Przejdź do treści

Skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Kobieta wykonuje ćwiczenia na ból kręgosłupa
Fot. leszekglasner / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta i mężczyzna przytulają się
Usłyszałaś od ginekologa, żeby przed seksem napić się lampki wina, żeby nie bolało? Pani Fizjotrener: to nie jest ból, na który możesz się godzić
San Marino
San Marino oferuje turystom szczepionkę wliczoną w koszty pobytu. Jest jeden haczyk
Szczepionki
Kolejny kraj wycofuje dwie szczepionki na COVID-19. Powodem są przypadki zakrzepów u zaszczepionych
Polekowe uszkodzenie wątroby – przyczyny i leczenie
Choroby mikrokrążenia – skutki i profilaktyka zaburzeń

Długotrwała pozycja siedząca, brak aktywności fizycznej, a przede wszystkim niewłaściwa postawa może się przyczynić do powstawania zmian zwyrodnieniowych w różnych odcinkach kręgosłupa. Pierwszym objawem jest ból i trudności w codziennym funkcjonowaniu. Chorobie można zapobiec dzięki ćwiczeniom, jednak ważne, by były one indywidualnie dostosowane do potrzeb pacjenta.

Ćwiczenia rozciągające i relaksujące mogą być wykonywane przez osoby w różnym przedziale wiekowym. Ćwiczenia powinny być przemyślane i dostosowane do możliwości chorego. Niektórymi ćwiczeniami można sobie zaszkodzić, jeśli ich wykonanie będzie się wiązać z nadmiernym wysiłkiem. Jak ćwiczyć, żeby sobie pomóc, a nie zaszkodzić ?

Kręgosłup masz tylko jeden

Ból kręgosłupa – skąd się bierze?

Głównymi czynnikami, które powodują ból kręgosłupa, są przeciążenia i niewłaściwa postawa. Plecom i szyi nie służy długotrwałe siedzenie przed komputerem i noszenie ciężkich zakupów, przy równoczesnym braku jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W momencie, gdy plecy są nadmiernie eksploatowane, pojawiają się dolegliwości bólowe do złudzenia przypominające ból kręgosłupa po ćwiczeniach, który pojawiają się po treningu bez odpowiedniej rozgrzewki.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa mogą zapobiec uporczywym dolegliwościom, o ile są dobrze dobrane i starannie wykonywane. Odrobina aktywności fizycznej jest polecana każdemu, kto ma siedzący tryb życia, boryka się ze zwyrodnieniem kręgosłupa lub chce mu zapobiec.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa szyjnego

Ćwiczenia na ból kręgosłupa szyjnego polecane są osobom, które dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej – np. przy biurku przed komputerem lub w samochodzie. W bólu kręgosłupa ćwiczenia na odcinek szyjny dzieli się na 4 warianty:

  • ćwiczenia rozluźniające
  • ćwiczenia rozciągające
  • ćwiczenia mobilizujące
  • ćwiczenia wzmacniające.

Rozciągające ćwiczenia na bóle kręgosłupa szyjnego powinny zmniejszyć sztywność karku i uelastycznić odcinek szyjny kręgosłupa. Mają one formę rozgrzewki o działaniu rozluźniającym mięśnie. Najczęstszą pozycją zaliczaną do ćwiczeń rozluźniających jest tzw. “koci grzbiet”, który rozpoczyna się od klęku podpartego.

Ćwiczenia rozciągające można wykonywać w pozycji siedzącej, dlatego jest to dobre rozwiązanie dla osób pracujących przy biurku, którzy w czasie przerwy mogą rozciągnąć zesztywniałe mięśnie. Najprostsza pozycja w tych ćwiczeniach to splecenie rąk za głową i uciskanie nimi głowy przez kilka sekund. Podobnie wykonuje się ćwiczenia mobilizujące i wzmacniające odcinek szyjny kręgosłupa. Powtarzanie tych ćwiczeń w seriach ograniczy sztywność karku i ból w okolicy szyjnej spowodowany długotrwałym przebywaniem w jednej pozycji.

Zobacz także

Ból kręgosłupa lędźwiowego – ćwiczenia

Ćwiczenia na ból kręgosłupa lędźwiowego to także rozciąganie, mobilizowanie do pracy oraz wzmacnianie. Szczególny nacisk podczas ćwiczeń kładzie się na rozciąganie mięśni kulszowo-goleniowych, które u osób długo siedzących w jednej pozycji są nadmiernie skrócone.

