Przejdź do treści

Wady wzroku u dzieci w wieku szkolnym – kiedy jest plus, a kiedy minus?

Chłopiec w okularach z powodu wady wzroku
Fot. A-StockStudio / studio.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?

Z wadami wzroku borykają się nie tylko osoby dorosłe, ale też dzieci. Z początku wady wzroku mogą być niezauważalne dla rodzica, bo dziecko nie skarży się, że gorzej widzi. Nie wie też, że może widzieć lepiej. Rozpoznanie jest zwykle przypadkowe, gdy w okresie szkolnym pojawiają się problemy z nauką. Korygowanie wad jest możliwe dzięki okularom z dobrze dopasowanymi soczewkami.

Tolerancja na okulary wśród dzieci w wieku szkolnym jest bardzo niska. Wstydzą się je zakładać. Ponadto okulary stanowią problem przy wielu dziecięcych zabawach. Przekonanie dziecka, że założenie ich na nos jest konieczne, jest wielkim wyzwaniem dla rodziców. Jak to zrobić i jakie są wady wzroku u dzieci w wieku szkolnym?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Jakie są pierwsze sygnały, że dziecko gorzej widzi?

Pierwsze sygnały, że dziecko gorzej widzi, mogą być w ogóle niezauważalne dla rodzica, bo małe dzieci nie skarżą się, że widzą niewyraźnie. W pierwszych trzech latach życia kształtuje się jeszcze układ optyczny i ciężko mówić wtedy o jakiejkolwiek wadzie. Wady wzroku u dzieci są dostrzegalne dopiero w wieku szkolnym, gdy pojawiają się kłopoty z nauką i czytaniem. Jeśli tak się dzieje, a dziecko milczy na ten temat, konieczna jest wizyta u okulisty.

Niepokojącym dla rodzica sygnałem łatwym do zaobserwowania jest mrużenie oczu u dziecka, gdy chce dostrzec przedmiot znajdujący się w oddali. Bywa, że siada ono blisko telewizora i musi mocno wytężać wzrok. Oznacza to, że może mieć wadę, która powinna być skorygowana przez okulistę lub optometrystę. Warto pamiętać, że wady wzroku u dzieci w wieku szkolnym powodują problemy z nauką i nie powinno się zwlekać z ich rozpoznaniem oraz ewentualnym leczeniem.

Wada wzroku u dzieci – plus

Wada wzroku u dzieci plusy oznacza dalekowzroczność (nadwzroczność). Jej przyczyną jest zbyt krótka gałka oczna lub zbyt płaska rogówka. Niektóre dzieci rodzą się z tą wadą. Z czasem ona maleje, ale nie u wszystkich. Rozwój wady wzroku plus u dziecka będzie skutkował kłopotami w szkole, zwłaszcza podczas czytania. Główne objawy tej wady?

  • Dalekowzroczne dziecko dobrze widzi przedmioty oddalone od niego na dużą odległość.
  • Dziecko ma natomiast problem z widzeniem rzeczy położonych blisko. Są one niewyraźne i rozmazane.

Jeśli wada nie jest duża i dotyczy jednego i drugiego oka, to nie ma sensu jej leczyć. Jest bowiem szansa, że sama się wyrówna. Okulary lub soczewki kontaktowe zaleca się jedynie w bardzo dużych wadach, większych niż +3,0 dioptrie.

Zobacz także

Wada wzroku u dzieci – minus

Wada wzroku u dzieci minusy oznacza krótkowzroczność. Zwykle pojawia się w wieku 7-8 lat lub 12-13 lat i jest prawdziwym utrapieniem dla dzieci, które chodzą do szkoły. Przy krótkowzroczności dochodzi do wydłużenia gałki ocznej. Bardzo wypukła jest również rogówka. Główne objawy tej wady?

  • Dziecko krótkowzroczne widzi wyraźnie jedynie te przedmioty, które są blisko niego.
  • Wszystko inne, zwłaszcza daleko oddalone, jest dla niego nieostre.

Cechą charakterystyczną dla krótkowidza jest siadanie blisko przed telewizorem lub komputerem. Także czytanie wymaga trzymania książki w bliskiej odległości od twarzy. Wady wzroku u dzieci w wieku szkolnym takie jak krótkowzroczność są najczęstszym powodem kłopotów z nauką.

Krótkowzroczność musi być korygowana. Rozwój wady będzie utrudniał dziecku normalne funkcjonowanie w przyszłości. Jeśli się pogłębi, może być przyczyną całkowitej ślepoty.

Wada wzroku minus u dzieci często przebiega razem z astygmatyzmem. Dziecko może mieć zaburzone poczucie przestrzeni, kłopoty z pamięcią i koncentracją. Takie dzieci bywają bardzo rozdrażnione i uskarżają się na nieustanne bóle głowy.

Jak przekonać dziecko do noszenia okularów ?

W życiu do wielu rzeczy musimy się przyzwyczaić – także do okularów. Dziecko musi przywyknąć do tego, że powinno je mieć na nosie. Im jest starsze, tym łatwiej mu wytłumaczyć, do czego są mu potrzebne. Jest bardzo istotne, aby ich noszenie nie było dla dziecka przymusem. Będzie je wtedy zdejmować przy pierwszej lepszej okazji i zrobi z tego tajemnicę, która będzie skutkować pogłębianiem się wady.

Dobrym pomysłem będzie zaangażowanie dziecka w wybór oprawek. Nie róbmy tego sami! Dziecku powinny się one podobać, inaczej nie będzie w nich chodzić. Oprawki powinny być elastyczne na tyle, aby były wygodne i nie spadły podczas nauki lub zabawy.

Bibliografia

Mgr Monika Czaińska, Wady wzroku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, OPTYKA 4(41)2016

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?