Przejdź do treści

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
laboratorium, badanie próbki małpiej ospy
Małpia ospa w Europie – potwierdzone przypadki. Czy jest groźna i jakie daje objawy?
para w łóżku
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Pocałunek to samo zdrowie / istock
Całowanie się jest zdrowe. Jakie plusy dla organizmu za sobą niesie?
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog mówi nam, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog wyjaśnia, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tomasz Dzieciątkowski: obawy dotyczące szczepionek przeciw COVID-19 i chorób powodujących bezpłodność kobiet są bezpodstawne

Bez presji. Bez ciśnienia. Bez stresu. Słowo „muszę” zastępujemy „chcę” lub „pragnę”. Miniony rok nie był łatwy. Spraw, by nowy rozpoczął się dla ciebie najlepiej i najprzyjemniej, jak się da.

„Schudnę do wiosny 10 kilo”, „Będę codziennie biegać 7 kilometrów”, „Przestanę jeść słodycze”, „Przeczytam wreszcie te książki, które stoją w sypialni”… Która z nas tego nie zna. Nowy rok to nowy rozdział w życiu. Można zacząć wszystko od nowa. Być lepszą wersją siebie. Zrealizować wszystkie cele…

Robimy postanowienia na kolejnych 365 dni pełne nadziei, że tym razem uda się każdego dotrzymać. Zwykle niestety są to nakazy lub zakazy – i dosyć szybko zaczynają budzić frustrację, zamiast motywować i cieszyć. Pewnie niektóre zrealizujemy, ale inne okażą się tak wyśrubowane i nierealne, że już po kilku tygodniach wiadomo, że zostaną jedynie spisanym na kartce wyrzutem sumienia.

Jeśli naprawdę chcesz np. schudnąć albo wyrzeźbić ciało czy mieć lepszą kondycję, warto to zaplanować w taki sposób, aby było możliwe do osiągnięcia. Podzielić drogę na małe zadania i drobnymi krokami je realizować. Starać się podejmować zdrowe decyzje i wyrabiać nawyki, które zostaną z tobą na dłużej. Znaleźć motywację. Ale 1 stycznia nie zapisywać w notesie , że „za 2 miesiące będę chudsza o 10 kilo”. Mało masz na co dzień stresów? Po co dodatkowo się gnębić. Zamiast tego lepiej w nowym roku zrobić coś, co sprawi, że poczujesz się dobrze, co poprawi humor i doda codzienności kolorów. Możesz sama wymyślić, co u ciebie najlepiej się sprawdzi lub skorzystać z naszych propozycji. Pozwól sobie dobrze zacząć nowy rok!

Lista dokonań

Większość z nas ma tendencję do skupiania się na tym, co nam się nie udało, a nie na sukcesach. Jeśli jesteś wymagająca dla siebie i surowa, a może do tego masz też problem z przyjmowaniem komplementów, koniecznie wykonaj to zadanie. Ma terapeutyczne działanie i zobaczysz, poczujesz się lepiej. Usiądź wygodnie, w spokoju, tak żeby nikt ci nie przeszkadzał. Przypomnij sobie, czego fajnego dokonałaś w ostatnim roku. Spisz na kartce lub w notesie wszystkie rzeczy, z których jesteś zadowolona lub dumna. To nie muszą być heroiczne czyny ani wiekopomne osiągnięcia. Chodzi o mniejsze i większe rzeczy, za które chciałabyś się docenić, pochwalić, podziękować sobie samej. To może być wyrobienie nawyku picia 2,5 litra wody dziennie (super!), skończenie kursu językowego (przyda się), stanie się bardziej asertywną (pozazdrościć) lub obniżenie cholesterolu dietą (zdrowo!). Nazwij każde osiągnięcie i przelej je na papier. Przeczytaj wszystkie po kolei na głos i pozwól sobie na bycie zadowoloną z siebie.

Towarzyski update

Przez pandemię w ostatnich miesiącach byliśmy mniej aktywni w kontaktach społecznych. Rzadko widywaliśmy się ze znajomymi i rodziną, nie było wspólnych wyjazdów, spotkań, imprez. Dla wielu osób być może też po prostu nie znalazłaś czasu. W nowym roku poświęć tydzień lub dwa na towarzyski update. Codziennie wykonuj jedną rozmowę telefoniczną (lub online) z kimś, do kogo od dawna miałaś się odezwać. Poplotkuj z kumpelą z dawnych lat, zapytaj babcię o zdrowie, odśwież kontakt z rodzeństwem, zainteresuj się chrześniakiem. Dowolnie. Tylko oczywiście nie rób tego na siłę. Zadzwoń do tych ludzi, których naprawdę chcesz usłyszeć. Zdziwisz się, jak pozytywnie naładuję cię to energią.

Wspomnienie wakacji

Pewnie brakuje ci urlopu, wyjazdu, słońca. Najchętniej wyjechałabyś do Azji na 3 tygodnie lub pochodziła po górach? Albo wróciła na Bałkany, gdzie przeżyłaś ze swoim facetem niezapomniane chwile? Skoro nie ma teraz możliwości zorganizowania wakacji, poczuj chociaż trochę klimat urlopowy w domu. Przejrzyj zdjęcia z różnych swoich wyjazdów i wybierz te, które budzą w tobie najlepsze wspomnienia i emocje. Wydrukuj je w dużym formacie i powieś w domu. Gwarantujemy – uśmiechniesz się za każdym razem, gdy na nie spojrzysz.

Słuchawki lekarskie, cyfry ułożone w 2020 i małe serce

Priorytet na zdrowie

Na początek konkrety: po 30-tce warto wykonać USG piersi, tarczycy i narządów rodnych, zrobić cytologię i pełne badanie krwi. Przyda się też wizyta u okulisty, a także kontrola znamion i pieprzyków u dermatologa. Wydaje ci się, że to dużo? Będziesz to miała za sobą, nim się obejrzysz. Weź kalendarz i rozplanuj te badania. Zapisz się od razu na te, na które się da. Niektóre można będzie zrobić od ręki, na inne chwilę zaczekasz. Gdy już będziesz umówiona do konkretnych lekarzy i na badania, po prostu to zrobisz. I zobaczysz, że będziesz spać spokojniej, wiedząc, że trzymasz rękę na pulsie i dbasz o swoje zdrowie.

10 minut dla głowy

Przebodźcowanie to zmora dzisiejszych czasów. Budzimy się i od razu sprawdzamy pocztę, w ciągu dnia reagujemy na dziesiątki powiadomień, do tego newsy w internecie, praca i domowe obowiązki. Zasypiamy z nosem w telefonie, przeglądając Instagram. Umysł nie ma chwili spokoju. Możesz mu pomóc. W nowym roku zainstaluj aplikację do medytacji w telefonie (np. INTU). Na początek odpalaj ją, kiedy masz ochotę. Znajdziesz w niej różne sesje medytacyjne. Czasem wystarczy poświęcić 5-7 minut, żeby uspokoić myśli i odprężyć głowę. Jest duża szansa, że na tyle ci się spodoba, że wejdzie to w twój codzienny grafik. A jeśli z jakiegoś powodu okaże się, że to zupełnie nie dla ciebie, przynajmniej wiesz, że próbowałaś.

Trochę beztroski

Kiedy ostatnio śmiałaś się w głos, do rozpuku, do łez? Albo krzyczałaś z radości lub z ekscytacji nabrałaś rumieńców na twarzy? No właśnie. Pamiętasz, jakie to fajne uczucie? Czasem warto odkopać w sobie tego wesołego i beztroskiego dzieciaka. A raczej stworzyć sprzyjające warunki, żeby sam naturalnie doszedł do głosu. „Porwij” zaprzyjaźnione dzieciaki – siostry, przyjaciółki, kuzynki – i spędź z nimi razem pół dnia. Zabierz je na przykład do parku trampolin, poszalejcie, poskaczcie, powygłupiajcie się. Jeśli pozwolisz sobie na wyluzowanie, a do tego masz przelot z tymi dzieciakami, sama poczujesz się jak wolna od problemów małolata. Zrobienie czegoś zupełnie innego niż na co dzień, a do tego w takim towarzystwie, sprawi, że odżyjesz i wrócisz do domu przepełniona endorfinami.

Zaczytaj się!

Na szafce nocnej w sypialni czeka ambitna książka, do której zabierałaś się już kilka razy? Niech jeszcze poczeka. Dziś i przez kilka najbliższych wieczorów sięgnij po swoją ulubioną lekturę – taki twój numer 1. Nawet jeśli masz wrażenie, że czytałaś ją ze 100 razy, zagłęb się po raz kolejny. Może tym razem zwrócisz uwagę na jakiś aspekt, który do tej pory pomijałaś. Po kilkunastu minutach czytania powinnaś poczuć się lepiej. Bezpiecznie. Dobrze. Pozwól wciągnąć się fabule. Jest jeszcze coś – według badań czytanie książek zmniejsza stres (po 6 minutach nawet o 60 procent!), rozluźnia ciało zmniejszając napięcie mięśni, obniża ciśnienie krwi.

Wyjdź z domu

Ubierz się ciepło, załóż buty i wyjdź. Idź na baaardzo długi spacer. Sama. Nie zaglądaj w tym czasie do telefonu, nie słuchaj podcastu. Spaceruj i pozwól myślom dowolnie się układać, przypływać i odpływać. Jeśli martwisz się czymś, czujesz lęk lub napięcie, po takim spacerze wrócisz z przewietrzoną głową, spokojniejsza i bardziej zdystansowana. Na niektórych podobnie działa prowadzenie samochodu. Lubią wsiąść za kółko i jechać przed siebie. Bez planu, bez celu. Po prostu jechać, będąc samemu ze sobą. Spróbuj i zobacz, co u ciebie działa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Terapia… lasem

Kobieta

10 rzeczy, które mogą mieć wpływ na kłopoty z cyklem

Marzena Barszcz, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś swoim ciałem

„Z osób z borderline robi się straszne potwory, które wrzeszczą, demolują domy, biją partnerów. To bzdura” – mówi psycholożka Monika Kotlarek

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Przemek Kleniewski

Przemek Kleniewski: Odpowiadają wprost, że nie widzą już sensu istnienia, że nic ich nie cieszy, porzucili dawne pasje

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

„Na świecie naprawdę istnieją recepty na książki”– mówi dr Wanda Matras-Mastalerz, prezes Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego

Janina Bąk

Janina Bąk: choroba dała mi 58 blizn po samookaleczeniach. Takich, których nie da się usunąć

Wiesz, że medytacja działa na mózg i geny? Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje

Dorota Ostrowska-Karwat, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Człowiek sam wie, co dla niego najlepsze

Kobieta

Dermatillomania, czyli patologiczne skubanie skóry. „U każdej osoby może mieć inne przyczyny i podłoże”

„Zdarza się, że pacjent opisuje objawy, które nie pasują do żadnej z chorób” – mówi dr n. med. Ewa Kempisty-Jeznach

kobieta pijąca za dużo alkoholu

Pijesz za dużo alkoholu? Oto 11 sygnałów, które świadczą o tym, że powinnaś przystopować

"Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji" - mówi psycholożka Iga Jaworska

„Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji” – mówi psycholożka Iga Jaworska

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Zadbajmy o zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Katarzyna Kucewicz, psycholożka, pedagożka i psychoterapeutka, autorka książki "Kobiety, które czują za bardzo "

„Trudno sobie wyobrazić lepszą i czulszą kochankę niż kobieta wysoko wrażliwa” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Kobieta

Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

Wenlafaksyna – działanie, skutki uboczne, odstawienie

dziewczyna, depresja

Magdalena Kowalska-Herdzik o „uśmiechniętej” depresji: Stłumione emocje muszą znaleźć ujście. Zazwyczaj szukają najsłabszego punktu w ciele człowieka

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?