Przejdź do treści

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Kobieta
Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kichasz, gdy patrzysz na słońce? Biotechnolog Dawid Polak wyjaśnia to zjawisko
Jak poznać, że upał ci zaszkodził? „Są trzy zjawiska kliniczne, które świadczą o nadmiernym działaniu ciepła” – mówi lekarz Michał Sutkowski
Zmagasz się z zaparciami? Fizjoterapeutka tłumaczy, jakie mogą być tego konsekwencje
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Bez presji. Bez ciśnienia. Bez stresu. Słowo „muszę” zastępujemy „chcę” lub „pragnę”. Miniony rok nie był łatwy. Spraw, by nowy rozpoczął się dla ciebie najlepiej i najprzyjemniej, jak się da.

„Schudnę do wiosny 10 kilo”, „Będę codziennie biegać 7 kilometrów”, „Przestanę jeść słodycze”, „Przeczytam wreszcie te książki, które stoją w sypialni”… Która z nas tego nie zna. Nowy rok to nowy rozdział w życiu. Można zacząć wszystko od nowa. Być lepszą wersją siebie. Zrealizować wszystkie cele…

Robimy postanowienia na kolejnych 365 dni pełne nadziei, że tym razem uda się każdego dotrzymać. Zwykle niestety są to nakazy lub zakazy – i dosyć szybko zaczynają budzić frustrację, zamiast motywować i cieszyć. Pewnie niektóre zrealizujemy, ale inne okażą się tak wyśrubowane i nierealne, że już po kilku tygodniach wiadomo, że zostaną jedynie spisanym na kartce wyrzutem sumienia.

Jeśli naprawdę chcesz np. schudnąć albo wyrzeźbić ciało czy mieć lepszą kondycję, warto to zaplanować w taki sposób, aby było możliwe do osiągnięcia. Podzielić drogę na małe zadania i drobnymi krokami je realizować. Starać się podejmować zdrowe decyzje i wyrabiać nawyki, które zostaną z tobą na dłużej. Znaleźć motywację. Ale 1 stycznia nie zapisywać w notesie , że „za 2 miesiące będę chudsza o 10 kilo”. Mało masz na co dzień stresów? Po co dodatkowo się gnębić. Zamiast tego lepiej w nowym roku zrobić coś, co sprawi, że poczujesz się dobrze, co poprawi humor i doda codzienności kolorów. Możesz sama wymyślić, co u ciebie najlepiej się sprawdzi lub skorzystać z naszych propozycji. Pozwól sobie dobrze zacząć nowy rok!

Lista dokonań

Większość z nas ma tendencję do skupiania się na tym, co nam się nie udało, a nie na sukcesach. Jeśli jesteś wymagająca dla siebie i surowa, a może do tego masz też problem z przyjmowaniem komplementów, koniecznie wykonaj to zadanie. Ma terapeutyczne działanie i zobaczysz, poczujesz się lepiej. Usiądź wygodnie, w spokoju, tak żeby nikt ci nie przeszkadzał. Przypomnij sobie, czego fajnego dokonałaś w ostatnim roku. Spisz na kartce lub w notesie wszystkie rzeczy, z których jesteś zadowolona lub dumna. To nie muszą być heroiczne czyny ani wiekopomne osiągnięcia. Chodzi o mniejsze i większe rzeczy, za które chciałabyś się docenić, pochwalić, podziękować sobie samej. To może być wyrobienie nawyku picia 2,5 litra wody dziennie (super!), skończenie kursu językowego (przyda się), stanie się bardziej asertywną (pozazdrościć) lub obniżenie cholesterolu dietą (zdrowo!). Nazwij każde osiągnięcie i przelej je na papier. Przeczytaj wszystkie po kolei na głos i pozwól sobie na bycie zadowoloną z siebie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Towarzyski update

Przez pandemię w ostatnich miesiącach byliśmy mniej aktywni w kontaktach społecznych. Rzadko widywaliśmy się ze znajomymi i rodziną, nie było wspólnych wyjazdów, spotkań, imprez. Dla wielu osób być może też po prostu nie znalazłaś czasu. W nowym roku poświęć tydzień lub dwa na towarzyski update. Codziennie wykonuj jedną rozmowę telefoniczną (lub online) z kimś, do kogo od dawna miałaś się odezwać. Poplotkuj z kumpelą z dawnych lat, zapytaj babcię o zdrowie, odśwież kontakt z rodzeństwem, zainteresuj się chrześniakiem. Dowolnie. Tylko oczywiście nie rób tego na siłę. Zadzwoń do tych ludzi, których naprawdę chcesz usłyszeć. Zdziwisz się, jak pozytywnie naładuję cię to energią.

Wspomnienie wakacji

Pewnie brakuje ci urlopu, wyjazdu, słońca. Najchętniej wyjechałabyś do Azji na 3 tygodnie lub pochodziła po górach? Albo wróciła na Bałkany, gdzie przeżyłaś ze swoim facetem niezapomniane chwile? Jeśli nie masz teraz możliwości zorganizowania wakacji, poczuj chociaż trochę klimat urlopowy w domu. Przejrzyj zdjęcia z różnych swoich wyjazdów i wybierz te, które budzą w tobie najlepsze wspomnienia i emocje. Wydrukuj je w dużym formacie i powieś w domu. Gwarantujemy – uśmiechniesz się za każdym razem, gdy na nie spojrzysz.

Słuchawki lekarskie, cyfry ułożone w 2020 i małe serce

Priorytet na zdrowie

Na początek konkrety: po 30-tce warto wykonać USG piersi, tarczycy i narządów rodnych, zrobić cytologię i pełne badanie krwi. Przyda się też wizyta u okulisty, a także kontrola znamion i pieprzyków u dermatologa. Wydaje ci się, że to dużo? Będziesz to miała za sobą, nim się obejrzysz. Weź kalendarz i rozplanuj te badania. Zapisz się od razu na te, na które się da. Niektóre można będzie zrobić od ręki, na inne chwilę zaczekasz. Gdy już będziesz umówiona do konkretnych lekarzy i na badania, po prostu to zrobisz. I zobaczysz, że będziesz spać spokojniej, wiedząc, że trzymasz rękę na pulsie i dbasz o swoje zdrowie.

10 minut dla głowy

Przebodźcowanie to zmora dzisiejszych czasów. Budzimy się i od razu sprawdzamy pocztę, w ciągu dnia reagujemy na dziesiątki powiadomień, do tego newsy w internecie, praca i domowe obowiązki. Zasypiamy z nosem w telefonie, przeglądając Instagram. Umysł nie ma chwili spokoju. Możesz mu pomóc. W nowym roku zainstaluj aplikację do medytacji w telefonie (np. INTU). Na początek odpalaj ją, kiedy masz ochotę. Znajdziesz w niej różne sesje medytacyjne. Czasem wystarczy poświęcić 5-7 minut, żeby uspokoić myśli i odprężyć głowę. Jest duża szansa, że na tyle ci się spodoba, że wejdzie to w twój codzienny grafik. A jeśli z jakiegoś powodu okaże się, że to zupełnie nie dla ciebie, przynajmniej wiesz, że próbowałaś.

Trochę beztroski

Kiedy ostatnio śmiałaś się w głos, do rozpuku, do łez? Albo krzyczałaś z radości lub z ekscytacji nabrałaś rumieńców na twarzy? No właśnie. Pamiętasz, jakie to fajne uczucie? Czasem warto odkopać w sobie tego wesołego i beztroskiego dzieciaka. A raczej stworzyć sprzyjające warunki, żeby sam naturalnie doszedł do głosu. „Porwij” zaprzyjaźnione dzieciaki – siostry, przyjaciółki, kuzynki – i spędź z nimi razem pół dnia. Zabierz je na przykład do parku trampolin, poszalejcie, poskaczcie, powygłupiajcie się. Jeśli pozwolisz sobie na wyluzowanie, a do tego masz przelot z tymi dzieciakami, sama poczujesz się jak wolna od problemów małolata. Zrobienie czegoś zupełnie innego niż na co dzień, a do tego w takim towarzystwie, sprawi, że odżyjesz i wrócisz do domu przepełniona endorfinami.

Zaczytaj się!

