Przejdź do treści

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nie jestem nikomu winna wyglądu” – mówi Maja Staśko, wyjaśniając zjawisko przemocy psychicznej w sieci
Zdjęcie rentgenowskie mózgu
Śmiertelna choroba mózgu wśród pracownic laboratorium. Wstrzymano badania nad prionami
Test dla ciężarnych wskaże, czy urodzą wcześniaka. To nowatorska metoda naukowców z USA
Wczesne objawy COVID-19 różnią się w zależności od wieku i płci – mówią naukowcy
GIS wycofuje kilkanaście serii popularnych lodowych batonów. Są szkodliwe dla zdrowia

Ćwiczenia po CC obejmują już samo wstanie po kilku godzinach od zabiegu. Kiedy można zacząć ćwiczyć po cesarce? Ćwiczeń na brzuch nie należy wykonywać od razu. Pozostałe partie mięśni można mobilizować jednak już od drugiego tygodnia po cesarskim cięciu. Jak wygląda aktywność fizyczna po cesarskim cięciu? Wyjaśniamy. 

Ćwiczenia po CC

Ćwiczenia po CC to cykl ćwiczeń, które mogą być wykonywane przez kobiety po cesarskim cięciu. Uznaje się, że powrót do formy po cesarskim cięciu jest dłuższy niż po porodzie siłami natury. Różne są jednak dolegliwości i zarówno kobieta po porodzie naturalnym, jak i po cesarskim cięciu różnie znosi okres połogowy. Nie ma na to reguły.

Jeśli chodzi jednak o fizyczną rekonwalescencję, jest ona nieco dłuższa w przypadku cesarki, przede wszystkim z powodu rany brzucha. Trudno powiedzieć dokładnie, jaki jest czas pomiędzy cesarskim cięciem a powrotem do pełnej aktywności i możnością rozpoczęcia ćwiczeń. Dla każdej kobiety będzie ten czas indywidualnie zmienny.

Ćwiczenia po cesarce – kiedy można zacząć ćwiczyć?

Cesarskie cięcie, mimo iż jest to operacja polegająca na przecięciu powłok brzusznych, nie łączy się z nakazem, by kobieta leżała po nim w łóżku. Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, zaleca się, by jak najszybciej po cesarskim cięciu podjęła aktywność fizyczną. Mobilizacja w postaci pójścia pod prysznic czy zajęcia się dzieckiem w pierwszych dobach po porodzie, to bardzo ważne elementy pierwszych aktywności po cesarskim cięciu.

Poród jest dla kobiety zawsze bardzo obciążający. Są jednak takie matki, które bez problemu i dość szybko podejmą pierwszą aktywność. Inne będą potrzebowały zdecydowanie więcej czasu, by dojść do siebie. Dolegliwości związane z porodem dotyczą każdej kobiety. Jednak te, które przeszły cesarskie cięcie, zazwyczaj trudniej mobilizują się do pierwszej aktywności, ponieważ cesarskie cięcie jest dla nich poważną operacją.

Pierwsze ćwiczenia po cesarskim cięciu to wstawanie z łóżka, które jest możliwe zazwyczaj już po kilku godzinach. Każda kobieta po cesarskim cięciu powinna zdawać sobie sprawę, że pierwsze wstanie z łóżka nie będzie łatwe, lecz im szybciej uda jej się tego dokonać, tym łatwiej będzie jej wrócić do sprawności. Mimo przedporodowych planów co do powrotu do formy sprzed ciąży, każda świeżo upieczona mama powinna ze zdrowym rozsądkiem podejść do pierwszych ćwiczeń fizycznych czy zajęć fitness. Często konieczne jest wstrzymanie się nawet na kilka miesięcy.

Kiedy można ćwiczyć po cesarce?

Po cesarskim cięciu ma miejsce połóg, który kończy się po 6 tygodniach po porodzie. W tym czasie nie należy wykonywać intensywnych ćwiczeń fizycznych. Kobieta może podjąć pierwsze próby napinania mięśni brzucha w pozycji leżącej, jednak każde napięcie powłok brzusznych może wiązać się z silnym bólem w okolicy rany.

W czasie połogu dochodzi do wielu zmian w organizmie kobiety, przy czym niektóre mają naprawdę burzliwy przebieg (jak np. zmiany hormonalne). Mimo iż aktywności fizyczna poprawia samopoczucie, to każda kobieta powinna ograniczyć intensywne ćwiczenia. Jest to czas, kiedy można wybrać się z dzieckiem na pierwsze spacery, a także wykonywać ćwiczenia dostosowane indywidualnie do własnych możliwości.

