Przejdź do treści

Pijesz za dużo alkoholu? Oto 11 sygnałów, które świadczą o tym, że powinnaś przystopować

kobieta pijąca za dużo alkoholu
11 oznak, że pijesz za dużo alkoholu/ Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu
6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym
Jak oddychać? Kasia Bem przedstawia proste ćwiczenie, które czyni cuda
Co wspólnego mają ze sobą kobra, wkładka i Barbra Streisand? Odpowiada edukatorka ginekologiczna Aga Szuścik
Uśmiech po marchewce, grymas po jarmużu. Brytyjscy naukowcy sprawdzili preferencje żywieniowe nienarodzonych dzieci

„Wcale nie piję dużo. Wino do obiadu jest dobre na trawienie. A w piątek po pracy drink to przecież nic wielkiego, coś mi się od życia należy…”. Skoro nie pijemy codziennie i nie upijamy się do nieprzytomności, to nie mamy problemu z alkoholem? Niekoniecznie.  Zobacz, jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że powinnaś ograniczyć sięganie po kieliszek. Niektóre z nich nie są  oczywiste.

Ponad 90 procent Polek w wieku 25-34 lata deklaruje, że sięga po alkohol. Najczęściej pijemy wino w towarzystwie rodziny lub znajomych. Według CBOS ponad połowa osób pijących subiektywnie ocenia, że spożywa bardzo małe ilości alkoholu. To jednak w wielu domach się zmieniło przez panującą od miesięcy pandemię. Odosobnienie, przymus pracy zdalnej, lęk i więcej stresu – sytuacja może sprzyjać częstszemu sięganiu po kieliszek. Skąd mieć pewność, że to, co wydaje się „mało”, jest faktycznie bezpieczną dla naszego zdrowia dawką? Oto kilka sygnałów, które powinny zapalić czerwoną lampkę.

Częściej łapiesz infekcje

Nadmiar alkoholu może osłabiać układ odpornościowy, sprawiając, że stajemy się bardziej podatni na różne choroby. Według ekspertów picie zmniejsza zdolność organizmu do zwalczania infekcji. Z przeglądu badań dokonanego przez m.in. dr Macieja Jankowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego wynika, że u osób nadużywających napoje wysokoprocentowe obserwuje się większą podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne oraz zmiany zapalne. Naukowcy wyłonili kilka aspektów dotyczących szkodliwego wpływu alkoholu na układ odpornościowy. Uszkadza on elementy obrony immunologicznej, zaburza hormonalną odpowiedź na stres, zmniejsza zewnątrzkomórkowe stężenie serotoniny, co może zakłócać przekazywanie informacji w układzie odpornościowym. Inne badania – tym razem przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – mówią o negatywnym wpływie alkoholu etylowego na poziom cytokin, które zaangażowane są w wiele procesów odpornościowych. Jeśli częściej niż kiedyś łapią cię przeziębienia lub osłabienie, zweryfikuj ilość wypijanego alkoholu.

Miewasz problemy ze skupieniem się i pamięcią

Czytając książkę, po kilka razy wracasz do początku strony, bo gubisz wątek? A może często odpływasz myślami i masz problem ze skupieniem się na pracy lub jakiejś nieskomplikowanej czynności? Do tego zaczęłaś mieć kłopoty z zapamiętywaniem różnych rzeczy, nie wiesz, gdzie odłożyłaś klucze i zapomniałaś o wizycie u dentysty? Można oczywiście tłumaczyć to naturalnymi procesami starzenia się, przemęczeniem, obciążeniem zbyt wieloma obowiązkami naraz. Jednak warto rozważyć, czy to nie wyskokowe trunki przyczyniają się do kłopotów z uwagą i pamięcią. Alkohol upośledza zdolność mózgu do przenoszenia informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej, gdzie mogą być przechowywane dłuższy czas. Nawet umiarkowane picie może powodować mikrouszkodzenia w mózgu, osłabiając zdolności poznawcze. W myśl badań psychiatrów w University of Florida zmiany neurologiczne zachodzące pod wpływem alkoholu są wyraźniejsze u kobiet niż u mężczyzn – okazuje się, że kobiecy mózg jest bardziej podatny na uszkodzenia wywołane „procentami”. Eksperymenty wykazały, że w wyniku picia często pojawiają się problemy z uczeniem się i przyswajaniem nowych informacji.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Przytyłaś, choć nie jesz więcej

Jeśli twoje ulubione dżinsy zrobiły się dziwnie obcisłe i niewygodne, a ty nie zmieniłaś znacząco swojego trybu życia (diety ani ilości aktywności fizycznej), to może mieć związek z cotygodniowym „zakrapianym wieczorze” z przyjaciółkami. W zależności od tego, co pijesz, twój bilans energetyczny może wynieść znacznie więcej, niż ci się wydaje. Kieliszek wina ma 120-150 kcal, kufel piwa średnio 240, a kolorowy drink nawet 400. Dodatkowo alkohol zaostrza apetyt i sprawia, że trudniej nam kontrolować ilość przekąsek, po które sięgamy w trakcie takiego spotkania.

Czujesz się przygnębiona

Jeśli masz dużo stresów i potrzebujesz się zrelaksować, pewnie myślisz, że alkohol w tym pomoże. Owszem, kieliszek lub dwa wina mogą być skutecznym środkiem rozluźniającym i uspokajającym, ale musisz mieć świadomość, że nawet małe ilości trunków mogą wywołać chandrę i spadek nastroju. Gdy tylko stężenie alkoholu we krwi spadnie, po początkowym miłym uczuciu luzu może dopaść cię dół i przygnębienie. W takiej sytuacji wiele osób ponownie sięga po alkohol, żeby właśnie poprawić sobie nastrój, ale ten efekt trwa krótko i ponownie kończy się słabym samopoczuciem. Tak błędne koło się nakręca. Psychiatrzy ostrzegają, że sytuacja, gdy zaczynamy pić w celu poprawienia sobie nastroju, powinna nas zaniepokoić. Według nich to pierwszy krok do uzależnienia psychicznego.

Pogorszyła ci się cera

Nie tylko promieniowanie UV i palenie papierosów druzgocąco wpływa na stan skóry. Również nadmierne picie pogarsza jej kondycję i wygląd. Alkohol często wywołuje stany zapalne cery, sprawia, że staje się ona sucha i matowa (m.in. wiąże się to z odwodnieniem organizmu, a zatem też skóry), bardziej widoczne robią się pory i przebarwienia. Nadmierne picie piwa czy wina przyspiesza proces starzenia się skóry i powstawania zmarszczek. Wynika to chociażby z wypłukiwania przez alkohol substancji odżywczych, takich jak witamina A, witaminy z grupy B czy cynk.

Kobieta popijająca winko

Masz problemy ze snem

Alkohol może i ułatwia zaśnięcie, ale negatywnie wpływa na jakość snu. Po „zakrapianym” wieczorze w nocy będziesz często się wybudzać i mieć płytki sen, tętno wyższe niż zwykle i gorsze możliwości regeneracyjne. Alkohol blokuje wejście w fazę REM i przerywa rytm dobowy, co rozregulowuje wewnętrzny zegar. Zaburza oddychanie w czasie snu, u wielu osób wywołując epizody bezdechu sennego. Obudzisz się więc zmęczona, nawet jeśli długo spałaś. Przez to w ciągu dnia nie będziesz miała na nic siły i energii.

Zachowujesz się jak nie ty

Alkohol zmniejsza zahamowania. Pod jego wpływem jesteśmy bardziej skłonni zrobić coś, czego na co dzień raczej byśmy nie zrobili. Niektórzy stają się odważniejsi, u innych znika wyczucie, co jest na miejscu, a co niekoniecznie. Często następnego dnia przez to łapiemy się za głowę i ogarnia nas wstyd. Bo powiedzieliśmy za dużo albo wysłaliśmy sms-a, którego teraz żałujemy. Jeśli zdarza ci się mieć kaca moralnego związanego ze swoim zachowaniem po alkoholu, to sygnał, że warto następnym razem podczas imprezy czy spotkania wypić znacznie mniej. Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois wykazało, że spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu zakłóca komunikację między dwiema częściami mózgu odpowiedzialnymi za regulację zachowania i interpretację sygnałów społecznych. To tłumaczy poalkoholową odwagę i podejmowanie ryzykownych zachowań u wstawionych osób.

Twoje plany dotyczą alkoholu

Kiedyś potrafiłaś spotkać się z kimś przy filiżance herbaty albo pojechać na imprezę samochodem i odpuścić sobie trunki z procentami. Teraz większość twoich planów gdzieś w tle ma alkohol? To niepokojące. Takie – często nieświadome – szukanie okazji jest zdecydowanie sygnałem, że napoje wyskokowe za często goszczą w twoim harmonogramie. Zadbaj o aktywności towarzyskie niewymagające picia, umów się na bieganie lub sesję jogi z koleżanką, pójdź z kimś na zdrowy sok.

kobieta

Wolniej się upijasz

Choć to akurat może wydawać się czymś dobrym, wcale takie nie jest. Jeśli ostatnio potrzebujesz dodatkowego drinka, żeby zaszumiało ci w głowie, to znak, że wzrosła tolerancja twojego organizmu na alkohol. Przystosował się on do picia, co przejawia się tym, że potrzebujesz większej ilości trunku niż kiedyś, żeby coś poczuć. Według National Institutes of Health tego typu zmiana nawyków związanych z piciem powinna być powodem do niepokoju.

