Przejdź do treści

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Już w ostatnią niedzielę marca przestawimy zegarki o godzinę do przodu. Nie jest to dobra wiadomość dla osób zmagających się z zaburzeniami snu po COVID- 19. Jak wskazują lekarze z amerykańskiej Akademii Medycyny Snu, ozdrowieńcy mogą mieć wtedy trudniej niż pozostali.

Po COVID- 19 śpimy gorzej

Wiele osób po przejściu koronawirusa boryka się z powikłaniami. Możemy do nich zaliczyć także zaburzenia snu. Jednych męczy bezsenność, którą ciężko wyregulować nawet lekami, innym dokucza z kolei nadmierna senność.

W nocy z soboty 26 na niedzielę 27 marca będziemy spali o godzinę krócej. Wtedy zmieniamy czas z zimowego na letni. Wskazówki zegarów przesuwamy o godzinę do przodu, czyli z godziny 02:00 na godzinę 03:00.

Każda taka zmiana wpływa na nasz organizm, samopoczucie i nastrój. Naukowcy ostrzegają, że osoby, które prowadzą tzw. noce życie i niewiele śpią, mogą poczuć się po zmianie czasu gorzej.
Niektórzy reagują na zmianę czasu pogorszeniem stanu zdrowia, skróceniem snu, a nawet zaburzeniami w tej kwestii. To ostanie mogą boleśnie odczuć osoby, które zmagały się z COVID- 19. I nie ma znaczenia, czy przeszły chorobę lekko, ciężko, czy były hospitalizowane.
American Heart Association corocznie przypomina, że to właśnie w czasie letnim pojawiają się przypadki chorób serca i udarów, a biologiczny „szok” jak dotąd został niewyjaśniony.

Nasze ciało jest zestrojone ze światem zewnętrznym za pomocą zegara biologicznego. Więc istnieje synchronizacja – tłumaczy dr Abid Bhat, dyrektor medyczny University Health Sleep Center.

Doktor Abid Bhat opowiadał o przypadkach pacjentów, którzy po przejściu COVID- 19 mają poważne problemy ze snem. Wśród nich była kobieta, której przepisano tabletki nasenne. Niestety nie zadziałały. Z powodu bezsenności jej życie zamieniło się w koszmar właśnie po tym, jak zachorowała na koronawirusa. Lekarz twierdzi, do jego gabinetu przychodzą osoby wyczerpane, bez energii, z zespołem uporczywego zmęczenia pocovidowego.  Dla pacjentów w takim stanie zmiana czasu może być dodatkowym problemem. Cierpiącym na bezsenność lekarz proponuje po przestawieniu zegarków krótką drzemkę w ciągu dnia, ale wczesnym popołudniem.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność
Naturell Czosnek Max Bezzapachowy, 90 kapsułek
17,39 zł
Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
Odporność
Naturell Omega-3 1000 mg, 120 kaps
54,90 zł
Odporność, Beauty
Naturell Cynk Organiczny + C, 100 tabletek
12,99 zł
Odporność
WIMIN Odporność, 30 kaps.
59,00 zł
"Budzimy się w nocy z silnym uczuciem, że musimy coś zjeść" - Justyna Markowska mówi, czym jest syndrom nocnego jedzenia i dlaczego częściej dopada kobiety

(Bez)senność to choroba

Wiele osób niestety bagatelizuje problemy ze snem i próbuje leczyć się na własną rękę.  To błąd. Bezsenność bywa objawem poważnych chorób. Każdy tego typu stan wymaga konsultacji lekarskiej. Problemem jest także hipersomnia, czyli nadmierna senność.  Jej przyczyny są różne: cukrzyca, schorzenia somatyczne, alkoholizm i zespół abstynencyjny, urazy głowy, depresja, zaburzenia psychiczne i wiele innych. Szacuje się, że nadmierna senność dotyka 5 proc. populacji, a z bezsennością boryka się 45 proc. społeczeństwa na całym świecie.

Polacy nie chcą zmiany czasu

Nie tylko Amerykańska Akademia Medycyny Snu postuluje zniesienie zmiany czasu. Polacy również mają dość przestawiania zegarków, i co za tym idzie, rozregulowywania swojego organizmu. Niemal 80 proc.  ankietowanych Polaków w 2019 roku nie chciała zmiany czasu na zimowy, tylko pozostania przy letnim. Pomysł rezygnacji ze zmiany czasu trafił do Parlamentu Europejskiego. Prace nad projektem zostały zawieszone po wybuchu pandemii. Najprawdopodobniej do 2026 roku będziemy jeszcze przestawiać zegarki. Po tym terminie być może będziemy stosować tylko czas letni, środkowoeuropejski.
W naszym kraju pierwszy raz zmianę czasu zaczęto stosować w okresie międzywojennym. Później zmiana czasu była wprowadzona z przerwami na okresy: 1946-1949, 1957-1964. Od 1977 r. aż po teraz funkcjonuje nieustannie. Uzasadnieniem było najefektywniejsze wykorzystanie światła słonecznego w czasie dnia i oszczędność energii elektrycznej.

Źródło: Medical Express

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta z termometrem w ręce

Każda kolejna infekcja koronawirusem SARS-CoV-2 zwiększa ryzyko śmierci. Eksperci alarmują

Daria Łukowska / archiwum prywatne

„Nasz organizm wie, że noc jest od tego, by się regenerował. Jeżeli my to zaburzamy, on nie będzie miał na to czasu”. O tym, jak spać, żeby się wyspać, mówi Daria Łukowska

„Coraz częściej mamy do czynienia z gruźlicą lekooporną” – alarmuje pulmonolog lek. Anna Kazjaka-Olszewska i tłumaczy, dlaczego ta choroba jest wciąż groźna

Czy Polacy chcą zmiany czasu? Wyniki nowego badania są jednoznaczne

Czy Polacy chcą zmiany czasu? Wyniki nowego badania są jednoznaczne

Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują / istock

Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują

Dzieci i nastolatki po COVID-19 mają większe szanse na rozwój cukrzycy? Nowe badanie nie pozostawia złudzeń

Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

Szczepienie

Adam Niedzielski: „Wprowadzamy szczepienie przeciw COVID-19 drugą dawką przypominającą”

Koniec z kłuciem? Pierwsza wziewna szczepionka przeciw COVID-19 została zatwierdzona. Póki co w jednym kraju

Dziecko dostaje szczepionkę

Kto może zaszczepić się czwartą dawką szczepionki na COVID-19? Jest decyzja EMA

Co robić, żeby nie pogarszać bezsenności? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

Co robić, żeby nie pogarszać bezsenności? Wyjaśnia psycholożka Milena Wojnarowska

Jest nowe rozporządzenie dotyczące maseczek. W tych miejscach trzeba je nosić do 30 września

Jest nowe rozporządzenie dotyczące maseczek. W tych miejscach trzeba je nosić przynajmniej do 30 września

Szczepienie

Warto czekać na szczepionkę przeciw Omikronowi, czy lepiej szczepić się wcześniej?

Tak rozsiewa się Omikron. Badacze odkryli tajemnicę szybkiego rozprzestrzeniania się jednego z wariantów koronawirusa

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

Mudry – 10 układów dłoni, dzięki którym poprawisz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne 

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Nietrzymanie stolca, zaburzenia erekcji, a nawet halucynacje. Wydłuża się lista objawów long COVID

Jest decyzja Ministerstwa Zdrowia w sprawie czwartej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Wyjaśniamy, kto będzie mógł ją przyjąć

Jest decyzja MZ w sprawie czwartej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Wyjaśniamy, kto będzie mógł ją przyjąć

Idący ludzie

Wariant Centaurus atakuje kolejne kraje. Eksperci alarmują: jest tak samo zaraźliwy jak Omikron

Kobieta na lotnisku

Turysto, nie zapomnij maseczki! Pierwszy wakacyjny kraj UE przywraca nakaz zasłaniania ust i nosa

Koronawirus - powrót maseczek ochronnych? / pexels

Maseczki ochronne wrócą? Takiej sytuacji z koronawirusem nie było od dawna

COVID-22 w Hiszpanii / istock

Kolejna fala zakażeń. „Obecny koronawirus bardzo różni się od oryginalnego, to inna choroba, więc możemy mówić o COVID-22”

To miała być zwykła infekcja. Okazało się, że 12-latka ma trzecie stadium groźnego nowotworu

Najpopularniejsze

×