Przejdź do treści

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Młoda krew wydłuża życie? Naukowcy w końcu poznali odpowiedź
„Tam na dole”, „muszelka”, „siusia”. Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe
Nie żyje Olivia Newton-John. Gwiazda „Grease” od 30 lat chorowała na nowotwór
Rewolucja w medycynie. Naukowcy ożywili część komórek u świni, która już nie żyła
Szczepionka komórkowa na raka coraz bliżej? Pracują nad nią polscy naukowcy

Ćwiczenia po CC obejmują już samo wstanie po kilku godzinach od zabiegu. Kiedy można zacząć ćwiczyć po cesarce? Ćwiczeń na brzuch nie należy wykonywać od razu. Pozostałe partie mięśni można mobilizować jednak już od drugiego tygodnia po cesarskim cięciu. Jak wygląda aktywność fizyczna po cesarskim cięciu? Wyjaśniamy. 

Ćwiczenia po CC

Ćwiczenia po CC to cykl ćwiczeń, które mogą być wykonywane przez kobiety po cesarskim cięciu. Uznaje się, że powrót do formy po cesarskim cięciu jest dłuższy niż po porodzie siłami natury. Różne są jednak dolegliwości i zarówno kobieta po porodzie naturalnym, jak i po cesarskim cięciu różnie znosi okres połogowy. Nie ma na to reguły.

Jeśli chodzi jednak o fizyczną rekonwalescencję, jest ona nieco dłuższa w przypadku cesarki, przede wszystkim z powodu rany brzucha. Trudno powiedzieć dokładnie, jaki jest czas pomiędzy cesarskim cięciem a powrotem do pełnej aktywności i możnością rozpoczęcia ćwiczeń. Dla każdej kobiety będzie ten czas indywidualnie zmienny.

Ćwiczenia po cesarce – kiedy można zacząć ćwiczyć?

Cesarskie cięcie, mimo iż jest to operacja polegająca na przecięciu powłok brzusznych, nie łączy się z nakazem, by kobieta leżała po nim w łóżku. Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, zaleca się, by jak najszybciej po cesarskim cięciu podjęła aktywność fizyczną. Mobilizacja w postaci pójścia pod prysznic czy zajęcia się dzieckiem w pierwszych dobach po porodzie, to bardzo ważne elementy pierwszych aktywności po cesarskim cięciu.

Poród jest dla kobiety zawsze bardzo obciążający. Są jednak takie matki, które bez problemu i dość szybko podejmą pierwszą aktywność. Inne będą potrzebowały zdecydowanie więcej czasu, by dojść do siebie. Dolegliwości związane z porodem dotyczą każdej kobiety. Jednak te, które przeszły cesarskie cięcie, zazwyczaj trudniej mobilizują się do pierwszej aktywności, ponieważ cesarskie cięcie jest dla nich poważną operacją.

Pierwsze ćwiczenia po cesarskim cięciu to wstawanie z łóżka, które jest możliwe zazwyczaj już po kilku godzinach. Każda kobieta po cesarskim cięciu powinna zdawać sobie sprawę, że pierwsze wstanie z łóżka nie będzie łatwe, lecz im szybciej uda jej się tego dokonać, tym łatwiej będzie jej wrócić do sprawności. Mimo przedporodowych planów co do powrotu do formy sprzed ciąży, każda świeżo upieczona mama powinna ze zdrowym rozsądkiem podejść do pierwszych ćwiczeń fizycznych czy zajęć fitness. Często konieczne jest wstrzymanie się nawet na kilka miesięcy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kiedy można ćwiczyć po cesarce?

Po cesarskim cięciu ma miejsce połóg, który kończy się po 6 tygodniach po porodzie. W tym czasie nie należy wykonywać intensywnych ćwiczeń fizycznych. Kobieta może podjąć pierwsze próby napinania mięśni brzucha w pozycji leżącej, jednak każde napięcie powłok brzusznych może wiązać się z silnym bólem w okolicy rany.

