Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Ziołowe patenty na przejedzenie

Ziołowe patenty na przejedzenie
Zdjęcie: shutterstock
Czarna herbata – matka wszystkich przejedzonych, ostatnie koło ratunkowe rzucone w otchłań łakomstwa. Gdy brzuchy się przepełniają, to właśnie w niej pokładamy nadzieję na ulgę. Istnieją jednak lepsze sposoby na walkę z negatywnymi skutkami świątecznego obżarstwa. Wystarczy wiedzieć, co pić w czasie posiłku!

Czarna herbata po obżarstwie to klasyczne lekarstwo na wszelkie dolegliwości żołądkowe. Nie jest to zły wybór, gdyż pobudza ona układ trawienny do produkcji soków żołądkowych. Jednak aby zneutralizować świąteczne obżarstwo, potrzebujemy czegoś jeszcze skuteczniejszego! Na ratunek przychodzą zioła, które działają o wiele bardziej kompleksowo niż zwykła czarna herbata. Nie tylko pobudzą trawienie, ale także zadbają o wątrobę, żołądek i jelita oraz pomogą się uporać z przykrymi dolegliwościami jak zgaga, uczucie pełności czy wzdęcia. Istnieje całe spektrum ziół, które wspomagają układ trawienny. Jak wybrać to odpowiednie? Najlepiej skomponować własną mieszankę lub skorzystać z tych gotowych, dostępnych w aptekach. Co powinno się znaleźć w takim naparze?

1. Lukrecja

Lukrecja jest niezwykle słodka i aromatyczna. Stosowali ją już starożytni Grecy w leczeniu schorzeń układu pokarmowego. Jako lek stosowana jest w preparatach zwalczających nieżyt żołądka i wrzody, a także wspomagających pracę wątroby i dróg żółciowych. Suchy korzeń lukrecji naładowany jest aktywnymi substancjami, które utrzymują homeostazę trawienną u osób z wrażliwym układem pokarmowym, usprawniając pracę błon śluzowych żołądka oraz jelit.

2. Kolendra siewna

Kolendra przede wszystkim niezastąpiona jest jako przyprawa. Swoim pikantno-orzeźwiającym aromatem wzbogaca smak mięsnych dań, gulaszów, zup i ułatwia ich trawienie. Jako składnik mieszanki ziołowej nie tylko złagodzi ból brzucha wywołany niestrawnością i pomoże zachować równowagę gazową w przewodzie pokarmowym. Kolendra przede wszystkim ma niezwykłe zdolności redukowania poziomu cholesterolu we krwi, a także zapobiegania odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Jeżeli świąteczna dyspensa od diety, to tylko z kolendrą!

3. Imbir

Imbir nie stworzy harmonijnej kompozycji smaków z tradycyjnymi wielkanocnymi potrawami, ale świetnie sprawdzi się w roli składnika herbaty ziołowej, nadając jej odrobinę pikanterii. Za ten niepowtarzalny smak imbiru odpowiedzialne są substancje, które ułatwiają trawienie (gingerol, zinferon). Olejek zawarty w korzeniu pobudza wydzielanie śliny i soku żołądkowego, działa żółciopędnie i rozkurczowo, a także pomaga się uporać ze wzdęciami.

4. Mięta

W takiej mieszance nie może zabraknąć orzeźwiającej mięty. Uważasz, że mięta działa tylko w przypadku bólu brzucha? Nic bardziej mylnego. To popularne zioło ma o wiele większą moc, która skrywa się w olejku eterycznym i mentolu. Przede wszystkim pobudza wydzielanie soków żołądkowych i żółci w wątrobie. Ponadto zmniejsza napięcie mięśni gładkich jelit i dróg żółciowych, usprawniając tym samym perystaltykę jelit. Działa przeciwbakteryjnie, także wobec niepożądanych ustrojów w przewodzie pokarmowym.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij