Przejdź do treści

„Płacz nie jest tylko dla dzieci – płacz jest dla wszystkich. Nie ma się czego wstydzić” – pisze Aleksandra Dejewska

Kobieta płacze
"Płacz nie jest tylko dla dzieci - płacz jest dla wszystkich. Nie ma się czego wstydzić, płacząc" - pisze Aleksandra Dejewska/ Zdjęcie: Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Płacz to nie powód do wstydu. Płacz pozwala nam regulować emocje i służy do komunikacji” –  podkreśla Aleksandra Dejewska na swoim profilu na Instagramie. Psycholożka wymienia, jakie jeszcze korzyści przynosi nam wypłakanie się.

Nie wstydź się płakać

Miewasz czasem takie chwile, w których musisz się wypłakać? Nie wstydź się! Łzy nie są zarezerwowane dla dzieci czy „mięczaków”, płakać może każdy i każda z nas. Płacz nie jest też oznaką słabości, lecz wręcz nas wzmacnia. Temat ten poruszyła na swoim profilu na Instagramie psycholożka Aleksandra Dejewska.

„Często wstydzimy się płakać. Boimy się, że płacz uczyni nas słabymi albo, że ktoś o nas pomyśli, że jesteśmy słabi/słabe. Całkowicie niesłusznie, bo płacz daje nam tak wiele, że można powiedzieć, że stajemy się po nim silniejsi, silniejsze” – napisała.

Łzy, które składają się głównie z roztworu soli i substancji bakteriobójczych, wpłyną korzystnie nie tylko na zdrowie oka, ale także na nasze zdrowie psychiczne. Jak zaznacza psycholożka, płacz pozwala regulować nasze i sprawia, że stajemy się bardziej odporni na stres.

„Płacz jest naturalny. Płacz pozwala nam regulować emocje. Płacz pozwala nam się wyrazić. Płacz towarzyszy nam od dziecka. Płacz służy do komunikacji” – dodała.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
45,00 zł 60,00 zł
PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł
Zdrowie umysłu
WIMIN Głębokie skupienie, 30 kaps.
79,00 zł

Zalety płaczu

Dejewska wyjaśniła, że każda emocja, która kryje się za łzami, mówi nam wiele o nas samych. Warto im się przyjrzeć. Nie należy również wstrzymywać płaczu, ponieważ może to wzmocnić negatywne emocje i jeszcze bardziej pogorszyć nasz nastrój.

Dlaczego warto czasem się wypłakać? Psycholożka wymieniła korzyści, jakie dają nam łzy.

„Lepiej płakać niż nie!” – napisała i dodała 4 powody, dla których warto płakać:

„Płacz daje ukojenie – płacz aktywuje działanie przywspółczulnego układu nerwowego, który pomaga ciału odpocząć, odetchnąć, poczuć ukojenie. Efekt swoistego katharsis można poczuć już po kilku minutach płacze.

Płacz działa przeciwbólowo – naukowcy z zakładów psychologii, psychiatrii oraz psychologii medycznej i klinicznej uniwersytetów w Rijece, Pittsburghu oraz Tilburgu opisali w swojej wspólnej pracy, że podczas płaczu w organizmie wydzielają się oksytocyna oraz opioidy – substancje, które m.in. łagodzą ból.

Płacz przywraca równowagę – gdy już się wypłaczemy, często czujemy się lepiej. (…) Uczeni z uniwersytetu w Yale potwierdzają, że płacz pomaga odzyskać balans po skrajnych emocjach – nie tylko smutku, ale też gniewu czy ogromnej radości.

Płacz pokazuje, że potrzebujesz wsparcia – dzieci płaczą dużo, bo mają dużo potrzeb, których nie potrafią spełnić same, a nie potrafią też zakomunikować ich w inny sposób. Gdy dorastamy, płaczemy coraz mniej, bo coraz lepiej komunikujemy potrzeby i emocje na inne sposoby. Jednak nawet w dorosłym życiu wiemy, że płacz daje upust jakimś emocjom. Widząc płacz bliskiej osoby, okazujemy jej wsparcie i chęć pomocy, a to pomaga budować relacje”.

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Aleksandra Dejewska – kim jest?

Aleksandra Dejewska jest psycholożką, terapeutką, autorką książki „Bulimia. Moja historia choroby”, założycielką Fundacji Aż Sobie Zazdroszczę, która pomaga osobom z zaburzeniami odżywiania.

Ekspertka swoją wiedzą chętnie dzieli się w mediach społecznościowych. Jej profil na Instagramie obserwuje ponad 4 tys. internautów.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Wspomnienia wywołane obrazem albo dźwiękiem są emocjonalnie znacznie mniej nasycone niż te wywołane przez zapachy” – mówi prof. Ewa Czerniawska

Emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu. Poznaj najważniejsze mity na ich temat

"Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk". Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po informacjach o wybuchu rakiety na polskim terytorium

„Nie chodzi o to, żeby czytać i oglądać wszystko, chociaż tak nam będzie podpowiadał lęk”. Psychotraumatolożka mówi, jak sobie z nim radzić po wybuchu rakiety w Przewodowie

Masz dzisiaj bardzo kiepski dzień? Przeczytaj 10 zdań mądrych kobiet, które motywują ludzi z dołkiem

Psycholożka Katarzyna Binkiewicz

„Żałoba to nie tylko emocje. Strata to doświadczenie totalne i doznajemy jej na każdym poziomie naszego funkcjonowania” – mówi psycholożka Katarzyna Binkiewicz

Agata Kulesza

Agata Kulesza niezwykle szczerze o rozwodzie i terapii: „Najpierw leżysz na podłodze w skulonej pozycji ofiary”

Depresja sezonowa

Ciemno, zimno i smutno, czyli depresja sezonowa. „To nie jest zwykła jesienna chandra” – podkreśla Milena Wojnarowska. Jak odróżnić oba te stany?

Kobieta leży na łóżku z pamiętnikiem w ręce

6 dowodów na to, że pisanie o emocjach służy zdrowiu

Magda Jarosz: Wstyd jest emocją, którą najmniej rozumiemy i z którą najbardziej boimy się spotkać

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

„Można jednocześnie kochać i pożądać partnera, a po zbliżeniu z nim doświadczać smutku”. Skąd się bierze poseksualny blues w sypialni i jak sobie z nim radzić, mówi Marta Tabor

„Panie, które charakteryzują się prawidłową masą ciała, mają większe skłonności do tego, żeby podjadać pod wpływem nudy” – mówi Aleksandra Ulatowska, psychodietetyczka

Od rozdrażnienia po furię. Psycholożka o tym, co chce nam powiedzieć złość i jak sobie z nią radzić

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

Kobieta

Depresja ma różne oblicza. O tym objawie rzadko się mówi

Kłótnia w związku. 7 rzeczy, których lepiej po niej nie robić

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

„Saszeńka, nasz mały aniołek jest już w niebie!”. Wpis mamy chłopca, który zginął uciekając przed Rosjanami, rozdziera serce

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

Anna Dymna podczas nagrania spektaklu „Pan Jowialski” / MWmedia

„Chciałabym jeszcze chwilę pożyć, bo wciąż mam dużo rzeczy do zrobienia”. Anna Dymna o problemach ze zdrowiem

×