Przejdź do treści

5 powodów, dla których warto jeść bakłażany

Bakłażan
zdjęcia: gettyimages.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz wyrzucić jedzenie, którego termin ważności się skończył? Poczekaj, nie wszystko się tak szybko psuje
Wstydliwy problem w każdym domu. Do lipca możesz się przygotować
Jurek Owsiak wraca za stery WOŚP. „Będę grał dalej z Orkiestrą. Będę dalej prezesem Fundacji!”
Kobieta pod drewnianą chatą zima
Przemilczane uroki zimy, czyli jak nasz organizm znosi niskie temperatury
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek

Bakłażan, znany także jako oberżyna, zachęca nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim korzyściami zdrowotnymi. Jest ciekawym urozmaiceniem diety. Bakłażan bogaty jest w składniki odżywcze, minerały i antyoksydanty, które bardzo korzystnie wpływają na zdrowie naszego organizmu. A w dodatku bardzo dobrze smakuje i stanowi niskokaloryczną przekąskę.

Bakłażan na serce

Prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego można wspomóc regularnym spożywaniem bakłażanu. Owoc ten ma działanie anty-angiogeniczne, czyli hamuje rozwój nowych naczyń krwionośnych w ciele. Jest to istotne, ponieważ pojawienie się nowych niekontrolowanych naczyń krwionośnych może prowadzić do rozwijania się komórek nowotworowych, guzów i chorób układu krążenia.

Bakłażan – bogactwo wartości odżywczych

Bakłażan wyróżnia się dużą zawartością żelaza, co sprawia, że jest to idealny wybór dla osób cierpiących z powodu anemii. Bogaty jest także w potas, magnez, miedź, wapń i kwas foliowy, dzięki czemu zachowuje dobrą kondycję kości. Antyoksydanty w bakłażanie obniżają ciśnienie krwi, a także chronią organizm przed wolnymi rodnikami. Fioletowo-niebieska skórka bakłażana zawiera związki fenolowe, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Do tych związków należy m.in. antocyjany, które charakteryzują się silnym potencjałem przeciwutleniającym, dodatkowo zapewniając fioletowy kolor skórki warzywa.

Bakłażan na odchudzanie

Bakłażan jest produktem niskokalorycznym (22 kcal/100 g), a w 90 procentach składa się z wody, dlatego polecany jest dla osób odchudzających się. Jest warzywem uniwersalnym, nadającym się jako dodatek do wielu dań, sałatek lub jako przekąska, jednak należy pamiętać, że nie powinno jadać się go na surowo. W sezonie grillowym może być zdrowym zamiennikiem tłustych potraw. Dodatkowo jest bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego, którego zawiera więcej nawet niż jabłka, co zapewnia uczucie sytości. Błonnik pokarmowy jest niezbędny do prawidłowego trawienia oraz zrzucenia nadwagi.

Bakłażan a detoks

Bakłażan ma właściwości oczyszczające, dlatego polecany jest osobom, które przeprowadzają detoks lub są po terapii antybiotykowej. Owoc ten optymalizuje pracę wątroby, a jego właściwości odtruwające pomogą oczyścić organizm i ograniczą zatrzymanie wody w organizmie. Dzięki swoim diuretycznym właściwościom, bakłażan stymuluje pracę nerek. Dodatkowo zaletą bakłażana jest jego zdolność zapobiegania zaparciom.

Bakłażan jako afrodyzjak

Bakłażan uznawany jest za skuteczny afrodyzjak w krajach śródziemnomorskich. Jest nazywane również gruszką miłości, ze względu na swoje właściwości. Zawiera dużą ilość argininy, która ma pozytywny wpływ na naczynia krwionośne i serce, a to przekłada się na potencję. Jego właściwości poprawiające życie seksualne zawdzięczamy dużej zawartości potasu, żelaza, wapnia, fosforu, witaminy A, C oraz witamin z grupy B.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Placki ziemniaczane - polski klasyk. Kto ich nie lubi? Proponujemy je w lżejszej odsłonie, bo zamiast smażenia w głębokim tłuszczu skorzystamy z piekarnika. Taka wersja smakuje równie dobrze, jest tak samo łatwa do zrobienia, a przy tym łagodniejsza dla żołądka, mniej kaloryczna i lekkostrawna.

Jodie Foster: zrobiłam swoje coming out w epoce kamienia łupanego

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Każdy wie, że po dobrym obiedzie powinien być pyszny deser. Tylko że te słodkości zazwyczaj są pełne pustych kalorii, zawierają cukier i tłuszcz, a bardzo często też konserwanty i polepszacze smaku. Dlatego pyszne fit ciasto z mąki kokosowej przygotujemy sami!

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Zainteresują cię również:

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Chcesz wyrzucić jedzenie, którego termin ważności się skończył? Poczekaj, nie wszystko się tak szybko psuje

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Quinoa z kremem orzechowym

Komosa ryżowa z kremem orzechowym. Idealny posiłek na początek dnia

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na zimowe zawirowania

Wiesz, które rzeczy powinno się trzymać w lodówce, a które tego nie potrzebują?

Smalec wegański. Ten przepis pokochają także mięsożercy!

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

„Jestem na diecie bezglutenowej, bo chcę schudnąć”. Czy to jest zdrowe? Odpowiada dietetyczka Paulina Roziewska

Rozgrzewający krem z pieczonych batatów i papryki. Idealny na zimę

7 sposobów, by się nie przeziębiać. Zobacz, jak możesz wzmocnić układ odpornościowy