Przejdź do treści

Co warto wiedzieć o niacynie?

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
lekarz bada pacjentkę
„Bo ci lekarze to się pozamykali. Tylko przez ten telefon gadają”. Mama Pediatra odpiera zarzuty
Unikasz latem kosmetyków z kwasem salicylowym? Nie musisz! Biotechnolożka Anna Sienkiewicz tłumaczy
Bachata, tańcząca para
Bachata – na czym polega ten taniec? Jakie są style bachaty?
wakacje z koronawirusem, ludzie nad jeziorem
Będą kontrole w miejscowościach turystycznych – zapowiada Łukasz Szumowski
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

O witaminach: C, D3 czy B12 wiemy sporo, więc je doceniamy. Niacyna zaś, czyli inaczej witamina B3, zwana też witaminą PP, nie jest już tak popularna. A szkoda. Bo pełni naprawdę ważne funkcje, a jej niedobór potrafi nieźle namieszać w organizmie, w tym – prawie dosłownie – w głowie. Co trzeba o niej wiedzieć?

Witamina B3 to dwa związki: kwas nikotynowy (nie mylić z nikotyną!) i amid kwasu nikotynowego. Najwięcej niacyny magazynuje wątroba, nerki i mięśnie szkieletowe. Jest najbardziej ze wszystkich witamin odporna na działanie wysokiej temperatury, promieniowania UV i tlenu. Dostarczamy jej do organizmu wraz z pożywieniem, ale może być także syntetyzowana w organizmie z tryptofanu. To aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny w mózgu, ale uczestniczący także w wytwarzaniu wit. B3 przy udziale innych witamin:  B1, B2, B6. Tryptofan jest jednak aminokwasem egzogennym, czyli takim, który nie jest wytwarzany w organizmie – musi być dostarczony z zewnątrz. Poza tym wahania poziomów innych witamin także wpływają na tworzenie niacyny, więc finalnie w organizmie powstaje jej niewiele.

Witamina B3 – do czego nam potrzebna?

Niacyna redukuje poziom złego cholesterolu (LDL) i triglicerydów, zwiększa zaś stężenie dobrego cholesterolu (HDL). Poprawia ukrwienie skóry, stymuluje produkcję kolagenu, reguluje proces odnowy naskórka, dobrze wpływa na wygląd i stan włosów. Uczestniczy także  w syntezie hormonów tarczycy – tyroksyny, i trzustki – insuliny.  Uczestniczy w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów w energię. Potrafi niwelować toksyczne działanie leków, np. przeciwnowotworowych, i innych związków chemicznych.

Niacyna odpowiada jednak przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i obwodowego układu nerwowego. Syntetyzuje także hormony płciowe i kontroluje poziom hormonów stresu, a więc realnie wpływa na samopoczucie. To dlatego jej niedobór może powodować zaburzenia koncentracji, zmiany nastrojów, stany depresyjne czy lękowe.

W „Journal of orthomolecular medicine” opublikowano badania potwierdzające korzystny wpływ witaminy B3 w leczeniu epizodów depresyjnych. Badaniu porównano stan pacjentów cierpiących na różnego rodzaju depresje po zastosowaniu kuracji niacyną i jednoczesną psychoterapią i po włączeniu placebo. W kuracji zwiększonymi dawkami witaminy B3 aż 14 na 15 pacjentów osiągnęło znaczącą poprawę stanu zdrowia, podczas gdy samopoczucie pozostałych uczestników badania nie uległo zmianie. Oczywiście nie jest to dowodem, że witamina B3 może zastąpić leki antydepresyjne czy psychoterapię, jednak pokazuje jej istotny wpływ na samopoczucie i wahania nastrojów.

Niacyna ma także znaczenie profilaktyczne w chorobach serca, może obniżać ciśnienie krwi. Wykazuje także działanie rozszerzające naczynia krwionośne, dlatego jest stosowana w leczeniu zaburzeń krążenia obwodowego, a także migren – gdyż według jednaj z hipotez u podstaw ich występowania może leżeć  zwężenie naczyń krwionośnych w okolicy nerwu trójdzielnego. Według badań na myszach, przeprowadzonych przez zespół prof. Sally Dunwoodie z Victor Chang Institute w Sydney, witamina B3 może zapobiegać poronieniom i wadom wrodzonym płodu.

Jak tracimy witaminę B3 i jak ją uzupełnić?

Na niedobory witaminy B3 są narażone przede wszystkim osoby niedożywione, nadużywające alkoholu, chorujące na gruźlicę, marskość wątroby, ale także cukrzycę i zespół złego wchłaniania oraz niektóre nowotwory. Do niedoborów może doprowadzić także przewlekła biegunka i stosowanie leków przeciwpadaczkowych. Objawy niedoboru to przede wszystkim osłabienie, bóle głowy, obniżenie nastroju, bezsenność, ale także owrzodzenie warg i nieprzyjemny zapach z ust czy przebarwienia skórne. Im większy niedobór witaminy B3, tym większa wrażliwość skóry na promieniowanie UV.

Głęboki niedobór witaminy PP może wywołać chorobę zwana pelagrą (inaczej rumień lombardzki), występującą rzadko, ale stanowiącą bezpośrednie zagrożenie życia. Objawia się przede wszystkim stanami zapalnymi skóry o znacznym nasileniu, biegunką, zaburzeniami psychicznymi.

Gdzie zatem szukać witaminy B3? Jej bogatym źródłem jest chude mięso i ryby (np. tuńczyk, makrela), drożdże, wątroba, twaróg i jaja. Znajdziemy ją także w roślinach strączkowych (soja, groch, fasola), orzechach, warzywach (ziemniaki, brokuły), nasionach słonecznika i zarodkach pszennych.

Na polepszenie wchłaniania witaminy B3 wpływają witaminy z grupy B, witamina C, fosfor oraz chrom, warto więc brać to pod uwagę, komponując posiłki. Jej wchłanianie pogarszają zaś kawa, alkohol, herbata, napoje typu cola, dodatek do żywności – E251 –  dodawany do wędlin i serów żółtych, a także tabletki nasenne, antybiotyki i środki antykoncepcyjne.

W przypadku suplementacji witaminy B3 zawsze trzeba przestrzegać zalecanych dawek, gdyż nadmiar tej witaminy może wywołać szereg skutków ubocznych. Osoby chorujące na cukrzycę, jaskrę, choroby żołądka, niedociśnienie czy dnę moczanową powinny zawsze skonsultować suplementację z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Borówka amerykańska – co to za owoc i jakie ma właściwości?

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Chciałabyś, ale nie potrafisz być na diecie wegetariańskiej? Oto możliwe przyczyny

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – objawy, ćwiczenia, leczenie

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Kefir na noc? Poznaj kefir z grzybka tybetańskiego

Zbliżenie oka z zaćmą

Zaćma – operacja, objawy, leczenie. Jakie są przyczyny katarakty?

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Mężczyzna z kamicą nerkową ugina się z powodu wielkiego bólu

Kamica nerkowa – objawy, przyczyny i leczenie kamieni nerkowych

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobieta poddaje się leczeniu jaskry

Jaskra – poznaj przyczyny, objawy i sposoby leczenia choroby

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina B6

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Magnez i potas razem? Jak łączyć witaminy i mikroelementy

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina A / istock

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności