Przejdź do treści

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Kobieta
Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży stracił rządowe dofinansowanie. „Nie rozumiemy tej sytuacji” – pisze do premiera prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
„Wiedzieliście, że Blue Monday to ściema?” – pisze biotechnolog Dawid Polak. Dlaczego nie należy wierzyć w najbardziej dołujący dzień w roku?
Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?
Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?
Grecja. Obowiązek szczepień na COVID-19 dla osób po 60. roku życia

Bez presji. Bez ciśnienia. Bez stresu. Słowo „muszę” zastępujemy „chcę” lub „pragnę”. Miniony rok nie był łatwy. Spraw, by nowy rozpoczął się dla ciebie najlepiej i najprzyjemniej, jak się da.

„Schudnę do wiosny 10 kilo”, „Będę codziennie biegać 7 kilometrów”, „Przestanę jeść słodycze”, „Przeczytam wreszcie te książki, które stoją w sypialni”… Która z nas tego nie zna. Nowy rok to nowy rozdział w życiu. Można zacząć wszystko od nowa. Być lepszą wersją siebie. Zrealizować wszystkie cele…

Robimy postanowienia na kolejnych 365 dni pełne nadziei, że tym razem uda się każdego dotrzymać. Zwykle niestety są to nakazy lub zakazy – i dosyć szybko zaczynają budzić frustrację, zamiast motywować i cieszyć. Pewnie niektóre zrealizujemy, ale inne okażą się tak wyśrubowane i nierealne, że już po kilku tygodniach wiadomo, że zostaną jedynie spisanym na kartce wyrzutem sumienia.

Jeśli naprawdę chcesz np. schudnąć albo wyrzeźbić ciało czy mieć lepszą kondycję, warto to zaplanować w taki sposób, aby było możliwe do osiągnięcia. Podzielić drogę na małe zadania i drobnymi krokami je realizować. Starać się podejmować zdrowe decyzje i wyrabiać nawyki, które zostaną z tobą na dłużej. Znaleźć motywację. Ale 1 stycznia nie zapisywać w notesie , że „za 2 miesiące będę chudsza o 10 kilo”. Mało masz na co dzień stresów? Po co dodatkowo się gnębić. Zamiast tego lepiej w nowym roku zrobić coś, co sprawi, że poczujesz się dobrze, co poprawi humor i doda codzienności kolorów. Możesz sama wymyślić, co u ciebie najlepiej się sprawdzi lub skorzystać z naszych propozycji. Pozwól sobie dobrze zacząć nowy rok!

Lista dokonań

Większość z nas ma tendencję do skupiania się na tym, co nam się nie udało, a nie na sukcesach. Jeśli jesteś wymagająca dla siebie i surowa, a może do tego masz też problem z przyjmowaniem komplementów, koniecznie wykonaj to zadanie. Ma terapeutyczne działanie i zobaczysz, poczujesz się lepiej. Usiądź wygodnie, w spokoju, tak żeby nikt ci nie przeszkadzał. Przypomnij sobie, czego fajnego dokonałaś w ostatnim roku. Spisz na kartce lub w notesie wszystkie rzeczy, z których jesteś zadowolona lub dumna. To nie muszą być heroiczne czyny ani wiekopomne osiągnięcia. Chodzi o mniejsze i większe rzeczy, za które chciałabyś się docenić, pochwalić, podziękować sobie samej. To może być wyrobienie nawyku picia 2,5 litra wody dziennie (super!), skończenie kursu językowego (przyda się), stanie się bardziej asertywną (pozazdrościć) lub obniżenie cholesterolu dietą (zdrowo!). Nazwij każde osiągnięcie i przelej je na papier. Przeczytaj wszystkie po kolei na głos i pozwól sobie na bycie zadowoloną z siebie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Towarzyski update

Przez pandemię w ostatnich miesiącach byliśmy mniej aktywni w kontaktach społecznych. Rzadko widywaliśmy się ze znajomymi i rodziną, nie było wspólnych wyjazdów, spotkań, imprez. Dla wielu osób być może też po prostu nie znalazłaś czasu. W nowym roku poświęć tydzień lub dwa na towarzyski update. Codziennie wykonuj jedną rozmowę telefoniczną (lub online) z kimś, do kogo od dawna miałaś się odezwać. Poplotkuj z kumpelą z dawnych lat, zapytaj babcię o zdrowie, odśwież kontakt z rodzeństwem, zainteresuj się chrześniakiem. Dowolnie. Tylko oczywiście nie rób tego na siłę. Zadzwoń do tych ludzi, których naprawdę chcesz usłyszeć. Zdziwisz się, jak pozytywnie naładuję cię to energią.