Na szafce nocnej w sypialni czeka ambitna książka, do której zabierałaś się już kilka razy? Niech jeszcze poczeka. Dziś i przez kilka najbliższych wieczorów sięgnij po swoją ulubioną lekturę – taki twój numer 1. Nawet jeśli masz wrażenie, że czytałaś ją ze 100 razy, zagłęb się po raz kolejny. Może tym razem zwrócisz uwagę na jakiś aspekt, który do tej pory pomijałaś. Po kilkunastu minutach czytania powinnaś poczuć się lepiej. Bezpiecznie. Dobrze. Pozwól wciągnąć się fabule. Jest jeszcze coś – według badań czytanie książek zmniejsza stres (po 6 minutach nawet o 60 procent!), rozluźnia ciało zmniejszając napięcie mięśni, obniża ciśnienie krwi.

Wyjdź z domu

Ubierz się ciepło, załóż buty i wyjdź. Idź na baaardzo długi spacer. Sama. Nie zaglądaj w tym czasie do telefonu, nie słuchaj podcastu. Spaceruj i pozwól myślom dowolnie się układać, przypływać i odpływać. Jeśli martwisz się czymś, czujesz lęk lub napięcie, po takim spacerze wrócisz z przewietrzoną głową, spokojniejsza i bardziej zdystansowana. Na niektórych podobnie działa prowadzenie samochodu. Lubią wsiąść za kółko i jechać przed siebie. Bez planu, bez celu. Po prostu jechać, będąc samemu ze sobą. Spróbuj i zobacz, co u ciebie działa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! / pexels

Nie stawiaj siebie na szarym końcu! Dlaczego tak trudno o siebie zadbać?

Gruba w głowie. „Schudłam 18 kg i poczułam się oszukana. Czekałam na wielką zmianę, a czułam się tylko gorzej”

Słyszałaś, że jesteś dojrzała jak na swój wiek? To może być trauma / istock

Często słyszała, że jest dojrzała jak na swój wiek. „To nie do końca dojrzałość, a wynik przeżytych traum”

Medytacja - czas na słuchanie siebie / unsplash

Czas na słuchanie siebie. „Nie musimy być zaawansowanymi medytującymi, aby czerpać korzyści z medytacji”

„Kundalini była jogą dla uprzywilejowanych, tylko wybrani mogli ją praktykować”. Dlaczego mówi się, że modna odmiana jogi zmienia życie, wyjaśnia Monika Wypych

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia / pexels

Jesteśmy słabym pokoleniem? Psycholożka wyjaśnia, z czego może wynikać wzrost zapadalności na choroby psychiczne

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Jeśli twój bliski choruje, wydrukuj i zapamiętaj! Rady Moniki Kotlarek dla rodzin i przyjaciół osób z zaburzeniami psychicznymi

Dziecko siedzi na podłodze

Wojewódzki Szpital Psychiatryczny o wstrzymaniu przyjęć na oddział dziecięcy: „To nasz niemy krzyk”

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

„Nie idziemy do lasu zwiedzać, tylko wziąć w nim udział”. O wielkiej mocy lasoterapii mówi psychiatra i ekoterapeutka Katarzyna Simonienko

Zmarła najstarsza osoba na świecie. Chętnie dzieliła się sekretem długowieczności

Laserowe obkurczanie pochwy – na czym polega jej rewitalizacja i kiedy warto ją przeprowadzić

Kobieta

Prawie połowa młodych dorosłych zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym. Badacze: „Liczby były dla nas zaskoczeniem”

Hymenotomia – definicja, opis zabiegu. Kiedy hymenotomia a kiedy hymenoplastyka?

„3 minuty śmiechu odpowiadają 15 minutom joggingu. Kiedy się śmiejemy, pracuje 240 naszych mięśni” – mówi Henryka Radziejowska-Semków, specjalistka nauki o śmiechu

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Na liście nie znajdziesz spełniania swoich zachcianek!

„Depresja to gniew skierowany do środka. Agresja wobec innych może być jednym z jej objawów” – mówi psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz

Somatyzacja – zaburzenia somatyzacyjne, objawy, gdzie otrzymać skuteczną pomoc

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×