Zaczęłaś coraz częściej zawodzić

Znów odwołałaś sobotnie bieganie z siostrą? Przez kaca nie miałaś siły iść z dzieckiem na basen? Jeśli zauważysz, że zaczęłaś zaniedbywać rzeczy, które są dla ciebie ważne, ze względu na alkohol, powinna zapalić ci się lampka ostrzegawcza. Nie jest dobrze również wtedy, gdy wolisz napić się wina kosztem niedotrzymania słowa. Warto szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie na liście priorytetów jest alkohol i czy chcesz, żeby tak było.

Upijasz się nie wiadomo kiedy

Planowałaś wypić 2-3 kieliszki wina, a nim się zorientowałaś, poszła butelka, a tobie ostro szumi w głowie. Słaba znajomość swoich ograniczeń i brak granic to sugestia, że możesz mieć kłopot z alkoholem. Niektórzy nie są w stanie poprzestać na symbolicznej ilości wina czy piwa, wtedy jedynym bezpiecznym dla nich rozwiązaniem jest zupełne odstawienie alkoholu.

Jeśli chcesz naprawdę wiedzieć, ile pijesz, przez miesiąc spisuj, ile i kiedy pijesz. Taki alkoholowy pamiętnik pomoże w ocenie nawyków związanych z piciem i opanowaniu sytuacji, jeśli poczujesz, że tracisz kontrolę.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 kłamstw, które odbijają się na twoim zdrowiu. Ty też je sobie powtarzasz!

Dr. n. med. Grzegorz Mączka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś tym, kim myślisz, że jesteś

„Wszyscy dookoła widzieli we mnie super towarzyską, zaradną dziewczynę. Nikt nie zdawał sobie sprawy, ile mojej uwagi zajmuje picie” – mówi Asia Skwierczyńska, znana jako Sober Polish Girl

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

„Można stworzyć szczęśliwy związek, udane małżeństwo, można pracować, tylko trzeba być uważnym”. O życiu z ChAD mówi Monika Kotlarek

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornej. Powodem brak psychiatrów dziecięcych / gettyimages

Zamknięto Oddział Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży w Konstancinie-Jeziornie. Powodem brak psychiatrów dziecięcych

Odporność psychiczna – czym jest? Jak ją wzmocnić?

Erytrofobia – czym jest, przyczyny, leczenie 

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? "Promowanie ich jest szkodliwe społecznie" - podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? „Promowanie ich jest szkodliwe społecznie” – podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Kampania "Nie osądzaj" MZ / mat. prasowe

„Nie osądzaj. Wspieraj osoby w kryzysie psychicznym. Zobacz człowieka” – mówią Julia Wróblewska i Sebastian Karpiel-Bułecka. Nowe spoty MZ powinien zobaczyć każdy z nas

Kobieta ćwiczy na siłowni

Sport jest zdrowy, jeśli nie przesadzisz. Psycholożka ostrzega, kiedy można uzależnić się od aktywności fizycznej

„Ludzie się boją, że inflacja za chwilę sprawi, że zniknie nasze życie. To, które dzisiaj znamy”. O jej wpływie na nasze zdrowie psychiczne mówi psychoterapeutka Renata Składanek

6 mitów o alkoholu. Sprawdź, czy przypadkiem nie wierzyłaś w coś, co jest kompletną nieprawdą

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił'. Terapia nie jest leczeniem zęba” – dr Krzysztof Ciepliński / pexels

„Niektórzy pacjenci życzą sobie, żeby w trakcie psychoterapii terapeuta coś z nimi skutecznie 'zrobił’. Terapia nie jest leczeniem zęba” – mówi dr Krzysztof Ciepliński

„Osoby, które są w stanie poświęcić wszystko, żeby osiągnąć cel, a przy tym są perfekcjonistyczne, mogą doświadczać depresji maskowanej”. O „korpoosobowości” mówi psycholożka Katarzyna Kawka

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

istockphoto.com

Top 5 leków bez recepty, których lepiej nie łączyć z alkoholem

6 grzechów, które w lecie rujnują zdrowie. Sprawdź, czy ich nie popełniasz!

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy” /fot. iStock

W naszej pamięci genetycznej mieszanie wody z ziarnami jest mocno utrwalone. O niezwykłej mocy „bake therapy”

Efekt horoskopowy w psychologii / istock

„Co mówi o tobie wynik psychotestu?”. Psycholożka zdradza, jakie niebezpieczeństwa mogą się kryć za efektem horoskopowym

"Picie alkoholu to chory standard. To nie jest normalne, że uważamy to za normę". Coraz więcej znanych osób wyznaje, że odstawiło procenty

„Picie alkoholu to chory standard. To nie jest normalne, że uważamy to za normę”. Coraz więcej znanych osób wyznaje, że odstawiło procenty

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Marysia Warych / fot. Jarosław Stróżyk

Marysia Warych: „Ludzie myślą, że mamy dwa tryby: albo nie możemy wstać z łóżka, albo mamy halucynacje i słyszymy głosy. Tymczasem choroba afektywna dwubiegunowa ma różne oblicza”

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

×