Wspomnienie wakacji

Pewnie brakuje ci urlopu, wyjazdu, słońca. Najchętniej wyjechałabyś do Azji na 3 tygodnie lub pochodziła po górach? Albo wróciła na Bałkany, gdzie przeżyłaś ze swoim facetem niezapomniane chwile? Jeśli nie masz teraz możliwości zorganizowania wakacji, poczuj chociaż trochę klimat urlopowy w domu. Przejrzyj zdjęcia z różnych swoich wyjazdów i wybierz te, które budzą w tobie najlepsze wspomnienia i emocje. Wydrukuj je w dużym formacie i powieś w domu. Gwarantujemy – uśmiechniesz się za każdym razem, gdy na nie spojrzysz.

Słuchawki lekarskie, cyfry ułożone w 2020 i małe serce

Priorytet na zdrowie

Na początek konkrety: po 30-tce warto wykonać USG piersi, tarczycy i narządów rodnych, zrobić cytologię i pełne badanie krwi. Przyda się też wizyta u okulisty, a także kontrola znamion i pieprzyków u dermatologa. Wydaje ci się, że to dużo? Będziesz to miała za sobą, nim się obejrzysz. Weź kalendarz i rozplanuj te badania. Zapisz się od razu na te, na które się da. Niektóre można będzie zrobić od ręki, na inne chwilę zaczekasz. Gdy już będziesz umówiona do konkretnych lekarzy i na badania, po prostu to zrobisz. I zobaczysz, że będziesz spać spokojniej, wiedząc, że trzymasz rękę na pulsie i dbasz o swoje zdrowie.

10 minut dla głowy

Przebodźcowanie to zmora dzisiejszych czasów. Budzimy się i od razu sprawdzamy pocztę, w ciągu dnia reagujemy na dziesiątki powiadomień, do tego newsy w internecie, praca i domowe obowiązki. Zasypiamy z nosem w telefonie, przeglądając Instagram. Umysł nie ma chwili spokoju. Możesz mu pomóc. W nowym roku zainstaluj aplikację do medytacji w telefonie (np. INTU). Na początek odpalaj ją, kiedy masz ochotę. Znajdziesz w niej różne sesje medytacyjne. Czasem wystarczy poświęcić 5-7 minut, żeby uspokoić myśli i odprężyć głowę. Jest duża szansa, że na tyle ci się spodoba, że wejdzie to w twój codzienny grafik. A jeśli z jakiegoś powodu okaże się, że to zupełnie nie dla ciebie, przynajmniej wiesz, że próbowałaś.

Trochę beztroski

Kiedy ostatnio śmiałaś się w głos, do rozpuku, do łez? Albo krzyczałaś z radości lub z ekscytacji nabrałaś rumieńców na twarzy? No właśnie. Pamiętasz, jakie to fajne uczucie? Czasem warto odkopać w sobie tego wesołego i beztroskiego dzieciaka. A raczej stworzyć sprzyjające warunki, żeby sam naturalnie doszedł do głosu. „Porwij” zaprzyjaźnione dzieciaki – siostry, przyjaciółki, kuzynki – i spędź z nimi razem pół dnia. Zabierz je na przykład do parku trampolin, poszalejcie, poskaczcie, powygłupiajcie się. Jeśli pozwolisz sobie na wyluzowanie, a do tego masz przelot z tymi dzieciakami, sama poczujesz się jak wolna od problemów małolata. Zrobienie czegoś zupełnie innego niż na co dzień, a do tego w takim towarzystwie, sprawi, że odżyjesz i wrócisz do domu przepełniona endorfinami.

Zaczytaj się!

Na szafce nocnej w sypialni czeka ambitna książka, do której zabierałaś się już kilka razy? Niech jeszcze poczeka. Dziś i przez kilka najbliższych wieczorów sięgnij po swoją ulubioną lekturę – taki twój numer 1. Nawet jeśli masz wrażenie, że czytałaś ją ze 100 razy, zagłęb się po raz kolejny. Może tym razem zwrócisz uwagę na jakiś aspekt, który do tej pory pomijałaś. Po kilkunastu minutach czytania powinnaś poczuć się lepiej. Bezpiecznie. Dobrze. Pozwól wciągnąć się fabule. Jest jeszcze coś – według badań czytanie książek zmniejsza stres (po 6 minutach nawet o 60 procent!), rozluźnia ciało zmniejszając napięcie mięśni, obniża ciśnienie krwi.

Wyjdź z domu

Ubierz się ciepło, załóż buty i wyjdź. Idź na baaardzo długi spacer. Sama. Nie zaglądaj w tym czasie do telefonu, nie słuchaj podcastu. Spaceruj i pozwól myślom dowolnie się układać, przypływać i odpływać. Jeśli martwisz się czymś, czujesz lęk lub napięcie, po takim spacerze wrócisz z przewietrzoną głową, spokojniejsza i bardziej zdystansowana. Na niektórych podobnie działa prowadzenie samochodu. Lubią wsiąść za kółko i jechać przed siebie. Bez planu, bez celu. Po prostu jechać, będąc samemu ze sobą. Spróbuj i zobacz, co u ciebie działa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

Oczyszczanie energetyczne – na czym polega, opinie lekarzy

Kobieta leży ma nacie do jogi

5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Co na zgagę po Nowym Roku? Jak poradzić sobie ze zgagą?

Nowy rok - nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne

Nowy rok – nowa ja. Jak tworzyć postanowienia noworoczne?

Prof. Napoleon Waszkiewicz: „Mam pacjentów chorych na schizofrenię, którzy bali się wyjść na ulicę, a dziś mają firmy, rozwijają się, nagrywają płyty”

Szukasz konstruktywnych postanowień noworocznych? "Na start chciałabym zachęcić do śledzenia ilości i częstotliwości spożycia alkoholu" - pisze Anna Cykowska

„Alkoholizm to zarówno uzależnienie od dobrej lampeczki wina do każdego obiadu, jak i od wódeczki w drinku po ciężkim dniu pracy” – uważa Anna Cykowska

„Nie oddzielam tego, co dzieje się w głowach moich pacjentów, od tego, co dzieje się w ich ciałach” – mówi Magdalena Kicińska, fizjoterapeutka

„Objawami nie rządzi przypadek. Depresja i przewlekłe zmęczenie mogą wynikać z zaburzeń pracy tarczycy” – mówi Zuzanna Maryańczyk-Sitarz

Joanna Czekaj / fot. arch. prywatne

„Narcyz zniszczy ci życie bez skrupułów” – mówi Justyna Czekaj pomagająca kobietom wyzwolić się z traumy po życiu z narcyzem

„Coraz częściej pacjenci przychodzą z podejrzeniem u siebie ADHD – i nierzadko te domysły okazują się trafne” – mówi Wenesa Gajos

Kobieta siedzi na łóżku

„Twoją odpowiedzialnością nie jest regulowanie innych osób, zapobieganie ich złym nastrojom, czy uszczęśliwianie ich kosztem siebie” – wyjaśnia psycholożka

Mika Urbaniak o chorobie dwubiegunowej. „To tak, jakby coś obcego we mnie wlazło i zaczynało rządzić moim życiem”

Czy związek z osobą uzaleznioną może być udany? Odpowiada Natalia Smakulska/fot. arch. prywatne

„Uzależnienie zmienia człowieka. Druga osoba przestaje mieć znaczenie” – mówi psycholog Natalia Smakulska

Carolina Const, pierwsza polska trenerka jogi świadomej traumy/fot. Radek Zawadzki

„Joga świadoma traumy pozwala odzyskać dostęp do ciała, poczuć się w nim bezpieczniej” – mówi Carolina Const

Kobieta

Zła jakość powietrza może zwiększać ryzyko wystąpienia depresji – alarmują naukowcy

Kojarzy się z horrorem, choć jest bezpieczna i efektywna. O terapii elektrowstrząsami mówi prof. dr hab. n. med. Joanna Rymaszewska

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Czy w relacji z narcyzem można wygrać? Urszula Struzikowska-Marynicz/ fot. arch. prywatne

„Bywamy egocentryczni, mamy cechy narcystyczne, a współczesne trendy sprzyjają ich rozwijaniu” – mówi psycholożka Urszula Struzikowska-Marynicz

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Zendaya

Zendaya wyznała, że social media wyzwalają u niej stany lękowe. „Staję się niespokojna, za dużo myślę i analizuję”

Dorota Szelągowska o atakach paniki

Dorota Szelągowska o swoim zdrowiu psychicznym. „Byłam na totalnym dnie”

„Lekarz bez uprzedzenia wepchnął mi palce w miejsce intymne. Niezbyt komfortowa i przyjemna sytuacja” – mówi Justyna Kokoszenko o traumatycznej wizycie u ginekologa

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

×