Połóg to czas, kiedy organizm podejmuje próbę produkcji pokarmu, adaptuje się do zmian hormonalnych, zbiera siły po porodzie. Nie powinno się więc go obciążać ciężkimi ćwiczeniami. Intensywne ćwiczenia po cesarce nie tylko nasilą dolegliwości bólowe, ale również mogą negatywnie wpłynąć na pierwsze etapy laktacji.

Jakie ćwiczenia na brzuch po cesarce i kiedy?

W pierwszych dniach po porodzie cesarskim cięciem kobieta wymaga szczególnego odpoczynku, wsparcia najbliższych. Pierwsze ćwiczenia po cesarce polegają na wstawaniu z pozycji leżącej i kładzeniu się. Kolejny etap aktywności to spacery. Nie powinno się podejmować ciężkich obowiązków domowych, a już na pewno nie wolno dźwigać ciężarów.

Kiedy blizna po cesarce będzie zagojona, wtedy można rozważyć wprowadzenie umiarkowanych ćwiczeń fizycznych. Pierwsze ćwiczenia powinny być tak dobrane, by angażowały mięśnie brzucha, jednak nie powodowały ich nadmiernego przeciążenia.

Ćwiczenia po cesarskim cięciu na brzuch

Początkowo należy rozruszać kończyny. W tym celu prostuje się i ugina nogi w kolanach, a ręce przenosi znad głowy na biodra. Potem dołączają się bliższe partie ciała, jak klatka piersiowa czy uda. W tym celu można wykorzystać poduszkę. Ściska się ją rękami uniesionymi nad klatką piersiową lub udami. następnie można przejść na okolice brzucha.

Ćwiczenia na brzuch można zacząć wykonywać najwcześniej na 2 tygodnie po połogu, aczkolwiek wymaga to konsultacji z lekarzem. Najlepiej pierwsze ćwiczenia rozpocząć po pierwszej kontrolnej wizycie u ginekologa.

Podstawowe ćwiczenia po cesarce na brzuch

Jakie ćwiczenia po cesarce? Oto przykłady:

  • leżenie na plecach ze zgiętymi nogami i przenoszenie kolan z lewej strony na prawą – od tego ćwiczenia powinno się zacząć podejmowanie aktywności fizycznej związanej z mobilizacją mięśni brzucha;
  • leżenie na plecach ze zgiętymi nogami i unoszenie bioder przy jednoczesnym napinaniu ud i pośladków;
  • niepełne brzuszki, które polegają na napinaniu mięśni brzucha przy unoszeniu głowy i barków, nogi zgięte w kolanach, a ręce kierują się do stóp;

Przy wzmacnianiu mięśni brzucha ważne jest równoczesne ćwiczenie mięśni grzbietu. Nie jest to jednak proste, szczególnie w pierwszych kilku miesiącach po porodzie, gdyż leżenie na macie na brzuchu i unoszenie barków i rąk do góry wywołuje często ból. Wykonuje się je więc wtedy, kiedy rana jest całkowicie wygojona i nie powoduje bólu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Test marszowy – przebieg i zastosowanie badania

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Kinezyterapia – co to jest? Ćwiczenia, rodzaje, wskazania

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy rzeczywiście pomaga na lwią zmarszczkę? Uważaj, możesz popełniać błąd [WIDEO]

„Przygotowując się do porodu, warto szukać w swoim otoczeniu kobiet, które miały dobre doświadczenia i słuchać, czemu je zawdzięczają” – mówi psychoterapeutka Justyna Dąbrowska

Monika Mrozowska / Instagram

Monika Mrozowska pokazała zdjęcia wykonane cztery dni po porodzie. „Tak ma prawo wyglądać ciało”

poród francuski

Dr Marek Gowkielewicz o innowacyjnych „porodach francuskich”: pacjentka już 2 godziny po zabiegu może wstać z łóżka i wziąć prysznic

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Cesarskie cięcie, poród siłami natury

Cesarskie cięcie czy poród siłami natury? „Nie mamy prawa oceniać wyboru kobiety”

Olga Szemley, joga twarzy

Wystarczy 7 minut dziennie, żeby zadbać o skórę twarzy bez botoksu. Olga Szemley mówi, jak to zrobić [WIDEO]

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy wyjdzie ci na zdrowie! „Mięśnie nie kończą się na obojczykach. W twarzy mamy ponad 80 mięśni, warto o nie zadbać” [WIDEO]

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Cesarskie cięcie u ciężarnej pacjentki w śpiączce farmakologicznej, połączonej do pozaustrojowego utlenowania krwi / Uniwersytecki Szpital Kliniczny we Wrocławiu

Niezwykły poród we Wrocławiu. Cesarskie cięcie u kobiety chorej na COVID-19, podłączonej do pozaustrojowego utlenowania krwi

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?