Przejdź do treści

Skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Kobieta wykonuje ćwiczenia na ból kręgosłupa
Fot. leszekglasner / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Długotrwała pozycja siedząca, brak aktywności fizycznej, a przede wszystkim niewłaściwa postawa może się przyczynić do powstawania zmian zwyrodnieniowych w różnych odcinkach kręgosłupa. Pierwszym objawem jest ból i trudności w codziennym funkcjonowaniu. Chorobie można zapobiec dzięki ćwiczeniom, jednak ważne, by były one indywidualnie dostosowane do potrzeb pacjenta.

Ćwiczenia rozciągające i relaksujące mogą być wykonywane przez osoby w różnym przedziale wiekowym. Ćwiczenia powinny być przemyślane i dostosowane do możliwości chorego. Niektórymi ćwiczeniami można sobie zaszkodzić, jeśli ich wykonanie będzie się wiązać z nadmiernym wysiłkiem. Jak ćwiczyć, żeby sobie pomóc, a nie zaszkodzić ?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność
Naturell Uromaxin + C, 60 tabletek
15,99 zł
Odporność
Naturell Ester-C® PLUS 100 tabletek
57,00 zł
Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z dobrym seksem, 30 saszetek
139,00 zł
Energia
Vigor Up! Fast o smaku pomarańczowym, 20 tabletek musujących
24,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Mama, Beauty
Wimin Zestaw z myślą o dziecku, 30 saszetek
139,00 zł
Kręgosłup masz tylko jeden

Ból kręgosłupa – skąd się bierze?

Głównymi czynnikami, które powodują ból kręgosłupa, są przeciążenia i niewłaściwa postawa. Plecom i szyi nie służy długotrwałe siedzenie przed komputerem i noszenie ciężkich zakupów, przy równoczesnym braku jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W momencie, gdy plecy są nadmiernie eksploatowane, pojawiają się dolegliwości bólowe do złudzenia przypominające ból kręgosłupa po ćwiczeniach, który pojawiają się po treningu bez odpowiedniej rozgrzewki.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa mogą zapobiec uporczywym dolegliwościom, o ile są dobrze dobrane i starannie wykonywane. Odrobina aktywności fizycznej jest polecana każdemu, kto ma siedzący tryb życia, boryka się ze zwyrodnieniem kręgosłupa lub chce mu zapobiec.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa szyjnego

Ćwiczenia na ból kręgosłupa szyjnego polecane są osobom, które dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej – np. przy biurku przed komputerem lub w samochodzie. W bólu kręgosłupa ćwiczenia na odcinek szyjny dzieli się na 4 warianty:

  • ćwiczenia rozluźniające
  • ćwiczenia rozciągające
  • ćwiczenia mobilizujące
  • ćwiczenia wzmacniające.

Rozciągające ćwiczenia na bóle kręgosłupa szyjnego powinny zmniejszyć sztywność karku i uelastycznić odcinek szyjny kręgosłupa. Mają one formę rozgrzewki o działaniu rozluźniającym mięśnie. Najczęstszą pozycją zaliczaną do ćwiczeń rozluźniających jest tzw. “koci grzbiet”, który rozpoczyna się od klęku podpartego.

Ćwiczenia rozciągające można wykonywać w pozycji siedzącej, dlatego jest to dobre rozwiązanie dla osób pracujących przy biurku, którzy w czasie przerwy mogą rozciągnąć zesztywniałe mięśnie. Najprostsza pozycja w tych ćwiczeniach to splecenie rąk za głową i uciskanie nimi głowy przez kilka sekund. Podobnie wykonuje się ćwiczenia mobilizujące i wzmacniające odcinek szyjny kręgosłupa. Powtarzanie tych ćwiczeń w seriach ograniczy sztywność karku i ból w okolicy szyjnej spowodowany długotrwałym przebywaniem w jednej pozycji.

Zobacz także

Ból kręgosłupa lędźwiowego – ćwiczenia

Ćwiczenia na ból kręgosłupa lędźwiowego to także rozciąganie, mobilizowanie do pracy oraz wzmacnianie. Szczególny nacisk podczas ćwiczeń kładzie się na rozciąganie mięśni kulszowo-goleniowych, które u osób długo siedzących w jednej pozycji są nadmiernie skrócone.

Pozycja wyjściowa w ćwiczeniach przy bólu kręgosłupa lędźwiowego to leżenie na plecach. Ważne jest wtedy unoszenie ramion i szyi lub naprzemiennie kończyn dolnych. Są to również dobre ćwiczenia na ból kręgosłupa w ciąży spowodowany przeciążeniem.

Ćwiczenia przy bólach kręgosłupa lędźwiowego nie tylko zmniejszą dolegliwości bólowe, ale też zapobiegną dyskopatii.

Ból kręgosłupa piersiowego – ćwiczenia

Kręgosłup piersiowy jest niezwykle ważnym elementem ciała, ponieważ odpowiada za prawidłową postawę. W porównaniu do innych odcinków, dolegliwości bólowe w tym odcinku występują bardzo rzadko – częściej są następstwem urazów. Ćwiczenia na ból kręgosłupa piersiowego są bardzo istotne, bo uszkodzenie tego odcinka może być powodem trwałego kalectwa.

Polecane na ból kręgosłupa odcinka piersiowego ćwiczenia to takie, które są ukierunkowane na wzmocnienie i rozluźnienie mięśni przykręgosłupowych i tkanek okołostawowych. Niezwykle istotne są również ćwiczenia oddechowe, których zadaniem jest uruchomienie mięśni oddechowych, zwłaszcza międzyżebrowych, dzięki czemu okoliczne tkanki są lepiej dotlenione. Takim ćwiczeniem może być np. pochylenie tułowia w przód i wyciągnięcie rąk do przodu w pozycji siadu klęcznego.

W dolegliwościach bólowych odcinka piersiowego kręgosłupa stawia się nacisk na rozluźnienie powięzi i przywrócenie prawidłowego napięcia kręgów oraz na uelastycznienie tkanek.

Bibliografia

Przytrzymaj
i odkryj

1. M. Krasuski, Algorytm postępowania diagnostyczno leczniczego w zespołach bólowych kręgosłupa. “Rehabilitacja Medyczna” 2005, 9(3):19-25.
2. J. Siminska, K. Pietkun, I. Głowacka, W. Beuth, K. Nowacka, W. Hagner, Z. Siedlecki, Przegląd zaleceń postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, “Journal of Education, Health and Sport” 2016, 6(8):454-466.
3. I. Milanow, Zespół bólowy kręgosłupa, “Pediatr Med Rodz” 2014, 10 (3), 253-260.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

cukier

Życie bez cukru. Co się zadzieje, kiedy odstawisz słodkości?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Pulsujący ból głowy – jakie są przyczyny i co przyniesie ulgę?

Czym jest trening split i kiedy warto go wprowadzić do swojego kalendarza?

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Kiedy boli nas coś, czego nie ma. Ból fantomowy – przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie

Dr Alicja Pawluczuk, artystka z endometriozą: Zależy mi, żeby temat kobiecego bólu brano na poważnie

Plaster na ręce

Wynalazek Polaków zdobył Nagrodę Jamesa Dysona 2022! „Inteligentny plaster” medyczną rewolucją

Kobieta

W aptekach brakuje morfiny. Kilkadziesiąt tysięcy chorych pozostawionych z bólem

Czy osoba niebędąca lekarzem może zostać ukarana za leczenie ludzi? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober

Czy osoba niebędąca lekarzem może zostać ukarana za leczenie ludzi? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober

wątroba

Przewlekła choroba, która niszczy ważny narząd. Czym jest marskość wątroby?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – wyjaśniamy, jak interpretować wyniki badania

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

dłonie

Skąd się bierze i co oznacza drętwienie palców u rąk? Wyjaśniamy

Jak poradzić sobie z bólem z boku biodra? Sprawdź ćwiczenia polecane przez Kamila Kozakowskiego

Jak poradzić sobie z bólem z boku biodra? Sprawdź ćwiczenia polecane przez Kamila Kozakowskiego

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka to twój częsty problem? Poznaj przyczyny i domowe sposoby leczenia

Guzek pod pachą - Kobieta bada palcami pachę.

Martwi cię guzek pod pachą? Poznaj przyczyny, objawy i metody diagnostyczne zmian pod pachami

Rumba – na czym polega ten taniec? Jak wpływa na sylwetkę?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Ból w mostku to nie tylko objaw zawału. Poznaj różne rodzaje bólu w mostku i ich przyczyny

Trening EMS – na czym polega? Elektrostymulacja czy siłownia? 

Ból głowy, karku, dyskomfort w okolicach twarzy? „Puść napięcie ze szczęki” – radzi Pani Fizjotrener

„Ważny jest ruch, ale równie istotne jest to, jaki on pozostawia w nas ślad”. O Metodzie Feldenkraisa i edukacji ruchowej jako drogi do samopoznania mówi Marta Górna-Wiszniewska

×