W czasie połogu dochodzi do wielu zmian w organizmie kobiety, przy czym niektóre mają naprawdę burzliwy przebieg (jak np. zmiany hormonalne). Mimo iż aktywności fizyczna poprawia samopoczucie, to każda kobieta powinna ograniczyć intensywne ćwiczenia. Jest to czas, kiedy można wybrać się z dzieckiem na pierwsze spacery, a także wykonywać ćwiczenia dostosowane indywidualnie do własnych możliwości.

Połóg to czas, kiedy organizm podejmuje próbę produkcji pokarmu, adaptuje się do zmian hormonalnych, zbiera siły po porodzie. Nie powinno się więc go obciążać ciężkimi ćwiczeniami. Intensywne ćwiczenia po cesarce nie tylko nasilą dolegliwości bólowe, ale również mogą negatywnie wpłynąć na pierwsze etapy laktacji.

Jakie ćwiczenia na brzuch po cesarce i kiedy?

W pierwszych dniach po porodzie cesarskim cięciem kobieta wymaga szczególnego odpoczynku, wsparcia najbliższych. Pierwsze ćwiczenia po cesarce polegają na wstawaniu z pozycji leżącej i kładzeniu się. Kolejny etap aktywności to spacery. Nie powinno się podejmować ciężkich obowiązków domowych, a już na pewno nie wolno dźwigać ciężarów.

Kiedy blizna po cesarce będzie zagojona, wtedy można rozważyć wprowadzenie umiarkowanych ćwiczeń fizycznych. Pierwsze ćwiczenia powinny być tak dobrane, by angażowały mięśnie brzucha, jednak nie powodowały ich nadmiernego przeciążenia.

Ćwiczenia po cesarskim cięciu na brzuch

Początkowo należy rozruszać kończyny. W tym celu prostuje się i ugina nogi w kolanach, a ręce przenosi znad głowy na biodra. Potem dołączają się bliższe partie ciała, jak klatka piersiowa czy uda. W tym celu można wykorzystać poduszkę. Ściska się ją rękami uniesionymi nad klatką piersiową lub udami. następnie można przejść na okolice brzucha.

Ćwiczenia na brzuch można zacząć wykonywać najwcześniej na 2 tygodnie po połogu, aczkolwiek wymaga to konsultacji z lekarzem. Najlepiej pierwsze ćwiczenia rozpocząć po pierwszej kontrolnej wizycie u ginekologa.

Podstawowe ćwiczenia po cesarce na brzuch

Jakie ćwiczenia po cesarce? Oto przykłady:

  • leżenie na plecach ze zgiętymi nogami i przenoszenie kolan z lewej strony na prawą – od tego ćwiczenia powinno się zacząć podejmowanie aktywności fizycznej związanej z mobilizacją mięśni brzucha;
  • leżenie na plecach ze zgiętymi nogami i unoszenie bioder przy jednoczesnym napinaniu ud i pośladków;
  • niepełne brzuszki, które polegają na napinaniu mięśni brzucha przy unoszeniu głowy i barków, nogi zgięte w kolanach, a ręce kierują się do stóp;

Przy wzmacnianiu mięśni brzucha ważne jest równoczesne ćwiczenie mięśni grzbietu. Nie jest to jednak proste, szczególnie w pierwszych kilku miesiącach po porodzie, gdyż leżenie na macie na brzuchu i unoszenie barków i rąk do góry wywołuje często ból. Wykonuje się je więc wtedy, kiedy rana jest całkowicie wygojona i nie powoduje bólu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zakochajcie się w ćwiczeniach – prosty trening dla par w domu

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć, gdzie są? Czym są mięśnie Kegla?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Ćwiczenia na łokieć tenisisty – domowe sposoby profilaktyki

Ćwiczenia dla dzieci w domu – najlepsze zabawy ruchowe

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta

Masz chorą tarczycę? Włącz te ćwiczenia w swój plan dnia

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Ból pleców – rodzaje, przyczyny, leczenie i ćwiczenia

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×