Przejdź do treści

Suplementacja witaminą D3 i kwasami omega-3 może zapobiec chorobom autoimmunologicznym? Odpowiadają naukowcy

Suplementacja witaminą D3 i kwasami Omega 3 a choroby autoimmunologiczne. Opublikowano wyniki przełomowego badania  
Suplementacja witaminą D3 i kwasami Omega 3 a choroby autoimmunologiczne. Opublikowano wyniki przełomowego badania / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Badanie opublikowane w czasopiśmie medycznym The BJM pokazuje związek pomiędzy przyjmowaniem witaminy D3 i kwasów Omega 3 a chorobami autoimmunologicznymi. Naukowcy przyjrzeli się temu, czy stosowanie tych dwóch suplementów jest w stanie im zapobiec. Wnioski? Mogą cię zaskoczyć!

Witaminą D3 i kwasy omega-3 a choroby autoimmunologiczne

Przez ponad pięć lat naukowcy przebadali niemal 26 tys. uczestników, w tym ponad 13 tys. kobiet i niespełna 13 tys. mężczyzn w wieku 50-55 lat. Przyjmowali oni witaminę D w dawce 2000 IU na dzień lub placebo oraz kwasy tłuszczowe omega-3 (1000 mg/dzień). Badanie miało na celu sprawdzenie, czy suplementy te mogą zapobiec chorobom autoimmunologicznym. Wnioski płynące z badania są imponujące.

Badane kobiety i mężczyźni, którzy przyjmowali codziennie przez pięć lat 2000 jednostek witaminy D3, mieli aż o 22 proc. niższy wskaźnik potwierdzonych diagnoz chorób autoimmunologicznych. Z kolei u tych, którzy suplementowali witaminę D3 przez co najmniej dwa lata, skuteczność zapobiegania zaburzeniom autoimmunologicznym wzrosła do 39 proc.

Badacze udowodnili również, że istnieje możliwy związek między przyjmowaniem kwasów tłuszczowych omega-3 (w dawce 1000 mg dziennie) a zmniejszeniem zaburzeń autoimmunologicznych. Co więcej, stosowanie suplementów witaminy D3 oraz kwasów omega-3 może wpływać na zmniejszenie rozwoju chorób autoimmunologicznych o około 30 proc.

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

Gdzie znajdują się kwasy Omega-3 i witaminę D3?

W grupie kwasów Omega-3 występuje kwas alfa-linolenowy (ALA) i jego pochodne: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Znajdziemy je w następujących produktach:

Warto jednak zwrócić uwagę na zachowanie prawidłowej proporcji między kwasami Omega-3 a Omega-6 w diecie. Powinien on wynosić 4:1. Kwasy Omega-6 znajdziesz m.in. w oleju słonecznikowym, sojowym i kukurydzianym.

A gdzie znajdziemy witaminę D3? Do najbardziej bogatych źródeł zaliczyć trzeba:

  • węgorza 1200 j.m./100g,
  • śledzia  800 j.m./100g,
  • łososia dzikiego  600 j.m.,
  • tuńczyka, sardynki  200 j.m./100g,
  • makrelę  152 j.m./100g,
  • masło  60 j.m./100g,
  • żółtko jajka  54 j.m./żółtko,
  • ser żółty  8-28 j.m./100g,
  • tran  400 j.m. w 5 ml (łyżeczka).

Lekarze zalecają jednak, żeby suplementować witaminę D3 przez cały rok.

Źródło: Vitamin D and marine omega 3 fatty acid supplementation and incident autoimmune disease: VITAL randomized controlled trial | The BMJ

 

Jeśli szukasz suplementów, którym możesz zaufać, zajrzyj do przestrzeni zakupowej Hello Zdrowie. Tam znajdziesz zarówno witaminę 3, jak i kwasy omega-3.

Odporność
Naturell Omega-3 1000 mg, 120 kaps
54,90 zł
Odporność
Naturell Omega-3 500 mg, 240 kaps.
30,00 zł
Odporność, Good Aging
Naturell Witamina D 1000mg, 365 tabletek
70,00 zł

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Witamina E (tokoferol), czyli witamina potrzebna bardziej niż myślisz!

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Glutation – co to jest? Gdzie znajdziesz go najwięcej? Skutki uboczne niedoboru

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? "Promowanie ich jest szkodliwe społecznie" - podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? „Promowanie ich jest szkodliwe społecznie” – podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

86-latek przedawkował witaminę B6 / istock

Mężczyzna przyjmował 70-krotnie wyższą dawkę witaminy B6 niż zakładają zalecenia. 86-latek utracił zdolność chodzenia

Witamina B6 pomoże w walce z depresją? Zaskakujące odkrycie naukowców

Przedawkowanie witaminy C – przyczyny, objawy, postępowanie

Kobieta łykała preparat dla koni / istock

Kobieta przyjmowała witaminę D w formie preparatu dla koni. „Jesteś koniem – bierzesz dawki dla konia. Nie jesteś koniem – nie bierzesz końskich dawek” – apeluje ekspert

Ile ważna jest recepta? Czym różni się recepta papierowa od e-recepty?

Od 1 lipca na te badania skieruje cię lekarz rodzinny. Będzie można wykonać je bezpłatnie

Od 1 lipca na te badania skieruje cię lekarz rodzinny. Będzie można wykonać je bezpłatnie

Witamina E a płodność - jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Witamina E a płodność – jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Witamina w kroplach

Popularna witamina D3 wycofana. To kolejna wadliwa seria w ciągu ostatnich tygodni

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

Przyczyny i sposoby na suche usta. Jak leczyć zajady i kserostomię?

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Krople

Popularna witamina D3 wycofana z aptek. Powodem wady jakościowe

"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

„Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego” – podkreśla Zofia Winczewska. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Budzisz się zlana potem? Oto 8 możliwych przyczyn

Kobieta w górach

Niedobór witaminy D czternastokrotnie zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19. Najnowsze badanie naukowców

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

×