Przejdź do treści

Dyskopatia lędźwiowa – bezpieczne i skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Kobieta z dyskopatią lędźwiową wykonuje ćwiczenia
Fot. gpointstudio / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Ćwiczenia na dyskopatię lędźwiową można wykonywać indywidualnie w domu, jednakże należy pamiętać, że każdy rodzaj treningu musi być dobrany przez rehabilitanta lub fizjoterapeutę. Aby zmniejszyć dolegliwości bólowe, ćwiczenia przy dyskopatii lędźwiowej muszą być wykonywane systematycznie.

Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy na dyskopatię są dedykowane osobom, które w przeszłości przeszły uraz kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, miały przewlekłą dyskopatię lub ból idiopatyczny (czyli niewiadomego pochodzenia). Dyskopatia to nic innego jak wypadanie dysku. Istnieje kilka rodzajów ćwiczeń na dyskopatię kręgosłupa lędźwiowego, w tym rozluźniające, wzmacniające, rozciągające i mobilizujące. Ważne jest, aby rodzaj terapii dobrać do przyczyn powstawania bólu. Kluczowe jest to, aby nie rozpoczynać treningów przed konsultacją z lekarzem, na własną rękę. Może to przyczynić się do pogłębienia się urazu i powstawania groźnych powikłań.

Mężczyzna odwrócony tyłem, trzymający się za dolną część kręgosłupa

Ćwiczenia przy dyskopatii lędźwiowej

Każde ćwiczenia przy dyskopatii lędźwiowej wymagają przygotowania i dobrego zaplanowania, najlepiej z trenerem personalnym, który zna przyczynę i rodzaj schorzenia. Zestawy powinno wykonywać się 3 razy w tygodniu, skupiając się bardziej na technice wykonywania ćwiczeń niż na ilości powtórzeń. Należy pamiętać o okresie regeneracji pomiędzy dniami treningów. Poniższe ćwiczenia przy dyskopatii kręgosłupa lędźwiowego mogą być wykonywane przez osoby początkujące. Do najpopularniejszych zalicza się:

  • Przyciąganie kolan w pozycji leżącej na podłodze. Przy ćwiczeniach na dyskopatię lędźwiową można pomagać sobie rękoma. 10 powtórzeń x 2.
  • Rowerek należy wykonać metodą tradycyjną, tj.podczas leżenia na plecach naśladuje się ruchy nóg jak przy pedałowaniu. Ważne, aby odcinek lędźwiowy przylegał bezpośrednio do podłogi lub maty. 10 powtórzeń x 2.
  • Unoszenie głowy w klęku podpartym rozpoczyna się w pozycji „na czworaka”. Głowa musi być skierowana na dół, a ręce naprzemiennie prostuje się przed siebie. Powtórzyć 10 razy.
  • Koci grzbiet wykonuje się w klęku podpartym. Środkową część kręgosłupa należy powoli wypychać ku górze i ku dołowi, przy czym wdechowi musi towarzyszyć wypychanie, a wydechowi – opuszczanie. Powtórzyć 5 razy.
  • Unoszenie ramion ponad głowę – te ćwiczenia w dyskopatii lędźwiowej wykonuje się w pozycji leżącej z rękami wyprostowanymi wzdłuż ciała. Ramiona należy nieść i przenieść za głowę i następnie wrócić do pozycji wyjściowej. Powtórzyć 10 razy.

Zobacz także: Dyskopatia – leczenie

Zobacz także

Metoda McKenziego – ćwiczenia przy dyskopatii odcinka lędźwiowego

Coraz częściej przy dyskopatii lędźwiowej przeprowadza się ćwiczenia McKenziego. Technika ta koncentruje się na zlikwidowaniu przyczyny pojawiania się bólu, a nie samego objawu. Dlatego też uważa się, że metoda McKenziego jest jedną z najskuteczniejszych i przynosi trwałe rezultaty. Aby rozpocząć ćwiczenia dyskopatii lędźwiowej, należy udać się do lekarza, który po wykonaniu badania podmiotowego i przedmiotowego dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń.

  •    Ćwiczenie nr 1

Zestaw ćwiczeń dla pacjentów z dyskopatią lędźwiową zawsze poprzedza pewna forma relaksacji przygotowująca do dalszej pracy. Należy wykonać ją, leżąc na brzuchu z ramionami ułożonymi wzdłuż ciała. Głowa osoby ćwiczącej odwrócona jest na prawo. Trzeba wykonać kilka wdechów, aby zrelaksować i rozluźnić mięśnie dolnych partii pleców. Pozwala to na pozbycie się zniekształceń w odcinku lędźwiowym.

  •    Ćwiczenie nr 2

Inne ćwiczenia przy dyskopatii odcinka lędźwiowego wykonuje się w przeproście, leżąc na brzuchu. Łokcie należy położyć pod barkami, tak aby ciężar ciała spoczywał na przedramionach. Początek również powinien obejmować serię wdechów i wydechów. Kiedy mięśnie kończyn dolnych, pleców i bioder zaczynają się rozluźniać, należy przez kolejne 5 minut leżeć. Regularne powtarzanie tego ćwiczenie pomoże zniwelować z czasem bóle krzyża.

Zobacz także: Dyskopatia kręgosłupa

Ćwiczenia po operacji dyskopatii lędźwiowej są sprawą bardzo indywidualną, jednakże nie powinno się wykonywać jakichkolwiek ćwiczeń fizycznych przez co najmniej 2 miesiące. Ortopeda zazwyczaj zaleca unikanie obciążania i nadwyrężania operowanego odcinka kręgosłupa. Ważna jest również zmiana materaca do spania – z twardego na ortopedyczny. Podczas siedzenia lepiej będzie podpierać odcinek lędźwiowy i nie doprowadzać do swobodnego zwisania kończyn dolnych. Przez pierwsze tygodnie po operacji na odcinek lędźwiowy nie powinno się także dużo schylać.

Zobacz także: Dyskopatia szyjna

Bibliografia

Przytrzymaj
i odkryj

1. Ćwiczenia usprawniające kręgosłup. Stanisław Szabuniewicz, Aleksandra Orlikowska, Wiesław Niesłuchowski. Harmonia, 2011.
2. Terapia kręgosłupa. Diagnoza, ćwiczenia, leczenie. Kemnitz Hans. Aba, 2016.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert