Przejdź do treści

5 powodów, dla których warto jeść bakłażany

Bakłażan
zdjęcia: gettyimages.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta smarująca twarz kremem w łazience
Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie
Przyprawa curry na łyżeczce
Curry to mieszkanka najzdrowszych przypraw
Hanna Lis w czarnym golfie
Hanna Lis o endometriozie: miałam szczęście, że choroba nie odebrała mi szansy na macierzyństwo
Dziewczyna biegająca na ulicy
Trening podczas smogu. Co radzi alergolog?
ratownik medyczny trzymający fiolkę z napisem psychologiczne wsparcie
„Załamania psychiczne są tak powszechne, że nie mogą pozostawać tematem tabu”. Gdzie szukać pomocy?

Bakłażan, znany także jako oberżyna, zachęca nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim korzyściami zdrowotnymi. Jest ciekawym urozmaiceniem diety. Bakłażan bogaty jest w składniki odżywcze, minerały i antyoksydanty, które bardzo korzystnie wpływają na zdrowie naszego organizmu. A w dodatku bardzo dobrze smakuje i stanowi niskokaloryczną przekąskę.

Bakłażan na serce

Prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego można wspomóc regularnym spożywaniem bakłażanu. Owoc ten ma działanie anty-angiogeniczne, czyli hamuje rozwój nowych naczyń krwionośnych w ciele. Jest to istotne, ponieważ pojawienie się nowych niekontrolowanych naczyń krwionośnych może prowadzić do rozwijania się komórek nowotworowych, guzów i chorób układu krążenia.

Bakłażan – bogactwo wartości odżywczych

Bakłażan wyróżnia się dużą zawartością żelaza, co sprawia, że jest to idealny wybór dla osób cierpiących z powodu anemii. Bogaty jest także w potas, magnez, miedź, wapń i kwas foliowy, dzięki czemu zachowuje dobrą kondycję kości. Antyoksydanty w bakłażanie obniżają ciśnienie krwi, a także chronią organizm przed wolnymi rodnikami. Fioletowo-niebieska skórka bakłażana zawiera związki fenolowe, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Do tych związków należy m.in. antocyjany, które charakteryzują się silnym potencjałem przeciwutleniającym, dodatkowo zapewniając fioletowy kolor skórki warzywa.

Bakłażan na odchudzanie

Bakłażan jest produktem niskokalorycznym (22 kcal/100 g), a w 90 procentach składa się z wody, dlatego polecany jest dla osób odchudzających się. Jest warzywem uniwersalnym, nadającym się jako dodatek do wielu dań, sałatek lub jako przekąska, jednak należy pamiętać, że nie powinno jadać się go na surowo. W sezonie grillowym może być zdrowym zamiennikiem tłustych potraw. Dodatkowo jest bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, którego zawiera więcej nawet niż jabłka, co zapewnia uczucie sytości. Błonnik pokarmowy jest niezbędny do prawidłowego trawienia oraz zrzucenia nadwagi.

Bakłażan a detoks

Bakłażan ma właściwości oczyszczające, dlatego polecany jest osobom, które przeprowadzają detoks lub są po terapii antybiotykowej. Owoc ten optymalizuje pracę wątroby, a jego właściwości odtruwające pomogą oczyścić organizm i ograniczą zatrzymanie wody w organizmie. Dzięki swoim diuretycznym właściwościom, bakłażan stymuluje pracę nerek. Dodatkowo zaletą bakłażana jest jego zdolność zapobiegania zaparciom.

Bakłażan jako afrodyzjak

Bakłażan uznawany jest za skuteczny afrodyzjak w krajach śródziemnomorskich. Jest nazywane również gruszką miłości, ze względu na swoje właściwości. Zawiera dużą ilość argininy, która ma pozytywny wpływ na naczynia krwionośne i serce, a to przekłada się na potencję. Jego właściwości poprawiające życie seksualne zawdzięczamy dużej zawartości potasu, żelaza, wapnia, fosforu, witaminy A, C oraz witamin z grupy B.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Top 10 produktów na leniwe jelita

Przyprawa curry na łyżeczce

Curry to mieszkanka najzdrowszych przypraw

Przepis na brukselkę od naszej czytelniczki

Brukselka duszona z warzywami. Przepis od naszej czytelniczki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

brukselka w drewnianej misce

Brukselka i jej 6 właściwości zdrowotnych

Elżbieta Lange, psychoterapeutka

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza

Dieta na jesień. Co warto mieć na talerzu?

Owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

Buddha bowl – najpiękniejsza miska świata. Pięknie wyglądający posiłek, bogaty w witaminy i wartości odżywcze

5 naturalnych źródeł kwasu foliowego