występuje u osób stosujących dietę niezawierającą mięsa oraz produktów zbożowych. Brak witaminy B1 w organizmie często występuje w wyniku niedożywienia oraz upośledzenia jej wchłaniania, często u osób chorych na anoreksję oraz alkoholizm.

Niedobór witaminy B1 (tiaminy) grozi degeneracją komórek nerwowych i zaburzeniami ze strony układu nerwowego. Objawy niedoboru to:

  • zmęczenie i apatia,
  • nudności,
  • depresja,
  • zaburzenia mięśniowe,
  • problemy trawienne,
  • zanik miesiączkowania,
  • zwyrodnienie stawów,
  • zaburzenia czucia i popędu płciowego,
  • zaburzenia sercowo-naczyniowe,
  • zaburzenia neurologiczne spowodowane upośledzeniem przemiany cukrów – głównego źródła energii dla mózgu,
  • zespół Korsakowa, objawiający się przede wszystkim poważnymi zaburzeniami pamięci, i choroba beri-beri, której towarzyszy ból i paraliż mięśni – w przypadku długotrwałego niedoboru witaminy B1.

Witamina B1 (tiamina) – skutki przedawkowania

Skutki nadmiaru witaminy B1 raczej nie występują. Przy suplementacji witaminowej małe dawki tiaminy na ogół nie są toksyczne. Objawy uboczne podawania tiaminy występują bardzo rzadko i są to jedynie objawy typu alergicznego.

Produkty bogate w witaminę B1 (tiaminę)

Źródła witaminy B1 to:

  • mięso: wieprzowina i wołowina;
  • ryby;
  • pełnoziarniste produkty zbożowe, m.in. razowiec, płatki owsiane;
  • orzechy i pestki;
  • nasiona roślin strączkowych – groszek zielony, groch, fasola, soja;
  • warzywa: kalafior, kapusta, szpinak, brukselki, por;
  • owoce: mandarynki, arbuz, porzeczki.
Produkt Zawartość w mg/100 g Produkt Zawartość w mg/100 g
Mięso wieprzowe 0,54 Brukselka 0,1
Jaja 0,13 Kalafior 0,11
Chleb razowy żytni 0,19 Pomarańcze 0,1
Płatki owsiane 0,2 Łosoś 0,17

Tak jak wiele witamin z grupy B, tiamina łatwo rozkłada się pod wpływem światła, środowiska zasadowego i ogrzewania, zwłaszcza powyżej 100 st. C oraz gotowania w wodzie, choć jest dość odporna na utlenianie. Dodatek sody do potraw również powoduje rozkład witaminy B1.

Witamina B1 – suplementacja

Teoretycznie możemy zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę witaminy B1 tylko za pomocą diety. Jednak tylko w wypadku , gdy o nią dbamy – jemy produkty świeże, nieprzetworzone i odżywiamy się regularnie. Jednak jeśli z różnych względów w naszej diecie pojawiają się zaniedbania, to zalecana jest suplementacja tianiny. Szczególnie warto po nią sięgać:

  • jeśli jesteśmy narażeni na stres;
  • w okresie jesienno – zimowym i wczesną wiosną – kiedy mniej jest wartościowych świeżych warzyw i owoców;
  • jeśli prowadzimy intensywny tryb życia  albo aktywnie uprawiamy sport;
  • jeśli pijemy dużo kawy i herbaty oraz alkoholu;
  • jeśli nasza dieta jest bogata w oczyszczone źródła węglowodanów – cukier, białą mąkę, biały ryż.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Mrożone warzywa są alternatywą tych świeżych?

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina A / istock

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Biotyna (witamina h, witamina b7) - właściwości i występowanie / istock

Witamina H (biotyna, witamina b7) – właściwości i występowanie

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę