Przejdź do treści

„Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą”. Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego

"Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą". Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego
"Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą". Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kolejna fala COVID-19 rozpędza się w Polsce. „Mamy bardzo wyraźny wzrost stężeń wirusa w ściekach, czyli chorych jest coraz więcej”
Bezradni, zależni, słabi. Tacy będą dorośli wychowywani przez helikopterowych rodziców. Ostrzega Milena Wojnarowska, psycholożka
Seks w upały. Jak ostudzić temperaturę, by atmosfera w łóżku pozostała gorąca?
„Zapisałem panu tabletki, które sprawią, że penis będzie mniej bolał. Proszę wrócić, jak będzie pan się chciał starać o dziecko”. Ekspertka o podwójnych standardach
3 mokre ręczniki – tego potrzebujesz przy przegrzaniu organizmu. Gdzie je przyłożyć, wyjaśnia ratownik medyczny

Ostatnio bardzo dużo pracowałaś, a do tego miałaś mnóstwo innych obowiązków? Czujesz, że jesteś przemęczona, nie masz na nic siły ani ochoty? To może być wycieńczenie psychiczne. Psycholożka prowadząca profil na Instagramie Przystanek Mindfullness, Milena Wojnarowska, wyjaśnia, na czym ono polega i jak można sobie z nim poradzić.

Wycieńczenie psychiczne – kiedy się pojawia?

Jak wyjaśnia na swoim profilu na Instagramie Milena Wojnarowska, wycieńczenie psychiczne to przewlekły stan psychicznego i fizycznego zmęczenia, który wynika z chronicznego stresu, nadmiaru pracy i narzucania sobie nadmiernych wymagań. Innymi słowy: dotyka nas, gdy nie jesteśmy w stanie sprostać wymaganiom dnia codziennego.

„Wycieńczenie psychiczne pojawia się, gdy w naszym życiu musimy radzić sobie z większą ilością trudności, niż jesteśmy w stanie. Jest to zawsze sygnał ostrzegawczy, który wysyła nam nasz organizm – musimy zwolnić, odpocząć i zadbać o siebie” – podkreśla Wojnarowska.

Czy to robimy? Często nie, a to może odbijać się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Jak zaznacza psycholożka, utrzymujące się przez dłuższy czas wycieńczenie psychiczne może prowadzić do zaburzeń lękowych i/ albo zaburzeń nastroju.

Ekspertka pisze, że absolutnie nie powinniśmy ignorować takich jego objawów jak:

  • problemy ze snem,
  • szybkie irytowanie się,
  • napady lęku i płaczu,
  • smutek i apatia,
  • napięte ciało,
  • dolegliwości bólowe (ból żołądka albo mięśni),
  • problemy z koncentracją i pamięcią.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jesteś ciągle zmęczona? Ekspertki wyjaśniają, z czego to może wynikać

„Kultura harówy”

„Niestety, żyjemy trochę w kulturze harówy. (…) Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą. Dlatego tak często mamy poczucie winy, że nie robimy nic produktywnego i nie dajemy sobie prawa do odpoczynku” – pisze Wojnarowska.

Psycholożka dodaje, że higiena psychiczna nie powinna być przywilejem, a raczej nieodłączną częścią każdego dnia. Według niej szczególnie powinny dbać o nią osoby, które mają już historię zaburzeń psychicznych – po to, żeby nie dopuścić do ich nawrotu. Tymczasem, jak zaznacza Milena Wojnarowska, często stosujemy schemat, który bardzo negatywnie wpływa na nasz dobrostan.

„Gdy wszystko jest dobrze, bierzemy nasze zdrowie psychiczne za pewnik. Dopiero w momencie, gdy przychodzi kryzys, staramy się jakoś sobie pomóc, ale wtedy często jest za późno i całkowicie nas zmiata z planszy” – wyjaśnia ekspertka.

Jak dbać o higienę psychiczną?

Zastanawiasz się, jak możesz się zatroszczyć o swoją higienę psychiczną? Psycholożka wyjaśnia, że przede wszystkim powinniśmy dawać sobie chwilę na oddech i wyłączenie z naszych codziennych, typowych czynności. Można to robić na przykład poprzez sport, czytanie książki, spędzanie czasu z bliskimi, medytację czy spacer. 

„Higiena psychiczna to także asertywność i  odmawianie, gdy nie jesteśmy w stanie komuś pomóc. Dobrze dbać także o dietę i regularny sen” – radzi Wojnarowska.

Przystanek Mindfullness

Przystanek Mindfullness to profil prowadzony przez Milenę Wojnarowską – psycholożkę i coacha. „Piszę o uważności, rozwoju, stresie, emocjach i pewności siebie. Organizuję kursy mindfulness i prowadzę sesje coachingowe” – tak sama siebie opisuje na Instagramie. W szczególności bliska jest jej terapia poznawczo-behawioralna oraz dialektyczno-behawioralna, praca z ciałem, filozofia stoicka i buddyjska.

Zaznacza, że jej misją jest rozpowszechnianie wiedzy na temat uważności w Polsce oraz pomoc osobom zmagającym się z odnalezieniem spokoju i równowagi. Profil na Instagramie Przystanek Mindfullness obserwuje niemal 87 tys. osób. Więcej informacji na stronie: przystanekmindfulness.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś ciągle zmęczona? Ekspertki wyjaśniają, z czego to może wynikać

Jesteś ciągle zmęczona? Ekspertki wyjaśniają, z czego to może wynikać

Kobieta leży

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

Permanentne zmęczenie - z czego wynika? / istock

Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Kobieta

Agata Głyda: Masz prawo do zmęczenia. Okna nie muszą być myte na święta, dań nie musi być 12, teściowa nie musi być tobą zachwycona

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Spraw, aby ci się chciało, jak ci się nie chce, czyli 9 sprawdzonych sposobów, aby dodać sobie energii

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne

Deep Focus From Plants, czyli jak pobudziłam swój mózg

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Hipersomnia, czyli nadmierna senność i ciągłe zmęczenie

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Zmęczona kobieta leży na łóżku

„Neurastenia to bardzo podstępna choroba”. W szczególności grozi nam w czasie pandemii

Chlorki we krwi – badanie, norma, jak obniżyć chlorki

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Astma wysiłkowa – objawy, przyczyny, rozpoznanie, leczenie

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×