Przejdź do treści

Skuteczne ćwiczenia na ból kręgosłupa

Kobieta wykonuje ćwiczenia na ból kręgosłupa
Fot. leszekglasner / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czy w trakcie pobytu w szpitalu trzeba mieć swoje leki, które przyjmujemy na co dzień? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober
„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym
Może nas czekać przełom w leczeniu cukrzycy i otyłości. Badania nowego leku są bardzo obiecujące
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze
„Uważaj na zgorzknienie organizmu!” – ostrzega dietetyk dr Damian Parol i podpowiada, jak do niego nie doprowadzić

Długotrwała pozycja siedząca, brak aktywności fizycznej, a przede wszystkim niewłaściwa postawa może się przyczynić do powstawania zmian zwyrodnieniowych w różnych odcinkach kręgosłupa. Pierwszym objawem jest ból i trudności w codziennym funkcjonowaniu. Chorobie można zapobiec dzięki ćwiczeniom, jednak ważne, by były one indywidualnie dostosowane do potrzeb pacjenta.

Ćwiczenia rozciągające i relaksujące mogą być wykonywane przez osoby w różnym przedziale wiekowym. Ćwiczenia powinny być przemyślane i dostosowane do możliwości chorego. Niektórymi ćwiczeniami można sobie zaszkodzić, jeśli ich wykonanie będzie się wiązać z nadmiernym wysiłkiem. Jak ćwiczyć, żeby sobie pomóc, a nie zaszkodzić ?

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kręgosłup masz tylko jeden

Ból kręgosłupa – skąd się bierze?

Głównymi czynnikami, które powodują ból kręgosłupa, są przeciążenia i niewłaściwa postawa. Plecom i szyi nie służy długotrwałe siedzenie przed komputerem i noszenie ciężkich zakupów, przy równoczesnym braku jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W momencie, gdy plecy są nadmiernie eksploatowane, pojawiają się dolegliwości bólowe do złudzenia przypominające ból kręgosłupa po ćwiczeniach, który pojawiają się po treningu bez odpowiedniej rozgrzewki.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa mogą zapobiec uporczywym dolegliwościom, o ile są dobrze dobrane i starannie wykonywane. Odrobina aktywności fizycznej jest polecana każdemu, kto ma siedzący tryb życia, boryka się ze zwyrodnieniem kręgosłupa lub chce mu zapobiec.

Ćwiczenia na ból kręgosłupa szyjnego

Ćwiczenia na ból kręgosłupa szyjnego polecane są osobom, które dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej – np. przy biurku przed komputerem lub w samochodzie. W bólu kręgosłupa ćwiczenia na odcinek szyjny dzieli się na 4 warianty:

  • ćwiczenia rozluźniające
  • ćwiczenia rozciągające
  • ćwiczenia mobilizujące
  • ćwiczenia wzmacniające.

Rozciągające ćwiczenia na bóle kręgosłupa szyjnego powinny zmniejszyć sztywność karku i uelastycznić odcinek szyjny kręgosłupa. Mają one formę rozgrzewki o działaniu rozluźniającym mięśnie. Najczęstszą pozycją zaliczaną do ćwiczeń rozluźniających jest tzw. “koci grzbiet”, który rozpoczyna się od klęku podpartego.

Ćwiczenia rozciągające można wykonywać w pozycji siedzącej, dlatego jest to dobre rozwiązanie dla osób pracujących przy biurku, którzy w czasie przerwy mogą rozciągnąć zesztywniałe mięśnie. Najprostsza pozycja w tych ćwiczeniach to splecenie rąk za głową i uciskanie nimi głowy przez kilka sekund. Podobnie wykonuje się ćwiczenia mobilizujące i wzmacniające odcinek szyjny kręgosłupa. Powtarzanie tych ćwiczeń w seriach ograniczy sztywność karku i ból w okolicy szyjnej spowodowany długotrwałym przebywaniem w jednej pozycji.

Zobacz także

Ból kręgosłupa lędźwiowego – ćwiczenia

Ćwiczenia na ból kręgosłupa lędźwiowego to także rozciąganie, mobilizowanie do pracy oraz wzmacnianie. Szczególny nacisk podczas ćwiczeń kładzie się na rozciąganie mięśni kulszowo-goleniowych, które u osób długo siedzących w jednej pozycji są nadmiernie skrócone.

Pozycja wyjściowa w ćwiczeniach przy bólu kręgosłupa lędźwiowego to leżenie na plecach. Ważne jest wtedy unoszenie ramion i szyi lub naprzemiennie kończyn dolnych. Są to również dobre ćwiczenia na ból kręgosłupa w ciąży spowodowany przeciążeniem.

Ćwiczenia przy bólach kręgosłupa lędźwiowego nie tylko zmniejszą dolegliwości bólowe, ale też zapobiegną dyskopatii.

Ból kręgosłupa piersiowego – ćwiczenia

Kręgosłup piersiowy jest niezwykle ważnym elementem ciała, ponieważ odpowiada za prawidłową postawę. W porównaniu do innych odcinków, dolegliwości bólowe w tym odcinku występują bardzo rzadko – częściej są następstwem urazów. Ćwiczenia na ból kręgosłupa piersiowego są bardzo istotne, bo uszkodzenie tego odcinka może być powodem trwałego kalectwa.

Polecane na ból kręgosłupa odcinka piersiowego ćwiczenia to takie, które są ukierunkowane na wzmocnienie i rozluźnienie mięśni przykręgosłupowych i tkanek okołostawowych. Niezwykle istotne są również ćwiczenia oddechowe, których zadaniem jest uruchomienie mięśni oddechowych, zwłaszcza międzyżebrowych, dzięki czemu okoliczne tkanki są lepiej dotlenione. Takim ćwiczeniem może być np. pochylenie tułowia w przód i wyciągnięcie rąk do przodu w pozycji siadu klęcznego.

W dolegliwościach bólowych odcinka piersiowego kręgosłupa stawia się nacisk na rozluźnienie powięzi i przywrócenie prawidłowego napięcia kręgów oraz na uelastycznienie tkanek.

Bibliografia

Przytrzymaj
i odkryj

1. M. Krasuski, Algorytm postępowania diagnostyczno leczniczego w zespołach bólowych kręgosłupa. “Rehabilitacja Medyczna” 2005, 9(3):19-25.
2. J. Siminska, K. Pietkun, I. Głowacka, W. Beuth, K. Nowacka, W. Hagner, Z. Siedlecki, Przegląd zaleceń postępowania fizjoterapeutycznego stosowanego w bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, “Journal of Education, Health and Sport” 2016, 6(8):454-466.
3. I. Milanow, Zespół bólowy kręgosłupa, “Pediatr Med Rodz” 2014, 10 (3), 253-260.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciałko żółte – funkcje, rola w ciąży, torbiele ciałka żółtego

Chlamydioza – objawy i leczenie zakażenia chlamydią

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Siedem osób usłyszało zarzuty w sprawie samobójstwa znanego lekarza. "Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna"

Siedem osób z zarzutami w sprawie samobójstwa znanego lekarza. „Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna”

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Jak dbać o szyję, zanim pojawi się ból?

Wystawianie zwolnień lekarskich podczas teleporad było nielegalne? ZUS przeprowadza kontrole

Wystawianie zwolnień lekarskich podczas teleporad było nielegalne? ZUS przeprowadza kontrole

„Ból pochwy w wulwodynii jest jak tortura”. Izabela Cydzik o losie kobiet dotkniętych chorobą, o której się milczy

Zamiast przyjemności odczuwasz ból w trakcie seksu? Zobacz, o czym to może świadczyć

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hydroterapia – korzyści z wodolecznictwa i rodzaje zabiegów

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Biały nalot na języku – co oznacza i jak go usunąć?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Stan wegetatywny – przyczyny, objawy, leczenie i rokowania

„Tam, gdzie ktoś inny zastanawia się trzy razy czy iść i zaryzykować, tam Polak już jest”. O medycynie ekstremalnej mówi Dariusz Jaroń, autor książki „Ekstremalni”

Sekwencjonowanie DNA – cel, etapy i metody badania

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×