Przejdź do treści

Stałe wciąganie brzucha nie jest zdrowe. Nie powinnaś tego robić

Kobieta mierzy obwód w talii
Wciągasz stale brzuch? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Stałe wciąganie brzucha i chodzenie z wciągniętym brzuchem jest dla kobiety szkodliwe” – pisze na swoim profilu na Facebooku Gosia Włodarczyk. Fizjoterapeutka tłumaczy, na jakie konsekwencje zdrowotne narażamy się, gdy praktykujemy ten nawyk.

Dlaczego nie należy stale wciągać brzucha?

Wiele kobiet, by wyglądać szczuplej, wciąga brzuch przez większość dnia. Istnieje także powszechne przekonanie, że dzięki wciąganiu mięśnie brzucha pracują, przez co sylwetka staje się smuklejsza. Niestety, nie jest to prawda. Temat ten poruszyła na swoim profilu na Facebooku fizjoterapeutka GosiaWłodarczyk, znaną w mediach społecznościowych jako Pani Fizjotrener. Jak zaznacza ekspertka, ciągłe napinanie brzucha nie tylko nie jest zdrowe, ale jest to wręcz nawyk szkodliwy dla kobiet.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, ElPol
Przecier z owoców bzu czarnego ElPol, 300 ml
19,50 zł
Odporność
Naturell Immuno Hot, 10 saszetek
16,48 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność
Estabiom Junior, Suplement diety, 20 kapsułek
28,39 zł

Mięsień poprzeczny brzucha (który jest odpowiedzialny za szczupły wygląd brzucha) powinien spontanicznie załączać się do pracy w korelacji z mięśniami dna miednicy i przeponą. Jeśli mamy stale napięty mięsień poprzeczny to nie napnie się wtedy, gdy będzie potrzeba, nie współpracuje z wyżej wymienionymi mięśniami. Zaburza się cały proces stabilizacji głębokiej

- pisze na swoim profilu na Facebooku Gosia Włodarczyk

Wciąganie brzucha – konsekwencje zdrowotne

Włodarczyk zaznacza, że stałe wciąganie brzucha może prowadzić do problemów z oddychaniem a także osłabienia mięśni miednicy. W konsekwencji same możemy doprowadzić do inkontynencji, czyli nietrzymania moczu, co jest już powszechnie występującym problemem. Fizjoterapeutka zaznacza, że z identycznych powodów nie powinno się także nosić gorsetów, nieelastycznej bielizny i odzieży. Ostrzega także, że nawyk ten może przede wszystkim prowadzić do osłabienia pracy jelit, które przestaną odpowiednio pracować, prowadząc do problemów z trawieniem.

Wzmożone napięcie powłok brzusznych jest tez sygnałem od organizmu że coś się dzieje w jamie brzucha - być może jest stan zapalny jednego z organów, jeśli normalnie wciąż masz brzuch twardy jak deska, możesz przeoczyć ważne sygnały alarmowe

- dodaje ekspertka.

Kiedy warto napinać brzuch?

„Wciągać to nie to samo, co napinać brzuch. Napięcie robimy na wydechu, aktywując mięsień poprzeczny i mięśnie dna miednicy” – zaznacza Włodarczyk. I wymienia sytuacje, kiedy warto napinać brzuch:

  • siedząc – warto by był napięty na około 15 proc.,
  • dźwigając lub nosząc dziecko/ciężar,
  • podczas ćwiczeń z obciążeniem.

Pani Fizjotrener

Za profilem Pani Fizjotrener kryje się Gosia Włodarczyk, która jest fizjoterapeutką i trenerką personalną. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną. Specjalistka w ciekawy i przystępny sposób przekazuje rzeczy, o których głośno się nie mówi. W swojej praktyce w szczególności zajmuje się terapią mięśni dna miednicy, blizn oraz rozejścia mięśnia prostego brzucha.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sarkopenia – zanik masy i funkcji mięśniowej u osób starszych. Czy można temu zapobiec?

Rozebrana kobieta trzyma się za ięśnie grzbietu, które zaznaczone są na czerowono. Ma długie ciemne włosy.

Zapalenie mięśni – objawy i rokowania. Kiedy konieczna jest rehabilitacja?

Balon

Masz brzuch jak balon? Sprawdź, jak możesz zapobiec wzdęciom

Nie wystarczy powiedzieć, że boli brzuch. Lekarka Weronika Błaszczyk podpowiada, co ułatwi właściwą diagnozę

Pistolet do masażu – czy zastąpi masażer do mięśni i roller? Jaki masażer gun wybrać?

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

Masz słabą siłę chwytu? To może oznaczać poważne problemy zdrowotne

3 błędy w ćwiczeniach na brzuch, które rujnują dno miednicy. Przestrzega Pani Fizjotrener

3 błędy w ćwiczeniach na brzuch, które rujnują dno miednicy. Przestrzega Pani Fizjotrener

Uchyłki jelita grubego – przyczyny, objawy, leczenie i dieta

Niech ból brzucha nie popsuje ci wakacji. Sprawdź, na co musisz uważać!

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

„To był szok. Przez ponad dwadzieścia lat nie wiedziałam, z czym chodzę w brzuchu”. Szpital popełnił błąd. Pani Wanda odszkodowania nie dostanie

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hipotonia mięśniowa – przyczyny, objawy i leczenie u dzieci i dorosłych

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Kobieta

Zmagasz się z nadmiernymi wzdęciami? Wystarczy kilka ruchów, by poczuć ulgę

Hepatomegalia, badanie

Hepatomegalia – przyczyny, objawy i leczenie powiększonej wątroby

Kobieta siedzi na plaży. Ubrana jest w sukienkę i botki

„Miękki brzuch to też dobry seks”. Pani Fizjotrener ostrzega, że zbyt twardy brzuch ma negatywny wpływ na zdrowie kobiet

Woda w brzuchu, badanie

Woda w brzuchu – przyczyny, objawy, leczenie

Mięśnie przedramienia – budowa, zapalenie, ból, ćwiczenia

ćwicząca kobieta

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

kobieta w stroju sportowym

Mięsień ramienny – funkcje, budowa, ćwiczenia, topografia

×