Pozycja wyjściowa w ćwiczeniach przy bólu kręgosłupa lędźwiowego to leżenie na plecach. Ważne jest wtedy unoszenie ramion i szyi lub naprzemiennie kończyn dolnych. Są to również dobre ćwiczenia na ból kręgosłupa w ciąży spowodowany przeciążeniem.

Ćwiczenia przy bólach kręgosłupa lędźwiowego nie tylko zmniejszą dolegliwości bólowe, ale też zapobiegną dyskopatii.

Ból kręgosłupa piersiowego – ćwiczenia

Kręgosłup piersiowy jest niezwykle ważnym elementem ciała, ponieważ odpowiada za prawidłową postawę. W porównaniu do innych odcinków, dolegliwości bólowe w tym odcinku występują bardzo rzadko – częściej są następstwem urazów. Ćwiczenia na ból kręgosłupa piersiowego są bardzo istotne, bo uszkodzenie tego odcinka może być powodem trwałego kalectwa.

Polecane na ból kręgosłupa odcinka piersiowego ćwiczenia to takie, które są ukierunkowane na wzmocnienie i rozluźnienie mięśni przykręgosłupowych i tkanek okołostawowych. Niezwykle istotne są również ćwiczenia oddechowe, których zadaniem jest uruchomienie mięśni oddechowych, zwłaszcza międzyżebrowych, dzięki czemu okoliczne tkanki są lepiej dotlenione. Takim ćwiczeniem może być np. pochylenie tułowia w przód i wyciągnięcie rąk do przodu w pozycji siadu klęcznego.

W dolegliwościach bólowych odcinka piersiowego kręgosłupa stawia się nacisk na rozluźnienie powięzi i przywrócenie prawidłowego napięcia kręgów oraz na uelastycznienie tkanek.

Bibliografia

Przytrzymaj
i odkryj

1. M. Krasuski, Algorytm postępowania diagnostyczno leczniczego w zespołach bólowych kręgosłupa. “Rehabilitacja Medyczna” 2005, 9(3):19-25.
2. J. Siminska, K. Pietkun, I. Głowacka, W. Beuth, K. Nowacka, W. Hagner, Z. Siedlecki, Przegląd zaleceń postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, “Journal of Education, Health and Sport” 2016, 6(8):454-466.
3. I. Milanow, Zespół bólowy kręgosłupa, “Pediatr Med Rodz” 2014, 10 (3), 253-260.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnic – objawy i leczenie

Sposoby na bolesne miesiączki. Bolesny okres – co robić?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

8 kobiecych chorób, których objawem jest bolesny seks

Galwanizacja – co to jest, działanie i przeciwwskazania

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Przelewanie w brzuchu – czy jest normalne? Co może oznaczać uczucie przelewania wody w brzuchu?

Koncert Mary Komasa

Mary Komasa choruje na endometriozę. „Poziom bólu, z jakim się zmagamy, jest nie do opisania”

Prądy interferencyjne – wskazania, skutki uboczne, cena

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Fitspiracje, które nie inspirują. Czy na pewno warto przeglądać zdjęcia szczupłych sylwetek na Instagramie?

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Prądy diadynamiczne (Bernarda) – rodzaje i zastosowanie

Kinezyterapia – co to jest? Ćwiczenia, rodzaje, wskazania

Elektroterapia – czym jest i jakie są do niej wskazania?

Fizykoterapia – czym jest i jakie są rodzaje fizykoterapii?

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy rzeczywiście pomaga na lwią zmarszczkę? Uważaj, możesz popełniać błąd [WIDEO]

Wiesz na jakie pytanie lekarza 60 proc. pacjentów nie zna odpowiedzi? Wydaje się proste, jednak wiele osób zaskakuje

Wiesz, na jakie pytanie lekarza 60 proc. pacjentów nie zna odpowiedzi? Wydaje się proste, jednak wiele osób zaskakuje

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Olga Szemley, joga twarzy

Jak spać, żeby nie mieć zmarszczek? Radzi joginka twarzy Olga Szemley [WIDEO]

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?